Bronnen bij Multiculturalisme en cultuurrelativisme: ideologie

Het idee van de gelijkheid der culturen zowel als het afgeleide verschijnsel van het multiculturalisme zijn vormen van ideologie. "Ideologie" onderscheidt zich van "idee" doordat het tweede wel kan veranderen onder confrontatie met de werkelijkheid, en het eerste niet. Dat betekent dat bij zaken uit de werkelijkheid die de ideologie tegenspreken, de ideoloog de regels moet veranderen, ontkennen, of doodgewoon liegen. Hier wat voorbeelden van het veranderen van de regels, en dergelijke. het meest openlijke is dat van de etnische registratie Als eerste: we doen niet aan etnische registratie, want dat deugt niet:


Uit: De Volkskrant, 23-03-2009, van verslaggever John Wanders

GroenLinks R'dam eist stopzetten van etnische registratie

In de Rotterdamse coalitie is ophef ontstaan over etnische registratie van risicojeugd. De gemeente brengt risicojongeren tot 24 jaar in kaart en registreert daarbij onder meer hun etniciteit. Collegepartij GroenLinks eist ‘onmiddellijke stopzetting van deze illegale praktijk’.
‘Sinds de Tweede Wereldoorlog is het bij wet verboden mensen te registreren en te beoordelen op basis van afkomst’, aldus fractievoorzitter Verwijs. ‘Alle gegevens over etniciteit moeten met terugwerkende kracht worden gewist.’
    GroenLinks werd zich naar eigen zeggen pas bewust van de etnische registratie toen die praktijk onlangs aan de orde kwam tijdens een bezoek van PvdA-minister Van der Laan (Wonen, Werken en Integratie) aan de Rotterdamse deelgemeente Charlois.   ...
    Emile Goyvaerts, in Charlois de regisseur van de ‘sluitende aanpak’ van risicojongeren, voert aan dat er in zijn deelgemeente allerlei projecten lopen voor specifieke etnische doelgroepen. ‘Als wij een project draaien speciaal voor Marokkaanse, Turkse of Kaapverdische risicojongeren, moet ik in het systeem toch kunnen zien wie die jongeren zijn? Moet ik soms met een vlag door de straten?’   ...


Red.:   En:


Uit: De Volkskrant, 10-04-2009, van verslaggever John Wanders

Etnische registratie jongeren is 'onwettig'

CBP corrigeert indruk dat vermelden tevens goedkeuren is | Op Antillianen gerichte ontheffing liep eind vorig jaar af | Door Leefbaar Rotterdam bedachte registratie nog gebruikt.

Gemeenten moeten onmiddellijk stoppen met de etnische registratie van risicojongeren. Het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP) betitelt deze praktijk als onrechtmatig en eist onmiddellijke stopzetting.
    Deze uitspraak van de onafhankelijke toezichthouder raakt in ieder geval de gemeente Rotterdam. Sinds eind 2002 brengt Rotterdam risicojongeren tot 24 jaar in kaart en registreert daarbij, naast diverse risico-indicatoren, ook hun etnische afkomst.
    ‘Er is geen wettelijke grondslag voor de verwerking van gegevens omtrent etniciteit’, stelt het CBP vandaag op zijn website. ‘Dit betekent dat de verwerking van deze bijzondere persoonsgegevens, voor zover zij nog plaatsvindt, thans onrechtmatig is en dus onmiddellijk stopgezet dient te worden.’
    Recent vroeg GroenLinks Rotterdam aandacht voor de onder Leefbaar Rotterdam ingevoerde etnische registratie – de partij werd er naar eigen zeggen door verrast. ...


Red.:   Versus:


Uit: De Volkskrant, 19-01-2010, van verslaggeefsters Ianthe Sahadat en Anneke Stoffelen

Stoornis allochtone jongeren vaak niet behandeld

Etnische scheiding probleemkinderen in jeugdzorg | ‘Meer criminaliteit.’

Allochtone jongeren belanden relatief vaak in de criminaliteit omdat psychische stoornissen bij hen niet of te laat worden behandeld. Dat blijkt uit onderzoek van Stichting De Jutters, een instelling voor jeugd-GGZ in de regio Haaglanden.
    Terwijl allochtone kinderen even vaak een stoornis ontwikkelen als Nederlandse kinderen, is de kans dat hun probleem wordt behandeld de helft kleiner. Maar als tiener krijgen zij door de rechter twee keer zo vaak forensische psychiatrische hulp opgelegd na een delict. Voor jongeren van Marokkaanse en Antilliaanse afkomst is dat zelfs drie keer zo vaak.
    Onderzoeker Albert Boon van De Jutters ...
    Het is voor het eerst dat dit ook met cijfers wordt gestaafd. Boon: ‘Wij zijn de enige GGZ-instelling die etnische herkomst registreert. Daardoor hebben wij dit kunnen onderzoeken. ...’
    Volgens Boon zouden alle GGZ-instellingen de etniciteit van cliënten moeten vastleggen om het probleem beter aan te kunnen pakken. ...
 

Red.:   Om te helpen mag je wel etnisch registreren.
     Maar dan gaat het weer over negatieve eigenschappen:


Uit: De Volkskrant, 05-02-2011, van verslaggever John Wanders

'Charlois hanteert een vooroordeelsbeleid'

...   Al acht jaar kent Charlois een aanpak van risicojongeren die onder meer gestoeld is op gegevens over hun etnische afkomst. De gedachte is dat specifieke projecten voor Antilliaanse, Marokkaanse, Turkse of Kaapverdische probleemjongeren alleen van de grond kunnen komen als je eerst in kaart hebt gebracht welke jongeren in de wijk tot welke etnische groep behoren.   ...


Red.:    En iedereen weet dat 'probleemjongeren' een eufemisme is voor al dan niet draaideur- criminelen. En dan mag registreren natuurlijk niet:

  Voorzitter Jacob Kohnstamm van het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP) ... 'Maar we hebben niet voor niks een VN-verdrag tegen rassendiscriminatie', voegt hij er in één adem aan toe.  ...

Tussenstuk:
Deelgemeente Charlois stopt met etnische registratie

De Rotterdamse deelgemeente Charlois is per direct gestopt met haar omstreden etnische registratie van probleemjongeren. Ze geeft hiermee gehoor aan een sommatie van het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP).
    Het CBP dreigde Charlois met een dwangsom van 2.000 euro per dag, indien de deelgemeente niet binnen drie dagen zou stoppen met etnisch registreren. Charlois registreert risicojongeren sinds 2002 op etniciteit en handelt daarmee volgens het CBP in strijd met de wet.
    De toezichthouder eist verder dat binnen drie maanden alle bestaande gegevens over etniciteit uit de deelgemeentelijke bestanden zijn verwijderd.   ...

    Daarentegen, als het gaat om gekleurde gezichten tellen op televisie:


Uit: De Volkskrant, 05-02-2011, van verslaggever Jonathan Witteman

PowNews werkt aan allochtonenquotum

Tsjing, deed de allochtonenteller van PowNews, nadat een Hindoestaanse voorbijganger had uitgelegd hoe je roti maakt. Weer een Surinaamse, Marokkaanse, Antilliaanse of Turkse 'deskundige' aan het woord gelaten in de uitzending. Want, zo begon presentator Dominique Weesie het item 'Een neger omdat het moet': PowNews moet aan het 'allochtonenquotum' van de publieke omroep voldoen.
    'En nee, dat is geen grap. 11 procent van de mensen die een roze microfoon onder hun neus krijgen, moeten een zogenaamde SMAT zijn: een Surinamer, Marokkaan, Antilliaan of Turk.'
    Hebben omroepen zich echt te houden aan een 'allochtonenquotum'? En dan ook nog op straffe van een boete van 135.000 tot 500.000 euro?' In de Presentatieovereenkomst 2010-2015 tussen de NPO en het ministerie van OCW staat: 'Over vijf jaar is de representatie van vrouwen en allochtonen op de gezichtsbepalende tv-programmakanalen verbeterd.'   ...

 

Red.:    Als het gaat om gekleurde gezichten op televisie, dan is etnische registratie dus ineens wél toegestaan. Sterker nog: dan is het overheidsbeleid. Dan kom meneertje Jacob Kohnstamm niet langs met zijn CBP om te dreigen, maar dan staan hij ongetwijfeld aan de kant te applaudisseren.
    Overigens voelt men bij de NPO wel enige nattigheid. De hournalist slet vragen:\

  Hebben omroepen zich echt te houden aan een 'allochtonenquotum'? En dan ook nog op straffe van een boete van 135.000 tot 500.000 euro?'

De NPO antwoordt:

  'Omroepen zijn niks verplicht, we kunnen hen niets opleggen', zegt een woordvoerder van de Nederlandse Publieke Omroep (NPO).

Met een keiharde leugen:

  In de Presentatieovereenkomst 2010-2015 tussen de NPO en het ministerie van OCW staat: 'Over vijf jaar is de representatie van vrouwen en allochtonen op de gezichtsbepalende tv-programmakanalen verbeterd.' 
    Maar de NPO hanteert wél een norm van 11 procent. 'Volgens cijfers van het CBS leven er 11 procent niet-westerse allochtonen in Nederland. En de publieke omroep moet een afspiegeling zijn van de samenleving.

Om vervolgens verder te gaan met liegen:

  Maar dat betekent niet dat álle omroepen afzonderlijk die 11 procent moeten halen, maar simpelweg alle omroepen bij elkaar.'

Want:

  zo werkt het niet, zegt Dominique Weesie. 'Ze draaien eromheen bij de NPO. Wij hebben zwart op wit staan dat we de 11 procent moeten halen.'    ...
    Weesie: 'Het staat in wat in Hilversum-speak een aanvullende programma-afspraak heet. Daarin staat dat wij 11 procent niet-westerse allochtonen in onze uitzending moeten hebben. Onze productieafdeling moet dat turven.
    'Het gaat zelfs zo ver dat wanneer je niet zeker weet wat iemands etniciteit is, je de geïnterviewde moet vragen naar de naam van zijn of haar ouders. Nou sorry, maar dat verzin je toch niet?'

Wat natuurlijk verborgen moet blijven want het mag niet te zeer opvallen - de PVV, weet u wel ... :

  PowNed wil geen inzage geven in de documenten waaruit dat zou blijken, omdat het om 'vertrouwelijke informatie' gaat.

Kijk, zo'n dilemma als etnische registratie is natuurlijk makkelijk op te lossen, door gewoon vals te spelen: werkt het geval in het voordeel van de allochtonen, dan behandel je het anders dan als het in het nadeel werkt.
    Ook altijd grappig: een poging tot dialoog met multiculturalisten - de titel van het artikel laten we even weg:


Uit: De Volkskrant, 12-02-2011, door Mirjam Schöttelndreier, redacteur van de Volkskrant

Twistgesprek | Mirjam Schöttelndreier met onderwijssocioloog Jaap Dronkers
...
Minister Van Bijsterveldt wil niet langer het bestaan van 'zwarte' scholen bestrijden.

U bent het eens met minister Van Bijsterveldt?
Ja, ze heeft gelijk. We sturen kinderen naar school omdat ze taal, rekenen, aardrijkskunde en geschiedenis moeten leren. Als het voor het gezellig samenzijn was, konden we ze ook naar scouting sturen, nog goedkoper ook.

Beetje flauw, naar school ga je ook om samen te werken en van elkaar te leren. Om meer over de maatschappij te weten te komen en te leren netjes samen te leven.
 

Red.:    Nee hoor, daarvoor zijn we voor de komst van immigranten en multiculturalisten nooit naar school gegaan. We gingen naar school om te leren. Dat er ook andere dingen gebeurden ging automatisch.
    Het antwoord van Dronkers:

  We hebben het vaak over die normen en waarden, dat we die zo belangrijk vinden. Alleen hebben we nog nooit de moeite genomen om te meten of scholen op dat vlak iets toevoegen. Dus zo belangrijk vinden we het ook weer niet. Ik ken alleen Vlaams onderzoek dat wel heeft gekeken hoe het zit met die toegevoegde waarde van de school, en daaruit bleek dat op gemengde scholen wel iets meer 'interetnische vriendschappen' ontstaan. Zij het dat die vriendschappen door beide groepen anders worden gewaardeerd. Autochtonen beschouwen de allochtone vriend vaker als vriend dan andersom. De idealen zijn mooi, maar de werkelijkheid valt soms bitter tegen.

Kortom: het mengen werkt in ieder geval niet om de allochtonen gunstig te stemmen. Logisch, want het zijn ten eerste ongelovigen waar ze mee te maken hebben, en ten tweede presteren ze ook beter op school.
    Een schok:

  Dus moeten we maar op houden met onze multiculturele best doen?

Een tegenspraak die wijst op ideologie: multicultureel doen is kennelijk identiek aan je best doen.

  Maar de Nederlandse ouders die hun best doen om zwarte buurtscholen met hun komst diverser te maken en misschien een cognitieve impuls te geven, doen dat mooi voor niks.

Nee, dat doen ze uit ideologie.
    Overigens is dit dus een tegenspraak met het aanvankelijk genoemde doel: cultureel elkaar leren kennen. Nu gaat het kennelijk om allochtonen cognitief bij te spijkeren. Waaruit heel andere beleidsacties volgen.
    Wat ook meteen door Dronkers wordt toegelicht:

  Lesgeven aan kinderen uit zoveel verschillende culturen is gewoon erg moeilijk.

Dus als cognitieve winst je argument is, is niet-mengen beter.
    Dan , als ware ideoloog nooit toegevende, maar de joker getrokken:

  U zegt dat scholen zich beter kunnen specialiseren in etnische groepen. 65 jaar na de Tweede Wereldoorlog klinkt dat nog steeds beladen. 

Deze joker is zo bekend, dat je hem niet zou verwachten in een reguliere krant. Maar de ware ideoloog is echt niet te stuiten.
      Het antwoord van Dronkers:

  Om te beginnen moeten we af van die angst voor etnische benoeming. Ik vul zelf zo vaak op internationale congressen papieren in dat ik bij de 'Kaukasische' groep hoor.

Dus dan maar over op een drogredenatie:

  Behalve beladen, is homogene etniciteit ook fictief, met al die gemengde relaties vandaag de dag.

Tja ... Er zijn er inderdaad een paar. Net zo goed zoals er een paar zwarte zwanen zijn, en Japanse reuzen, enzovoort.
     Dronkers:

  Je kunt nooit voorkomen dat je generaliseert. Maar dat doen we ook als we het over mannen of vrouwen hebben, maar dan vindt niemand het erg. En daarbij is het gewoon zo dat er prestatieverschillen zijn tussen etnische groepen, los van inkomens- of opleidingsverschillen. Aziaten doen het beter en leerlingen uit islamitische landen slechter.

Weer een schok:

  U vloekt wel hard in de naoorlogse gelijkheidskerk.

Een schok dus voor de linkse gelijkheidskerk.
   De conclusie van Dronkers:

  Het probleem is dat wij mengen het toppunt van beschaving vinden ...

En dat was dus de kop van het artikel - de koppenmaker had het wel door.
    Een van de voorvechters krijgt de gelegenheid te reageren:


Uit: De Volkskrant, 16-02-2011, van verslaggever Robin Gerrits

Interview | Onderwijsonderzoeker Joep Bakker

Minister kan segregatie scholen niet onderbouwen

Vanavond debatteert de Kamer over de uitspraak van minister Van Bijsterveldt van Onderwijs dat het tegengaan van segregatie voor haar geen prioriteit meer heeft. Onverstandig, meent Joep Bakker.


Red.:   We beginnen weer met eens een leugen - in de kop nog wel: de minister wil geen segregatie, maar geen gedwongen menging.
   Volgende: taalkundige volkdverlakkerij:

  'Controlled choice', een begrip met de geur van een Nederlandse polderoplossing, kon wel eens het antwoord zijn op de segregatie in het onderwijs.

Vertaald: "gedwongen keuze"- regelrechte Orwelliaanse newspeak uitleg of detail (Wikipedia).
    Gevolgd door de retorische truc van Ad ponandum uitleg of detail :

   'Uiteindelijk ontkom je er niet aan', zegt Joep Bakker, onderwijsonderzoeker in Nijmegen, dé stad van de enigszins aan banden gelegde vrije schoolkeuze.

En weer wat newspeak:

  ... Joep Bakker, onderwijsonderzoeker in Nijmegen, dé stad van de enigszins aan banden gelegde vrije schoolkeuze.

En dan volgt de "onderbouwing":

  Uw studie levert geen duidelijke wetenschappelijke ondergrond voor menging. Is het streven naar gemengde scholen vooral normatief?
'Ja, persoonlijk ben ik voorstander van het bestrijden van segregatie. Past in mijn politiek-maatschappelijke opvattingen ...

En een erkenning:

   en ik zie er ook moreel-ethische argumenten voor: het samenleven, en niet uitsluiten van groepen. '

Namelijk: dat de allochtonen uitsluiten  - met moskeeën, hoofddoeken, niet-handenschudden, enzovoort. Natuurlijk durft hij dat niet expliciet te noemen, maar dat zijn uitingen van uitsluiten.
   Overigens moet hij wel terugvallen op zijn eigen ideologie:

  Maar wat zegt de wetenschap erover?
'De cijfers zijn vaak tegenstrijdig, ze wijzen niet in één richting. Deens en Amerikaans onderzoek toont dat menging de prestaties van kansarmen verbetert zonder de prestaties van de kansrijken aan te tasten. In Nederland is dat nog niet echt goed onderzocht. Je hebt de studie van Jaap Dronkers, die concludeert dat leerlingen het beter doen in etnisch homogene groepen. Maar er is ook goed recent Italiaans onderzoek over Nederland dat concludeert dat je beter kinderen uit zoveel mogelijk etnische groepen bij elkaar kunt hebben, omdat ze zich dan niet meer met de eigen groep identificeren, maar met het geheel.'

Dat laatste is zoals in Nederland uitvoerig gedemonstreerd, een leugen: allochtonen zitten nog steeds in hun eigen kerken, dragen hun eigen kleding, geven hun kinderen hun eigen namen, enzovoort. Ze komen geen stap dichterbij, maar eerder verder weg uitleg of detail .

  'Van Bijsterveldt hamert steeds op de prestaties van de leerlingen. Terecht. Maar er is nóg een speerpunt van onderwijsbeleid, en dat is dat van de sociale cohesie en burgerschapsvorming. Nota bene haar eigen CDA-voorganger Maria van der Hoeven heeft dat tot vast onderdeel van de lesstof gemaakt. En dat bevorder je bij uitstek met gemengde scholen.'

Een totaal onbewezen bewering. Er zijn vele aanwijzingen dat het omgekeerde geldt: hoe meer contact, des te groter de afkeer uitleg of detail .
   Een eerste stukje waarheid:

  de sleutel ligt bij betrokkenheid van ouders. Vaak realiseren Turkse en Marokkaanse ouders zich niet dat ze echt een rol hebben in dat onderwijs: een plek voor huiswerk, helpen daarbij, samen naar tv-programma's kijken en het erover hebben. Daar moet je wel beleid op zetten, anders gebeurt er niks.'

Maar wat voor beleid dan ook: daarvoor moet niets van de Nederlanders gevraagd worden - die hebben al genoeg last van die onaangepaste allochtonen.

  Wat is er zo goed aan het beleid van 'controlled choice'?
'Je hoeft vaak maar een klein beetje keuzevrijheid in te leveren om toch tot gemengde scholen te komen.

En dat dus zeker niet. Laat die allochtonen maar een beetje van hun keuzes inleveren. Zoals de keuze om hun religieuze achterlijkheid rond te dragen.
    Allemaal keuzen en strandpunten die volstrekt gespeend zijn van enige realiteits- en redelijkheidszin. Alleen mogelijk door vastgeroeste ideologie.
    Andere zaak. Eerst wat feiten tegen het multiculturalisme:


Uit: De Volkskrant, 15-02-2011, door Aimée Kiene

Reportage | Voorleesexpress, voorlezen bij gezinnen met een taalachterstand

Oguzhan weet alles van draak Dries

Voorlezen bevordert de taalontwikkeling. Monique Weijnans leest als vrijwilliger voor bij de familie Uslu. 'Hoe heet zo'n prikding?'

Tussentitel: 'Spelenderwijs hebben we woordjes geleerd'

De eerste keer dat Monique Weijnans (34) kwam voorlezen bij de familie Uslu in Hilversum, kroop Oguzhan Uslu (4) onder de tafel. 'De eerste drie keer kwam hij daar niet onder vandaan,' lacht Weijnans. 'Hij moest wel even aan me wennen.'
    Nu, twintig donderdagavonden later, is Oguzhan zijn schroom kwijt. In zijn Bob de Bouwer-spijkerbroek en capuchontrui leunt hij tegen Weijnans aan op de bank. Aan haar andere kant zit haar eigen dochter Mette, die gaat de laatste tijd mee op de voorleesavond.  ...
    Monique Weijnans is een vrijwilliger van de Voorleesexpress, een stichting die het 'voorleesritueel' introduceert bij gezinnen met een taalachterstand. Twintig avonden komt ze voor het slapen gaan voorlezen.    ...
    Weijnans is docent Nederlands, dus vanuit haar vakgebied is ze geïnteresseerd in voorlezen en taal. 'Op de middelbare school merk ik aan mijn leerlingen dat ze alles leuker vinden dan een boek. Heel weinig kinderen lezen nog. ...
    'Ik heb hier niet te maken met een totaal leesarm gezin. Dat kun je ook treffen, of een gezin waarbij de ouders nauwelijks Nederlands spreken. Dan moet je de ouders mee nemen via het voorlezen, dat zij ook het gevoel krijgen: ik ga dat boek eens inkijken.   ...


Red.:   Taalachterstanden waardoor een enorme sociale achterstanden ontstaan. Allang bekende werkelijkheden. Hier de reactie van de ideoloog:


Uit: De Volkskrant, 16-02-2011, ingezonden brief van Jacomine Nortier, taalkundige (Utrecht)

Voorleesexpres

In het artikel over de Voorleesexpres (Jong, 15 februari) vertelt moeder Havva Uslu dat ze haar kinderen af en toe voorlas, maar onzeker was of ze het wel goed deed. Gelukkig komt er regelmatig een Nederlandse vrijwilligster over de vloer die laat zien hoe je moet voorlezen.
    Het is goed dat de moeder nu leert dat ze met haar kinderen kan doorpraten over wat ze gelezen hebben. Dat stimuleert hun ontwikkeling, hun kennis van de wereld, hun vermogen om over dingen na te denken. Maar het is jammer dat deze moeder denkt dat ze daar haar moedertaal niet voor mag gebruiken.
    Kinderen leren gemakkelijker op school, ook de Nederlandse taal, als ze een intellectueel stimulerende thuisomgeving hebben waarin gepraat wordt over allerhande dingen. Je snapt pas wat 'gisteren', 'vorig jaar' of 'drie plus twee' is, als je taal hebt om het te benoemen.
    En dan maakt het niet uit of het Berber, Turks, Pathaans of Nederlands is. Ook kinderen uit Nederlandse milieus kunnen een taalachterstand hebben als ze intellectuele stimulansen moeten ontberen.    ..


Red.:    Er zijn Nederlandse kinderen met taalachterstanden  ... dus is het opvoeden in een andere taal geen oorzaak van de zeer veel meer voorkomende allochtone taalachterstanden.
    De werkelijkheid ... de multiculturalistische ideoloog heeft er geen enkele moeite mee om er totaal blind voor te zijn.


Naar Multiculturalisme , Sociologie lijst  , Sociologie overzicht  , of site home .

 

.2011