De Volkskrant, Sir Edmund, 14-03-2015, door Dirk Waterval 3 aug.2010
 

'Zonder Vlaamse frieten hadden we als land nooit zo kunnen groeien'

Vlaamse friet is veel meer dan alleen een lekkernij, stelt de Belgische historicus Peter Scholliers (Vrije Universiteit Brussel). In het Leidse museum Boerhaave vertelde hij deze week hoe eetcultuur en identiteitsgevoel hand in hand gaan.

Wat zegt de Vlaamse friet over de identiteit van de Belgen?
'Alles! Eetcultuur is een veelomvattend begrip, en het laat ons zien waar we vandaan komen. BelgiŽ had zijn huidige economische status nooit kunnen bereiken zonder de aardappel. Die speelde een belangrijke rol als krachtvoer in onze industriŽle revolutie. Het waren goedkope calorieŽn voor de minder geschoolde arbeider. Zonder die toevoer van Vlaamse frieten hadden we als land dus nooit zo kunnen groeien.'

Hoe staat het nu met de cultuur rond Vlaamse friet?
'In die revolutie zijn Vlaanderen en WalloniŽ min of meer uit elkaar gegroeid. Vlaanderen werd armer en WalloniŽ rijker. Sinds 1950 is het evenwicht tussen die twee terug. En wat verbindt hen nu? De goede keuken. Het frietkot is een begrip in BelgiŽ, Noord-Frankrijk en het zuiden van Nederland. Maar voor een Utrechter of Amsterdammer is zo'n frietkot al iets exotisch, vergelijkbaar met een tapasbar. Het hoort echt bij BelgiŽ, daarover is iedereen in Vlaanderen en WalloniŽ het eens.'

Het frietkot is dus nog niet op zijn retour door concurrenten als McDonald's?
'Nee, integendeel. Doordat bedrijven als McDonald's zich overal ter wereld vestigen, roepen ze verzet op. Er komt dan een reactie vanuit de lokale eetcultuur, die daardoor alleen maar sterker terugkomt.'



Naar Cultuur, multiculturalisme, identiteit , Cultuur, multiculturalisme , Allochtonen overzicht  , Sociologie lijst  , Sociologie overzicht  , of site home .
 

[an error occurred while processing this directive]