De Volkskrant, 11-09-2014, door Hajo Kraak .2010

Journalistiek nieuws

Nieuwssites VS gaan Europa in

Na The Huffington Post is Politico de tweede Amerikaanse digitale nieuwsorganisatie die Europese edities uitrolt. De site maakte naam met vernieuwende politieke verslaggeving.


Tussentitel: Politico maakt constant updates van vaak triviale nieuwsfeiten

Politico, de Amerikaanse nieuwsorganisatie die minutieus verslag doet van de politiek in Washington D.C., heeft een deal gesloten met het Duitse mediaconcern Axel Springer en gaat uitbreiden in Europa, met een hoofdkwartier in Brussel en redacties in Londen, Parijs, Berlijn en andere Europese hoofdsteden.

Anders dan The Huffington Post, die in Europa in vijf talen verschijnt, zal Politico waarschijnlijk alleen Engelstalige artikelen publiceren. In een memo aan het personeel schrijven CEO Jim VandeHei en hoofdredacteur John Harris dat de nieuwe organisatie niet alleen verslag van Brussel zal doen, maar zal schrijven over Europese politiek en beleidsvorming in brede zin.

De Amerikaanse website Buzzfeed onthulde in juni de Europese plannen van Politico. Dinsdag kondigden Axel Springer en Politico hun samenwerking aan. Beide bedrijven investeren evenveel in de onderneming, hoeveel is niet bekend. Volgens The Wall Street Journal gaat het om 7,5 miljoen euro.

Axel Springer verkocht vorig jaar zijn regionale kranten voor 920 miljoen euro. Het bedrijf is een van de grootste digitale uitgevers van Europa met merken als Bild en Die Welt en meer dan 12.800 werknemers. Jaarlijks draait het Duitse concern een omzet van zo'n 2,8 miljard euro.

Politico Europe zou binnen twee jaar tot 100 werknemers kunnen groeien, vertellen ingewijden aan de Financial Times. Het is nog onduidelijk of er ook een gratis krant, zoals Politico in de VS uitbrengt, in Europa verspreid zal worden. Vorig jaar nam het bedrijf van Politico-eigenaar Robert Allbritton ook al de website Capitol New York over.

Politico is sinds de lancering in 2007 van grote invloed geweest op politieke verslaggeving in de VS. Met name de incestueuze manier van verslag doen van het ons-kent-onswereldje in de hoofdstad is berucht. De barrière tussen Washington D.C. en de rest van het land zou gegroeid zijn door de specialistische artikelen die vooral interessant zijn voor de mensen die erin beschreven worden.

Door constante updates van vaak triviale nieuwsfeiten probeert Politico het gesprek van de dag te vatten en te sturen. Tegelijkertijd heeft deze vorm van nichejournalistiek een duidelijk afgebakende doelgroep van invloedrijke lezers gecreëerd, waardoor Politico relatief veel advertentie-inkomsten genereert. Alleen al met de advertenties in Playbook, de onder politici populaire nieuwsbrief van Mike Allen, verdient het bedrijf 1,3 miljoen euro. De totale jaarlijkse omzet schommelt rond de 15 miljoen euro.

Het verdienmodel van Politico is de afgelopen jaren verschoven naar dure betaalde abonnementen die 'premium content' bieden over specifieke beleidsgebieden als defensie, onderwijs en zorg. Grote internationale bedrijven en lobbyisten abonneren zich voor duizenden euro's per jaar op deze diensten om zelf alle beleidsnota's niet door te hoeven ploeteren. Het is goed mogelijk dat Politico deze strategie ook in Europa wil uitproberen: de Europese bureaucratie biedt in elk geval genoeg voer voor een dergelijk plan.

De Europese editie van Politico zal concurreren met het Brusselse dagblad Europolitics en websites als EUobserver en EurActiv, die deels worden gefinancierd door de Europese Commissie. Ook de krant European Voice wordt gratis verspreid onder Europese parlements- en commissieleden.
 

Naar Cultuur, gelijkheid , Westerse organisatie , Sociologie lijst , Sociologie overzicht  , of site home .
 

[an error occurred while processing this directive]