De Volkskrant, 21-06-2010, ingezonden brief van Eric van Kleef (Leiden) 22 jun.2010

Gemengde en ongemengd

Jaap Dronkers bewijst dat leerlingen in homogene scholen beter presteren dan in heterogene scholen (Ten Eerste, 18 juni).
    Ja, wat hadden we dan gedacht? Dat het leraren geen extra tijd kost kinderen te leren omgaan met cultuurverschillen? En dat die extra tijd niet ten koste zou gaan van lestijd voor taal en rekenen? Natuurlijk wel. Het is een politieke keuze om de integratie van culturen te willen bevorderen met gemengde scholen en die keuze heeft een prijs. En er is ook veel voor te zeggen. Je kunt beter kinderen leren integreren, dan volwassenen die jarenlang van elkaar gescheiden zijn op witte en zwarte scholen. Veel ouders zullen echter het beste onderwijs voor hun kind willen. Ze willen niet de individuele prijs (minder goed onderwijs) betalen voor een maatschappelijk belang (integratie).
   De oplossing is eenvoudig. Stel gemengde scholen in staat om het aantal leerlingen per klas flink te verlagen ten opzichte van ongemengde scholen. De leraar kan dan zowel de integratie bevorderen, als voldoende aandacht geven aan individuele leerlingen. En daarmee de kwaliteit van het onderwijs op hetzelfde peil houden als van ongemengde scholen.


Naar Cultuur, integratie, toekomst , Allochtonen overzicht  , Sociologie lijst  , Sociologie overzicht  , of site home .
 

[an error occurred while processing this directive]