De Volkskrant, 25-01-2005, column van Pieter Hilhorst (volledige column hier
)
Het zwartwitvirus
...
We leven namelijk in een samenleving waar morele nuance op zijn best
karakterzwakte is. Er is een voorliefde voor grote gebaren en simplistische
tegenstellingen. Tegenover een onschuldig slachtoffer moet een schuldige dader
staan. Het lastige is nu dat dit schema uitermate ongeschikt is om dit ongeluk
mee te beschrijven. Het dodelijke slachtoffer was niet onschuldig. Hij had net
een straatroof gepleegd. En het oorspronkelijke slachtoffer werd een dader. Ze
heeft een jongen doodgereden. (Dit is een feitelijke vaststelling, geen
beantwoording van de schuldvraag).
Deze complexiteit is aan velen niet besteed. De Marokkaanse
herdenkers willen niet erkennen dat de jongen ook dader was. 'Iemand die net
dood is maak je toch niet zwart?' Ze willen het ongeluk met alle geweld persen
in de karikatuur dat in deze samenleving Marokkanen vogelvrij zijn verklaard. Is
het zo moeilijk te erkennen dat iemand crimineel was en dat zijn dood toch
tragisch is?Red.: Hilhorst geeft eerst toe dat er een Marokkaanse
houding over het vogelvrij verklaard zijn bestaat, en dat deze houding een
karikatuur is. De laatste zin lijkt dat weer te weerspreken, namelijk dat er
nuance zit in de dood van een crimineel, en dat de Marokkanen recht hebben op
erkenning van die nuance. Er zijn velen die opgemerkt hebben dat zelf schade
lijden een beroepsgevaar van het misdadiger-zijn is, dus niet echt tragisch kan
worden genoemd.
PH: Aan de andere kant is de nuance al even schaars. Dat de
automobiliste in de beklaagdenbank zit, vinden velen de omgekeerde wereld. 'Zij
heeft er niet om gevraagd te worden beroofd.' Dat klopt, maar dat betekent niet
dat ze per definitie onschuldig is. Ze had de pech op de verkeerde tijd op de
verkeerde plaats te zijn en het kan zijn dat zij toen de verkeerde beslissing
heeft genomen Dat oordeel is gelukkig aan de rechter. Niet aan de vox populi.
Red.: Dat is juist. Maar het ging de meeste niet om het in de
beklaagdenbank zitten, maar om de arrestatie, gebaseerd op het vermoeden van
opzet. Daar was geen enkele juridische grond voor, zoals de rechter-commissaris
later vaststelde. Merk op dat erkende misdadigers als Ali el B. meestal veel
coulanter behandeld worden..
PH: Waar komt dit morele simplisme vandaan? Voor de Marokkaanse
voorliefde voor het onschuldige slachtoffer zijn antropologische verklaringen
populair. Ze zijn opgegroeid in een schaamtecultuur. Het bewaken van de goede
naam staat het bekennen van schuld in de weg.
Misschien speelt dat een rol. Ik geloof eerder dat ze ziek
zijn van de kritiek op Marokkanen. Ze passen ervoor in dat koor mee te zingen.
Handig is die keuze niet.
want dit stilzwijgen lokt juist extra kritiek uit.
Red.: Als de Marokkanse houding het gevolg voor angst voor
bewaking van de goede naam, en de bijbehorend schaamte bij schending ervan,
zouden ze geen tasjesroven plegen die een hoog risico tot aantasting ervan
hebben. ook is het niet voor de hand liggend dat ze voorliefde hebben voor de rol
van onschuldig slachtoffer. Veel voor de hand liggender is dat ze voorliefde
hebben voor onschuldig zijn. Slachtoffer zijn is de beste vorm van onschuld.
Dat ze ziek zijn van kritiek zijn op hun gedrag is logisch,
maar dat is geen reden om het niet te doen. Fout gedrag leidt tot correctie, en
dat ze er ziek van worden in geen enkele om met de correctie te stoppen.
En het ging niet om het stilzwijgen, maar om de expliciete
steun aan een misdadiger en het aanvallen van zijn slachtoffer.
PH: Maar hoe zit het aan andere kant? Ik geloof dat daar juist
een opstand gaande is tegen de schuldcultuur. Autochtonen willen niet meer de
fout in eerste instantie bij zichzelf zoeken. Ze zijn het spuugzat om zich
altijd schuldig te moeten voelen over hun machtspositie. Ze weigeren zich nog in
te houden uit angst voor het verwijt van racisme. Ze willen uit het verdomhoekje
waarin ze naar hun idee door de politiek correcten werden gedrukt.
Kortom, ze voelen zich even veel slachtoffer als de
Marokkanen. Een slachtoffer dat zich inschikkelijk opstelt, lijdt aan zelfhaat.
'Laat eerst die ander maar eens inbinden.' Zo woekert het zwart-wit virus voort.
Red.: Grotendeels juist, behalve dat inschikkelijkheid
niets te maken heeft met zelfhaat, of dat men dat zou denken. Men vindt alleen
dat er teveel inschikkelijkheid is gevraagd, en dat er misbruik is gemaakt van
die inschikkelijkheid.
PH: Maar in het huidige klimaat van hysterische partijdigheid is
nuance bijna een revolutionaire daad.
Red.: Het huidige klimaat is alleen vergeleken met vroeger
hysterisch partijdig. Vroeger werd alles wat er door allochtonen in het algemeen
en Marokkanen in het bijzonder fout werd gedaan, verzwegen of goed gepraat door
de politieke correcte elite. Dat was (hysterisch) partijdig. Nu ligt de zaak
genuanceerder. Hilhorst heeft kennelijk een ander standpunt: het voortrekken van
de Marokkanen vroeger vond hij genuanceerd, een evenwichtige houding vind hij
hysterisch partijdig. Het huidige klimaat is alleen vergeleken met vroeger
hysterisch partijdig.
Conclusie: Het simpele voorval is opnieuw een aanleiding om een aantal
misverstanden toe te geven, hier dat de Marokkanen onschuldig slachtoffer zijn.
Maar het is nog niet zo ver dat Hilhorst, of de andere politiek correcten, hun
eerdere fouten volmondig kunnen toegeven. Dat blijkt uit het "goed praten" in de
laatste alinea. Het hele stuk is zeer illustratief voor de worsteling die een
mens ondergaat als hij geconfronteerd wordt met bewijzen dat eerder ingenomen
standpunten onjuist zijn, hier versterkt door het feit dat het principi๋le
en morele standpunten zijn.
Terug naar Marokkaans racisme 6
, Hi๋rarchie
allochtonen
, of naar
site home
.
|