Verschillen in cultuur: identificatie

Een van de belangrijke aspecten van cultuurverschillen is het feit dat het leidt tot een gebrek aan saamhorigheid en solidariteit. De tussenstap tussen deze twee processen is het gebrek aan identificatie, zie deze bron:


De Volkskrant
, 22-04-2006, column van Marjolijn Februari

Onzekere grootspraak en egocentrisch verlangen zitten wederzijds respect in de weg

...   Toen ik deze week een bericht las over etnische spanningen had ik meteen baat bij het boek van Sennett. Het bericht ging over een roofmoord door twee Noord-Afrikanen op een autochtone Belg in Brussel; allochtone Belgen protesteerden tegen het geweld en riepen de eigen gemeenschap op verantwoordelijk te worden voor het bestrijden van criminaliteit. Op deze oproep kwam weer kritiek van andere allochtonen: was zo'n oproep, was zo'n openlijk protest tegen een roofmoord geen verraad aan de 'eigen gemeenschap'?
    Dat laatste leek me nogal een gebrek aan sympathie met het slachtoffer van de moord. Richard Sennett maakte die gedachte wat ingewikkelder. 'Adam Smith heeft in een beroemde definitie sympathie omschreven als de meestal onjuiste gedachte dat andermans pijn hetzelfde is als iemands eigen pijn', schrijft Sennett. We vergissen ons als we volstrekte gelijkheid veronderstellen tussen de ander en onszelf - maar die vergissing is nodig voor het ontwikkelen van wederzijds respect. Voor sociale binding is het nodig dat iedereen zich kan identificeren met een slachtoffer uit een andere gemeenschap, ook al berust de wederzijdse identificatie op een misverstand. ...


Red.:   Uit latere berichten bleek dat de daders van de roofmoord Polen waren. Dit doet niet af aan de realiteit van de processen die speelden. Hetzelfde is namelijk ook gebeurd bij andere soortgelijke zaken, als de moord op Theo van Gogh, en de doodgereden tasjesdief. In al dit soort gevallen zijn er grote verschillen in identificatie tussen de bevolkingsgroepen gebleken.


Terug naar Cultuurverschillen , Allochtonen overzicht  , of naar site home .