Bronnen bij Meritocratie: CITO voorstanders
| .2009 |
Nderland is een land waar de elite tegen alle vormen van rationaliteit is,
dusook tegen de CITO-toets. Het wonder is dat hij er ooit is gekomn, dat is
vermoedeijk het werk vn enkel samenzweerders die toevallig invloed hadden op
het mnisterie. Hier is er eentje:
Uit: De Volkskrant, 22-01-2008, door Marten Roorda, algemeen directeur
Cito.
Citotoets voorspelt succes goed
De belangrijkste reden om de Citotoets te gebruiken, is dat hij
onafhankelijke informatie oplevert voor kind, ouders en school, meent Marten
Roorda.
In het Betoog (19 januari) geeft Ewald Engelen zes redenen om met de
Citotoets te stoppen. In feite is zijn artikel een aanklacht tegen het
gehele Nederlandse onderwijssysteem. Alle problemen die hij daarmee heeft,
projecteert hij op de Citotoets, dat daarmee het meest verwerpelijke
instrument wordt dat men kan verzinnen. Dat is nogal kort door de bocht. Wij
hebben één alles overheersende reden om die toets wel te gebruiken en dat is
de onafhankelijkheid van de informatie die hij oplevert. Voor het kind, voor
de ouders en voor de school.
Een korte reactie op de twee punten in Engelens verhaal die
over de toets zelf gaan: de toets zou te eenzijdig zijn (schrale visie op
menselijke talenten) en – anders dan Cito zegt – de toets zou in de praktijk
fungeren als een intelligentietest.
De Citotoets doet inderdaad alleen op basis van de vorderingen in taal,
rekenen en studievaardigheden een uitspraak over het brugklastype dat naar
alle waarschijnlijkheid het beste begin is in het voortgezet onderwijs. ...
Red: In alle onderzeoken
naar latere prestaties van kinderen, blijkt dat dit de beste voorspelllers
zijn. Net als de intelligentietest de beste voorspeller is bij baanselectie.
Om de simpele reden dat de alternatieven allemaal gebaseerd zijn op
menselijk oordel door een of een klein aantal individuen. De subjecitiviteit
zelve. De bezwaren zijn dan ook puur emotioneel:
Een gigantisch misverstand natuurlijk: het zijn niet de tests, maar de
competenties van de kinderen die zo ongeveer allesbepalend in het verdere
leven - de test meet slechts die competenties. Een
ander punt:
Uit: De Volkskrant, 24-01-2008, door Hans Luyten,
universitair docent aan de faculteit gedragswetenschappen van de
Universiteit Twente.
Laatbloeiers zijn juist gebaat bij meer en vaker toetsen
De Citotoets geeft alle leerlingen een eerlijke kans en voorkomt dat het
schooladvies wordt bepaald door afkomst en de intuïtie van de leraar, zegt
Hans Luyten.
Volgens Ewald Engelen (het Betoog van 19 januari) is de Citotoets het
symbool van de vroegtijdige en rigide selectie in het Nederlandse onderwijs.
...
Red.: Humor: het één heeft natuurlijk
niets met het ander te maken. Net zoals aardbeien niets met vla of slagroom
te maken hebben - het zijn willekeurig menselijke ideeën en daden die de
twee verbinden.
Of:
Tja ...
Nog eentje uit het echte leven:
De Volkskrant, 22-01-2008, ingezonden brief van S. de Vries (Oosterbeek)
Cito moet blijven
De Citotoets is een straf voor leerlingen die niet voldoen aan de norm en
het symbool van strenge en onverbiddelijke selectiviteit, meent Ewald
Engelen (het Betoog, 19 januari). Er zijn kinderen die op de basisschool
niet zo opvallen. Ze vervelen zich op school en maken zich niet druk om
goeie cijfers. Als ze een 6 of een 7 halen vinden ze dat vaak genoeg. Mijn
zoon was zo’n kind. Volgens de leerkrachten zou het vmbo geschikt zijn voor
hem. Tot hij bij de Citotoets 547 punten haalde. Zonder probleem kon hij
plotseling naar het vwo. Inmiddels is hij afgestudeerd aan de Technische
Universiteit in Delft. Ik wil niet weten hoe zijn leven er uit zou hebben
gezien als hij geen Citotoets had gemaakt. Ik kan me voorstellen dat er meer
van dit soort kinderen zijn. Het zou jammer zijn als zij niet de kans
krijgen om hun talenten te gebruiken.
Red.:
Waarop deze redactie dacht dat het pleit wel beslecht was, en het noteren
van de bewijzen is gestopt. In 2016 komt nog een bevestiging, nadat de
hardnekkige campagne van de alfa's succes heeft gehad:
Uit: De
Volkskrant, 21-01-2016, van verslaggever Rik Kuiper
Meer leerlingen naar havo en vwo door nieuw systeem
Basisscholen gaven leerlingen in groep 8 vorig jaar gemiddeld een hoger
schooladvies. Deze 'adviesinflatie' is te wijten aan de verandering van het
systeem: het oordeel van de leraar is nu belangrijker dan de score op de
eindtoets. ...
Red.:
Hoe vanzelfsprekend: hun oordeel is subjctief en leerlingen zijn zielig.
Voor welke bewering geen bwijis, op significant niveau.
Een smoes - je kan ook meerdere tests afnemen.
Allemaal vanzelfsprekend. Bevestigd door:
En dat is nog maar het begin van de subjctiviteiten. Van subjtiviteit is
er per definitie oneindig meer dan van objectiviteit (daarvan is er slechts
één!). Het vorrgaande was equivalent aan het
voorspellen van het opgaan van de zon - in de ochtend. De zon is ondertussen
opgegaan:
Uit:
De Volkskrant, 14-04-2016, door Rik KuiperAssertieve
ouders en subjectieve leraren
De ongelijkheid in het onderwijs neemt toe. Kinderen van
hoogopgeleide ouders krijgen hogere schooladviezen, gaan naar betere scholen
en halen uiteindelijk een hoger diploma dan even intelligente kinderen van
laagopgeleiden. Dit constateert de Inspectie voor het Onderwijs.
... 2. Leerkrachten oordelen niet
objectief
Het gaat waarschijnlijk niet bewust. Maar
het is een feit dat leerkrachten leerlingen niet altijd objectief
beoordelen. Uit De staat van het onderwijs blijkt dat kinderen van
hoogopgeleide ouders vaker een schooladvies krijgen dat hoger is dan je op
basis van de eindtoets zou mogen verwachten. Bij kinderen van laagopgeleide
ouders ligt het advies juist vaak lager dan de eindtoets.
Ironisch genoeg heeft het instrument dat veel objectiever beoordeelt wat een
kind kan onlangs aan belang ingeboet. Lange tijd was op veel scholen de
eindtoets in groep 8 cruciaal voor het schooladvies. Die toets - die veel
stress veroorzaakte bij kinderen - keek naar je capaciteiten, niet of je de
zoon van de vuilnisman of van een advocaat was. Sinds
vorig jaar speelt de toets een minder grote rol. Leerkrachten geven het
schooladvies nu al vóór de eindtoets, op basis van de resultaten van een
kind door de jaren heen. Op die manier beoordelen ze niet de foto maar de
film, zo was de gedachte. Voor twijfelgevallen kwam er
een ontsnappingsroute. Eventueel kan het advies na een opvallend goed
gemaakte eindtoets nog naar boven worden bijgesteld. Alleen: dat gebeurt
vaak niet, constateert de Onderwijsinspectie nu. Eén op de zes leerlingen -
vooral kinderen van laagopgeleide ouders - zou op basis van de eindtoets een
advies moeten krijgen dat 'minimaal één volledige schoolsoort' hoger is dan
het aanvankelijke advies. Bij slechts 15 procent van deze kinderen wordt het
advies ook daadwerkelijk opgehoogd. Jammer, zo stelt de inspectie in De
staat van het onderwijs. 'Bij twijfel vinden wij het verstandig om
leerlingen een hoger advies te geven, omdat dit voor de loopbaan van de
leerling vaak gunstig uitpakt.' ...
Red.: Dit allemaal weer op instigatie
van de idioten van de PvdA een soortgelijken. De alfa's. "Het is zo zielig,
al die cijfertjes ..."
Naar Meritocratie
,
Sociologie lijst
, Sociologie overzicht
, of
site home
.
|