Racisme

De beschuldiging van racisme is iets dat eenduidig voorbehouden lijkt aan het blanke ras. Als er iets gebeurt tussen een enkele of een groepje blanken, en een persoon of groep van een andere kleur, dan kan je er vergif op innemen dat de blanken worden beschuldigd van racisme. Het hoeft maar een simpele vechtpartij te zijn: is het tussen blanken onderling, of tussen niet-blanken onderling, dan is het allemaal heel gewoon. Is het echter tussen, toevalligerwijs, blanken en niet-blanken, dan is het bijna per definitie blank racisme uitleg of detail .

De werkelijkheid is geheel anders. De verhoudingen tussen blanken en niet-blanken zijn vrijwel universeel beter dan die tussen welke twee niet-blanke volken ook. Hindoestanen en creolen in Surinamers: men tolereert elkaar en meer niet: creolen zijn "luie negers" en Hindoestanen zijn "koelies". De Antillen: Arubanen en Curaçaoënaars zien elkaar totaal niet staan. Turken willen beslist geen Arabieren genoemd worden. Tussen Hindoestanen en moslims op het Indiase continent heerst alleen maar diepe vijandigheid. In Afrika heeft iedere stam in principe een vete met de andere - Hoetoes en Toetsies en dergelijke zijn alleen maar voorbeelden waarbij deze ingebakken tegenstellingen tot extreem geweld zijn gekomen. Joden staan als "uitverkoren volk" boven ieder ander. En zo zijn er nog veel meer voorbeelden uitleg of detail .

Nee, als het gaat om slechte verhoudingen tussen verschillende volken, lijkt er heel weinig verschil te zijn. Toch is de beschuldiging van racisme vrijwel geheel voorbehouden aan de blanken. Dat geldt ook binnen Nederland, met betrekking tot immigrantengroepen, en met name de moslims onder hen, zeg maar: Turken en Marokkanen. Als Nederlanders ergens iets voor elkaar doen, dan is dat racisme - als Turken of Marokkanen iets voor elkaar doen, is er niets aan de hand - dat heet dan onderlinge solidariteit, en wordt vaak genoeg ook bevorderd ("Het is goed voor de integratie"), zoals door subsidies aan allerlei migrantengroepen en immigranten-ondersteunende organisaties.

Tussen twee haakjes: bij de analyse in dit artikel gaan we even uit van de aanname dat alle mensen en alle culturen gelijkwaardig zijn. Dit is niet noodzakelijkerwijs de aanname op deze website in andere artikelen, maar het argument van "racisme" is ingebracht in dit soort discussies door de multiculturalisten, en dan mogen we in dit artikel het multiculturalistische uitgangspunt gebruiken. Dit betekent dat er in het vervolg geen beroep kan worden gedaan op in cultuur zittende achterstanden, want volgens het beginsel van de gelijkheid van culturen bestaan er geen cultureel gebonden achterstanden.

Het meest pregnante en meest kostbare voorbeeld het racisme bij subsidies aan niet-blanke immigranten is de toeslag die basisscholen  kregen voor niet-blanke kinderen: voor ieder gekleurd kind kreeg de school 1,9 maal, zeg maar het dubbele, als voor een blank kind. Dus gekleurde kinderen kregen twee keer zo goed onderwijs als blanke - als je even een evenredig verband tussen geld en kwaliteit veronderstelt, wat natuurlijk de reden is van het geven maar meer geld: meer of beter onderwijs. Deze wantoestand werd razendsnel afgeschaft na de Fortuyn-revolutie in 2002, toen de nadelige aspecten van de allochtone immigratie openlijk besproken mochten gaan worden, en dit een van de meest duidelijke aspecten ervan bleek. Althans: men ging een andere norm hanteren, die van de taal en opleiding van de ouders, die op hetzelfde neerkwam, maar minder direct racistisch was.

Maar in de meeste gevallen zit het racisme zo diep ingekankerd, dat het helemaal niet als zodanig worden opgemerkt. De reden daarvan is de eerder genoemde aanname van de gelijkheid van culturen. Als je die aanname nu even uitschakelt, en kunnen we constateren dat de bekende allochtone culturen op diverse manieren aanzienlijk achterlopen. Dit kan en mag volgens het multiculturalisme niet het geval zijn - dat vindt men dus racisme, want gebaseerd op kleur. Dit compenseert men door allochtonen-vriendelijke woorden en -daden, wat een tweede vorm van racisme is. Deze tweede vorm van racisme compenseert de eerste, en daardoor lijken beide niet op te vallen uitleg of detail .

Daarom onderstaand een aantal voorbeelden, uit de gezamenlijkheid waarvan de geur van een diepe beerput opstijgt. Het onwelriekende mengsel heeft twee hoofdsmaken: het allochtone racisme, en het multiculturalistische racisme, dat laatste zijnde van blanke origine, natuurlijk, en voornamelijk bestaande uit vertegenwoordigers van journalistiek, besturend en elitair Nederland. Overigens zijn deze voorbeelden voor een groot deel onderling uitwisselbaar met die over Cultuurverraad uitleg of detail .

Vele van de andere onderwerpen aangaande het integratie- en allochtonendebat, zoals ook hier besproken, vallen ook regelrecht onder deze vormen van racisme, zoals alle voorbeelden van het streven naar allochtone evenredigheid , waar er op grond van capaciteiten absoluut geen evenredigheid is: er is geen allochtoon geschikt als professor in de sterrenkunde , en er eentje aanstellen op grond van evenredigheid, "een afspiegeling van de maatschappij willen vormen", of "zich willen herkennen" is van een volstrekte dwaasheid.

Hetzelfde geldt natuurlijk onverkort voor iedere functie waarvoor capaciteiten nodig zijn, dus inclusief alle bestuurlijke functies, vanaf deelgemeenteraden tot en met het landsbestuur: het maximale waar allochtonen recht op zouden kunnen hebben, alle andere factoren gelijk zijnde (wat ook niet waar is), is een evenredig aantal "geschikte bestuurders", en dat ligt maar marginaal beter dan bij professoren in de sterrenkunde. Alle pogingen om kunstmatig het aantal allochtonen te verhogen in banen met vastliggende competenties, hebben maar een oorzaak en reden: het aspect van kleur. En zijn dus racistisch. Welk racisme bewezen wordt door de wantoestanden die het kweekt .

De reden om over allochtoon en multiculturalistisch racisme nog een apart artikel te schrijven naast de vele deelonderwerpen, zijn twee recente voorbeelden, die van een bijna monumentale omvang zijn, en desondanks geen enkele aandacht als zodanig hebben getrokken.

De eerste is met betrekking tot een kleine doch hoogst symbolische kwestie (de Volkskrant, 26-04-2008, van verslaggever Jan Hoedeman):
  Volgend jaar moet lintjesregen niet zo’n ‘witte bedoening’ zijn

Het Inspraak Orgaan Turken in Nederland, bijvoorbeeld, gaat veertig Turken voordragen.


Minderheden in Nederland vinden de lintjesregen de laatste jaren veel te wit. Zo zijn er vrijwel geen Turken en Marokkanen onderscheiden. De onderscheidingen moeten de komende jaren veel meer neerdalen op etnische groepen. ‘Dat heeft een bindend effect’, zegt Fouad Soudali, voorzitter van het Samenwerkingsverband Marokkanen Nederland.
    ‘Het is een witte bedoening’, zegt Edwin Marshall van het Surinaams Inspraakorgaan. Daarom zocht hij contact met het Kapittel, dat zijn handreiking aanvaardde een commissie in te stellen die geschikte Surinamers voordraagt.
    Het Kapittel voor de Civiele Orden gaat de komende tijd praten met Marokkanen, Turken, vrouwen, Surinamers en Antillianen. Dit zegt woordvoerster Orchida Bachnoe. Zij wijst erop afhankelijk te zijn van voordrachten uit de samenleving. Het Inspraak Orgaan Turken in Nederland (IOT) gaat voor de volgende lintjesregen veertig Turken voordragen.
    Ook Soudali zal positief reageren op een uitnodiging van het Kapittel. ‘Ik zie heel wat mensen in onze gemeenschap die een lintje verdienen. Neem zangeres Hind. Wij zijn trots op haar!’

Dit staat op de voorpagina van de Volkskrant te pronken: "Kijk eens, weer een voorbeeld van blank racisme!".
    Op pagina 3 van diezelfde krant staat het criterium voor het krijgen van een lintje (de Volkskrant, 26-04-2008, van verslaggever Jan Hoedeman):
  Opnieuw vooral lintjes voor vrijwilligers

Van de 3.548 lintjes die vrijdag zijn toegekend, gingen er 3.438 naar vrijwilligers ...

En hoe zit het met allochtonen en hun bijdragen aan vrijwillige organisaties en activiteiten: nihil  . Dat is zo universeel bekend, dat zelfs multiculturalisten dit een "aandachtspunt" noemen. Zelfs allochtone (en natuurlijk de gemengde) voetbalclubs draaien vaak nog op de inspanningen van goedwillende blanken.
    Dus wat is het recht van allochtonen op lintjes: ook nihil. En toch eisen ze openlijk hun portie op, op grond van getalsmatige evenredigheid - of "het zich vertegenwoordigd willen zien". Je reinste racisme, want het gaat ze kennelijk maar om één enkel ding: de kleur van de genomineerde - zijn kwaliteiten doen er niet toe. Nogmaals: racisme!
   En alsof om dit te bevestigen, noemt men nog een specifiek geval: een zangeresje die niets meer heeft gedaan een liedje zingen en een televisiewedstrijd winnen. Voor zichzelf. Precies iets dat niet onder het criterium "vrijwilligheid" valt, waarvoor een aanzienlijke dosis opoffering voor anderen een voorwaarde lijkt.
    Kortom: zelfs de specifieke voordracht van dit zangeresje is niets meer dan dat woord dat zo graag de andere kant op uitgedeeld wordt: allochtoon racisme!
    En dan die kop, uit de mond van een Surinamer: 'witte bedoening' - vertaal dat eens in "zwarte bedoening" of "joodse bedoening" - het land zou te klein zijn. Ook dit is allochtoon racisme!
    Dat de Volkskrant dit op dusdanige manier publiceert op haar voorpagina, met de impliciete beschuldiging, is dus die andere smaak: multiculturalistisch racisme!
    En als toefje slagroom op dit toetje van vanille- en chocolade-vla in racisme de geportretteerde winnaars:

Met een Moluks paar en een Hindoestaanse.
    Dit dus zijnde de selectie van de Volkskrant uit gewone burgers in de lintjesregen.
    Daar waar de allochtone vertegenwoordiging klaagt dat er zo weinig allochtonen in de lintjes vallen, zien we er hier twee uit de zes, een derde. Terwijl bij een getalsmatig evenredige vertegenwoordiging van allochtonen je al niet verder zou komen dan een tiende, en het vrijwilligersaspect meenemende, tot iets dat misschien nog wel een factor tien lager ligt. Bij een selectie van 6 stuks iets van 0,06 allochtoon - afgerond: 0 (nul).
    Dit is volkomen symptomatisch voor de Volkskrant: bij neutrale of positieve fotoreportages zijn allochtonen zwaar vertegenwoordigd - bij fotoreportages met negatieve aspecten zijn ze meestal zwaar ondervertegenwoordigd en autochtonen zwaar oververtegenwoordigd, als je het percentage allochtonen in de betrokken kwestie meeneemt: men laat bij overlastzaken of geweld op scholen en dergelijke graag een allochtoon en een autochtoon zien, waarschijnlijk "om niet te stigmatiseren". Terwijl er een zware oververtegenwoordiging van allochtonen is bij deze kwesties.

Een voorbeeld van dezelfde dag als dit artikel is geschreven, stammende uit het katern Hart en Ziel, maar volkomen representatief voor de Volkskrant als geheel, gedurende de laatste jaren - ten einde een betrouwbare indruk te krijgen, is de pagina als geheel gescand en gereproduceerd (de Volkskrant, 26-04-2008, katern Hart en Ziel, pagina 3):

De verhouding autochtoon-allochtoon: ongeveer één op één (ruimhartig genomen - het is drie op vier). De verhouding autochtoon-allochtoon over de Nederlandse bevolking: tien op één. En daarbij komt nog dat, algemeen bekend, kinderfeestjes nu niet een echt allochtoon cultuurverschijnsel zijn - om heel precies te zijn vieren moslims bijvoorbeeld nauwelijks verjaardagen - de vraag "Wat koop jij voor een verjaardag?" bij een sollicitatieprocedure door allochtonen wordt aangevoerd als een vorm van cultural bias, omdat ze nauwelijks of geen verjaardag vieren uitleg of detail . Dus zeg dat bijvoorbeeld één op de tien allochtonen verjaardagen vieren - en kinderfeestjes zijn meestal verjaardagen. Dan zitten we in de buurt van de één op de honderd kinderfeestjes die allochtoon zijn. En zelfs als dit ietwat gunstiger ligt, zitten we nog steeds volkomen voorbij de horizon van het hier door de Volkskrant afgebeelde één op één. Hier is sprake van glaszuivere propaganda, met als enig argument bevordering van de gekleurde etnie.

Maar het kan altijd nog erger, zie dit voorbeeld uit het buitenland (de Volkskrant, 29-09-2007, door Gert-Jan van Teeffelen):
  BBC gaat eigen gang en negeert keuze kinderen

Fotobijschrift: Konnie Huq (midden), presentatrice van Blue Peter

Voor de makers van Blue Peter, het bekendste kinderprogramma van de BBC, breekt morgen opnieuw een pijnlijke dag aan. Voor de tweede maal in korte tijd moeten ze door het stof, en de kijkertjes excuses aanbieden vanwege misleiding.
    Ditmaal is de huiskat van Blue Peter de inzet van een rel. Vorig jaar werd een peiling gehouden onder kinderen om de naam te kiezen van de nieuwe kat van het programma. Naar nu blijkt, was Cookie de favoriete naam onder de 40 duizend jonge stemmers. Het productieteam vond Socks echter beter, en deed alsof dit de winnaar was.    ...

Grappig, hè, dat gepraat over kleine voorbeelden van misleiding, terwijl een veel grotere vorm van misleiding je in het oog staart: het populairste kinderprogramma van Engeland, een blank land met een gekleurde minderheid, is volledige bevolkt door de gekleurde minderheid - en je kan je precies voorstellen hoe dit is gegaan: eerst de grootste etnie onder de minderheden onder het motto "dan voelen ze zich erbij horen, dan de op ene grootste op grond van "scheve ogen", en dan de rest. Netto resultaat: de enige etnie die niet vertegenwoordigd is, is de meerderheid, de blanke.
    In dit soort gevallen, waar men een sterk niet-representatieve afbeelding van wekelijkheid geeft, uitsluitend en alleen op etnische gronden, is dus volkomen duidelijk sprake van racisme: anti-autochtoon en pro-allochtoon racisme.

Allochtonen zelf doen natuurlijk leuk mee om dit vuurtje op te stoken (VARA TV Magazine, nr. 3-2008, door Eric van Onna):
  Jetty Mathurin

Jetty Mathurin (Paramaribo. 30 juni 1951) is cabaretière. Opleiding: Pabo, logopedie (tot 1989) en daarna professioneel theater. Jetty heeft drie kinderen; Glynis (34) Luc (30) en Nicole (30). Tot eind maart staat ze met haar nieuwe solovoorstelling Zeven in de theaters.

...    Jorgen Raymann vind ik leuk. Maar waarom durven we in Nederland niet werkelijk een oude, wijze, krachtige zwarte vrouw neer te zetten? Nee, dan hébben we eindelijk een zwarte vrouwen dan moet het parodie zijn. Blijkbaar zijn we nog niet zo ver. Heb jij wel eens een zwarte man of vrouw de rol van een rechter zien spelen?   ... 

Riposte:
  Heb jij wel eens een zwarte man of vrouw een studie rechten zien voltooien?

Kortom: als we niet iedere rol vervangen door een allochtoon, zie boven, is het niet goed. Allochtoon racisme.
   
De volgende was de tweede aanleiding voor dit stuk, en een nog veel explicietere vorm van racisme - de kwestie Buyne (de Volkskrant, 08-02-2008, column door Nausicaa Marbe):
  Discriminatie per lesbrief

De lesbrief die de Dienst Maatschappelijke Ontwikkeling van Amsterdam naar driehonderd scholen stuurde wemelt van de goede bedoelingen. Alleen al de titel - Laat je niet gek maken - spoort aan de rede te gebruiken in plaats van de vuist. De lesbrief is dan ook bedoeld als tegengif voor steekpartijen op scholen, vanuit de gedachte dat praten over de actualiteit frustraties afremt en agressie voorkomt. ...
    Omdat radicalisering en agressie onder scholieren toenemen, is het zinnig zo'n initiatief voor verbetering nader te bekijken. De zes hoofdstukken van de lesbrief lijken bedoeld als lessen in relativering. Er wordt een pleidooi gehouden voor de individuele verschillen tussen mensen in Nederland, voor het belang van praten, gevoelens uiten, beheersing en goed geïnformeerd zijn. Ook het recht om te geloven - of niet - komt aan bod. Er is een hoofdstuk over de vrijheid van meningsuiting (ook die van politici die godsdienstkritiek uitoefenen), een summier lesje godsdienst en een hoofdstuk over heilige boeken (waarmee je het ook oneens mag zijn, aldus de tekst). So far so good.
    Maar vrolijke illustraties noch jolige cartoons kunnen voorkomen dat de lesbrief een droevig maatschappijbeeld ventileert: dat van een wereld waarin elementaire beginselen van de democratie uit den treuren herhaald moeten worden tegen kinderen die nooit geleerd hebben dat verscheidenheid mag bestaan.
    Uiteraard is dit lesmateriaal doordrenkt van godsdienst. Centraal staan het christendom en de islam, waarbij eerbiedig benadrukt wordt hoe vervlochten die twee zijn. Boeddhisme en hindoeïsme krijgen ook ruim applaus. Het jodendom komt er bekaaid vanaf, met neutrale vermeldingen in bijzinnen of tussen haakjes. Alsof de makers bevreesd zijn tegen antisemitische of antizionistische schenen te schoppen.
    De makke van dit lesmateriaal weerspiegelt de foutieve aanpak van integratieproblemen door de overheid: van alles wordt ruimhartig uitgelegd, maar zodra de gevarenzone van de vermeende islamitische gevoeligheden in zicht komt, slaat de tekst de achterlijke toon aan van politiek correcte gemeenplaatsen. Alleen al de vraag door wie scholieren zich niet gek moeten laten maken, wordt selectief beantwoord. Het materiaal noemt drie boosdoeners: films op internet 'die niemand op televisie wil laten zien', kwetsende 'mensen die voor bladen en kranten schrijven of die op tv komen en daar mogen zeggen wat ze willen' en politici die 'heel negatief zijn over bepaalde groepen mensen'. De opruiende imams aan de kaak stellen, durft de lesbrief niet.
    Bij het item 'boosheid' verbeeldt een cartoon een blanke man die de ruiten van een moskee ingooit en daarbij denkt: 'Ik ben blij dat ik zo bang ben... Anders kon ik niet zo boos zijn!' Hier wordt gesuggereerd dat geweld tegen de islam gebruikelijk is en dat afkeer tegen de islam ongegrond, want door angst ingegeven is. Geen woord over wat niet-moslims en ook veel moslims terecht zorgen baart: jihad- en shariaverheerlijking, religieuze polarisatie, generalisaties in termen van 'christenhonden' of 'ongelovigen', de opvatting dat beliegen en bestelen van 'christenhonden' mag. Komt allemaal vaker voor dan vandalisme tegen een moskee.
    Voor wie nog niet wist wie de vrijheid van meningsuiting bedreigt, hier de interpretatie van de gemeente Amsterdam: 'Als je slechte dingen over iemand vertelt, voelt die ander zich gekwetst. Die durft misschien niets meer te zeggen (...). Dan blijft er weinig over van de vrijheid van meningsuiting.' Bedreigingen met de dood? Nooit van gehoord.
    Tot slot een cartoon waarin de bruine, vrolijke kleuter Adir zich voorstelt aan een autochtoon gezin. Vader (blote armen, schakelketting): 'Wat heb jij tegen ons?' Moeder (gezet, roodharig): 'Onruststoker!!'. Zoon (kaalgeschoren): 'Pak 'm pa!'. Uiteraard zetten tekst noch beeld in het didactisch document allochtonen in een kwaad daglicht. ...

Het kan niet duidelijker - ieder soortgelijk document de andere kant op zou op grote stapels verbrand zijn, en de auteurs en andere betrokkenen ontslagen en vervolgd. Maar deze auteurs en daders zijn multiculturalisten en allochtonen, dus blijven ze volledig buiten schot. Het uithangbord, wethouder Buyne, heeft weliswaar moeten aftreden, maar dat was omdat ze onwaarheid had gesproken over haar betrokkenheid, die ze ontkende, in de gemeenteraad. Waaruit overigens nog maar eens duidelijk blijkt dat dit racisme beslist niet toevallig was - Buyne besefte wel degelijk dat het gebeuren onoorbaars was, en haar mededaders ongetwijfeld ook.
    Maar daarachter zit nog een grote groep mensen die aan dit stuk hebben gewerkt, en op hun positie blijven. Met natuurlijk als belangrijkste voorbeeld degene die als hoofd van de betrokken organisaties de sfeer bepaalt: burgemeester Job Cohen, wiens standpunten overbekend zijn aan iedereen, en wiens standpunten naadloos overeenkomen met de teneur van de lesbrief. Ongetwijfeld zal hij zelf zeggen dat dit niet zijn standpunt is, maar dat is een aperte leugen: het is misschien niet zijn uitgesproken standpunt, maar het is wel de enig mogelijke conclusie uit het geheel van standpunten dat hij tot nu toe in het openbaar heeft beleden: er zijn problemen tussen allochtonen en autochtonen (zelfs Cohen geeft dat nu toe) - de allochtonen zijn niet de schuld van de problemen (Cohen's beleid) - dus zijn het de autochtonen die de schuld zijn van de problemen. En dat "dus" is verwoord in de twee cartoons.
    Meer over deze kwestie en andere vormen van racisme in artikelen over anti-autochtoon multiculturalisme   en het pro-allochtoon multiculturalisme .

De voorgaande artikelen bevatten op zich genoeg voorbeelden van wat direct tot racisme herleid kan worden, maar voor alle duidelijkheid worden een paar gevallen hieronder wordt deze herleiding nog eens expliciet uitgewerkt - het gaat hier om de vergelijking van twee gevallen (de Volkskrant, 23-04-2008, column door Evelien Tonkens):
  De vier hoofdzonden van planners

Het was twee jaar geleden nog zo’n voorbeeldig project. Hoe je Marokkaans-Utrechtse hangjongeren kunt omtoveren van klieren in enthousiaste en verantwoordelijke speeltuinbegeleiders. ...
    Klieren waren het, die zich meester maakten van de schommel en de wip. Die zo de kinderen wegpestten voor wie Speeltuin de Bijnker in het Utrechtse Transwijk eigenlijk bedoeld was. De speeltuinleidster, laten we haar Annemarie noemen, ging dagelijks huilend naar huis en had al bijna haar ontslag ingediend. ... 

Deze Marokkaanse hangjongeren, die we ook kennen van de beelden waarop ze inslaan op journalisten met camera's, onder kreten als: "Rot op, want anders sla ik je neus plat!" (het Marokkaanse accent moet u er zelf bij denken), worden door Evelien Tonkens aangeduid als "klieren"- je mag zonder meer zeggen: "liefdevol aangeduid".
    Nu het volgende bericht (de Volkskrant, 19-04-2008):
  College Waalwijk valt over ‘Waspik’

Het gemeentebestuur van Waalwijk is vrijdag gevallen wegens de falende hulpverlening aan een Liberiaans gezin dat vorig najaar door hangjongeren werd weggepest uit het dorp Waspik. ... Eerder had GroenLinksaf-wethouder Elly Baggerman al haar ontslag ingediend. ... Vorige week bleek uit een onderzoeksrapport dat sprake was van ‘racistische overlast’ in Waspik, waarop de instanties bijzonder slecht hadden gereageerd. Burgemeester Kleijngeld bood zijn excuses aan. Hij noemde de hulp aan het Liberiaanse gezin ‘broddelwerk’. 

Kijk, we hebben het artikel van Evelien Tonkens aangehaald, uitsluitend omdat het een recent geval was - er is een continue stroom van dit soort berichten, in beide relevante aspecten: er is een continue stroom van dit soort overlast veroorzaakt door allochtonen, niet-blanken, en er is een even continue stroom verzachtingen en verontschuldigingen van het type Tonkens. Een enkel gevalletje: de Diamantbuurt, waar een blank stel werd weggepest door Marokkanen, waarbij niemand de term "racisme" heeft laten vallen, en dat burgemeester Cohen uiteindelijk weer wilde oplossen met zijn bekende kopjes thee (inmiddels de samenvatting in de volksmond voor overleg , praten enzovoort, maar niet ingrijpen, processen enzovoort). Overigens was dit (hoger opgeleide) blanke stel alleen uitzonderlijk in dat ze het lef hadden de publiciteit op te zoeken. Uit hele buurten en wijken zijn de autochtone bewoners weggejaagd, mede door pestgedrag van allochtone jongeren.
    Vergelijk nu eens deze twee zaken: Waspik en Diamantbuurt. Een huizenhoog verschil in beschrijving en aanpak. Daar waar het slachtoffer een kleur heeft, wordt onmiddellijk de ras-kaart gespeeld - daar waar het slachtoffer blank is en de daders een kleur hebben, wordt het aspect van kleur of ras niet eens genoemd. Terwijl net zo goed geldt dat Marokkaanse jongeren nog nooit een Marokkaans gezin hebben weggepest, en talloze blanke, en er dus op grond van de kille cijfers sprake is van het meest pure racisme. En dat zit allemaal al in het "racistische jongeren"  in Waspik, en het "Marokkaanse klieren" in Utrecht.
    Dat benoemen van de Marokkaanse jongeren als "klieren", waar voor blanke jongeren in soortgelijke gevallen meteen de term "racisme" valt, is dus op zich een vorm van racisme: de Marokkaanse jongeren worden er uitsluitend en alleen van vrijgesteld op grond van ras. En dat gebeurt niet alleen in woorden, maar ook in daden (de Volkskrant, 25-04-2008, van verslaggever Peter de Graaf ):
  Werkstraffen voor racisme in Waspik

Jongeren veroordeeld wegens bedreiging en discriminatie van Liberiaans gezin.


De politierechter in Breda heeft donderdag zeven jongeren veroordeeld tot leer- en werkstraffen van 40 tot 120 uur wegens discriminatie en bedreiging van een Liberiaans gezin in Waspik. Volgens de rechter staat vast dat de groep jongens in wisselende samenstelling discriminerende opmerkingen (zoals: monkey, aap, kutzwarte) heeft gemaakt jegens het Afrikaanse gezin, soms begeleid met oerwoudgeluiden.   ...
    Drie jongens werden vrijgesproken van alle ten laste gelegde feiten. De politierechter sprak ook alle verdachten vrij van ‘belaging’ van het Liberiaanse gezin. Dat is de juridische term voor wegpesten. Volgens de rechter is het echter moeilijk te bewijzen wie uiteindelijk verantwoordelijk was voor het vertrek van het Afrikaanse gezin.   ... 

Het geval in Waspik leidt tot juridische vervolging en veroordeling. Terwijl je uit het ovenstaande kan afleiden dat de juridische bewijsvoering behoorlijk zwak was - er was duidelijk geen specifiek bewijs.
   Wat er in het Amsterdamse geval is gebeurd, is ook bekend: burgemeester Cohen heeft de betrokken jongeren uitgenodigd voor kopjes thee en een dialoog - wat zwart-wit afgeschilderd, maar zo is het op het Nederlandse publiek overgekomen  - en passende in een trend dat voor dit soort zaken niet bekend is dat er ooit een allochtoon voor veroordeeld is - tot wat dan ook.
    De reden voor dat laatste is dat men dolgraag andere oorzaken zoekt achter allochtoon gedrag dan achter autochtoon. Waar autochtoon gedrag racisme is, is allochtoon gedrag veroorzaakt door een zwakke sociale positie, enzovoort. Een voorbeeld van de vele artikelen met dit soort inhoud (de Volkskrant, 30-04-2008, door Pieter Hilhorst):
  Zoek contact met de jongeren voor deur

Het was een uur of twaalf in de nacht. Voor mijn deur hing een lawaaiig groepje Afrikaanse jongeren. Over zulke jongeren heeft de Raad voor Maatschappelijke Ontwikkeling het advies geschreven Tussen flaneren en schofferen. De Raad stelt een combinatiescenario voor van een harde en een softe aanpak. Een van de aanbevelingen is ook: 'Toon wellevendheid naar de andere actoren én kom op voor je eigen belang.' Geheel conform deze aanbeveling stapte ik de deur uit om de jongeren op hun gedrag aan te spreken.
    Dat goede gesprek is er nooit gekomen. Ik stond koud op straat of daar kwamen vier buurmannen aanrennen met grote honden en honkbalknuppels. De Afrikaanse jongens wisten niet hoe snel ze er vandoor moesten gaan. ... 

Wat je ook kan zeggen over de aanpak, is één ding zeker; niemand zit te wachten op de overlast van Afrikaanse jongeren voor zijn deur, twaalf uur 's nachts. En er is een overduidelijk verband tussen "overlast voor de deur", en "Afrikaans": algemeen aanvaard is dat de Afrikaanse en Marokkaanse culturen er toe leidt dat jongeren (voornamelijk jongens) veel meer tot 's avonds laat op straat rondhangen (het huis is voor de vrouwen). En de hinderlijke logica is dat Afrikaanse of Marokkaanse jongeren geboren worden uit Afrikaanse of Marokkaanse gezinnen. Dus dat de komst of aanwezigheid van Afrikaanse of Marokkaanse gezinnen een grote kans op Afrikaanse of Marokkaanse hangjongeren met zich mee brengt - twaalf uur in de nacht voor je deur. Het bezwaar tegen dus, bijvoorbeeld, een Liberiaans gezin kan ook heel wel een bezwaar tegen daadwerkelijke overlast zijn.
    Oftewel: als er excuses verzonnen mogen worden voor het gedrag van Marokkaanse jongeren, kunnen er ook een prima redenen verzonnen worden voor het gedrag van de Waspikse jongeren - de betrokken Liberiaanse vrouw (een man was er niet) werd zorgvuldig buiten beeld gehouden, en toen ze op het laatst even een minuut in Journaal-beelden te zien was, werd ook duidelijk waarom: het was een type Afrikaanse koningin, bekend van Winnie Mandela - je kon je meteen voorstellen dat dit en type was dat meteen tot ruzie zou komen bij de eerste overlast - die houding die Pieter Hilhorst dus zijn autochtone buren verwijt. Kijk, en die eenzijdige houding en aanpak, op alle fronten, uitsluitend gebaseerd op etnische verschillen, is dus weer een vorm van racisme.
    Want vergelijk dit nu eens met een geval waarbij de daders blank waren - we laten de titel even weg (de Volkskrant, 24-02-2009, hoofdredactioneel commentaar):
  De twee jongens van 13 en 14 jaar die met een telefonische bedreiging van een school in Weesp hun woonplaats dagenlang op stelten zetten ...
    Het is begrijpelijk dat het telefoontje in eerste instantie in verband werd gebracht met een dreigbrief die op vrijwel hetzelfde moment was geschreven.

Een soort toestand die je met allochtonen met grote regelmaat meemaakt. Waarna de betreffende "rotjochies" op zijn best een standje krijgen, en de politiek-correcte meute klaagt dat de allochtonen weer gestigmatiseerd worden. Wat doe je daarentegen als het blanken betreft ...:
  Vanmiddag wordt het huisarrest opgeheven dat was opgelegd nadat ze uit voorlopige hechtenis waren ontslagen.

Job Cohen zou ze, als ze Marokkaan waren, op de thee hebben uitgenodigd, en een cursus of een vakantie hebben aangeboden ...
    Maar dit was ook zo opvallend, dat zelfs de Volkskrant er iets over opmerkte:
Verhoudingen zoek

... de vraag is of er op enig moment voldoende reden was om, zoals burgermeester Horseling deed, het incident ‘op te schalen’ alsof het om een terroristische dreiging ging, met alle onrust van dien.

Maar die waren dan ook wel de enige ...
    Nagekomen nog een voorbeeldje van dit soort selectie-racisme (de Volkskrant, 10-01-2009, van verslaggever Peter de Graaf):
  Congolees gezin weg uit Brabant na incidenten

Familie voelt zich bedreigd in Raamsdonkveer en vertrekt naar Utrecht | Gemeente en politie: geen patroon van discriminatie

Een Congolees gezin met zeven kinderen uit Raamsdonksveer is deze week naar Utrecht vertrokken omdat het zich na een aantal incidenten bedreigd voelde in het Brabantse dorp. De stichting Noodopvang heeft het gezin opgevangen in een hotel. Gemeente en politie betreuren de gang van zaken, maar spreken tegen dat het gezin systematisch werd gediscrimineerd.
    De Afrikaanse familie woonde sinds juni 2005 in Raamsdonksveer. In mei vorig jaar werd tienerzoon Alain bedreigd door een jongen met een mes, die hem toebeet: ‘Rot op, vuile zwarte.’
    De verdachte is door de politie aangehouden en vertelde dat hij opgefokt was. Volgens hem was zijn agressie niet racistisch bedoeld. ‘Hij zei dat hij hetzelfde had gedaan tegen een jongen met rood haar en flaporen’, aldus de politiewoordvoerder. De verdachte is veroordeeld voor bedreiging.
    Daarna zijn ook twee ruiten van de woning gesneuveld en is het huis met eieren bekogeld. ...
    ‘We kunnen een verschil van mening hebben over de aard van de incidenten’, zei burgemeester Meijer vrijdagmiddag. ‘Maar als je je bedreigd voelt, dan is het gevoel er, en dat is heel spijtig.’
    Hij erkent dat enkele incidenten zijn voorgevallen. ‘Maar een systematisch patroon met een discriminerende achtergrond vanuit een bepaalde groep is daar niet in te ontdekken’, aldus Meijer. ‘De gemeente en politie zijn hier natuurlijk alert op, met de gebeurtenissen in Waspik in onze buurgemeente Waalwijk vers in het geheugen.’
    In 2007 werd in Waspik een Liberiaans gezin weggepest. Onderzoek wees uit dat gemeente, politie en hulpinstellingen ernstig hadden gefaald. Het gemeentebestuur viel en de jongeren werden veroordeeld voor discriminatie. 

De uitleg spreekt voor zich: er wordt op populistische wijze gescholden: "rooie", "kale", of "brillenjood" hand ook gekund, maar omdat er "zwarte" wordt gezegd, loopt de zwarte naar de politie. Daarna escaleert de zaak, natuurlijk. Gelukkig is de Volkskrant er om de zaak verder uit te vergroten. Het zijn namelijk geen allochtonen die de ramen van een blanke bus, of van een blanke buur, ingooien - want daar moeten we ons niet over opwinden. Ter compensatie zullen we als redactie bij Criminaliteit, cijfers uitleg of detail nog wat plaatjes laten zien ter illustratie van de allochtone bijdrage aan de Nederlandse cultuur.

De tot nu toe gegeven voorbeelden van racisme zijn voornamelijk van multiculturalistische autochtone huize. Maar in allochtone kringen is dit natuurlijk minstens net zo erg. Ook hier een recent voorbeeld uit een lange reeks, deze betreffende het PvdA-kamerlid Khadija Arib - ten behoeve van het contrast is eerst het onschuldig lijkende referentiegeval gegeven (de Volkskrant, 21-04-2008):
  Arib wil onderzoek naar inentingen

Het Tweede Kamerlid Arib (PvdA) gaat minister Klink van Volksgezondheid verzoeken meer onderzoek te doen naar inentingen. Ze wil vooral een antwoord op de vraag hoe ouders kunnen worden bewogen hun kinderen toch te laten inenten. Arib stelt deze vraag naar aanleiding van de bofepidemie die voor het eerst in 20 jaar weer heerst in Nederland.Het Tweede Kamerlid Arib (PvdA) gaat minister Klink van Volksgezondheid verzoeken meer onderzoek te doen naar inentingen. Ze wil vooral een antwoord op de vraag hoe ouders kunnen worden bewogen hun kinderen toch te laten inenten. Arib stelt deze vraag naar aanleiding van de bofepidemie die voor het eerst in 20 jaar weer heerst in Nederland.
    'We mogen niet berusten in het feit dat ouders uit religieuze motieven hun kinderen niet laten inenten', zegt Arib.
    De epidemie heerst in de streek tussen Zeeland en de Veluwe, het gebied waar relatief veel orthodox-protestanten wonen en dat de Biblebelt (bijbelgordel) wordt genoemd. Een aantal ouders laat op grond van hun geloofsovertuiging hun kinderen niet inenten tegen besmettelijke ziekten. Eerder staken hier polio, rodehond en mazelen de kop op.   ...
    Arib is bezorgd. 'We moeten alles op alles zetten om deze kinderen te beschermen.'  

Een vraag van mevrouw Arib die andere bedoelingen moet hebben, want het antwoord staat al in het bericht: het zijn godsdienstige motieven, en die kan je niet veranderen - algemeen bekend van religie. Het enige wat je kan doen is het nemen van wettelijke maatregelen - en dat is waar Arib op doelt (de Volkskrant, 23-04-2008):
  Bofepidemie: niet gedwongen inenten

Minister Ab Klink van Volksgezondheid ziet niet veel in het gedwongen inenten van kinderen. ...
    De bewindsman beantwoordde dinsdag daarmee vragen van het PvdA-Kamerlid Arib over de bofepidemie ... 

Maar nu naar een ruime maand terug (de Volkskrant, 11-03-2008, van verslaggeefster Ellen de Visser):
  Het risico van het trouwen met een neef

...    Bekend is dat bloedverwantschap een groot effect heeft op het ontstaan van autosomaal recessieve aandoeningen, vrij zeldzame genetisch aangeboren afwijkingen, waarvan sommige dodelijk....    Bekend is dat bloedverwantschap een groot effect heeft op het ontstaan van autosomaal recessieve aandoeningen, vrij zeldzame genetisch aangeboren afwijkingen, waarvan sommige dodelijk.
    Hoe sterk dat verband is, tonen de gegevens uit een databank waarin sinds 25 jaar alle aangeboren afwijkingen worden vastgelegd van kinderen uit Friesland, Groningen en Drenthe. Van de allochtone ouders met een kind met een aandoening is 6,7 procent familie van elkaar; bij autochtone ouders gaat het om 1,1 procent.
    Recent onderzoek wijst uit dat Marokkaanse en Turkse kinderen in de eerste twee levensjaren vijf tot acht keer vaker overlijden aan autosomaal recessieve aandoeningen dan autochtone kinderen.
    PvdA-Kamerlid Arib vindt dat bloedverwantschap bij allochtone ouders moet worden beschouwd als een gezondheidszorgprobleem en niet als migratievraagstuk. Een verbod op familiehuwelijken is onmogelijk. ‘En bovendien los je daarmee niets op, want dan gebeurt het stiekem.’   ... 

Om er vervolgens, voor de duidelijkheid, nog eens een heel artikel aan te wijden (de Volkskrant, 26-03-2008, door Khadija Arib ):
  Babysterfte is het echte probleem

Tussentitel: Zijn huwelijken tussen neef en nicht gedwongen of vrij?

    De discussie over het verbod van neef-nichthuwelijken leidt af van het echte probleem en verdoezelt daarmee een ernstig onderwerp waar jarenlang niets aan is gedaan: vermijdbare babysterfte.
    Natuurlijk kun je wel discussiëren over neef-nichthuwelijken, maar niet onder het mom van zorgen over erfelijke aandoeningen. Dergelijke gezondheidsrisico’s hoeven niet direct tot de meest vergaande overheidsbemoeienis te leiden, namelijk een verbod. Bij ander riskant gedrag grijpen we ook niet op die manier in.   ... 

Vooral die laatste zin, hè - het lijkt wel of het voor deze analyse geschreven is. Nee, in het geval van allochtonen inteelthuwelijken is het totaal niet gewenst dat er zelfs maar over ingrijpen wordt gedacht. Maar gaat het om het autochtone niet-inenten, een zaak met vergelijkbare of kleinere risico's, dan is ingrijpen een reële optie - zo reëel om daarover vragen te stellen aan de minister.
    Het is volkomen duidelijk: het optreden van Khadija Arib in deze kwesties heeft niets te maken met de inhoudelijkheid ervan, en alles met het feit dat het ene geval speelt binnen de eigen groep, de eigen etnie, en de andere erbuiten. Wat voor allochtonen, gekleurden, niet genoemd mag worden, maar dat voor autochtonen, blanken, wel. Ook dit is racisme, en deze vorm van racisme is zo gewoon, dat het niemand is opgevallen. En voor het geval dat u denkt dat Arib een uitzondering is, kijk dan voor allochtone gevallen hier uitleg of detail , en een autochtoon hier uitleg of detail .

Een andere allochtoon (de Volkskrant, 23-04-2008, column door Nazmiye Oral):
  Ik zal blijven geven

Ongeveer een half jaar na de moord op Theo van Gogh raakte ik overspannen, al had ik dat zelf nog niet door. Ik was niet alleen het geloof in mijn eigen kracht kwijt, maar ook in de maatschappij.Ongeveer een half jaar na de moord op Theo van Gogh raakte ik overspannen, al had ik dat zelf nog niet door. Ik was niet alleen het geloof in mijn eigen kracht kwijt, maar ook in de maatschappij.
    Het is fascinerend wat er gebeurt als je overspannen raakt. Er is een mooi Turks gezegde: Oldum, oldum dirildim: Ik ben gestorven, gestorven en weer levend geworden.
    Mijn basis was weggeslagen. Maar sterker nog: ik was verbaasd hoe moeilijk het is om vrij, gezond en heel te worden. Ik was een zogenaamde overlever en had alles moeten bevechten, net zoals de meeste succesvolle vrouwen die ik ken uit de moslimcultuur. Maar mijn gevecht had me hard gemaakt, ik leefde vanuit mijn wil, durfde niet kwetsbaar te zijn en te vertrouwen. Als ik met al mijn zogenaamde intelligentie, met alle hulp om me heen, met alle kansen die me mijn leven lang waren geboden, nog zoveel moeite had om gezond en heel te worden, wat moesten de vrouwen dan die zich een weg naar vrijheid wilden bevechten en die geen hulp hadden?    ...
   ... Als lid van het Zina kunst en cultuurplatform heb ik de afgelopen drie maanden gewerkt in Bos en Lommer. Ons doel was ons in de wijk te settelen en te werken met allochtone mannen en vrouwen aan bewustwording en emancipatie door middel van kunst.
    Mijn fascinatie ging uit naar vrouwen met pijn en hoe de heling daarvan te bewerkstelligen.
    Ik was onzeker omdat ik uiteraard nergens voor gekwalificeerd ben. Maar dat was juist wat ik wilde onderzoeken: ik wilde me beroepen op mijn menselijkheid en ervaring. Ik had een criterium: ik wilde werken met vrouwen die zoveel pijn hadden gehad dat de wens naar verlossing van. de pijn en vrijheid groter was dan het willen vasthouden aan de pijn. ...
    Tot ik besefte: het is onbetamelijk om liefde te willen geven omdat het superioriteit impliceert. Wie dacht ik wel niet wie ik was? Want wie steun nodig heeft, is zwak en wie die steun geeft, is dus zogenaamd sterk, of hoger in aanzien en rang. Terwijl ik hier nu niet zou zijn als ik, toen ik jong was, niet die paar mensen had gehad die het verschil maakten. Ik ben blij dat mijn juf maatschappijleer zich nooit door schaamte heeft laten weerhouden en mij het gevoel gaf in mij te geloven en er voor me te zijn. Het heeft een wereld van verschil gemaakt.
    En zo zal ik ondanks die schaamte geven wat ik ooit heb mogen ontvangen, omdat ik weet dat je altijd goed genoeg bent om liefde te geven en het een wereld van verschil maakt voor net die ene persoon.  

Laten we nu eens geen begrip tonen voor de allochtone positie, uitgaande van de aanname uit het begin van dit stuk: allochtonen zijn volkomen gelijkwaardig aan autochtonen. Dan is de eerste alinea zeer bevreemdend: Theo van Gogh wordt vermoord, en daardoor verliest Nazmiye Oral het geloof in de maatschappij. Wat heeft die maatschappij dan gedaan? In feite had die haar kracht getoond, door haar zeer gematigde reactie, zeker als je de tientallen jaren van eerdere provocaties als overlast, criminaliteit en brutaliteit in aanmerking neemt - een reactie waarbij bijvoorbeeld een paar even hard als Van Gogh beledigende allochtone leiders om zeep geholpen waren, had tenslotte ook tot de redelijke mogelijkheden gehoord.
    De reden voor dit afschuiven van wat in feite allochtone problemen zijn op de rest van de maatschappij, dat wil zeggen, de autochtonen, is een subtiele doch onmiskenbare vorm van racisme. Het hoofd constateert het probleem, stuit op een barrière die het onmogelijk maakt het toe te kennen daar waar het hoort, bij de eigen etnie, en het hoofd verplaatst het probleem dan maar naar de andere etnie. Uitsluitend op etnische gronden. Racisme.
    Dat oordeel wordt bevestigd in de rest van het stuk: werken met allochtone mannen en vrouwen... Waarom? Allochtonen en autochtonen zijn toch gelijkwaardig? Waarom niet werken met iedereen? Of met autochtonen? Hebben die geen pijn? Zijn daar geen vrouwen die het moeilijk hebben? Zie ook hoe uitgebreid Oral die problemen benoemt,en hoe zorgvuldig ze vermijdt iets te zeggen over de oorzaak. het kost geen moeite om problemen met "de maatschappij" te hebben en te benoemen, maar problemen met de eigen etnie is een taboe. Neutraal gezien: racisme.
    Natuurlijk is er ook begrip op te brengen voor Oral's  positie en haar woorden. Maar dat begrip houdt noodzakelijkerwijs in dat gepraat wordt over de reden van haar denken: de grote achterstand van de allochtonen cultuur, met name waar het gaat om de verhoudingen tussen man en vrouw - de zaak die Oral zo graag wil verzachten. Maar dat heft onmiddellijk de gelijkwaardigheid van allochtone en autochtone cultuur op - en de noodzaak hun cultuur in te passen of anderszins aan hun wensen toe te geven - waarom de islam faciliteren, als ze die achterstand bevordert?
   En dat is dus een keuze die men niet wil maken. Maar op dat moment snijdt het zwaard de andere kant op: het gereproduceerde allochtone denken en doen is racisme.

Terug naar de geboorte van het begrip "racisme" wat betreft de huidige discussie: de onterechte beschuldigingen van racisme richting autochtonen, deels al beschreven in Racisme, historie uitleg of detail  (de Volkskrant, 23-04-2008, door Maud Effting):
  Was het de eerste racistische moord of toch niet?

Kees Vlaanderen (51) maakte voor de Humanistische Omroep een documentaire over Nico B., die 25 jaar geleden de Antilliaan Kerwin Duinmeijer neerstak. Het ging de geschiedenis in als de eerste racistische moord na de Tweede Wereldoorlog. Frank Boeijen maakte er een lied over. Maar de vraag is of die mythe klopt. B. vertelt zijn verhaal woensdag voor het eerst op tv. 'Op zijn knokkels staat Nico enKees Vlaanderen (51) maakte voor de Humanistische Omroep een documentaire over Nico B., die 25 jaar geleden de Antilliaan Kerwin Duinmeijer neerstak. Het ging de geschiedenis in als de eerste racistische moord na de Tweede Wereldoorlog. Frank Boeijen maakte er een lied over. Maar de vraag is of die mythe klopt. B. vertelt zijn verhaal woensdag voor het eerst op tv. 'Op zijn knokkels staat Nico en hate'


Voor de documentaire heb je Nico B., die Kerwin Duinmeijer op zijn 16de neerstak, zes dagen lang gefilmd. Was het nou een racistische moord of niet?
'Hij is niet veroordeeld voor moord, maar voor zware mishandeling met de dood tot gevolg. Ik ben ervan overtuigd dat Nico geen expliciet racistisch. motief had. Ook de rechter oordeelde dat racisme niet het wezenlijke motief was voor de steekpartij. '

Maar volgens de politie zou hij geroepen hebben dat Kerwin een 'vieze nikker' was.
'Dat heeft hij die nacht niet geroepen. De politie van bureau Warmoesstraat bracht dat naar buiten; dat heeft grote gevolgen gehad. Nico was dat weekend met zijn vriend Dirk op stap in Amsterdam. Ze waren al een weekend lang aan het drinken. Op een gegeven moment haalden ze een patatje in de snackbar waar Kerwin en zijn vrienden stonden. Dirk begon ruzie te maken met de allochtone snackbarhouder, en kreeg toen ruzie met Kerwin. Ze gingen buiten door. Nico weet niet of er racistische dingen zijn gezegd; het speelde zich af tussen Dirk en hen. Nico zegt dat hij naar buiten is gegaan om het te sussen, wat niet lukte. Daarna heeft hij in een café verderop een mes gehaald en gestoken.'

Dat lijkt niet erg op sussen.
'Dat is vreemd, ja. Hij is degene die het mes haalde. Maar hij zegt dat hij zich bedreigd voelde. Hij dacht ook dat een van die andere jongens een mes had. Ik denk dat het allemaal heel onoverzichtelijk was. Nico wordt in het Pieter Baan rapport beschreven als niet alleen een stoere, maar ook een angstige jongen. Als hij in het nauw komt, dan gaat hij in de aanval.
    'Ik wil laten zien dat de mythe gecompliceerder ligt. Je denkt al snel: de vermoorde onschuld tegenover de duistere skinhead. Maar zo zwart wit lag het niet. Kerwin Duinmeijer deed bijvoorbeeld aan boksen. Hij was breder dan op het fotootje dat na zijn dood werd verspreid. Op die foto was hij een jaar jonger.'   ... 

Vergelijk nu dit eens met een moord vanuit allochtonen hoek ... U voelt hem al aankomen: die van Mohammed B. op Theo van Gogh. Als er goeie reden zijn om de moord op Duinmeier racistisch te noemen, zijn die op Theo van Gogh dat in het kwadraat. En toch is er nooit als zodanig over gesproken. Want het was geen blanke maar een allochtoon - een door religie verdwaalde allochtoon. En alweer: dat is dus racisme.

Een recenter voorbeeld (de Volkskrant, 13-02-2008, van verslaggever Marc Peeperkorn):
  ‘Racisme flink toegenomen’

Europese commissie: xenofobie in Nederland zorgwekkend | VVD noemt rapport aanfluiting en beneden alle peil | Vogelaar niet verbaasdEuropese commissie: xenofobie in Nederland zorgwekkend | VVD noemt rapport aanfluiting en beneden alle peil | Vogelaar niet verbaasd


Nederland is de afgelopen jaren racistischer en xenofober geworden. Turkse en Marokkaanse moslims zijn in toenemende mate slachtoffer van islamofobie. De toon van het politieke en publieke debat over integratie is dramatisch verslechterd.
    Deze ‘zorgwekkende’ conclusies trekt de Europese Commissie tegen Racisme en Intolerantie (ECRI), ingesteld door de Raad van Europa, in een dinsdag gepubliceerd rapport. Minister Vogelaar (Integratie) is niet verbaasd over de bevindingen. De VVD noemt het rapport ‘een aanfluiting’ en ‘beneden alle peil’.
    De commissie meent dat de nuance in het integratiedebat systematisch wordt neergesabeld als ‘politieke correctheid’ en ‘oude politiek’. Zij stelt dat racisme en vreemdelingenhaat steeds vaker voorkomen in discussies binnen en buiten de Tweede Kamer. Met name de PVV moet het ontgelden. De partij lanceert volgens de ECRI ronduit racistische voorstellen (verbod op dubbele nationaliteit bewindslieden; algeheel boerkaverbod). De andere partijen laten dat volgens de commissie ‘in de regel onweersproken’.
    De ECRI wijst er verder op dat het aantal racistisch gemotiveerde geweldsmisdrijven sinds 2000 is gestegen. Daarbij gaat het om geweld tegen moslims, vernieling van hun winkels en brandstichting bij moskeeën en islamitische scholen. Volgens de commissie ontmoedigt de politie de aangifte van racistisch getinte delicten. Ook zou het antisemitisme toenemen en zou de overheid meer begrip hebben voor rechts-extremisten.   ...
    PvdA-Kamerlid Arib is ingenomen met het rapport. ‘We weten dat er sprake is van een verharding van het debat. Wij roepen het kabinet op met maatregelen te komen.’ Dibi (GroenLinks) deelt die mening. ‘Sinds de aanslagen van 11 september zit de integratie in een neerwaartse spiraal.’ 

Die Europese commissie doet natuurlijk geen eigen onderzoek - ze baseert haar bevindingen op aangeleverde cijfers en rapporten uit Nederland. Het is duidelijk waar die rapporten vandaan komen: van instituties die zich met dit soort dingen bezig houden, en dat is vrijwel uitsluitend uit allochtone en multiculturalistische kring. Dat wordt wat betreft de allochtonen nog eens bevestigd door de uitspraken van wat wordt gezien als de meest gematigde onder hen, mensen als Khadija Arib en Tofik Dibi.
    Alle in dit bericht genoemde punten zijn hier al als onwaar bewezen: de toon van het debat is van racistisch knuffelen veranderd in objectief, de voorstellen van de PVV zijn passend bij geconstateerde misstanden en hebben alleen met ras te maken omdat de missstanden worden begaan door een andere ras, een boerkaverbod heeft precies dezelfde status als een naaktheidverbod: een regel voor de goede zeden - vernieling en brandstichting, weet iedereen die in Nederland woont, wordt begaan door Marokkaans tuig, en rechtse jongeren worden veel strenger aangepakt dan dit Marokkaanse tuig.
    Wat wel waar is, is dat het racisme in Nederland sterk is toegenomen: het boven beschreven racisme tegen autochtonen en de Nederlandse cultuur.

Naar aanleiding van de verkiezing van Barack Obama tot president van Amerika, steeg de hoeveelheid racisme werkelijk tot gigantische hoogte. Maar het is gekleurd racisme, dus viel het maar heel weinig mensen op (de Volkskrant, 08-11-2008, column door Ad Bergsma):
  Minister Bos wil dat u de belasting niet betaalt

De vreugde over de eerste zwarte president in de Verenigde Staten wordt uitgelegd als een bewijs dat huidskleur niet meer belangrijk is in de Amerikaanse politiek. Dat is inderdaad prachtig, maar het schuurt toch dat iedereen zo blij is juist omdat hij zwart is.
    Als de huidskleur er werkelijk niet toedoet, worden straks de daden van Obama genomen als maatstaf voor zijn presidentschap. ... 

Hier een paar voorbeelden van het er toe doen van huidskleur (de Volkskrant, 10-11-2008, column door Kader Abdolah):
  Historisch moment

De vogels die vaak voor ons raam verschijnen, hebben de afgelopen dagen vers brood gekregen in plaats van restjes en soms ook een stukje fruit. Verbaasd vroegen ze zich af wat er aan de hand was. Een feest? Hoezo een feest?De vogels die vaak voor ons raam verschijnen, hebben de afgelopen dagen vers brood gekregen in plaats van restjes en soms ook een stukje fruit. Verbaasd vroegen ze zich af wat er aan de hand was. Een feest? Hoezo een feest?
    Obama heeft de presidentsverkiezingen in Amerika gewonnen.   ...
    Een van de belangrijkste vraagstukken van onze tijd is de opkomst van de islam in Europa en die mogen we niet bagatelliseren. De westerse mens was altijd achterdochtig over de islam en in de afgelopen jaren is die achterdocht omgezet in angst. George W. Bush heeft er enorm aan bijgedragen om die angst wereldgroot te maken.
    Hij kende de islam niet, en volgens mij heeft hij tot nog toe het heilige boek van de moslims niet aangeraakt. Hij heeft een fobie en hij blijft bang. Obama kent de islam van binnenuit. Hij heeft het geloof in zijn kindertijd in Kenia en in Indonesië van dichtbij meegemaakt. Zijn tweede naam is Hussein, Hussein was de naam van de lievelingskleinzoon van de profeet Mohammad.
    Obama heeft de Koran vaak op de schoorsteen van zijn Afrikaanse grootmoeder gezien. En ongetwijfeld gekust. En dat maakt enorm uit; als president zal hij de angst bezweren.
    Zijn magische overwinning zal de Nederlandse samenleving erg goed doen. Ik dacht altijd dat we in Nederland lang zouden moeten wachten op een minister-president met een niet-blanke huidskleur. Aanvankelijk dachten we hier misschien nog vijftig jaar voor nodig te hebben om aan het idee te wennen. Maar met de keuze van Obama is de kans reëel dat we over een kwart eeuw een minister-president met een Iraanse, Turkse, Marokkaanse, Afghaanse, of Surinaamse achtergrond hebben. En we zullen allemaal huilen van geluk. Ik heb het gezegd en we gaan het waar maken.

Het racisme is zo sterk, dat hij moet huilen van geluk als iemand van zijn ras zijn baas wordt - dat nu een blanke dat is, is dan natuurlijk om te huilen van ellende.
    En nog meer toedoen van huidskleur (de Volkskrant, 08-11-2008, column door Yasmine Allas):
  Kijk goed naar zijn profiel, doet hij je niet aan onze vader denken?

Dankzij Obama zijn mijn jongste broertje en ik dichter bij elkaar gekomen.
    Voor het eerst in ons leven hebben wij uren achter elkaar door de telefoon gesproken over politiek en over de toekomst. Hij woont in Amerika. Het begon zo'n anderhalf jaar geleden toen hij mij op een nacht uit bed belde.
    'Ik bel jou omdat jij de oudste bent en misschien ...' ...
    'Google Barack Hussein Obama eens. Afbeeldingen.'
    'O ja, die kandidaat voor de Democraten', riep ik. letter voor letter typte ik de naam in.
    'En? Kijk eens goed, wat valt je op?'
    Aantrekkelijke man, verzorgd uiterlijk, intelligente uitstraling', antwoordde ik.
    'Aan wie doet hij je denken? Kijk goed naar zijn profiel, doet hij je niet aan onze vader denken?' vroeg hij voor ik kon antwoorden.
    Ineens was ik klaar wakker. Ik bracht mijn gezicht dichter bij het scherm, zodat ik Barack Hussein Obama recht in de ogen kon kijken.
    'Maar je hebt onze vader nooit gekend, moeder was drie maanden zwanger van jou toen hij uit ons leven verdween', zei ik voorzichtig.
    'Toen ik hem voor het eerst zag moest ik meteen aan die zwart-witfoto van vader denken', zei hij.
    'Omdat zijn vader uit Oost-Afrika komt, is dat het?'
    'Ik zie voor het eerst een man die dezelfde kaaklijn heeft als onze vader op die foto, een man die dezelfde langgerekte, slanke nek heeft. Zijn blik geeft me het gevoel dat het goed komt. Zijn woorden hebben me zelfs zo geïnspireerd dat ik heb besloten om te gaan studeren. Ik wil in zijn voetsporen treden.'    ...
    Toen hij mij de avond daarna inderdaad terugbelde, was ik beter voorbereid.
    'Het heeft met de kleur van hun lippen te maken', zei ik meteen.
    Hij moest lachen.
    'Ze hebben allebei donkere lippen, alsof ze met donkerbruine lippenstift zijn gestift, vind je niet?'
    'Dat kan niet, want Obama heeft een blanke moeder', reageerde hij.
    'Dat maakt niet uit, hij draagt Oost-Afrikaans bloed. Dat is sterker, dominanter, zegt men. Bovendien, als jij vindt dat Obama op onze vader lijkt, dan is dat zo. Het is helemaal niet gek om zo iemand als hem als vaderfiguur te zien.'
    Opnieuw moest hij lachen.
    'Mis je hem ook?', vroeg hij plotseling, zo tussen neus en lippen door.
    'Natuurlijk, en dat terwijl ik hem nog een tijdje heb gekend. Pas, nu realiseer ik mij hoe dat voor jou is.'
    'Ach ja, er zijn zoveel jongens die hun vader nooit hebben gekend.' ... 

"Het is bijna een soort Ariër-verklaring." schreef de redactie spontaan op het knipsel. Let ook nog even over het ook hier weer voorkomen van de alom afwezige Afrikaanse/creoolse vader - en dan de schuld voor het falen geven aan de racistische blanken ...
    En nog meer toedoen van huidskleur (de Volkskrant, 08-11-2008, met bijdragen van Marjon Bolwijn, Jorien de Lege en Mirjam Schöttelndreier):
  Obamaritus
...
Tussenstukken:
'Ik heb vlinders in mijn buik'
Carmen Breeveld (43), directeur van een wervings- en selectiebureau

Mijn zoontje van 7 liep woensdagmorgen de trap af, en riep: heeft Obama gewonnen? Na mijn bevestiging: 'Yes! Dit is de eerste zwarte president en dat is cool.'
    Wat deze verkiezing doet met een kind. Obama is een rolmodel voor hem. Ik heb zelf vlinders in mijn buik. ... Obama geeft mensen het geloof terug dat er wat kan veranderen. Voor minderheidsgroepen, voor vrouwen, voor armen.
    'Al jaren werk ik er hard aan om meer vrouwen en nieuwe Nederlanders aan het werk te krijgen....
    ... Waarop ik zei: 'Mooi. Laten wie die positieve Obama-energie omzetten in actie en eindelijk iets doen voor die vrouwen en minderheden die hier het nakijken hebben. Waarom zouden wij niet voor elkaar krijgen wat die Amerikanen wel voor elkaar krijgen?
    'Velen hebben er de afgelopen tijd belang bij gehad dat onze samenleving is opgesplitst in allochtonen en autochtonen. Als je mensen apart zet, gaan ze zich daarnaar gedragen. Als iedereen praat over die Marokkaanse rotjochies, dan gaan Marokkaanse jongens denken dat zij zo zijn. Daar schiet niemand wat mee op. We hebben positieve voorbeelden nodig. En nu hebben we er een op het hoogste niveau: de president van Amerika.'

Carmen Breeveld, geboren in Paramaribo, lobbyt als oprichter van Women on Board voor meer vrouwen en etnische minderheden op de werkvloer.


'Dit heeft ook hier gevolgen'

Roy Ho Ten Soeng (63), van Chinese komaf, geboren in Paramaribo, werd in 1999 de eerste allochtone burgemeester

De overwinning van Barack Obama doet mij buitengewoon veel. Ik vond zijn kandidatuur al een enorme emancipatorische doorbraak, maar dit is een overwinning voor alle kleurlingen.
    'Het is een duidelijk signaal dat alle functies voor ons open liggen. En dat gevoel is heel belangrijk. Toen ik in 1999 de eerste allochtone burgemeester van Nederland werd, kreeg ik diverse telefoontjes van Marokkanen. Ze wilden weten hoe ik het voor elkaar had gekregen. Veel allochtonen proberen niet eens om hun ambities waar te maken, omdat ze denken dat die buiten hun bereik liggen. Maar als een kleurling president van Amerika kan worden, dan staat niets je nog in de weg om je dromen na te jagen. ...
    'Het is natuurlijk de waanzin ten top, dat dingen als huidskleur en sekse je kunnen belemmeren in je ambities. Uiteindelijk mag .huidskleur geen enkele rol spelen. Het zal tijd kosten voor we daar zijn, maar deze verkiezing is een belangrijke stap in de goede richting. Niet alleen voor Obama, maar voor de mensheid.' .

Roy Ho Ten Soeng scout voor het ministerie van Buitenlandse Zaken allochtone en vrouwelijke burgemeesterskandidaten.


'Iedereen is gegrepen'

Sadik Harchaoui (35), directeur van Forum, Instituut voor Multicultureleonwikkeling

De verkiezing van Obama leeft absoluut in migrantenkring. Zelfs meisjes van 12 jaar hoor ik erover praten. Wie ik ook spreek, iedereen is gegrepen.
    'De eerst generatie migranten is vooral verbaasd en reageert ongelovig: dit gaat hun cynisme voorbij. ...
    'Natuurlijk heeft de verhouding zwart-blank in de Verenigde Staten een heel andere lading dan die van autochtoon en allochtoon hier. Maar er wordt een psychologische vertaalslag gemaakt' waardoor Obama de man is die eindelijk voorbij het 'verschil' gaat. De multiculturele samenleving is de realiteit voor jongeren, zij hebben het niet meer over verschil - daar haakt Obama op in.
    'Dat hij zelf een kind is van een Keniaanse vader, maakt hem een, Afrikaan voor Somaliërs in Nederland. Dat zijn stiefvader uit Indonesië kwam, het grootste islamitische land ter wereld, spreekt moslims aan. En jongeren vinden het geweldig dat hij werkte in de getto's. Dat hij al die kleuren en verschillen in zich mengt en weet wat armoede is, maakt hem cool.
    'En ook dat hij al heeft aangegeven de banden met Turkije aan te willen halen, en dat hij met vijanden wil praten, dus Iran: dan wordt de verhouding met het Midden-Oosten anders.
    'Jongeren zien in hem een icoon. En zo wordt de vertaling gemaakt, wat zwart en blank is in de VS, wordt autochtoon en allochtoon in Nederland, maar vooral: wordt overbrugd, want afkomst doet er niet meer toe, jouw toekomst wel. Dat alles op tv te zien, was een collectieve gelukservaring. Een historische.'
 
Het eerste stuk: de achterstand van allochtonen is de schuld van de autochtonen - enkele keren herhaald.
    Het tweede stuk: de ondervertegenwoordiging van allochtonen in leidinggevende functies is de niet de schuld van de allochtone achterstand, maar van de autochtonen.
    Het derde stuk: citaat: 'De multiculturele samenleving is de realiteit voor jongeren, zij hebben het niet meer over verschil' - gevolgd door: 'Dat hij zelf een kind is van een Keniaanse vader, maakt hem een, Afrikaan voor Somaliërs in Nederland. Dat zijn stiefvader uit Indonesië kwam, het grootste islamitische land ter wereld, spreekt moslims aan.' Oftewel: het gaat erom dat hij een Keniaan, Afrikaan en moslim is. Racisme tegelijkertijd met de ontkenning ervan.
    Een giftig stinkende lucht van racisme stijgt op uit al deze stukken. Dit belooft nog wat voor de toekomst.
 
Nog iemand die ziet dat er ook een andere kant is aan de medaille (de Volkskrant, 11-11-2008, ingezonden brief van H. Bruins (Zevenaar)):
  Blij met Obama

Waarom toch die juichende toon in de bijdragen van journalisten en columnisten - niet alleen in de Volkskrant - over de zege van Obama? Want wat is nou zijn staat van dienst? We komen niet verder dan enkele aansprekende speeches, ongetwijfeld gescreend en mede geschreven door zijn campagneteam. Denkend over een verklaring voor dat enthousiasme kom ik niet verder dan anti-republikanisme (erg begrijpelijk gezien de prestaties van Bush) en de kleur en het ras van Obama. Waarom is men anno 2008 zo blij met een zwarte president? In dit verband mag men het best zorgelijk noemen dat 95 procent van de zwarten in de VS op Obama hebben gestemd, hoe begrijpelijk ook. Wanneer blanken ook zouden stemmen op basis van ras-voorkeur zouden dezelfde journalisten dat waarschijnlijk racisme noemen. 

Nou, reken maar!

Nog een bevestiging van het soort plaatsen waar het racisme het grootst is (de Volkskrant, 08-11-2008, door Rolf Bos):
  Barack maakt geen schijn van kans in Afrika

Grote blijdschap natuurlijk in Afrika, nadat 'hun' Barack Hussein Obama tot president van de Verenigde Staten was gekozen. Eindelijk een soort van gerechtigheid, een zoon van een Keniaanse vader en een Amerikaanse moeder, ...
    Nu de vreugde wat is getemperd, vraagt het Franse tijdschrift Jeune Afrique zich af hoe progressief Afrika zelf eigenlijk is. Un Obama africain, est-ce possible?, een Afrikaanse Obama, is dat mogelijk? Natuurlijk, zou je denken, maar bij nadere lezing van het artikel blijkt Afrika zelf helemaal niet zo progressief. 'Wereldburger' Barack Obama is namelijk een métis, een halfbloed.
    Wat betekent dat? Kinderen uit gemengde huwelijken maken weinig kans op het hoogste politieke ambt in de meeste Afrikaanse landen. In veel landen is zelfs in de grondwet verankerd dat beide ouders van een presidentskandidaat bij hun geboorte de nationaliteit van dat land moeten hebben. Een halfbloed als Obama was dus kansloos geweest in Algerije en in Tunesië, waar zelfs alle grootouders de Tunesische nationaliteit moeten bezitten. (In deze twee landen moet de kandidaat zelf ook in God geloven.) Er zijn uitzonderingen. Een halfbloed heeft wel politieke kansen in Zuid-Afrika, Kenia, . Kameroen, Gabon, Congo-Brazzaville, Benin en Mali.
    Jeune Afrique noemt twee halfbloeden die het wél tot president van een Afrikaans land hebben gebracht. De eerste is Nicolas Grunitzky, president van Togo ('63-'67), die een vader had die Poolse officier in Duitse dienst was. Een ander was Jerry Rawlings, die jarenlang president van Ghana was. Rawlings had een vader uit Schotland.
    Pikant detail: beide halfbloeden grepen de macht na een staatsgreep. Want het blijft natuurlijk wél Afrika.  ... 

Broeinest van racisme, dat Afrika ...

De aard van de stemvoorkeuren kan men ook nagaan door vergelijking tussen verkiezingen (Volkskrant.nl, 03-12-2008, ANP):
  Democraten verspelen belangrijke zetel in Senaat VS

De Democraten hebben niet de gehoopte zestig zetels in de Amerikaanse Senaat behaald, omdat de zetel uit de staat Georgia naar een Republikeinse senator gaat. Dat meldden Amerikaanse media woensdag.   ...
    De Democraat Jim Martin bleef na het tellen van 96 procent van de stemmen op ruim 42 procent haken. De Republikein Saxby Chambliss behaalde meer dan 57 procent. Het verschil is veel groter dan op 4 november, toen geen van beide een meerderheid behaalde. Vooral Democratische kiezers zouden dit keer niet zijn komen opdagen bij de verkiezingen in Georgia. ‘Voor veel Afro-Amerikaanse kiezers waren de echte verkiezingen vorige maand’, aldus een Amerikaanse politiek deskundige in de krant The New York Times. Voor hen was het kiezen van de eerste Afro-Amerikaanse president volgens haar het belangrijkst.   ... 

Racisme, racisme, racisme.

Terug naar het Nederlandse racisme (de Volkskrant, 17-12-2008, van verslaggeefster Anja Sligter):
  ‘Marokkaanse jeugd heeft scheef loyaliteitsgevoel’

Interview El Rahmani | De Zwarte Manager van 2008 kon volgens het politiekorps geen leiding geven. ‘Ik val op.’


El Rahmani (41), plaatsvervangend brigadecommandant bij de marechaussee, is de Zwarte Manager van het jaar. ...
    De prijs is opmerkelijk omdat Rahmani de Marokkaanse inspecteur is die geen leiding zou kunnen geven – althans in de ogen van politiekorps Gelderland Midden. Zijn officiële klacht over het korps trok een beerput open. In onderzoek na onderzoek werd het korps doorgelicht. De Nationale Ombudsman stelde Rahmani uiteindelijk in het gelijk. Rahmani geeft nu leiding aan de politie- en beveiligingdienst op Schiphol (400 medewerkers).   ...

En dan maar stug doorgaan?
‘Het pad is niet geplaveid. Maar over een paar jaar zijn de inwoners van Amsterdam voor 70 procent van niet-westerse afkomst. Binnenkort herkennen zij zich niet meer in de politie.’   ...

Van welk vooroordeel heeft u het meeste last?
... Door mijn anders-zijn moet ik mij dubbel bewijzen. Het gaat ook domweg om het aantal. Bij de marechaussee hebben we bewust twee tot drie allochtone leidinggevenden aangesteld.’ 

De gekleurde politieman stelt hier dat gekleurde Amsterdammers zich niet herkennen in niet-gekleurde Amsterdammers, en dat daar iets aan gedaan moet worden. Dat wil zeggen: de politieman stelt dat geleurde Amsterdammers racisten zijn, die alleen maar naar kleur kijken. En om hieraan tegemoet te komen, heeft de gekleurde politieman die andere gekleurden aangesteld - met als doel om gekleurden aan te stellen. Nog een keer racisme.
    De derde zou komen zodra die gekleurde politiemensen iets doen dat niet door de beugel kan, en daarop aangesproken worden - dan komen er meteen weer kreten van "Racisme!" want dat gebeurd op het ogenlik al in Londen.
    Overigens zou een blanke die stelde zich niet aangesproken te voelen door gekleurde politiemensen, onmiddellijk voor het gerecht worden gedaagd.

En de blanke die het volgende in het openbaar zou zeggen ... (de Volkskrant, 20-12-2008, special over twintigers):
  Saloua Choua

Waar woon je en met wie?
'Thuis, bij mijn ouders in Alkmaar, met mijn drie lieve zussen.' Wat doe je? ... En over tien jaar? 'Dan ben ik stewardess, dat lijkt me echt leuk, om zoveel te reizen. Ik wil ook een zorgzame Marokkaanse man en drie kinderen.'

 ... met op de plaats van 'Marokkaanse man' de woorden "blanke man" zou onmiddellijk veroordeeld worden als aanhanger van het Zuid-Afrikaanse apartheidsdenken.

Middels zijn er weer talloze voorbeelden van multicultureel racisme voorbij gekomen in de Volkskrant, waarin allochtonen op de voorgrond worden gezet, uitsluitend en alleen vanwege kleur. De volgende had de redactie ook laten passeren (de Volkskrant, 10-01-2009):
  Drukke dagen voor Turkse schaatsenslijper
 
Arif Yapici, eigenaar van slijperij Wil Werkhoven & Gargin te Amsterdam maakt lange dagen nu het weer vandaag en morgen bijzonder schaatsvriendelijk belooft te worden. ...


Dit stond op de voorpagina, en de foto met ca. 25x15cm - groot dus.
    Maar zoals gezegd: je gaat zoiets gewoon vinden. Het volgende commentaar gaf aanleiding om toch maar in de oude kranten te duiken (de Volkskrant, 12-01-2009, ingezonden brief van Johan Poel (Barendrecht)):
  Schaatsenslijper

Wat goed om te lezen dat het in Amsterdam niet druk is voor zomaar de eerste de beste schaatsenslijper, maar voor een heuse Turkse schaatsenslijper (Voorpagina, 10 januari). Op deze momenten ben ik blij een kwaliteitskrant te hebben die aandacht besteedt aan interessante, relevante achtergrondinformatie. Mijn dag kan niet meer stuk! 

Gelukkig waren er geen Turken of Marokkanen op het ijs zelf te vinden, anders hadden we die ook allemaal in alle linkse kranten en journaals gezien en gehoord.

Tussengevoegd, en om te tonen dat het geen toeval is de Volkskrant "schaatsfoto" van een jaar later (de Volkskrant, 05-01-2010):
  Schaatsen kopen

Misschien toch een tochtje op de grachten


De verkoop van schaatsen loopt goed bij een sportzaak maandag in de Haarlemmerstraat in Amsterdam. ...

Een creool en een moslima - typisch het soort mensen dat je op het ijs tegenkomt en met schaatsen associeert ...

Ook als het over school gaat zien we in de Volkskrant-illustraties altijd een disproportionele hoeveelheid allochtonen - typisch één-op-één. Een enkel voorbeeldje - het gaat alleen om de foto (de Volkskrant, 27-01-2009, van verslaggeefsters Janny Groen en Annieke Kranenberg):
  Praten tot het Land van de Vrijheid er is

Een joods-islamitisch duo geeft vmbo-leerlingen – de meeste moslim – les over het conflict in het Midden-Oosten.

Maar in de volgende bron gaat het over probleemleerlingen (Volkskrant.nl, 26-01-2009, van een verslaggeefster):
  'Geef hulpverlener vaste plek op mbo-school'



Hulpverleners uit de jeugdzorg moeten in de toekomst een vaste plek krijgen op mbo-scholen. Dat schrijven de MBO Raad en de MOgroep Jeugdzorg (branchevereniging jeugdzorg) maandag in een manifest. Als mbo-leerlingen makkelijk toegang hebben tot jeugdzorg, kan dat de hoge schooluitval in het mbo verminderen, stellen de organisaties.
        Vooral op de laagste niveaus van het mbo zitten veel jongeren met een optelsom aan problemen. Zij komen bijvoorbeeld uit arme gezinnen, hebben schulden, gebruiken drugs.  ...

En de jongeren op het laagste niveau van het mbo zijn vrijwel dezelfde als op het vmbo: veel moslims - vooral ook onder de probleemgevallen. En wat zien we op de foto: tja, daar zien we opeens de blanke kinderen in de ruime meerderheid. "Mooie" zaken: allochtonen in beeld - problemen: autochtonen in beeld. Racisme.

De politie weet zo langzamerhand ook uitstekend uit welke hoek de wind waait: vervolging van allochtonen is niet gewenst (de Volkskrant, 20-01-2009, van verslaggeefster Charlotte Huisman):
  Volgens zijn vriend Kevin, die zwaargewond raakte, oordeelde de politie te snel dat het een ongeval was

Geschept na ‘mishandeling’ op spoor

Slachtoffer: drama op oudejaarsavond in Rotterdam kan twee Noord-Afrikaans ogende jongens worden toegerekend


Bij het incident in de oudejaarsnacht op station Rotterdam-Alexander, waarbij een 19-jarige jongen werd geschept door een trein en een ander ernstig gewond raakte, heeft de politie te snel geoordeeld dat er sprake was van een noodlottig ongeval. Dit zegt de 21­jarige student Kevin Tshilumba, die zwaargewond raakte aan beide benen.
    Tshilumba heeft maandag aangifte gedaan van mishandeling met als gevolg zwaar lichamelijk letsel. Tshilumba en zijn vriend Bas van der Weijden, die de aanrijding met de intercity niet heeft overleefd, waren betrokken geraakt bij een vechtpartij op het spoor, waarvan volgens Tshilumba twee andere jongens de aanstichter waren.
    Onmiddellijk na het incident ging het gerucht dat de slachtoffers door hun tegenstanders het spoor op zouden zijn gejaagd. De politie meldde de volgende dag dat het een ongeval was geweest.   ...
    Op oudejaarsavond vertrekt een vriendengroep uit Oegstgeest naar Rotterdam, om de jaarwisseling te vieren in discotheek Outland, vlakbij station Rotterdam-Alexander. Ze kijken gezamenlijk naar het vuurwerk in de koepel van de discotheek en hebben het naar hun zin.
    Op het feest scheldt een jongen met een Noord-Afrikaans uiterlijk Bas en een andere vriend uit voor ‘homo’s’. Bas en deze vriend lachen volgens Kevin een beetje met hem mee, om de boel te sussen. Kevin ziet de jongen even later op een andere Marokkaans ogende jongen afgaan, die volgens Kevin opgefokt overkomt. De uren daarna zien ze de jongens niet meer.
    Na zessen vertrekt de vriendenclub naar het station. Daar zien ze een groep van ongeveer twintig Marokkaans ogende jongens bij de ingang zitten. Op twee na gaat de vriendenclub het perron op. Ze wachten vergeefs op de trein van 6.42 uur naar Rotterdam Centraal.
    Dan komt de groep Marokkaans ogende jongens het perron op, waar Kevin en de meeste van zijn vrienden staan. Op het andere perron pakt de jongen die Bas en een vriend voor homo had uitgescholden een willekeurige jongen bij de kraag. Daarop steekt de opgefokte vriend het spoor over. Hij slaat een vriend van Kevin.
    Een andere vriend van Kevin springt op het spoor en schreeuwt tegen de belagers: ‘Waarom doe je dit?’ Bas en Kevin gaan dan het spoor op om hun vrienden te helpen. Bas gaat in discussie met de agressieve jongen, die ook op het spoor is gesprongen. Kevin staat op het spoor als de andere belager dreigend op hem af komt gesneld. Hij pakt Kevin vast bij de kraag van zijn jas en schudt hem door elkaar.
    Als er volgens Kevin zes of zeven mensen op het spoor staan, onder wie Bas, hij, een vriend en de twee belagers, wordt er twee keer ‘trein’ geroepen. Kevin rukt zich los en springt op het perron. ...
    ... In de ambulance krijgt hij te horen dat Bas dood is.

Natuurlijk is zoiets een ongeluk. Maar stel je nu eens voor dat het slachtoffer een kleurtje had gehad, en de opjagers een groep blanken, liefst neo-nazi's, zou zijn geweest. Een oproer in de media zou het gevolg zijn geweest. Kerwin Duinmeijer zou weer uit zijn graf worden gehaald, en door de mediastraten geparadeerd worden. Dit alles onder de kreten: "Racisme racisme, racisme!!!".
    Maar nu is het andersom, en gebeurt er niets. Racisme, dus.

Vervolg