Klassenstrijd, midden: de intellectuelen

20 okt.2007

De intellectuelen in de middenklasse hebben diverse belangen die strijdig zijn met die van de lagere en lage-middenklassen. De gemeenschappelijke factor achter al deze verschillen is dat de intellectuelen meer capaciteiten hebben zich aan snel veranderende omstandigheden aan te passen, met name die veranderingen die gewoonlijk worden aangeduid als "vooruitgang".
    Een aantal van die deelterreinen kunnen zelf ook weer samengevat worden onder de term globalisering. Een daarvan is een zo vrij mogelijke migratie, omdat ze zelf graag naar andere landen en culturen gaan,en het volgens hen dus ook belangrijk is om zoveel mogelijk culturen in eigen land te hebben. Dit mede onder veronderstelling dat alle diversiteit een groot goed is, van welke soort en in welke hoeveelheid dan ook.
    In Nederland is die vrije  immigratie op het ogenblik en probleem, omdat Nederland slechte ervaringen heeft met de immigratie van honderdduizenden Turken en Marokkanen. Dat probleem wordt ook wel het integratieprobleem genoemd. Een belangrijk deel van dat probleem is het feit dat Turken en Marokkanen zo overduidelijk een andere identiteit hebben dan Nederlanders, iets dat ze zelf benadrukken het geven van eigen-identiteit namen aan hun in Nederland geboren kinderen, het opvoeden van die kinderen in eigen-identiteit taal, het oprichten van eigen identiteit kerken, het dragen van eigen-identiteit kleding, enzovoort.
    Het andere deel van het probleem is dat die mensen met die overduidelijk eigen identiteit ook overduidelijk overdadig scoren op het gebeid van overlast en criminaliteit. Dat maakt deze groepen weinig populair bij de gewone Nederlanders, en daarom zijn gewone Nederlanders nu nogal erg immigratie.
   Al geconstateerd was dat intellectuele juist erg voor migratie en dus ook immigratie zijn, dus hebben ze een probleem, want de gewone Nederlanders zijn in de meerderheid. Dus probeert men naarstig wat te doen aan het integratieprobleem, en wat men probeert te doen is het voorkomen dat die immigranten met die eigen identiteit in feite gewoon Nederlanders zijn, omdat ze een Nederlands paspoort hebben gekregen. 
    Maar ook dit geeft problemen, omdat Nederlanders overduidelijk kunnen zien dat dit niet het geval is, omdat zij als Nederlanders een andere identiteit hebben. Vooruitvechtend zijn de intellectuelen daarom overgegaan op de daarop volgende tactiek: het ontkennen van het bestaan van een Nederlandse identiteit.
    Nu is het zo dat Nederlanders normaliter niet zo in eigen-identiteit zitten, althans niet met grote woorden en symbolen enzo. Zo viel het een aantal jaren niet zozeer op dat intellectuelen bezig waren met het ondergraven die eigen identiteit, die eigen Nederlandse cultuur. Maar tegelijkertijd werden de integratieproblemen niet kleiner, maar juist groter. En daarmee ook de ontevredenheid van de gewone Nederlanders - die gingen meelopen met mensen de zeiden dat het gebrek aan Nederlandse identiteit en cultuur juist de oorzaak was van die integratieproblemen: de immigranten hadden niets om zich in te integreren.
    Dat is de strijd die nu gaande is: aan de ene kant die de mensen die wel de Nederlandse cultuur en identiteit erkennen, de lagere en lage-middenklassen, en aan de andere kant de intellectuelen die dit ontkennen. En die zelfs het hele begrip van nationaliteit willen ontkennen, als het binnen deze discussie uitkomt. Hoe die campagne loopt, is te zien in de verzameling bronnen.


Naar Klassenstrijd , Sociologie lijst  , Sociologie overzicht  , of site home .