De Volkskrant, 03-09-2012, van verslaggever Jan Tromp 2007

Reportage |  130 op de snelweg

'Die van mij rijdt bij 130 perfect'

Vanaf dit weekeinde mogen automobilisten op de helft van de snelwegen 130 kilometer per uur rijden. De Volkskrant hield een mini-enquête langs de A2. '100 slaat nergens op.'


'Dat douwen. En dat opsteken van die middelvinger. En dat vreselijke bumperkleven. En maar douwen. 130 zou kunnen als ze een andere mentaliteit hadden. 100 is hard zat.'

Laverda van Rooy (24) is vrolijk als verschijning, fel in haar oordeel. Ze is in haar Volkswagen Polo onderweg van Spijkenisse naar Veghel. Op het zonovergoten parkeerterrein van pleisterplaats De Lucht, langs de A2 tussen Zaltbommel en 's-Hertogenbosch, noteert ze 'Nee dank je' op het formulier van de Volkskrant Mini Enquête.

Met trots hebben de VVD-bewindslieden Schultz van Haegen en Opstelten bijna de helft van het rijkswegennet tot 130-kilometerzone verklaard. Wat vindt de weggebruiker daarvan? In de aselecte steekproef van de Volkskrant wordt een keuze geboden tussen 'Ja graag' en 'Nee dank je'.

'Ja graag' omdat '100 dom' is op een vierbaansweg dan wel omdat je bij 130 'reistijd wint' of omdat 130 'een kick' geeft. Ook is de overweging denkbaar dat 'je zelf wel uitmaakt hoe hard je rijdt'.

Peter van der Linden (69), in zijn stoere Nissan Patrol op weg naar een feest in Veldhoven, maakt zelf wel uit hoe hard hij rijdt. 'Als ik haast heb, rijd ik zo hard als nodig is. Daarbuiten rijd ik rustiger. Ik vind: je moet het aan de mensen zelf overlaten.'

Voor de fans van 'Nee dank je' biedt de enquête vier overwegingen: 130 'bevordert de agressie op de weg', het is 'slecht voor het milieu', 'slecht voor de veiligheid'. Ook is 130 duur in benzineverbruik.

'Gelul', meent Kees de Kok (34) inzake de laatste overweging. 'Als ik hard rijd, ben ik 10 minuten eerder thuis. Dan verbruik ik dus voor 10 minuten minder benzine.' Zie daar maar eens een speld tussen te krijgen.

De Kok, kaalgeschoren schedel en fraaie tatoeagetekeningen op beide armen, is met zijn Gerda (38) uitgesproken van de categorie Ja graag. '100 slaat nergens op. Die van mij rijdt bij 130 precies perfect.' Maar is 130 dan niet onveilig? 'Die oude gebakjes van 80 die nog op de weg zitten, dat is pas onveilig.'

Kees en Gerda zitten in de Subway-afdeling van De Lucht achter hun frietjes en hamburgers. Buiten op het grasveld staan treurige fitnesstoestellen te wachten op liefhebbers.

Aan een belendende tafel zitten Bob (37) en Bibi (31); ze zijn op weg naar Valkenburg voor een weekje vakantie. Of 130 een kick geeft. Bob: 'Een kick is als ik 230 rijd.' Of 130 slecht is voor het milieu. Bob: 'Ik heb een 2-liter. Die rijdt pas zuinig bij 130.'

De Volkskrant Mini Enquête levert op deze mooie zaterdag een eclatante overwinning op voor de 130. Van de veertig uitgereikte formulieren komen er twee terug die zich unverfroren uitspreken voor Nee dank je. Twee houden het op het een noch het ander. De rest is gretig voor Ja graag.

Er staan 21 kleine autootjes op het parkeerterrein, allemaal van leden van de CityBugClub, een club voor kleine autootjes. Nick (19) bij zijn opgepimpte witte Peugeot 107: '130 is relaxter. Met 100 loop je elkaar maar op te fucken.' Mieke (24) heeft een kleine Toyota Aygo. 'De A2 tussen Utrecht en Amsterdam is tegenwoordig als een landingsbaan zo breed. Je mag er 100. Ze zijn hartstikke gek.'

Jörgen van Cronenburg (30) zit de godganse week op een bestelauto. Hij trekt door heel het land. '100 is echt te langzaam. Maar als ik 's ochtends in de file voor Amsterdam sta, ben ik dat voordeel van 130 wel weer kwijt.'

De heer Poelsma (62), op weg naar Veghel: 'Doe consequent overal 120. De huidige wildgroei is kafkaësk.' Mevrouw Quant (43), met drie kinderen op stap naar Eindhoven: 'Ze denken dat we jaren hebben zitten wachten op die 130. Maar hoe harder we mogen, hoe meer we gaan jakkeren.'

Kijk eens aan, wie hebben we daar? Het is Henk Krol (62), lijsttrekker van 50Plus in zijn Lexus hybride. Hij komt van een radio-uitzending in Hilversum en gaat naar Limburg om te flyeren. Hij moet even een plasje. Krol: '130 is slecht voor het milieu. Ik ben voor het Amerikaanse systeem van de Diamond Lane: de derde rijstrook biedt gelegenheid iets sneller te rijden, maar uitsluitend voor elektrische auto's. Dan doe je alles in één keer goed.'

 

IRP:  



Naar Houding laag I, automobilisme , Houding laag I , Sociologie lijst  , Sociologie overzicht  , of site home .
 

[an error occurred while processing this directive]