De Volkskrant, 20-03-2013, ingezonden brief van Wilbert van Rijen,
docent biologie, Holthees
2 mrt.2013

'Onderwijs moet zijn stem verheffen'

Als docent in het voortgezet onderwijs werk ik al ruim dertig jaar met leerlingen van allochtone afkomst. De berichtgeving de laatste tijd in de Volkskrant over antisemitisme en homohaat komt overeen met de praktijk van alledag in de klas.
    Het integratieproces van vooral allochtonen met een islamitische achtergrond verloopt nog verre van optimaal.
    In de uitspraken van jonge allochtonen hoor je de ideologie doorklinken die zij van huis uit en vanuit de moskee hebben meegekregen. Mijn allochtone leerlingen maken mij ieder jaar weer duidelijk dat zij ten eerste moslim zijn, ten tweede Turk/Marokkaan en ten derde, na heel lang niets, ook iets met Nederland hebben. De jongens hebben mij bij herhaling duidelijk gemaakt dat, wanneer hun zus zou gaan trouwen met zo'n blanke 'kaaskop', zij uitgestoten wordt.
    Meisjes van allochtone afkomst beamen dat het voor hen onmogelijk is een relatie aan te gaan met een autochtone Nederlandse jongen. Het onderwijs moet de thuis ingeprente ideologie ter discussie stellen. De trouw aan de Turkse premier Erdogan, die assimileren van Turken in het migratieland vergelijkt met het fascisme, zal dat proces zeker bemoeilijken. Maar het ligt ook aan het onderwijs zelf. Het cultureel marxisme dat in de jaren zestig en zeventig in de sociaal-culturele hoek de integratiediscussie domineerde heeft tot nu toe ook in het onderwijs het integratieprobleem gegijzeld.
    Vanuit het idee dat alle mensen gelijk zijn (een waarheid als een koe) met daaruit de foute gevolgtrekking dat dan ook alle culturen gelijk zijn, zorgt er in onderwijsland voor dat wij angstvallig van dit onderwerp afblijven. Om mij heen zie ik bovendien dat vooral jongere docenten nog nauwelijks een krant bijhouden (op Spits na), zich weinig bezighouden met dit onderwerp en daardoor aan deze complexe- en explosieve materie in de klas niet graag hun vingers branden.






Naar Menswetenschappen, regels , Menswetenschappen, huidig , Wetenschap, lijst  , Wetenschap overzicht , of site home

[an error occurred while processing this directive]