Bronnen bij Vijfde colonne: Salaheddine

Het geval Salaheddine was één van de eerste twee aanleidingen voor het uitvinden van de term "dwergmongolen" (de andere naamgevers zijn Appa uitleg of detail en El Ouali uitleg of detail ), de kenmerken zijnde: fysiek formaat richting dwerggroei, de rest van het uiterlijk stinkende naar inteelt uitleg of detail ... :

... en een enkele hersencel als brein. Welke enkele hersencel geprogrammeerd is als volgt: "Is Marokkaan/-moslim/-niet-Nederlander: is GOED - Is Nederlander: is FOUT".

En Marokkanen die enig begrip hebben voor Nederlanders, zijn natuurlijk nog veel fouter, want verrader uitleg of detail .

Gelukkig houdt hij zich redelijk afgescheiden van de Nederlandse maatschappij, en is men bij de elite en media niet al te happig om hem te vertonen, aangezien hij nu niet bepaald reclame is voor hun geliefde idee van "de gematigde moslim".

Maar dat betekent ook dat er weinig materiaal van hem was.

Daarin is nu verandering gekomen, want hij mocht opdraven bij Pauw (15-12-2016 uitleg of detail ), naar aanleiding van "een boek". Hier een beeld ...:

... op het moment dat hij iets hoort dat gematigd kritisch is over allochtonen uit de mond van de baas van het zeer politiek-correcte Sociaal en Cultureel Planbureau uitleg of detail , de nog gematigder Kim Putter die beslist de term "allochtoon" niet meer gebruikt, hoewel "Nederlanders van Nederlandse afkomst" toch wel een enkele keer in "autochtoon" veranderde ...
    Hier nog wat meer taal van de dwergmongool, in "steno" genoteerd - oh ja: er is ook een ADO-supporter aan tafel met de naam John van Zweden:
  S. na 14:32:  Indien met een gekleurde filmploeg in wit dorp arriveer, roep men de politie erbij en krijgen we beledigngen naar ons hoofd".
S. 16:48: Dat allochtonen hun kinderen opvoeden in allochtoon mag je hen niet verwijten, want dat opvoeden in een andere taal is absoluut geen probleem. Hem is het ook gelukt.
19:37 Beelden van Turken in Rotterdam na coup. Groepen die "Allahoe Akhbar!!!" brullen en haatuitspraken doen over Nederland.
S. na 20:61: Ik voel mee met de Turken want die zijn ook een minderheid die dus in een hoekje gestopt worden. 
Voetbalman: "Schei toch uit, man, dat roepen jullie altijd".
S.: Wat jij voelt mag jij voelen. ... Turken hebben een sterk historusch gevoel van eigen identiteit en daar is niets mis mee.
S. verdedigt uitvoerig de Erdogan extremisten.
Voetbalman: "Dat is niet goed wat je daar allemaal zegt"
S. wendt zich in totaal onbegrip af.

Let op dat:
  S. na 20:61: Ik voel mee met de Turken want die zijn ook een minderheid die dus in een hoekje gestopt worden. 
Voetbalman "Schei toch uit, man, dat roepen jullie altijd".
S.: Wat jij voelt mag jij voelen. ...

Zij en hun gevoelens zijn hun wereld (let ook op de minachtende blik in zijn ogen). Dat andere mensen andere dingen voelen is een concept niet behorende tot hun denksysteem. Dat is de kern. Dat is de kern van de islam. Daarom is er met dit soort mensen geen dialoog, geen discussie, geen praten, niets mogelijk. Zij hebben de Absolute Waarheid.

Hoe raken we deze ellende ooit kwijt ...?

Tijdens werkzaamheden elders op de website gevonden (de Volkskrant, 17-09-2015, door Robert Vuijsje):
  Man van 32 miljoen

Welke rol speelt afkomst in Nederland? Robert Vuijsje onderzoekt het in een reeks interviews. Comedian Salaheddine (35): 'De televisie is een wittemanswereld.'

Oftewel: hij "de witten" uit Nederland verdrijven. En:
  ze zien niet in dat wij ook televisie kijken en met meer dan een miljoen mensen zijn.

... dat wil hij desnoods met geweld want vrijwillig gaan wij natuurlijk niet weg. Daar heeft 'ie dat miljoen voor nodig. Om net als in het Midden-Oosten oorlog te voeren tegen de kufars.
    Iemand anders was het ook opgevallen (de Volkskrant, 19-09-2015, ingezonden brief van T. Goedings, Amsterdam):
  Meer dan een miljoen

In het interview met Robert Vuijsje zegt Salaheddine Benchikhi dat 'wij met meer dan een miljoen mensen zijn'. Daarin vergist hij zich. Wij zijn hier met ruim 16 miljoen mensen, en daar is hij er één van.

Nee hoor, meneer Goedings ... Niet-moslims zijn geen mensen.

Maar pas echt eerlijk worden ze als ze onder elkaar zijn  (GeenStijl.nl, 20-02-2016, door Van Rossem uitleg of detail ):
  Tofik Dibi: "Ik heb schijt aan de Hollanders"



DesintegratieTV! Twee Marokkanen, twee kopjes thee. En dan jezelf lekker laten gay shamen. We hebben niet snel medelijden met Tofik, maar hier wordt hij dus keihard geconfronteerd met een medemoslim die hem onder de schijn van open debat terug in de kast probeert te praten en hem daarnaast ook nog wil laten bekennen dat het uitkomen voor zijn geaardheid een uiting van zwakte en lafheid is. Salahedinne is van mening dat het verzwijgen van je geaardheid moediger is dan er voor uitkomen, omdat 'heteroseksualiteit de norm is binnen de islam'. Wel jammer dat Tofik dan toch "Ik heb schijt aan de Hollanders" zegt om in het gevlei te komen bij iemand uit zijn eigen islamitische cultuur, die hem daarna minutenlang de grond in probeert te trappen om een geaardheid waar de meeste Hollanders allang geen moeite meer mee hebben. Hieronder een paar kwoots als service voor wie het niet trekt om 16 minuut 26 seconden naar Tofik & Salaheddine te luisteren.
"Ben je het met me eens dat heteroseksualiteit de norm is binnen de islam?" (Salah)
"[Als ik over tien jaar spijt krijg] ga ik Allah om vergiffenis vragen." (Tofik)
"Het hoort toch nooit te kunnen [dat jij je vriendje mee naar je ouders of familie zou nemen]? Kom op. Gewoon eerlijk. Wij zijn toch geen Nederlanders. Wij zijn moslims!" (Salah) ...

Nou, is dat niet allemaal hartstikke eerlijk ...

Opgedoken van elders op de website - let niet op de hoofdtitel (DePers.nl, 26-02-2010, door Marcel van Engelen):
  Theater | Overtuigd moslim en trots Marokkaan

‘Alsjeblieft, verkaas zoveel mogelijk’

Onder jonge Marokkaanse Nederlanders is hij heel populair, maar kaaskoppen kennen hem niet. Salaheddine Benchikhi schrijft en maakt theater en tv-programma’s. ‘Er zal na ons nooit meer een generatie komen die meemaakt wat wij hebben meegemaakt.’

Waarschijnlijk kent u Salaheddine Benchikhi niet. Mogelijk kreeg u vorig jaar iets mee van een relletje rond gescheiden zitplaatsen voor vrouwen in een Rotterdams theater. Misschien zapte u op een verloren zondagmiddag eens langs Nederland 2 en zag u zijn gezicht. Maar van Moussie El Kandoussie, zijn alter ego, heeft u nog nooit gehoord. Op straat zou u ‘Sal’ niet herkennen.
    Tenzij u Marokkaans bent.
    Als Salaheddine Benchikhi zijn rijtjeshuis in Hendrik-Ido-Ambacht verlaat, doen zich taferelen voor die je veelzeggend zou kunnen noemen voor multicultureel Nederland. In een kledingwinkel in Rotterdam, Gouda maar ook Antwerpen merkt niemand hem op, totdat er Marokkanen langslopen. Ze komen opgewonden naar binnen, willen op de foto met Sal. De verkopers vragen het letterlijk: ‘Wie bén jij?’
    Salaheddine is een BN’er, maar alleen onder Marokkanen.
    Om een indruk te geven van zijn populariteit: sommige YouTube-filmpjes van Moussie El Kandoussie zijn 300.000 keer bekeken. ‘Bijna alleen door Marokkanen, daar ga ik vanuit’, zegt Benchikhi. Zijn Moussie-hyves heeft immers ook (drieduizend) vrijwel uitsluitend Marokkaanse leden.
    Het theaterprogramma Salaheddine Live! dat de steden aandoet, is steeds uitverkocht. Wederom: in de zaal alleen Marokkanen. Ze komen anders nooit in het theater, zoals Benchikhi er zelf nooit kwam. ‘Ja, een keer met school, toen het verplicht was. Verder interesseerde het me niet. Het was een andere wereld.’
    Op een verrassende en tegelijk simpele manier is het Benchikhi (29) gelukt een wereld te scheppen waarin jonge Marokkaanse Nederlanders zich wel thuisvoelen. Want dat is bovenal de aantrekkingskracht: het is een feest van herkenning.

Nou, is dat niet duidelijk:een geheel eigen wereld. Hoezo integratie? Ze spreken misschien Nederlands, maar daar het het dus wel zo'n beetje op - qua cultuur. En cultuur is toch hetgeen waar het over gaat.
     Wat Salaheddine zelf van integratie vindt is ook snel duidelijk:
  Salaheddine schrijft op zijn website over ouders van tegenwoordig die hun kinderen ‘trendy’ namen geven als Rayan of Lina. ‘Waar zijn de stoere en krachtige namen gebleven als Mustapha, Mohamed, Abdullah?’ Reactie van Amina: ‘Laatst hoorde ik dat een tweeling (jongetje en meisje) Rayan en Layan werden genoemd. Jongen, ik heb me kapotgelachen!’

En ook van zijn haat met afkeer maakt hij geen moordkuil:
  Als Salaheddine schrijft over ‘kaasjes’ (autochtonen) die vroeger bij hem in de klas zaten en een geleend dubbeltje kwamen terugvragen of een arm langs hun proefwerk legden zodat hij niet kon afkijken, reageert Adil: ‘Wollah precies die gierige Hollanders maar sommige gunnen wel.’

En Salaheddine geldt toch als heel verlicht - vanwege dit soort zaken:
  Doordat hij de overbekende en minder florissante kanten niet uit de weg gaat, winnen zijn verhalen aan geloofwaardigheid. In rauwe dialoogjes laat hij fictieve Marokkaanse vrienden vertellen hoe ze over trouwen en vrouwen denken (‘Ik mag het zelf weten, maar mijn vader heeft er liever eentje uit de buurt van Temsamen’) of hoe iemand een cornervlag stuksloeg op het hoofd van een scheidsrechter. En hij beschrijft hoe hij vroeger misbruik maakte van naïeve Nederlandse autoriteiten, zijn ouders voorloog en tegen leraren de troefkaart van racisme speelde. ‘Als we eerlijk zijn, was het vaak ten onrechte.’

Tja, sommige vormen van brutaliteit zijn in bepaalde kringen populair. Oprechte mensen doet het verlangen naar de tijd dat ze het dubbel-en-dwars terugkrijgen. Een enkeltje richting Marokko lijkt behoorlijk passend.
    In Nederlandse  kringen is Ahmed Marcouch erg populair en een reden om te veronderstellen dat het best goed zal gaan als je dat soort mensen maar hun gang laat gaan. Hier is wat Marokkanen van hem denken:
  Een opmerkelijk filmpje dat Salaheddine maakte voor tv.marokko.nl, is de persiflage op Ahmed Marcouch, de PvdA’er die de strijd verloor om het lijsttrekkerschap van het nieuwe stadsdeel Amsterdam-Nieuw West. Het maakt in een keer duidelijk welk sentiment er leeft onder Marokkanen, of waarom Marcouch niet heeft gewonnen. Sal laat hem zeggen: ‘Probeer een gezonde, Germaanse, blanke, Noord-Europese, participerende burger te worden, met een Marokkaanse achtergrond. Net als ik ben.’
  ‘Veel Marokkanen vinden dat hij hun vertrouwen heeft geschonden’, zegt Benchikhi. ‘Mensen begrijpen heus dat hij moet balanceren, maar hij is doorgeslagen. Hij heeft zich te veel geprofileerd als iemand die ten dienste staat van de blanke Nederlander.’

Een specifiek gevalletje:
  Wat is zijn opvatting over homoseksualiteit? ‘Voor mij is heteroseksualiteit de norm. Homoseksualiteit is een afwijking. Maar iemands geaardheid is niet mijn probleem, we leven in een vrij land. Wat wilde Marcouch bereiken? Natuurlijk zijn er jochies die homo’s aanvallen, maar de overgrote meerderheid doet dat niet. Marcouch moet de wet verdedigen. Hij kan niet opleggen dat we homoseksualiteit normaal gaan vinden.’

Dat is dus weer een generatie die zich zeker niet gaat aanpassen:
  Als Salaheddine een boodschap heeft, is het deze: pas je aan waar nodig, maar verder niet. Hij is overtuigd moslim en trots Marokkaan. In de aankondiging van zijn theatershow heet het ‘stop de verkazing’. ... ons geloof, onze namen, onze ideeën over het gezin moeten we niet opgeven. Je kunt goed een succesvol advocaat zijn en vasten tijdens de ramadan.’

Maar, zoals gezegd: Salaheddine geldt als een verlicht exemplaar. Vanwege dit soort dingen:
  Wij kunnen veel leren van Nederlanders op terreinen als democratie, organisatie, onderwijs. Als het daarover gaat, kan ik alleen maar zeggen: alsjeblieft, verkaas zoveel mogelijk ...
    ‘Ik begrijp heel goed het sentiment van de Nederlander die zijn buurt heeft zien veranderen en zich niet meer thuis voelt. Zo zou ik het ook ervaren. Wij zijn niet de perfecte buren geweest.

Als understatement komt die laatste in aanmerking voor de keuze van het jaar.
    En dan houden we die ene opmerking over. Maar wat Salaheddine kennelijk niet beseft is dat die paar dingen die hij als positief ziet, het product zijn van en niet kunnen zonder al die culturele dingen die hij even daarvoor keihard heeft afgewezen, zie Westerse cultuur  .


Naar Haatzaaien, allochtoon , Allochtonen, vijfde colonne , of site home ·.

16 dec.2016