Bronnen bij Sociologische begrippen: allochtonen, rol

Je kan een boekenkast vullen of het halve internet met voorbeelden van wat de invloed is van allochtonen, is: gekleurde niet-westerse immigrenten en met name de moslims, op de Nederlanse en Europese cultuur en beschaving. En er is niets positiefs bij (we tellen, zoals gewoonlijk, couscous en buikdansen niet mee).

Wegens "onbegonnen werk" was er in het kader van Sociologische krachten dan ook geen aparte verzameling van gemaakt. Dat hij er nu toch komt, is omdat iemand anders het werk heeft gedaan (GeenStijl.nl, 05-07-2015, door Ebru Umar uitleg of detail ):
  Ebru - Verwend meisje is criminele allochtonen zat

Dat het van een gekleurde immigrant zelf komt, is dan bijna vanzelfsprekend, wat als het blanke Nederlanders zijn, zijn ze bijna per definitie van de politieke-ocrrectheid, en die paar die het niet zijn mogen de passende taal, de taal die volgt, ook nog niet eens gebruiken. Ebru Umar is van Turkse komaf, maar van de hoger opgeleoide soort en opgevoed. En zevewrult al lang met verve de positie van de "Turkse" Theo van Gogh, wat haar altijd grotendeels uit de media heeft gehouden, op een column in het uitdeel-krantje Metro na.
    Umar gaat het allemaal een precies uitleggen:
  Het is een zegen om in Nederland als allochtoon geboren te worden. Ergens in de Nederlander zit een gen dat Duitsers haat en ter compensatie daarvan – haten mag niet hé? – allochtonen lief vindt.

Waarmee dudielijk wordt dat met 'nederlander' de politike-correcte-elite Nederlander wordt bedoeld. Dgenen die media en bestuur beheersen.
  Hoewel er een gradering in die liefde zit. Een ranking. Top Dog allochtonen zijn diegenen die zo zwakzinnig zijn dat ze in een willekeurig ander land niet serieus genomen zouden worden, maar bij ons wél. Waarbij ‘bij ons’ gelijk staat aan de grachtengordel en ‘allochtoon’ aan Marokkaan of Turk, bij voorkeur met een criminele staat van verdienste. Zo iemand kun je tenminste goed weg zetten. Marketen. Je trek de aap een pak aan en verkoopt ‘m als auteur. Rapper. Columnist voor mijn part – dat dat een vak is, boeit niet. Allochtoon zijn is namelijk het echte vak. Allochtoon zijn sells.

Eindeloos veel voorbeelden van gajes dat "rapper" wordt genoemd, vanaf de dwergmongolen en proleten Salaheddine en Appa. Voorbeelden van die opgehesen auteurs: Kader Abdolah uitleg of detail , Abdelkader Benali uitleg of detail en  Özcan Akyol uitleg of detail . Niet van de televisie weg te slaan, die laatste twee (gold ook voor Abdolah, een paar jaar terug)
 
  ... Ik verafschuw allochtonen, per definitie. Ja ik discrimineer maar geloof me: ik loop met een boog om allochtonen heen. Vooral om de mannelijke versie. De meisjes die je moet mijden, openbaren zich grotendeels door het dragen van een hoofddoek. Hét symbool van achterlijkheid – tenzij je het positioneren van de vrouw als minderwaardige menssoort als vooruitgang ziet. Mannelijke allochtonen zijn het tuig dat in hun jeugd zwembaden terroriseert en het later schopt tot loverboy en maffiabaas – maar eerst nog ff een carrière als gangmember moet doorlopen. Sommige allochtonen kiezen voor een andere carrière: die van grachtengordeltoyboy. Nou ja, zo’n carrière kies je niet, die omarm je zodra een uitgever je benadert om ‘een roman’ te schrijven. Zo’n grachtengordelpak, die een projectje bedenkt, een Marokkaantje of Turkje adopteert en bombardeert tot de ontdekking allertijden. Het Marokkaantje of Turkje verdient niets dan bewondering: van de goot naar de grachtengordel, helemaal zelf gedaan. Geen blanke school. Geen professionele ouders – anders dan professionele uitkeringstrekkers – best knap als je je dan met je gebrekkige schrijf- en spreekvaardigheid van de Nederlandse taal, in de grachtengordel weet te positioneren als auteur en opiniemaker. Hoewel, knap? Sinds Saskia Noort ‘bestsellers’ schrijft, is het algemeen geaccepteerd dat je geen talent hoeft te hebben, maar dat marketing alles is. En dat elke crimineel en Marokkaan (is dat nou een pleonasme of tautologie?) zich dus auteur kan noemen.

Ja, ik heb een schijthekel aan allochtonen. Van kinds af aan is me ingepeperd dat ik zieligerds moest mijden. Van kinds af aan is me ingepeperd dat ik mijn best moest doen. Het zélf moest doen. Dat allochtonen de zieligheidskaart trekken, is een ding. Dat ze daarin gestimuleerd worden, gesteund worden door mensen die de macht hebben om anderen te maken dan wel te kraken, is om te janken - voor de rest van Nederland. Ik denk niet dat Nederland een mooier land zou zijn zonder Marokkanen, Turken en anderen die gestimuleerd worden om hun ‘achterstandsstatus’ uit te buiten. Maar dat Nederland een beter land zou zijn zonder de blanke grachtengordel, die in ronduit discutabele en criminele allochtonen een businessmodel ziet ten koste van anderen die wél wat kunnen, weet ik zeker. Maar hey: you win. Respect.

Amen. Zou je zeggen. Maar in de reactieruimte stond nog een aanulling die er uitpsaoirng, en mede de reden was om doit artikle te bewaren (reactie door NOMALI):
  Zoals ook uit dit stuk blijkt: IEDEREEN discrimineert. Ons brein doet dat vanzelf. We bepalen continu wie vriend of vijand is en wie wel/niet een potentiële bedpartner is. Dat doet ons brein op basis van generalisaties. Nu, van de meeste mensen vinden we helemaal niks. Die komen in de categorie ‘neutraal‘. Punt is dat de meeste mensen groepen allochtonen (niet allemaal, maar met name de moslims) als vijanden zien. Dat is niet zonder reden. We zien IEDEREEN als vijand die zich onvoorspelbaar gedraagt, waarvan grote groepen stelen, moorden en bedriegen en mensen die een ander wereldbeeld hebben. Simpelweg omdat dat bedreigend is. Discrimineren is grotendeels een onbewust proces. Een nog belangrijker punt is dat niet degene die discrimineert, maar degene die gediscrimineerd wordt, moet bewijzen dat ons oordeel van hem of haar onterecht is. Met andere woorden: zolang hier 80% van alle criminaliteit wordt gepleegd door moslims, zolang ze als achterlijke debielen in wijken huishouden alsof ze hier meer mogen dan anderen, zolang ze enorm zwaar op onze sociale lasten drukken en zelfs de sociale dienst en SVB als het ook maar even kan besodemieteren, zolang ze Joden haten (op wiens waarden onze religies en onze cultuur gebouwd is) en zolang IS handelt op een manier die wij in het Westen sterk verafschuwen maar door grote groepen worden toegejuichd, zolang zullen Moslims hier vooral als vijand gezien worden. Ook al zal het merendeel dat niet eens toegeven. Willen Moslims echter geaccepteerd worden en als vriend gezien worden, dan zullen zij moeten veranderen. Of proberen hun wereldbeeld en religie aan ons op te dringen. Maar dat gaat niet alleen niet lukken; dat maakt onze afkeer alleen groter. Oh, ja, en dan is er natuurlijk nog een derde optie: teruggaan naar je oorspronkelijke land. Begrijp me goed: ik zou willen dat mensen ontwikkelder waren en op bewust niveau zouden kunnen bepalen wie we wel of niet als vriend en vijanden zien. Maar helaas, zo heeft de natuur ons niet gemaakt. En dus zullen we het hiermee moeten doen. Nogmaals, als je als Moslim discriminatie zo beu bent en als volwaardige en gelijkwaardige burger gezien en behandeld wilt worden, GEDRAAG je ernaar. Als HELE groep. Zet je allerbeste beentje voort. Ook als hele groep. Stop met crimineel gedrag, ga werken voor je centen (en kies eerlijk werk), laat je afkeur over ISIS luid klinken, draag kleding waarbij we gewoon je haar en gezicht kunnen zien, lach lekker mee over Mohammed cartoons en leer allereerst goed Nederlands voordat je je waagt aan straattaal… Geloof me, houd het een tijdje vol en je hebt hier een geweldig leven. En de oorspronkelijke Nederlanders ook.

Oftwel: de andere kant van de medaille: datgene dat men zou moeten doen. Waar Umar het had over wat er gebeurt.
    Vrij volledig, qua beeld, allemaal.


Naar Sociologische krachten, allochtonen , of site home .

6 mrt.2017