De Volkskrant, 03-02-2010, door Ahmed Marcouch, voorzitter stadsdeel Slotervaart Amsterdam .2010

'Marcouch, hoe komt mijn school op de lijst'

De lijst van zeer zwakke beroepsopleidingen (roc’s) laat niet meer dan het topje van de ijsberg zien, zegt Ahmed Marcouch. De werkelijkheid is veel erger.

Tussentitel: Ik stel voor naast spijbelaars ook scholen te beboeten voor lesuitval

De wereld van het middelbare beroepsonderwijs is geheim voor bestuurders, politici, intellectuelen en andere Ons Soort Mensen (OSM). Want kinderen uit deze kringen gaan naar havo, atheneum of gymnasium. Eigen bevindingen zijn er niet en het middelbare beroepsonderwijs zelf is gesloten. Zo zijn er bijvoorbeeld geen landelijke examens, alleen eigen schooltoetsen.

Welkom in de wereld van de beroepsopleidingen die vroeger mts of heao heetten. Ze zijn in het hele land, van Leeuwarden tot Maastricht, met duizenden tegelijk gefuseerd tot megagrote instituties: de zogenoemde regionale opleidingscentra (roc’s). Het gebeurde vrijwel geruisloos. Nu is er dan voor het eerst in de geschiedenis de lijst zeer zwakke middelbare beroepsopleidingen. Hoera voor de Onderwijsinspectie!

Zo’n lijst helpt. Sinds deze week krijg ik per mail, telefoon en op straat voortdurend dezelfde refreinvraag van leerlingen en hun ouders: ‘Marcouch, hoe krijg ik mijn school op die lijst?’ Want op de lijst van de Onderwijsinspectie staan, betekent verscherpt toezicht. Het betekent dat de opleiding zichzelf binnen twee jaar verbeteren moeten op straffe van einde bekostiging. Het overgrote deel van de jeugd uit mijn wijk heeft hetzelfde probleem: ‘Wij krijgen geen les. Onze leraren Nederlands en Engels zijn langdurig uitgevallen, soms wel een jaar. Ze worden niet vervangen, dus wij kunnen geen diploma halen.’

Dat is bijzonder. De 16- tot 20-jarigen in onze wijk roepen niét ‘hoera, vrij’ als lessen uitvallen, maar ‘wij willen les’. Moet u nagaan, ben ik dag in dag uit bezig voor onze wijkjeugd het pad naar de criminaliteit af te snijden en het pad naar onderwijs vrij te maken en dan blijken de instituten niet te deugen. Uitgerekend voor onze pubers voor wie onderwijs de enige escape uit de misčre is. Juist zij hebben geen connecties die hen verder helpen en ze hebben niet de structuur om zich autodidactisch te ontwikkelen. Zij zijn afhankelijk van goed onderwijs.

Hoe erg het is gesteld met de roc’s ontdekte ik pas goed toen ik met jeugdcoaches ging werken. Die komen achter de voordeur om jongeren en hun ouders dagelijkse discipline bij te brengen: wekker zetten, opstaan, ontbijten, naar school. Wat bleek op hun allereerste schooldag? De eerstejaars, 15 of 16 jaar oud, werden terug gestuurd naar huis: twee weken vrij! Want het lesrooster was nog niet op orde en het stageprogramma nog niet rond. Deze opleidingen staan niet op de lijst voor zeer zwak onderwijs.

Evenmin staan op de lijst de opleidingen die onze aanstaande voorschooljuffen krijgen die kleuters helpen hun taalachterstand in te halen. Deze studenten Sociaal Pedagogisch Werk krijgen zelf geen Nederlands. Ik weet dit omdat zij stage lopen bij onze vrijwilligersorganisaties, zoals vrouwenorganisatie Nisa for Nisa. Ook de beroepsopleiding van Nora uit Amsterdam-Noord staat niet op de inspectielijst. Nora wil heel graag haar diploma halen, zodat zij naar de hogeschool kan. Veel leerlingen uit kansarme wijken zijn stapelaars. Ze beginnen met het vmbo (vroeger de mavo) en stapelen opleidingen tot zij hun universitaire bul halen. Nora schreef: ‘Vorig jaar is mij verteld dat ik in september 2009 zou kunnen beginnen met een hbo-opleiding. Daarna hoorde ik dat februari 2010 zou lukken. Nu hoop ik dat het september wordt.’

Een moeder uit Slotervaart mailt mij vandaag: ‘Mijn zoon volgt als eerstejaars de opleiding medewerker ict aan een roc in Slotervaart. Hij heeft nog geen enkele dag een hele schooldag gehad. Hopelijk kunt u hier iets aan doen, want ik krijg mijn zoon niet meer voor een enkel uurtje naar school.’

Dit zijn allemaal gevallen van lesuitval. Ik dring er altijd zeer op aan dat spijbelaars een proces-verbaal krijgen en beboet worden. Dat gebeurt op grote schaal en het helpt verzuim terug te dringen. Ik stel voor naast spijbelaars nu ook scholen te beboeten als zij uitgevallen docenten niet vervangen en dit betalen uit hun reservepotjes.

Terug naar de vraag waar ik mee begon: hoe krijgen leerlingen hun opleiding op de lijst zeer zwakke scholen? Door melding te doen bij de Onderwijsinspectie. Melden vergt moed, want het moet op naam en veel roc’s zijn sterk geneigd de melder op het matje te roepen. Daarom zeg ik tegen de bewoners uit Slotervaart: je mag het via mij melden.

Erger nog dan lesuitval is de driedaagse schoolweek. Ik constateer dat leerlingen twee dagen per week vrij krijgen. Dat is geen competentiegericht leren. Ook niet als zij naar huis gestuurd worden onder het mom van zelfstudie. Vijftienjarigen uit Amsterdam Nieuw-West kunnen niet vanuit het niets aan zelfstudie doen. Staatssecretaris Van Bijsterveldt, deze kinderen hebben recht op volledig onderwijs, vijf dagen per week.
 


Naar Cultuur, integratie, toekomst , Allochtonen overzicht  , Sociologie lijst  , Sociologie overzicht  , of site home .
 

[an error occurred while processing this directive]