Bronnen bij Integratiebeleid: taalbeheersing

13 dec.2009

Het Rijnland-artikel over het integratiebeleid stamt van augustus 2003. De eerste glimp herkenning dat hier een fundamenteel probleem betreft dateert weer van ruim een half decennium later:


Uit: De Volkskrant, 28-10-2009, van verslaggeefster Anja Sligter

'Leg de inburgeringslat zo hoog mogelijk'

Interview Larbi Edriouch | Het begint met taal, roept de overheid. Was het maar zo, denken ze in Utrecht.

Schaf onmiddellijk het hele inburgeringexamen af. Dat scheelt veel geld en bureaucratie. Dit zegt Larbi Edriouch, hoofd van het Bureau Inburgering van Utrecht. ‘Het niveau van de Nederlandse taal in het inburgeringexamen stelt niets voor. Deelnemers leren amper Nederlands. Alleen een hogere ambitie zou de inburgeraar verder helpen en zelfredzaam maken.’
    Als het hierbij blijft, is de huidige inburgering weggegooid geld en verloren tijd, vindt Edriouch. ‘Het stelsel richt zich alleen op de kwantiteit, het aantal inburgeraars, niet op de kwaliteit.’
    Edrouich sluit zich daarmee aan bij betrokkenen uit Enschede en Schiedam die vorige week in de Volkskrant kritische noten kraakten over de lage taaleisen in het inburgeringexamen. In schrille tegenspraak met de televisiespot van ‘Het begint bij taal’ hoeft de inburgeraar zich slechts verstaanbaar te maken. Dit tot grote teleurstelling van de meeste cursisten, die met het diploma op zak geen startkwalificatie hebben voor de arbeidsmarkt. De Rekenkamer van de gemeente Den Haag bracht dinsdag dezelfde kritische geluiden naar buiten.

Het huidige niveau is vastgesteld door de commissie-Franssen en zou het hoogst haalbare zijn voor deze groep.
‘Ik weet het, maar ik weet ook dat de commissie sterk verdeeld was. Uiteindelijk is het niveau zo geminimaliseerd dat zelfs de zwaksten uit de doelgroep het examen kunnen halen. Het succes van inburgering is dus vooraf gegarandeerd, maar in de praktijk stelt het papiertje niets voor. Na twee tot drie maanden is de taal weggezakt.
    ‘Het diploma wordt bovendien door geen enkele instantie erkend, behalve door de naturalisatiedienst. Je kunt er Nederlander mee worden, maar verder niets. Het examen meet ook niet of je een hoger niveau hebt.’


Red.:   Het dilemma is dus dit: stel je hogere eisen, valt een groot deel af. Wil je veel mensen meenemen, moeten de eisen zodanig laag dat het bijna nutteloos wordt. Dus, is de conclusie van Edriouch: schaf de hele boel maar af.
    Dat laatste is natuurlijk een allochtonen-conclusie. De werkelijke conclusies zijn deze:
1.  Zonder goede taalbeheersing geen kans om mee te kunnen doen.
2.  De cursussen moeten dus op het niveau van een goede taalbeheersing gelegd worden.
3. Wie hierin niet meekan, kan dus niet mee in de Nederlandse maatschappij, en moet dus uit ons sociale systeem gezet worden.
    Die laatste stap is noodzakelijk omdat het sociale systeem van Nederland niet kan opdraaien voor de sociale problemen van de rest van de wereld. Dit is het natuurlijke gevolg van te open grenzen.


Naar Integratiebeleid , Allochtonen opvoeden , Allochtonen lijst , Allochtonen overzicht , of site home .