De Volkskrant, 05-03-2013, ingezonden brief van Anja Boorsma, Castricum .2010

Pesten

Iki Freud (O&D, 2 maart) schrijft dat pesten deel uitmaakt van de menselijke natuur en dat het niet zinvol is om pesters empathie bij te brengen. Dat ben ik helemaal met haar eens, maar de conclusie dat een gepest kind zich 'zwak en kwetsbaar' opstelt, is wel erg kort door de bocht.

Ik was een spontaan kind met ontwikkelde ouders inclusief boekenkast en theaterbezoek. Dit maakte me een gemakkelijk doelwit, omdat ik in ons dorp anders was dan de rest. En niet omdat ik zwak en kwetsbaar was. Wat ik wel ben geworden door het pesten, maar dat terzijde.

Na vijf moeizame jaren op de basisschool kreeg ik een meester die zei: 'In mijn klas wordt niet gepest.' Wie pestte moest binnenblijven in het speelkwartier. Toen was het over. De sleutel zit hem daarom volgens mij niet in het trainen van gepesten of het opvoeden van pesters, maar het bewust maken van ouders, leraren en leidinggevenden zodat zij regels kunnen opstellen en handhaven.

De vergelijking van Freud met de zwakste kip in de pikorde is bijna een legitimatie voor pesten. Ik zie om me heen veel mensen die zijn gepest en het heel ver hebben geschopt. Met een gedrevenheid, zelfstandigheid en creativiteit die de maatschappij goed kan gebruiken. Wellicht opereren ze vanuit het verkeerde motief (eigenwaarde ontlenen aan je prestaties in plaats van aan wie je bent), maar deze kippen zijn zeker niet de mislukkelingen van de samenleving.




IRP:  

Naar Wetenschap en religie , Wetenschap lijst , Wetenschap overzicht , of site home .
 

[an error occurred while processing this directive]