De Volkskrant, 05-09-2012, ingezonden brieven 2007

130 km (1)
Op een 'zonovergoten' parkeerplaats aan de snelweg houdt de Volkskrant een mini-enquête onder 40 automobilisten over de vraag wat ze van die 130 km per uur vinden (Ten Eerste, 3 september). Verslaggever Jan Tromp noemt de steekproef aselect. 38 personen zien die 130 km wel zitten.

De opzet van het onderzoek is net zo aselect als aan de gevangenispoort aan binnengebrachte delinquenten vragen of ze voor of tegen strafmaatverhoging zijn, en het resultaat is even voorspelbaar. Neem willekeurig 40 astmatici de volgende keer.

Paul Steijnen, Utrecht

130 km (2)
Gezien de tot droefenis stemmende reacties van onder meer Kees, Bob en Peter op de invoering van 130 km op de helft van onze snelwegen, lijkt het mij hoog tijd het stemrecht te verbinden aan tenminste 130 IQ-punten. Nou ok, 100 dan. Nog nooit zoveel onnozelheid bij elkaar gelezen.

Lieuwe Rozema, Groningen

130 km (3)
De VVD denkt, net als de vorige keer, kiezers te trekken door fiebelefors de maximumsnelheid te verhogen. Deze verkiezingsstunt zorgt ervoor dat vrijwel niemand meer weet hoe hard je mag rijden. Daarom rijd ik op snelwegen altijd en overal 105. Wel zo handig.

Boudewijn Otten, Groningen

130 km (4)
Tegenstanders van 130 zeggen dat de verhoging duur is in benzineverbruik. 'Gelul', meent Kees de Kok (34) (Ten Eerste, 3 september). 'Als ik hard rijd, ben ik 10 minuten eerder thuis. Dan verbruik ik dus voor 10 minuten minder benzine. Zie daar maar eens een speld tussen te krijgen.'

Minister Schultz van Haegen stelt (Binnenland, 1 september) 130 i.p.v. 120 km per uur 1 procent reistijd scheelt. Ergo als de heer De Kok stelt dat hij 10 minuten eerder thuis is heeft hij volgens de redenatie van mevrouw Schultz van Haegen een rit van 1.000 minuten is 16 uur en 40 minuten achter de rug, plus uiteraard de nodige rusttijden, want ik neem aan dat de heer De Kok een verantwoord rijder is.

Het brandstofverbruik loopt door lucht- en rolweerstand kwadratisch toe, en zijn verbruik is een factor 1,36 toegenomen. Stel De Kok heeft een zuinige auto met een verbruik van 1 liter brandstof op 17,5 km, dan heeft hij bij 120 km 114,28 liter brandstof verbruikt en dat is bij 130 km 114,28 maal 1.36 is 155,43 liter. De fiscus is hem daar zeer dankbaar voor...

Door de 10 minuten die hij eerder thuis is heeft ruim 41 liter brandstof extra verbruikt i.p.v. minder. Dit is de speld die tussen zijn redenatie is te krijgen.

J.P.J. Schildt, oud docent techniek, Nieuwegein
 

IRP:  



Naar Houding laag I, automobilisme , Houding laag I , Sociologie lijst  , Sociologie overzicht  , of site home .
 

[an error occurred while processing this directive]