jan.2007

 




Volkskrant website, 29-09-2007

Zuid-Holland negeert referendum

Het nee van de Leidse bevolking, uitgesproken in een referendum over een sneltram door de binnenstad, lijkt van weinig waarde te zijn geweest. De provincie Zuid-Holland acht de Rijn Gouwe Lijn van te groot belang om gehoor te geven aan het negatieve oordeel van de Leidenaren.

De sneltram zou door de Breestraat moeten lopen en dat is voor Leiden onbespreekbaar. Dat geldt ook voor de andere mogelijkheid waarover Zuid-Holland wil praten. Leiden geeft de voorkeur aan het huidige busvervoer.
    Voor gedeputeerde Veldhuijzen (CDA) is de tramverbinding echter essentieel. Hij voelt zich niet gehouden aan de uitkomst van het referendum een half jaar geleden.
    De Leidse wethouder John Steegh roept de provincie op de zaak niet op de spits te drijven en schermt al met langdurige procedures om het project te dwarsbomen.



Volkskrant website, 17-10-2007, ANP

Z-Holland gebruikt machtsmiddel in geschil om lightrail

Zuid-Holland heeft woensdag als eerste Nederlandse provincie haar zogeheten doorzettingsmacht ingezet om besluitvorming door te drukken in een grootschalig project. De gemeente Leiden werd met het keiharde machtsmiddel aan de kant gezet in het geschil om de RijnGouwelijn.


Een wijziging van de Wet op de ruimtelijke ordening (Wro) in 2006 is Leiden fataal geworden. De provincies kregen door deze verandering de mogelijkheid om bij onderwerpen van bovenregionaal belang de gemeente te ‘overrulen’.
    ‘Dit is een uniek moment in de geschiedenis’, aldus Laurens van Herpt, verantwoordelijk voor de ruimtelijke ordening in het westelijk deel van de provincie Zuid-Holland. Eerder gebruikte Zuid-Holland de doorzettingsmacht (ook wel ‘aanwijzing’ genoemd) alleen bij kleine geschillen in de provincie.
    De inwoners van Leiden keerden zich begin dit jaar in een referendum echter tegen de komst van de lightrail door de binnenstad, waarna het college dit standpunt overnam. Zuid-Holland zette de gemeente vorige maand voor het blok. Als de gemeente niet met een alternatief tracé kwam, dan zou Leiden onherroepelijk aan de kant worden geschoven.
    Belangrijkste voorwaarde voor het inzetten van het machtsmiddel is dat de provincie zwaarwegende argumenten heeft. ‘We hebben de overtuiging dat de RijnGouwelijn het verkeers- en vervoersprobleem in de regio kan oplossen. Daar hebben we jarenlang op gestudeerd en we zijn ervan overtuigd dat dit moderne lightrailsysteem noodzakelijk is’, verklaart Van Herpt de ‘aanwijzing’.
    Voor Leiden rest nu een plek aan de zijlijn. De gemeente kan nog wel beroep aantekenen tegen het bestemmingsplan dat de provincie gaat opstellen. Een juridisch gevecht in de rechtbank is volgens een woordvoerster van de provincie echter onmogelijk. ‘De rol van Leiden is nu wel uitgespeeld. De extra kosten die we nu gaan maken, bijvoorbeeld voor het maken van een bestemmingsplan, zouden mogelijk verhaald kunnen worden op de gemeente.’

 
 

Weer een deel van Fortuyns erfenis naar de prullenbak
13 november 2007 (pagina 03)
Martin Sommer

De Nationale Conventie moest het politieke bestel klaar maken voor de 21ste eeuw. Maar nu wordt de club opgedoekt.

Tussentitel: Besturen gaat toch het beste met nette mensen onder elkaar

En weer verdwijnt een deel van de Fortuynse nalatenschap van het politieke toneel: de Nationale Conventie. Het kabinet gaat het vonnis deze of volgende week voltrekken – dank voor de diensten van deze hooglerarenclub onder leiding van eminent CDA’er Reinjan Hoekstra. Dank ook voor de voorstellen inzake herstel van vertrouwen tussen burger en politiek. Nu moeten we weer verder regeren, ‘het coalitieakkoord van het nieuwe kabinet kiest een andere route’. Einde oefening Nationale Conventie.
    Het is de moeite even terug te kijken. In mei 2003, bij het aantreden van Balkenende II (CDA, VVD, D66), was de regering nog vol van de opstand der burgers. In het regeerakkoord stond een forse paragraaf bestuurlijke vernieuwing. ‘Versterking van het representatieve karakter van de democratie, meer rechtstreekse invloed van de burger.’ Twee jaar later sneefde minister Thom de Graaf op het laatst overgebleven D66-kroonjuweel van de gekozen burgemeester die er niet kwam. Opvolger Alexander Pechtold kreeg als zoenoffer de Nationale Conventie toegeworpen, die voorstellen zou doen om het politieke bestel klaar te maken voor de 21ste eeuw. Weer een jaar later kwam het Conventie-rapport Hart voor de publieke zaak: de burger moest meer invloed krijgen, via (correctieve) referenda en burgerfora. De Kamer zou minder moeten meebesturen en meer controleren.

Nu worden ongeveer alle voorstellen van die Conventie terzijde geschoven. Democratische vernieuwing, vindt het kabinet, leidt vaak tot ‘vruchteloze structuurdiscussies’. Onze democratie is een vertegenwoordigende democratie en dat is heel mooi zo. De sceptici die meteen zeiden dat het CDA vindt dat bestuurders moeten besturen, hebben gelijk gekregen - volgens ingewijden hield Conventie-voorzitter Hoekstra persoonlijk tegen dat er een Europees referendum geadviseerd zou worden. Alexander Pechtold is boos en noemt de verantwoordelijke minister Guusje ter Horst (PvdA) ‘de Amsterdamse regent die nu naar Den Haag gekomen is’. Die reactie ligt voor de hand, net als de schouderophalende conclusie dat D66 zijn laatste speeltje kwijt is.

Maar je kunt er ook iets minder laconiek tegenaan kijken. In de kabinetsreactie valt te lezen dat het referendum een ‘bot instrument is dat alleen een ja of een nee toelaat’. En ook dat de vervlechting van kabinet en Kamer die door de Conventie wordt bekritiseerd niet kan worden gemist. Bij coalitievorming horen nu eenmaal afspraken vooraf en die zijn ‘een monistisch maar onmisbaar element in ons duale bestel’.

Daaruit spreekt vooral een intense tevredenheid met de status quo. Die tevredenheid strookt nog altijd niet erg met de toestand in het land. Een maand geleden bleek uit het onderzoek 21minuten.nl onder honderdduizend Nederlanders dat de behoefte aan politieke invloed onverminderd groot is. Nederlanders willen met name referenda, een direct gekozen burgemeester en dito minister-president. Maar het kabinet-Balkenende IV is er wel klaar mee. Zoals ook de motivatie om de populisten erbij te houden, verdwenen is. Besturen gaat toch het best met nette mensen onder elkaar, ook al kalft het midden net zo snel af als het ijs op de Noordpool.

Eerst was er het referendum over de Europese Grondwet dat na één onwelgevallige uitslag niet meer nodig was. Toen de mislukte race om het burgemeesterschap van Utrecht. Reden voor minister Ter Horst om een week geleden definitief de geldkraan voor burgemeestersverkiezingen dicht te draaien. Iets eerder had ze in een rede verklaard dat de gekozen burgemeester gewoon niet in de Nederlandse politieke cultuur past. ‘Na Fortuyn dachten we even van wel’, zei ze. ‘Maar nu de rust is weergekeerd is het verstand dat ook.’ De rust is weergekeerd. De vraag is of dat voor het verstand opgaat.

Martin Sommer


 

Uit: De Volkskrant, 29-08-2008, hoofdredactioneel commentaar

VVD krijgt meer profiel met beginselverklaring

Liberalen zijn er in soorten en maten. Behalve de VVD worden ook D66, de Partij voor de Vrijheid, Trots op Nederland en zelfs de Partij van de Arbeid en GroenLinks als min of meer liberaal beschouwd.   ...





Terug naar Klassenstrijd, hoger , Klassenstrijd , Sociologie lijst  , Sociologie overzicht  , of naar site home .