De Volkskrant, 26-02-2009, van verslaggever Gerard Reijn .2007

Polderbaan: leugentje over de veiligheid

De nieuwe baan is veiliger,maar door meer vliegverkeer nam kans op calamiteiten toe | Schiphol zou dit destijds hebben verdoezeld

Tussentitel: Wethouder: Schiphol is een van de veiligste luchthavens ter wereld

Schiphol heeft geen open kaart gespeeld over de veiligheidsrisico’s van de Polderbaan. Dat zegt Ben Ale, hoogleraar veiligheid en rampenbestrijding aan de Technische Universiteit Delft. ‘Indertijd is gezegd dat het risico voor de omwonenden zou verminderen omdat de Polderbaan in minder bevolkt gebied ligt. Maar wat ze er niet bij hebben gezegd, is dat het aantal vliegbewegingen bleef groeien. Daardoor is de kans dat er een keer eentje naar beneden komt op bewoond gebied, alleen maar groter geworden.’
    Op zichzelf is de Polderbaan, sinds 2003 in gebruik, wel veiliger dan de veel oudere Zwanenburgbaan, want er wonen minder mensen dichtbij. Ale: ‘Dus als je de Zwanenburgbaan inruilt voor de Polderbaan, gaat de veiligheid erop vooruit. Maar nu worden de Zwanenburgbaan én de Polderbaan gebruikt. Dus heb je alleen maar een groei gerealiseerd.’
    Bij de voorbereiding van de Polderbaan is dit volgens Ale verdoezeld. Dat moet met opzet zijn gebeurd, zegt hij, ‘want ik heb destijds in het openbaar de discussie daarover gevoerd’.
    Het leugentje over de veiligheid was niet het enige leugentje dat nodig was om de Polderbaan gerealiseerd te krijgen. Gerlach Cerfontaine, destijds voorzitter van de raad van bestuur van Schiphol, erkende onlangs dat hij had gelogen over de geluidshinder van de baan, die toen nog Milieubaan werd genoemd. Hij zei niet ‘transparant’ te zijn geweest. Hij vertelde de bewoners van Spaarndam dat zij minder geluidshinder zouden krijgen dankzij de Polderbaan, terwijl hij wist dat het niet zo was. Volgens Ale was hij ook niet ‘transparant’ over de veiligheidsrisico’s.
    Amsterdamse bewonersgroepen zijn al jaren ongerust over de risico’s van al die vliegtuigen boven hun hoofd. Kees Weijer, voorzitter van het Platform Vliegoverlast Amsterdam, maakt zich al lang zorgen over de vele vliegtuigen die over Buitenveldert komen. ‘Als die een probleem hebben, kunnen ze niet uitwijken naar een weiland.’
    Zelfs komen er nog steeds vliegtuigen dwars over Amsterdam aanvliegen. ‘Bij westelijke storm vliegen ze over het Centraal Station en Amsterdam-Zuid. Ook de hele grote toestellen. Die komen dan op een paar honderd meter hoogte aanvliegen, en onder de hele aanvliegroute is alleen maar dichte bebouwing. We hebben nu met dat Turkse toestel gezien wat er kan gebeuren.’
    Maar de Amsterdamse wethouder Freek Ossel ziet dat heel anders. ‘Schiphol is een van de veiligste luchthavens ter wereld’, laat hij weten. ‘Je moet dat wel meteen afkloppen op zo’n dag als vandaag. We proberen zo veel mogelijk het vliegverkeer buiten het stedelijk gebied af te wikkelen en dat lukt steeds beter. Maar je neemt natuurlijk nooit alle risico’s weg.’
    Ook Kees van Ojik, een van de meest ervaren actievoerders rond Schiphol, vindt de risico’s de laatste jaren veel kleiner. Hij woont in Zwanenburg en ziet vanuit zijn woning het wrak liggen.
    ‘Door de komst van de Polderbaan is het aan de noordkant van Schiphol negen keer zo onveilig geworden. Maar als je de hele regio Schiphol neemt, is de onveiligheid juist gehalveerd.’ Dat komt doordat de Polderbaan in minder dicht bevolkt gebied ligt dan de Buitenveldertbaan en de Zwanenburgbaan.
    Dat de groei van de luchtvaart de extra veiligheid teniet kan doen, zoals Ale zegt, klopt volgens Ojik. ‘Dat zou gebeuren als de luchthaven groeit tot een miljoen vliegbewegingen. Maar we hebben weten te bereiken dat het aantal vluchten beperkt wordt tot 610 duizend.’
    Zeker is dat veel Zwanenburgers weer last zullen krijgen van de spanning. Dat gebeurde ook toen een El Al-toestel in 1992 op een Bijlmerflat stortte en 43 mensen doodde. Kort daarna stortte een postvliegtuigje net buiten Zwanenburg neer. Van Ojik was toen huisarts, en zijn wachtkamer zat meteen vol. ‘Dat gaat nu weer gebeuren.’
    Vanaf het begin was de combinatie Boeing 737 en Polderbaan een ongemakkelijke. Op 22 december 2003 ramde een 737 van Easyjet een lichtmast toen het taxiede op weg naar de Polderbaan. Op 11 augustus 2006 was het weer mis. Een KLM-toestel, afkomstig van de Londense luchthaven Heathrow, was zojuist geland en raakte bij het taxiën van de baan. De 190 passagiers konden het vliegtuig allemaal ongedeerd via de trappen verlaten.
    Gisteren was het opnieuw een Boeing 737, maar dit keer haalde hij de Polderbaan net niet.


Naar Houding midden I , Sociologie lijst  , Sociologie overzicht  , of site home .

[an error occurred while processing this directive]