Haatzaaiers, moslims: Shervin Nekuee

Het is even rustig geweest aan het islamitische haatzaai-front in de media. De meesten van de actieven zijn al langs geweest. Maar hier iemand die in horten en stoten van zich laat horen: de Iraniër Shervin Nekuee. Of beter: de Perzieër. Want alle Iraniërs zijn trotse Perzen en nazaten van Darius de Grote.

Kijk maar:

Shervin vormde eerst een Perzisch clubje met Farhad Golyardi nog wat lieden, maar Golyardi ging bij de UvA werken en Shervin ging zich specialiseren in de kunst (Joop.nl, 24-12-2014, door Shervin Nekuee - Socioloog, publicist, programmamaker uitleg of detail ):
  Doorbreek apartheid in Kunst & Cultuur

De politiek moet er toch eens voor zorgen dat immigranten en hun nageslacht als artiesten het cultuurpaleis binnenkomen én op dezelfde wijze het theater verlaten


Ik heb zoveel Hollandse vrienden dat het mij onmogelijk is om continu in etnische scheidslijnen te kunnen denken. Maar ik ben ook te veel socioloog om het structurele uitsluitingmechanisme in onze samenleving over het hoofd te kunnen zien.
    Na ruim vier decennia aanwezigheid van niet-westerse allochtonen in Nederland, zijn zij (beter gezegd, wij) opvallend afwezig in het middenkader binnen de instituties die bepalend zijn voor de identiteit van onze samenleving: het hoger en middelbaar onderwijs, de kunst en cultuur en het ontwikkelingssamenwerking.    ...

Shervin heeft bij Joop.nl al vele van dit soort artikelen gepubliceerd, en steeds meer wordt de inhoudelijke boodschap ervan ("Wij zijn goed en jullie zijn fout") afgebrand ("Er zijn hier veertig jaar ongeschoolden", en dergelijke), maar ze blijven maar komen.

Maar nu lijkt Shervin toch een kleine vlekje op het blazoen van zijn volk te vinden (Joop.nl, 08-01-2017, door Shervin Nekuee - Socioloog, publicist, programmamaker uitleg of detail ):
  Laten we Nederland bevrijden van angst- en haatfetisjisme

Want dat 'we' moet toch ook slaan op de moslims en met name de Perzen die hier wonen.

Zou je denken.

Haha.
  Ik ben ook niet zo gauw geïntimideerd door een geblondeerde brullende lilliputter van een politicus met een minder, minder minder-“visie”.

Eén foute Nederlander: een blanke autochtone Nederlander.
  [Ik] vind ...  het alarmerend en absurd dat een land met zóveel evenwichtige mensen, zóveel welvaart, een zó geoliede samenleving en zóveel burgers die welwillend staan tegenover hun medeburgers en de wereld, nu in de ban is geraakt van sensatiemedia, doemprofeten en horrorjournalisten.

Een heleboel foute Nederlanders die achter de vorige staan: een heleboel foute en blanke autochtone Nederlanders.
  Dat een land als Nederland zich laat intimideren door hen die woede en een grote bek instrumenteel inzetten.

Heel Nederland bestaat uit foute en blanke autochtone Nederlanders. Die te herkennen zijn aan:
  ... laten we ons gijzelen door spectaculaire xenofobie en horror show van de doemprofeten van gisteren, die zich de leiders van morgen wanen?

Allemaal FOUTE Nederlanders.

Maar er zijn toch ook GOEDE Nederlanderlanders:
  ... Bestaat de culturele, morele en politieke elite nog, die de passie, de juiste woorden, vergezichten en kunde heeft ...

De GOEDE Nederlanders zitten in 'de culturele, morele en politieke elite' oftewel de politike-correctheid van politiek, media en bestuur.

De oplossing van de beschreven crisis volgens Shervin:
  Kunnen we weer een brede civil society opbouwen ...

Oftewel: het bouwen van een coalitie tussen politieke-correctheid en gekleurde immigranten.

Met een duidelijke doelstelling: de blanke autochtone Nederlander onderwerpen.

Ook Shervin Nekuee kan niet wachten op het begin van de etnische burgeroorlog uitleg of detail .

Oh ja: Shervin had nog een goeie middels de illustratie:

"De moslims van nu zijn als de Joden van toen".
    Of was die van Joop.nl ?
    Het doet er niet toe.

Darius toont ten overvloede nog een keertje het niveau van hoogopgeleid al dan niet belijdend moslim streep allochtoon streep immigrant uit barbarije (Joop.nl, 19-06-2019, door Shervin Nekuee - Socioloog, publicist, programmamaker uitleg of detail ):
  The Joker verrijst: leven in het tijdperk van de gemenerik

Het hebbende, natuurlijk, over Thierry Baudet.
    Niet verder komend dan het niveau "scheldpartij".
    Ze kunnen nu eenmaal niet rationeel denken, die mensen zonder het kaukasische gen van de mutatie van zo'n 8000 jaar geleden ergens in de buurt van de Zwarte Zee.
    Dus geen vragen waarom er zo veel mensen geneigd zijn op het FvD te stemmen ... Barbaren gooien er meteen de beuk in:
  Ik moet nu wel bijna huilen. Huilen om Nederland, dat de belangrijkste opponent van zijn premier een puberale gemenerik is

Met die meest primitieve uitingsvorm naast de gewone geweldpleging: de projectie: de eigen barbarij wordt geprojecteerd op anderen.
    Met bijpassende illustratie:

Precies de allochtoon zoals die zich in Nederland manifesteert: van na-sissen en HOER!!-roepen, via zwembadterreur uitleg of detail , criminaliteit uitleg of detail naar moordterreur.
    Met in dit geval ook nog die allerfraaiste der retorische trucs: de praeteritio :
  Nu wil ik niet stellen dat Fortuyn, Wilders, Trump of Baudet psychopaten zijn. ...

En daar komt 'ie:
  ... Maar ik denk dat de analogie met de acteur hier wel opgaat. ...

Illustrerende dat je het terrorisme ook op het verbale vlak kan beoefenen.
  Nu wil ik niet stellen dat Simons, Aharouay, Grunberg of Nekuee ook fysieke terroristen zijn ...
   
En daarna dan zoiets neerkomende op:
  ... maar ik denk dat gegeven de geschikte impuls ze er wel toe in staat zijn.
   
Met natuurlijk ook een passend beroep op de geestelijke voorvaders:
  ... In dit verband omschrijft de in 2017 overleden Pools-Britse socioloog Zygmund Bauman onze tijden ...

Lid van de Grunbergiaanse sekte.
    Vergezeld van  hun voornaamste argument:
  ...  de Eerste Wereldoorlog, het tijdperk van politieke, culturele en economische verwarring in zijn Duitsland. Daar ging uiteindelijk een gemenerik – die het volk een heilstaat voorhield en de Ander een hel – er met het momentum vandoor. ...

"ADOLF HITLER!!!".
    Correctie: in het scannend lezen (in de hoop meteen leukere dingen te kunnen gaan doen) was er het één en ander overgeslagen. Bij direct teruglezen (altijd doen) waren er wel vragen te vinden. En argumenten. Dit was gemist, als argument (dit is na het "psychopaten"-argument):
  ... Het initiatief ligt in onze tijd duidelijk bij ... wij tegen zij politici. Die zich niet beroepen op universele broederschap, gelijkheidsprincipes en menselijke solidariteit ...

Juist ja ...
    Hier wat er niet al te lang geleden genoteerd is over deze begrippen na gebruik door andere geestelijk gestoorden zoals Asha ten Broeke uitleg of detail (Uit In het kort ):
  Vrijheid!!! Gelijkheid!!! Broederschap!!!
    Neen!!! Neen!!! Neen!!!
    Vrijheid - tot de vrijheid van de een de ander benadeelt.
    Gelijkheid - niemand heeft het recht anderen dingen te laten doen die tegen zijn belang ingaan - de rest is flagrante onzin.
    Broederschap - maar niet met degenen die jouw belangen (willen) schaden.

Geen Shervin Nekuee hier die ons voedsel nuttigt en onze producten opgebruikt en ons uitscheldt.
    Laat staan de jihadi's uitleg of detail die binnengehaald worden met een beroep op deze waarden, terwijl ze, de combine van linksfascisten, joodsisten en gekleurde immigranten, hun slachtoffers, de yezidi's, laten stikken.

Een ander kenmerk van deze stam: de hondsbrutaliteit. Er zit geen allochtone hond in de theaterzaal. Nekuee wil ze wel allemaal in het bestuur (Joop.nl, 07-07-2019, door Shervin Nekuee - Socioloog, publicist, programmamaker  uitleg of detail ):
  Mijn ongevraagde diversiteitsadvies aan wethouder Meliani

Niet een excuus-officier diversiteit maar grootschalige wisseling van de macht aan de top van culturele instellingen moet diversiteit eindelijk uit de grond stampen


De Amsterdamse Kunstraad heeft deze week bij monde van haar boegbeeld Felix Rottenberg gesproken. Om diversiteit die maar niet van de grond komt in de culturele sector ...

Klopt. Omdat de allochtone barbaartjes niet aan (onze) cultuur doen.
  .... De Amsterdamse Raad heeft een nobel streven. Men heeft goed in de spiegel gekeken en gezien dat hun stad, ondanks zijn gekoesterde kosmopolitische zelfbeeld, ruim de helft van zijn bewoners in zijn culturele paleizen stelselmatig vergeet. ...

Het is natuurlijk weer volkomen andersom: de allochtone helft van de inwoners vergeet naar de culturele paleizen te gaan.
  .... In de stad waar minderheden de meerderheid zijn is het culturele aanbod ouderwets westers georiënteerd. ...

Georiënteerd op degenen die aan cultuur doen, in plaats van neusje-drukken in de moskee, pistoolschieten en ramkraken.
  .... Maar ik ben gaandeweg in de afgelopen twee decennia sceptisch geworden over al te ingenieus en ingewikkelde formules om culturele diversiteit te bewerkstelligen. ...

Omdat men niet verder komt dan neusje-drukken in de moskee, pistoolschieten en ramkraken.
    En omdat er geen allochtonen in de zaal zitten omdat die druk bezig zijn met neusje-drukken in de moskee, pistoolschieten en ramkraken, moet er ...
  ... moet [er] een grootschalige wisseling van de macht komen aan de top van de sector. Aan de top is een nieuwe balans nodig en meer representatie van een waar kosmopolitisme. ...

En dat allemaal eindeloos herhaald en uitgespreid over een stuk zo lang als de Bijbel.

Waarvan Sherwin een Tweede Boek heeft doen verschijnen. Met nog drastischer taal (Joop.nl, 02-09-2019, door Shervin Nekuee - Socioloog, publicist, programmamaker uitleg of detail ):
  Witte predikanten van de diversiteit, maak plaats voor de Ander

Gewoon:
  Rot op, blanke Nederlanders

En:
  Nederland is nog altijd een samenleving waarin “de gewone Nederlander” een codewoord is voor een witte kernidentiteit.

Oftewel:
  Rot op, blanke Nederlanders. Wij gekleurden nemen de hele boel over.

En dat dus weer Bijbels uitgesponnen:
  ... een ... voorval twee dagen daarvoor. Dat vond plaats bij een van de rijkste en gezaghebbendste onderzoeks- en adviesorganisaties rondom diversiteit en integratie. Het driekoppige directieteam had een bont gezelschap aan mensen bij elkaar gebracht om feedback te geven op hun toekomstplannen. Een kundig bestuur, oud en ervaren, keurig geduldig ook in het aanhoren van kritiek. Zelf mijn meest ongezouten kritiek werd met geduld aangehoord.
    Mijn stelling was dat het integratievraagstuk kapot onderzocht is in afgelopen 30 jaar, maar dat al die onderzoeken niet tot nieuwe vergezichten hebben geleid en niet tot scheppende nieuwe scenario’s ...

'Scheppende scenarios': het vervangen van blanken door gekleurden.
  ... scenario’s, omdat onze sociale wetenschappen tandeloos zijn geworden onder het regime van “meten is weten”. ...

Een misdaad, inderdaad. De gekleurde versie van wijsheid luidt: "Weten is islam of winti".
  ...  De twee dames en de heer glimlachten zacht en relativerend: “We doen niet alleen aan het meten hoor.” De dagvoorzitter ging soepel naar de volgende vraag.    ...

Tja, wat moet je met zo'n sterk generaliserende verklaring. ...
  ...     Maar dan, naast mij zat een leeuwin van een academica, met een pijnlijke vluchtelingengeschiedenis. ...

"Vluchteling, dus oneindig veel slimmer, wijzer enzovoort dan een blanke".
  ... Dat de top van een organisatie die zijn miljoenen aan subsidie en opdrachten verdient met het prediken van diversiteit en het onderzoeken van integratie, uit drie witte directeuren bestaat, vond ze ongehoord. ...

Oftewel: een racist niveau Ku Klux Klan wier enige criterium huidskleur oftewel ras is. Had meteen de zaal uitgegooid moeten worden.
  ... Ze wond er geen doekjes om. “Hoe zien jullie het zelf, een witte organisatie die vooral kleur bestudeert en diversiteit uitdraagt?” De driekoppige directie heeft er duidelijk last van, van die vraag dan. ...

Tja, ze weten wat de enig passende reactie is, maar die kunnen en mogen ze niet geven. En dan zit je met je mond vol tanden.
  “Ja natuurlijk, er wordt aan gewerkt”, “en ook elders moet het beter, op universiteiten waar allemaal witte mensen over diversiteit lesgeven”

Een gore leugen, dat laatste: het zit vol met de Nadia Bourassen uitleg of detail die allemaal racistische taal uitslaan.
   “en we moeten ook aan meer vrouwen binnen onze organisatie werken, hoor!”. Veel schijnbeweging door de twee dames van de driekoppige directie. De derde, de mijnheer, wacht geduldig af en neemt dan als laatste het woord: “En toch bestrijd ik de gedachte dat ik niet de multiculturele samenleving zou kunnen onderzoeken om mijn afkomst. Nog altijd geldt het oude motto voor mij: ‘je hoeft niet in Zuid-Afrika te leven om tegen apartheid in opstand te komen!’”
    Mijn mond valt open. De demagogie, alsof iemand heeft beweerd dat je zwart moet zijn om diversiteit te mogen onderzoeken. ...

Wat de vluchtelinge zojuist gedaan heeft.
   “Waar heb je het nu over? Zij vraagt om verantwoording af te leggen over jullie witte teamsamenstelling, ze vraagt om kritische reflectie, hoe geloofwaardig zijn jullie nu eigenlijk in de huidige samenstelling? Wat nu Zuid-Afrika en apartheid? Waarom zulk pathos om je directiebaan veilig te stellen? Welke strijd voer je in godsnaam met het schrijven van tamelijk zalvende rapporten gericht op brave topambtenaren van ministeries?” Ik slik mijn woorden in. Ik ben te boos en voel mijn keel dichtknijpen door dit schouwspel.

Brullen van de lach!!!
    Dat 'Zij vraagt om verantwoording af te leggen over jullie witte teamsamenstelling, ze vraagt om kritische reflectie, hoe geloofwaardig zijn jullie nu eigenlijk in de huidige samenstelling?' ...
    Waarom zou je verantwoording moeten afleggen over de kleur van je team? Waarom ben je ongeloofwaardig als je blank bent?
    Gevolgd door datgene dat samengevat is in de koppen.
    Gevolgd door:
   Ik kom dagelijks jonge immigranten en vluchtelingen tegen met een hoge opleiding die maar in een uitkering blijven hangen omdat onze organisaties en instituties nog zelden waarlijke diversiteit praktiseren. Of het nu de politie is, de kunst- en cultuur sector, onze media of het ministerie van Buitenlandse Zaken, ze willen Ali en Fatima er alleen maar bij als ze in het dominante keurslijf te persen zijn.

Tezamen met veel grote groep blanke Nederlanders met een hoge opleiding die maar in een uitkering blijven hangen omdat er maar een beperkt aantal plaatsen vrijkomt bij die organisaties en instituties terwijl er veel en veel te veel lieden de pretstudies volgen die uitsluitend voor dit soort plaatsen geschikt zijn
    En Ali en Fatima zijn sowieso gewenst noch tolereerbaar als ze zichtbaar hun geloof belijden. Collega's worden geconfronteerd met religieuze afkeer, en klanten kunnen niet op hun objectiviteit vertrouwen ("Mijn geloof is het liefste in mijn leven en gaat altijd voor").
   Waar ze wel redelijk zeker van kunnen zijn, is ...
   ... Een zo goed als uitsluitend witte groep gevestigde laid-back-broodschrijvers en onderzoekers met een air van Hollandse zelfgenoegzaamheid. Geen enkel gevoel van urgentie en de nodige passie om Nederland waarlijk vooruit te helpen met diversiteit. Het “we zijn al een ontzettend gaaf land” van onze premier – en de ministeries, de hofleverancier van de subsidies – is jullie ondertoon. De toppen van onze instituties zijn in hun samenstelling te wit en te weinig geëngageerd. Ze kunnen de interculturele vraagstukken net als hun jasjes en dasjes bij thuiskomen wegleggen. En jullie geachte grijsaards, de witte opperpredikers die de opdracht hebben gekregen om daar iets aan te doen, jullie beschikken niet over het vuur en verbeelding om verandering hierin te brengen. Maak plaats!”

... dat alles dat een kleurtje heeft, Nederland haat. (Bijna).
    En niet een beetje ...:
   ... Wij verkopen slootwater van Amsterdam als een topmerk (Heineken) aan de rest van de wereld

... maar tot op het bot.
    En dit voorafgegaan door weer één van die spontane terrasontmoetingen die alleen columnisten en publicisten overkomt:
   ... Bij het verlaten van het terras word ik vriendelijk aangesproken door een oud echtpaar dat twee tafels verderop aan de koude witte wijn zit. “Zouden we u een vraag mogen stellen?” ...

... en bij columnisten of publicisten met een kleurtje ...:
   ... Dan komt de vraag, die als een compliment is bedoeld maar voelt als een mokerslag ...

... altijd een geval is van Ku Klux Klan-achtige discriminatie.
    Door blanke Nederlanders.

Darius verlegt zijn aandacht even van de culturele sector naar de politie (Joop.nl, 27-10-2019, door Shervin Nekuee - Socioloog, publicist, programmamaker uitleg of detail ):
  ... politie ...

... politie ... problemen ...


... politie ... Etnische discriminatie ... misstanden.
    ... Islamofobie... diversiteit ...
    ... misstanden ... xenofobie ... etnische discriminatie.
    ... ‘structurele misstanden’ ... racisme ... intimidatie.
    Bovenmatig geweld tegen allochtonen
    ... diversiteit ... politie ...
    ... politie ... vooroordelen ... racisme ... superdiverse stad ...
    ... politie ... discriminatie ... bovenmatig geweld tegen allochtonen ... intimidatie ... racisme ...
    ... politie ... superdiverse steden ...
    ... interculturele en interetnische conflicten ...
    ... eisen ... erkenning ... respect ... culturele identiteit ...
    Ware inclusiviteit
    ... Migrantenkinderen ...
    ... mono-culturele stilstand ... ware inclusiviteit. ...
    ... een culturele veranderingsroute ...

Samengevat: "Jullie zijn racisten en wij willen de macht overnemen".

Moeten we het nog uitleggen want het begint het cause célèbre van "de moslimszaak" te worden: in samenspraak met een behoorlijk aantal anderen heeft er eentje met een groot mes de Franse maatschappijlerar Samuel Paty onthoofd, omdat deze in het kader van een les over de vrijheid van meningsuiting de Mohammed-cartoons van Charlie Hebdo liet zien, daarbij de moslims onder zijn leerlingen de gelegenheid gevend om eerst het klaslokaal te verlaten - waaronder dus de actieve vijfde colonnisten zaten.
    De Franse regring nam eindelijk een paar concrete matregelen, er volgde nog een terreuraanslag, en de moslims kozen natuurlijk want zoals voorheen massaal ervoor om de schuld bij de leraar en de westerse cultuur te leggen omdat die cartoons te beledigend zijn, en de rest van de westerse cultuur eigenlijk net zo.
    Het nieuwe was dat het nu in Nederland gepaard ging met concrete oproepen tot het verbieden van islam-beledigende cartoons, oftewel beperking van de vrijheid van meningsuiting. Eerst door een paar enkelingen maar iemand maakte er een petitie van en die werd in twee dagen door ruim honderdduizend man ondertekend uitleg of detail .
    En op minstens twee scholen werden leraren direct bedreigd vanwege soortgelijke dingen als Paty.
    Wat zelfs bij de Volkskrant alarmbellen heeft doen afgaan.
    En tot nu toe is er geen enkele moslims gesignaleerd die de kant koos van de westerse cultuur.
    En hier gaat het natuurlijk over Shervin, waarvan de keuze natuurlijk ook allang bekend is - de enige vraag was: "Hoe gaat hij het inkleden?" Het verhaal is, zoals gebruikelijk in die kringen, weer ellenlang dus het volgende zijn slechts de krenten (Joop.nl, 07-11-2020, door Shervin Nekuee - Socioloog, publicist, programmamaker uitleg of detail ):
  Europa, haar moslims ...

Ik word rood, ik kook van binnen. Het is zo’n moment van een dilemma, laat je het aan je voorbijgaan of zeg je er iets van?


Eerst twee scénes van ongemak:

En drie keer raden wiens ongemak dat is ... :
  1
Parijs 2010. Ik zit met mijn geliefde op het terras van een hotel tegenover het Gare du Nord. Ik ben dan hoofdredacteur van Tehranreview ...
    We worden bediend door een goedlachse ober met een galante, bijna dansende, motoriek. We worden blij van hem en maken een praatje. Ik vraag naar zijn naam. Mustafa heet hij, een echte Parijzenaar met opa en oma’s uit Tunesië. ... “Ahmadinejad is mijn held!”. Onze geplooide gezichten bij het horen van deze zin spreken boekdelen. Mustafa voelt de behoefte om toe te lichten: “Je ziet toch wat voor ellende het westen in het Irak van nu verricht? Ze zetten hun koloniale misdaden voort. Ahmadinejad is de enige leider in het Midden-Oosten die niet bang is voor Amerikanen. Een goede moslim!”    ...
    Het gesprek op het terrasje tegenover Gare du Nord valt mij extra pijnlijk omdat ik net terug ben van een bezoek aan het armoedige kamertje waar een dierbare vriend Javad, een van de gevluchte Iraanse journalisten, woont. Ooit een gevierd journalist in eigen land moet Javad een leven in armoede en anonimiteit in dorre buitenwijken van Parijs leiden. Het is een leven tussen voornamelijk tweede en derde generatie moslimmigranten die naar mijn vermoeden, net als Mustafa en om dezelfde redenen, Ahmadinejad een held zouden vinden. Javad zelf is een van meest vrome moslims die ik ken. Het ritme van de islam schenkt hem vrede, concentratie en onbevreesdheid, zoals hij het zelf zo mooi zegt. Javad is ook een hartstochtelijk democraat en voorstander van rechten van alle soorten en maten van minderheden.    ...

2
Den Haag 2015. Ik sta te wachten op een goede vriendin. Ik beschouw haar als mijn jonge zusje, ze is mij erg genegen. Ik heb haar jaren geleden leren kennen toen ze een erg jonge en briljante studente sociale wetenschappen was.  ...
    Naast haar studie begon zij met mij aan een ambitieus plan om in Amsterdam een kunst- en cultureel centrum over islamitische culturen op te zetten. ...
    Als telg van een Marokkaans gastarbeidersgezin was het briljante studentje van toen een welsprekend sociologe geworden, acht jaar later, in 2015, ...

Zo ... Dat is de ene kant: moslims zijn allemaal prachtige mensen die weliswaar wat misleid kunnen zijn maar dat is allemaal vanuit een goede inborst.
    Daartegenover staan:
  ...    Wij stappen een hip café in niet ver van een tamelijk witte wijk waar wij beiden wonen. Den Haag is helaas een behoorlijk gesegregeerde stad. En in zulke wijken en dergelijke cafés is men het niet gewend dat een bebaarde man met een Midden-Oosters uiterlijk en een gesluierde vrouw binnenstappen. Des te meer een reden om dat te doen, is stilzwijgend het gedeelde devies van mijn zusje en mij.
    Er zit een groot gezelschap aan een lange tafel. Bij onze binnenkomst kijkt een aantal op. Een hoogblonde vrouw uit deze groep zegt niet al te zacht: “Kijk, dit bedoel ik nu, de islamisering van mijn publieke domein.” ...

Hé, kennen we dat verhaal niet ergens van ... (Joop.nl, 02-09-2019, door Shervin Nekuee - Socioloog, publicist, programmamaker uitleg of detail )
  Witte ...

... ik ben net klaar met een lang en gepassioneerd gesprek met Serpil Ateş, gemeenteraadslid voor GroenLinks. ...
    Het gesprek vindt plaats in hartje stad, in café Pavlov. ... Bij het verlaten van het terras word ik vriendelijk aangesproken door een oud echtpaar dat twee tafels verderop aan de koude witte wijn zit. “Zouden we u een vraag mogen stellen?” Het is een keurig duo in mooie gestreken kleding, mevrouw met een parelketting, mijnheer in een zomers, kakikleurig linnen pak gestoken. Ze kijken mij met een zachte glimlach aan. “Ja natuurlijk, gaat u gang”, zeg ik terug.
    Dan komt de vraag, die als een compliment is bedoeld maar voelt als een mokerslag: “U spreekt zo goed Nederlands, eloquent bijna. Maar u bent toch niet hiervandaan? Waar komt u nu vandaan, waar heeft u onze taal geleerd? We dachten eerst Saudi-Arabië misschien. [Ze hadden waarschijnlijk iets van mijn gesprek opgevangen over de culturele bloeitijd in de wereld van de Islam] Maar we weten het niet zeker.” ...

Goh, wat gebeurt Shervin toch veel, hè ... En wat lijken al die verhalen toch veel op elkaar ...
    En hij wordt er ook zo verdrietig van ... Uit het laatstgenoemde sprookje:
   ... Ik slik mijn woorden in. Ik ben te boos en voel mijn keel dichtknijpen door dit schouwspel.
    En precies die boosheid jegens de predikanten van diversiteit was de reden waarom ik mij niet toestond om verontwaardigd te zijn jegens het liefelijke Haagse echtpaar op dat lommerrijke terras van café Pavlov, dat mij voor een Saudi-Arabiër aanzag.    ...

En na het recente:
  ...    Ik word rood, ik kook van binnen. Het is zo’n moment van een dilemma, laat je het aan je voorbijgaan of zeg je er iets van? De zichtbare moslim van ons twee is mijn Marokkaans-Nederlandse zusje met haar sluier, niet ik, de man met lange haren en hipsterbaard. ...

Maar ondanks zijn verdriet is hij natuurlijk toch heel begripvol jegens de mensen die de islamitische vrijheidsstrijders zo onheus bejegenen:
  ... wellicht denkt ze: “Ik laat me niet wegjagen, ik hoor hier, ik blijf hier, maar ik verlaag mij niet tot mij verantwoorden tegenover elke willekeurig lomperik.”    ...

Ja ja, dat is toch een heel contrast: al die prachtige en hoogontwikkelde moslims, en die lomperikken uit het westen ...
     En in omdat het westen vol zit met lomperikken, gebeuren daar dus de meest griezelige dingen:
  ... Dat Europa voor een lange periode een slagveld zou kunnen worden ... hangt af van of de giftige biotoop van islamofobie in Europa gaat groeien of niet. ...

En dat gaat de goede kant op als:
  ... Het ultieme uitschakelen van ... het islamitisch utopisme ... vraagt om een moedig democratisch publiek domein dat Europese moslims voluit verwelkomt en ruimte biedt.    ...

Door Europa te kalifatiseren.
    Met deze concrete voorbeelden:
  ... Door democratische ruimte te maken voor kritiek vanuit de moslimgemeenschap op het buitenlandbeleid van Europa. ...

Door moslims het buitenlandbeleid te laten bepalen.
  ... Door de eeuwenoude koloniale vooroordelen in Europa over moslims aan de kaak te durven stellen. ...

Door de geschiedenis in islamitische zin te herschrijven.
  ... door ruimte te bieden aan een debat over waar de democratisch begrenzingen van het vrije woord van de ene burger eindigt en het verdedigen van de integriteit van de andere burger begint. ...

Door de vrijheid van meningsuiting af te schaffen.
    En nog eens samengevat:
  ... Kortom, we kunnen uit de huidige impasse tussen Europa en haar moslims komen als Europa zodanig haar moslims en hun meerstemmigheid vertrouwen schenkt, dat zij in openheid deel kunnen gaan uitmaken van agendabepaling van nodige debatten binnen de Europese politieke gemeenschap. En als niet alleen aan de braver-dan-brave representanten van hen een blijvende ruimte in het debat wordt gegund. ...

Door te kalifatiseren (ze mogen en kunnen al deze zaken al en dus is dit natuurlijk doodgewoon de eis naar onderwerping - weet u wel, datgene wat het woord "islam" betekent: "onderwerping").
    En onder dit revolutionaire stuk staat dan dit:
  Shervin Nekuee is socioloog en senior-adviseur diversiteit en inclusie aan het ministerie van sociale zaken en werkgelegenheid. Dit stuk is op persoonlijke titel geschreven.

Waarme je dus onmiddellijk je antwoord hebt op de vraag hoe het ooit zo ver heeft kunnen komen.
    Als je die nog had.
    Zelfs bij Joop.nl keerde men zich bijna universeel tegen dit moslimbaarden-verhaal:
  Hakkepuf 7 november 2020 at 11:26
De enige conclusie die ik kan trekken is dat hij Vrijheid in ruil voor Vrede predikt. Als we ons maar genoeg aan de Islam aanpassen komen er geen aanslagen.

Begrijpt zo’n iemand dan niet dat het overgrote deel van Nederland niet geconfronteerd wenst te worden met wat voor religie dan ook? Vrijheid van Godsdienst is ook het recht om niet met godsdienst te worden geconfronteerd.

Waarom wordt Artikel 1 van de grondwet niet in de artikelen 6 en 23 van de grondwet geïntegreerd? Vrijheid van godsdienst houdt op zodra Artikel 1 van de Grondwet overtreden wordt.Wanneer dat keihard gehandhaafd wordt alsmede goede continue mediacampagnes over vrouwenrechten dan krijgen religekkies geen kans.

Thuru 7 november 2020 at 11:59
Lang stuk.

Betreft islam haat mag je de extremistische tak van het islam en zijn mede terroristjes bedanken. Die zorgen ervoor dat steeds meer mensen minder islam willen en meer moslim haat. Als die extremistjes het aan allah zouden overlaten qua straffen en zelf niets zouden doen was er ook minder haat. Dat allah niets doet is een totaal onbelangrijk detail.

Oorzaak en gevolg.

Het is uiterst vervelend voor de moslims die wel willen intergreren en wel met de maatschappij mee willen en kunnen draaien. Moslims die vredelievend zijn.

Zoals eerder gezegd en ik doe het nogmaals, moslim extremisten horen niet in Europa. Die kunnen beter optieven naar een islamistisch land naar keuze. Aan die extremisten heb je zowiezo al niets aan.

tinekea 7 november 2020 at 12:23
En altijd weer hetzelfde. Zelfkritiek bestaat niet. Het is weer de ander, Europa, die het moet doen.

Wat nu als de moslims gewoon eens massaal in Europa de straat opgaan om te laten zien dat ze het niet eens zijn met de extremistische islam? Gewoon om te laten zien dat zij samen met Europa zij aan zij staan. Als signaal. Moet je eens kijken hoe snel je omarmd wordt door Europa….

Pater 7 november 2020 at 12:32
Prachtig stuk. Ik word plaatsvervangend ook rood, en woedend.
Een vraag: valt die handtekeningenactie tegen spotten met Allah onder dat democratische debat over de begrenzingen van het vrije woord? Natuurlijk is dat een keurige democratische actie, maar met het doel ben ik toch niet gelukkig. We hebben ons ontworsteld aan het verbod om met god te spotten, staat en godsdienst zijn nu goed gescheiden. Ik wil niet graag de weg terug inslaan.

Mokker 7 november 2020 at 12:45
Een met mooie woorden geschreven betoog, maar met een eenzijdig beschuldigende ondertoon. De schrijver suggereert dat ‘ het Westen’ zelf schuld draagt aan het bestaan van moslim-extremisme, en blijkbaar zijn ook spotprenten voor hem ook een probleem veroorzaakt door het systeem van Europese democratie. Het gebrek aan introspectie in dit stuk vind ik opmerkelijk voor iemand die zich senior-adviseur diversiteit en inclusie noemt.

De ‘oplossing’ waar de schrijver mee komt is dat moslims maar hun rechten moeten ‘opeisen’ , oftwel dat Europa zich maar moet aanpassen/onderwerpen aan de regels van de religie?
Wil de schrijver meer islamitische privileges in de Europese samenleving, begrijpt hij niet dat dit door een vrije Europeaan gezien wordt als een stap richting het soort islamitische dictatuur waar de schrijver zelf nota bene voor gevlucht is?

De schrijver gaat er aan voorbij dat er inderdaad een fundamenteel probleem is tussen islam en de Europese democratie. Democratie stelt de mening van mensen immers boven de regels opgelegd door het geloof dat slechts door een deel van de bevolking wordt gevolgd.

Ayaan Hirsi Ali heeft er een aardig boek over geschreven: Heretic: Why Islam Needs a Reformation Now
De conservatieve krachten binnen de islam zijn helaas sterk, en de weerstand tegen modernisering van het geloof gaat met grof geweld gepaard.

Nou ja, kijk... 7 november 2020 at 13:08
Lezenswaardige beschouwing. Echter één opmerking, het horror-jihadisme is géén reactie op islamofobie. Het doet de zaak natuurlijk geen goed, maar de motivatie komt toch echt primair voort uit rigide interpretaties van de “heilige geschriften”. Overigens neemt het jihadisme mondiaal een grote vlucht, ook op plekken waar islamofobie geen enkele rol speelt.

In de jaren 90 voorspelde deskundigen de ontwikkeling van een meer gematigde verlichte Europese islam. Dit zou “bottom up” proces zijn, niet een of andere vorm van een staats-islam zoals de auteur beschrijft. Helaas heeft zich juist het tegenovergestelde ontvouwd, de orthodoxe geloofsbeleving onder Europese moslims neemt gestaag toe.

Fidelio Ekiz 7 november 2020 at 13:15
“Hoe moeilijk het ook is om de verleiding te weerstaan, Europa moet niet aan het ontwikkelen van een brave uniforme “staats-islam” doen. Dat druist in tegen het liberaal-democratische DNA”

Behalve dat “Europa”, wat in haar intrinsiek liberale gedaante(s) helemaal niet bestaat, en er dus ook helemaal geen centrale verleiding bestaat, laat staan om te weerstaan, is er ook bij geen enkel uit vele liberale richtingen (in verschillende mate links, rechts, religieus vrijzinnig, etc.) bestaande amalgaam wat een uniforme Europese islam zou nastreven laat staan zou eisen.

Dat is een leugenachtige veronderstelling die geen recht doet aan Europa en haar zo diverse liberale samenstelling.

Het enige is dat, net als dat dat geldt voor iedere andere identiteit van verschillende Europese bevolkingsdelen, deze binnen de zeer ruime normen van universele kaders zich aan een aantal zaken dienen te houden. Dat is bijvoorbeeld scheiding van kerk in staat, die ook voor de islam in Europa opgaat, en zich zeker ook op het gebied van het recht uitstrekt, vrijheid van meningsuiting waar ook de heilige huisjes e.d. van de islam zich geen uitzonderingspositie voor mogen opeisen, en zo nog wat meer.

Zoals gezegd geldt dat voor iedere zich in het liberale Europa bevindende bevolkingsgroep die zich kenmerkt met een of andere identiteit zoals politieke, levensbeschouwelijke, zeker ook religieuze.

Binnen die zeer ruime kaders hebben ook Europese moslims hun gelijke vrijheid maar een aantal beperkingen.

MaxMax 7 november 2020 at 13:26
‘Door democratische ruimte te maken voor kritiek vanuit de moslimgemeenschap op het buitenlandbeleid van Europa. Door de eeuwenoude koloniale vooroordelen in Europa over moslims aan de kaak te durven stellen. ‘

Oostenrijk heeft geen koloniaal verleden en heeft ook niet deelgenomen aan de oorlogen in het Midden-Oosten.

Als ik zie dat er zomaar 100k handtekeningen worden opgehaald met de boodschap: wij zijn tegen vrijheid van meningsuiting.

Is dat een bevestiging van wat ik al lang vermoedde, dat een groot deel van de islamitische gemeenschap in Nederland *niets* heeft met Nederland. Wel de lusten (sociale voorzieningen) maar niet de ””’lasten””’ zoals vrijheid van meningsuiting.

JoepJos 7 november 2020 at 13:59
Hier in Nederland hebben we jaren geknokt om de invloed van religie in te dammen. Religie mag, maar, zo was de gedachte, werd meer en meer iets voor achter de voordeur. Zaken zoals anticonceptie, abortus, euthanasie, homohuwelijk, godslastering, die de kerk afwees, zijn niet meer verboden. Ik voel er heel weinig voor dat de invloed van religie, deze keer vanuit de islam, weer voor de voordeur terecht komt.

Rutger Groot 7 november 2020 at 14:41
” mijn zusje en haar levensloop is wat mij betreft een lichtend voorbeeld van hoe emancipatorische Europese kernwaarden ook voor moslims als zij in werking zijn. ”

En hier gaat het dus mis, want uw zusje loopt er gesluierd bij, juist niet een teken van emancipatie.

voorburg 7 november 2020 at 15:11
Ik geloof dat schrijfster niet bevat dat een islamitisch uiterlijk de angst voor islamisme oproept. Een bomberjack of kaalgeschoren hoofd de angst voor extreem rechts. Een Arafat-sjaaltje de angst voor extreem-links.

De angst voor de islam is eenvoudig. Er zijn eigenlijk geen islamitische landen met de vrijheid van expressie, vrijheid van godsdienst danwel vrijheid van vervolging. Die vredelievende islam is vergelijkbaar met de Spaanse inquisitie van de 1600. Daar zijn we bang voor.

Vrijheid: dat vinden we uitsluitend in landen met een oorspronkelijk christelijke achtergrond. En die vrijheid, Shervin, staat op het spel als we de islam omarmen. Kijk maar naar de 100k handtekeningen om de vrijheid van meningsuiting aan banden te leggen.

BerendW 7 november 2020 at 15:53
Het is toch bijzonder dat je als gelovige en dito gekleed niet snapt dat je opvalt en dan aan de bemerking aanstoot neemt. Het zelfde met de gay pride, als je je uitdost, en een reguliere kroeg in loopt, dan val je op. Wees blij dat ik dit allemaal kan in Europa en ga niet meteen rechten opeisen. Dit roept zo’n weerstand op.

Cave Canem 7 november 2020 at 15:59
Verwarrend relaas van een kennelijk geisoleerde geloofsbelijder. Opvallend dat ik de meeste van zijn opvattingen over democratische vrijheden bij de meeste moslims niet herken in – bijvoorbeeld – massale en zichtbare omarming van ons democratisch bestel.
Juist dat onbreken daarvan zou hem te denken moeten geven en veeleer inspiratie moeten zijn voor een betoog met nogal wat andere accenten in plaats van het hoofdzakelijk redeneren vanuit de slachtofferrol.

Nogmaals:
  Shervin Nekuee is socioloog en senior-adviseur diversiteit en inclusie aan het ministerie van sociale zaken en werkgelegenheid. Dit stuk is op persoonlijke titel geschreven.

Je.Gelooft.Het.Niet.
    De meneer doet precies het tegenovergestelde van wat op zijn functieomschrijving staat.

Brullen van de lach!!! Shervin heeft een satire geschreven (Joop.nl, 09-08-2021, door Shervin Nekuee - Socioloog, publicist, programmamaker uitleg of detail ):
  Nederlandse politicus, ga voor de waarheid

Gun ons en jezelf een beter verhaal voor Nederland. Voorbij 33 jaar goedkope retoriek voor vluchtelingen en immigranten.


Als ze voor geld Peter R. de Vries omleggen ...

Nogmaals brullen van de lach!!!
    Natuurlijk is dit een spiegeling van wat Shervin schreef, maar evengoed blijft het dan een satire ... :
  Nederlandse politicus, ga voor goud

Gun ons en jezelf een beter verhaal voor Nederland. Voorbij 33 jaar goedkope retoriek tegen vluchtelingen en immigranten.


Als ik voor jou goud win ...

..., met als middelpunt Sifan Hassan.
    Die door media en elite door media en elite zijn geparadeerd omdat ze een paar medailles heeft gewonnen.
    Al Shervin's wonden van miskenning openrijtend, want hij is nooit door de media en elite geparadeerd.
    Nou heeft 'ie ook niks gepresteerd, behalve zwarte vlekjes of puntjes op witte achtergronden plempen, maar dat geldt inderdaad ook voor heel veel blanke mensen ook.
    Vooral van media en elite.
    Dus dat het hem al nobele Persiër niet is overkomen, kan niet anders dan miskenning, dsicriminatie en racisme zijn.
    En het gevoel van miskenning, discriminatie en racisme is dusdadig ernstig dat het geheel in dichtvorm is gegoten:
  Als ik voor jou goud win
noem je me niet meer “gelukszoeker” ...

Brullen van de lach!!!
    Want ze is het natuurlijk wel, met haar niet-bestaande ("Moeilijk over praten") vluchtverhaal.
    Maar wat hier staat is:
  Als ik voor jullie Nederlanders goud win
noem jullie Nederlanders me niet meer “gelukszoeker”.

Ten eerste: ze wint voor zichzelf, en de Nederlandse media en elite.
    En ten tweede: Nederlandse media en elite noemt Sifa Hassan noch enig andere immigrant "gelukszoeker".
    Onder gewone Nederlanders gebeurt dat wel, maar dat zijn dan ook de mensen op wie media, elite, en Sifan Hassan leven.
    Parasiteren, dus.
  Heel even ben jij ons verbond trouw
Dan laat jouw ‘tam-tam’ minister van VWS
Pijlsnel
Een clip maken met mij in de hoofdrol
Dan spreekt de burgemeester van mijn stad met pathos over mij

Wat we schreven: media en elite.
  Maar bij eerste de beste volgende verkiezingen
ben ik vooral hét thema
Op jouw scorebord
de beste bron
voor jouw politieke winstbejag

Nee hoor.
    Althans niet bovenstaanden.
    Maar hele andere mensen.
    En dat zijn er maar twee.
    Dus dat 'Maar' als allereerste woord van dit citaat is weer eens een gore leugen.
    Kijk maar:
  Ik ben de “dreiging van de islam”
Ik ben de ongewenst immigratie
Ik maak het land te dichtbevolkt

Dat geldt maar voor twee politici te midden van die hele media en elite.
    Overigens: als Sifan Hassan model mag staan voor het GOED!!! van de immigrant dus de immigratie, zijn daar tegenover dus eindeloos veel voorbeelden voor de realiteit van “dreiging van de islam”, ongewenst immigratie en overbevolking.
    Maar het is natuurlijk allemaal doodgewoon de eigen zielepijn:
  Mij kleineren doet het goed
bij alle peilingen

Brullen van de lach!!!
    "MOEDER, ZE HOUDEN NIET VAN ME!!!"
    "MOEDER, ZE PESTEN ME!!!"
    En hoe diep zit dat?
    Nou, lees de rest zelf maar:
  En als campagnedebatten pittiger moeten,
van jouw spindokter
Steek je het mes nog dieper in mijn rug,

Jij, Nederlandse politicus
Met jouw valse ‘profetische’ waarschuwing
voor “het multiculturele drama”
Met jouw onbelezen, onhandig
en historisch oppervlakkig gegoochel met
“de Joods-Christelijke traditie”
versus de islam

Met het uit jouw hoed getoverde
middeleeuwse kruisvaardersbeeld
over het Midden-Oosten
Met door jouw uit de donkerste kelder
van het verleden van dit land
tevoorschijn gehaalde
neerbuigende koloniale taal
over de Ander

Dan ben ik voor jou niets meer dan de dartbord
En jouw lelijke retoriek richt zich tot mijn hart
Al 33 jaar een Nederlander in mijn hart en nieren
Al 33 jaar hoor ik jou stilzwijgend aan
Jou, Nederlandse politicus,
bij iedere volgende verkiezing

Al 33 jaar hield ik mij stil
Maar na al dat Olympische tam-tam van jou
over onze verdiensten
wil ik jou zeggen:

Bij volgende verkiezingen wil ik niet
dat mijn kinderen opnieuw jou horen zeggen
Dat we er niet echt erbij horen
Dat je niets kunt doen tegen de discriminatie
Dat ze maar zich moeten invechten
Of “oprotten” als het hen hier niet bevalt

Ik wil dat je je gaat alvast trainen
Progressie boekt door pijn te lijden

Ik en mijn lotgenoten zouden jouw beste coaches kunnen zijn
Om je te begeleiden door onze grote steden
Vele verborgene verhalen
aan jou te laten zien
Laten aanhoren
Het verhaal van NL anno nu
Dat voorgoed ook van ons is
Niet meer alleen van jou

Wij willen wel
Als jij het met ons aan durft
Wij willen je leren om af te komen
van jouw goedkope clichés
Dat je echt een staatsman,
een staatsvrouw wordt van ons allen
Van dit superdiverse land

Dekoloniseer jouw mind
Nederland is een immigratieland
Vluchtelingen en immigranten
ze zijn gebleven
Koesteren het leven in dit lage land
en gunnen het land van aankomst het goud
Gun ons en jezelf een beter verhaal voor Nederland

Wij
De immigranten
De vluchtelingen
En onze kinderen
Wij weten het
Veranderen
Je aanpassen aan het nieuwe,
het doet pijn
Laat het jouw groeipijn zijn,
Net als hoe wij onze pijn
al die jaren
als de pijn
naar de overwinning hebben beschouwd

En daar staat het op einde doodgewoon, hè ... :
  Veranderen
Je aanpassen aan het nieuwe,
het doet pijn
Laat het jouw groeipijn zijn,

Oftewel: "Jullie moeten je aanpassen aan ons".
    "Vuilnisman, kan deze zak ook mee?".
    Wat nogmaals een bevestigng is van een trend die deze redactie lijkt te signaleren: onder Perzen is het verschijnsel nog erger.
    Of beter: bij de Perzen is er een overduidelijke tweedeling; de kleine (en stille) groep die uitermate blij is aan de terreur van het Midden-Oosten ontsnapt te zijn, en een grote rumoerige groep die nog eloquenter haat dan de standaardmoslim of anderzinse immigrant. Het vorige hoogtepunt was ook een Persiër: het Varken uitleg of detail .

Het is ontzettend rustig wat betreft het haatzaaien door moslim-woordvoerders, de laatste tijd. Alle aandacht gaat uit naar de zwartjes, met nog steeds het Zwarte Piet-gebeuren en het steeds frequentere "slavernij-herdenken".
Shervin kon het niet langer aanzien, haalde zijn vorige stukken tevoorschijn, en met wat verschuivingen hier en daar, en hop, daar was zijn volgende (Joop.nl, 11-01-2023, door Shervin Nekuee - Socioloog, publicist, programmamaker, uitleg of detail ):
  De Rijksoverheid ...

De meest biddertjes- en zwartjes-lievende organisatie die er is.
  ... heeft dringend wijs leiderschap nodig om racisme en uitsluiting te bestrijden

Oftewel:
  ... moet biddertjes en zwartjes nog meer vertroetelen en bevoordelen

Tekst:
  Ik worstel al weken met het vinden van de juiste toon om iets te schrijven over het steeds meer aan het licht komen van institutioneel racisme, uitsluitingsmechanismen en hardnekkige etnische vooroordelen binnen onze Rijksoverheid. ...

Oftewel:
  Ik worstel al weken met het vinden van de juiste toon om iets te schrijven over het steeds meer aan het licht komen van institutionele fraude, corruptie, uitsluitingsmechanismen en hardnekkige etnische achterstanden binnen onze allochtone gemeenschap. ...

En:
  Onlangs kwam de Rijksoverheid met een postercampagne met de goede bedoeling om discriminatie op de woningmarkt aan de kaak te stellen: “Erik en Annemarie krijgen morgen de sleutel (Omar en Samira niet)”.

Een voorbeeld van zo'n overheidsleugen ten gunste van de barbaarse instroom. De werkelijkheid:
  Onlangs kwam de Rijksoverheid met een postercampagne die de bevoordeling van de immigranten op de woningmarkt aan het dgalicht blootstelt te stelt: “Omar en Samira krijgen morgen de sleutel wänt hebben als statushouders voorrang (Erik en Annemarie niet)”.

Waarna de rest met afkorting wordt afgedaan want is allemaal nog veel meer van hetzelfde.
    En echt veel meer want het stuk is weer ellenlang:
  ... discriminatie op de woningmarkt ...
    ... Belastingdienst ... “Toeslagenschandaal” ...
    ... bi-culturele Nederlanders ... etnische profilering... ...
    ... racisme ... uitsluitingspraktijken ...
    ... racisme ... discriminatie ... superdiverse samenleving ...
    ... racisme ... discriminatie ... witte elitaire zevenvinkers ... discriminatie-tendensen ... politie ... witte arbeiders- of plattelandskringen ... etnische/racistische aspect ... Toeslagenschandaal ...
    ... diversiteit ... inclusie... etnische ... culturele ... racistische ... uitsluitingsmechanismen ...
    ... racisme ... discriminatie ... etnische ... uitsluiting...
    ... racisme ... discriminatie ...:
    ... racisme ... discriminatie... koloniale verleden ... slavenhandel ... de Ander ...
    ... etnisch monotone ... etnisch diverse... Diversiteit ... inclusievere ... racisme ... cultureel-etnische ... uitsluiting ... diversiteit ... diversiteit... uitsluiting ...
    ... etnische minderheden ... integratie ... etnische minderheden ... bi-culturele minderheid ... superdiverse samenlevin... bi-culturele minderheid ...
    ... mono-etnisch ... multi-etnische ... witte electoraat ... racistische ...
    ... racisme ... discriminatie ... inclusiviteit ...
    ... Diversiteit ... racisme ... discriminatie ...discriminerende ...
    ... bi-culturele gemeenschappen ... bi-culturele achtergrond...
    ... diversiteit ... inclusief ... bi-culturele ... de Ander ...

Pffff ... Zelfs in de afkorting is het ellenlang.
    Met als onderweg als eerste verzuchting langskomende natuurlijk die van: "Waarom is deze kerel nog hier?", en "Wie verlost hem en trapt hem er uit".
    En een wat lichtere versie: "Waar is Anton Geesink gebleven?" uitleg of detail en "Oh ja, die is al dood".
    Helaas pindakaas: de "Statuten en reglementen"-sketch over Anton Geesink is het zoveelste slachtoffer van de censuur bij YouTube.
    En deze "Racisme en discriminatie"-variant is nog niet ingesproken, maar vermoedelijk heeft die nog veel minder kans ...
    Maar kennelijk hebben ze er zelfs bij Joop.nl wel genoeg van (net als van collega-schelder K. Bettache) want er kwamen niet meer dan circa tien reacties.


Naar Haatzaaien, allochtoon , Allochtonen, vijfde colonne , of site home ·.

8 jan.2017