Bronnen bij Multiculturele samenleving: autochtone schoolkeuze

In Multicultureel, schoolgedrag uitleg of detail is aangetoond dat allochtonen de sfeer op scholen verpesten. Onderstaand het gevolg: witte ouders kiezen ouders liever voor een witte school (de Volkskrant, 23-11-2006, van verslaggeefster Margreet Vermeulen):
  Wilders heeft eindelijk een voet tussen de deur

Het is de avond van Geert Wilders in Den Haag. Bij zijn aanhang is hij buitengewoon populair. ‘Met wat mensen in de Kamer erbij kan ik laten zien dat we een normale partij zijn.’


...    Wilders heeft inmiddels zo’n zeshonderd vrijwilligers om zich heen verzameld. Een van hen is de Diana Burghout uit Rotterdam. ...
    Diana heeft heimwee. ‘Nederland moet weer worden zoals het was’, vindt Diana die haar 15-jarige dochter niet naar een mbo-opleiding wil sturen waar ze als blank meisjes veruit in de de minderheid is – en waar de jongens op het schoolplein rondlopen met messen en ander wapentuig. ...

Met als enkele illustratie (de Volkskrant, 17-02-2005, van verslaggever Robin Gerrits):
  Ouders storen zich vooral aan ongeremdheid leerlingen

Interview | Socioloog Weenink over schoolkeuze middenklasse

Ouders wier kind naar een gymnasium gaat, kijken bij de schoolkeuze vooral naar het klimaat op de school. Ze zien hun kind het liefst tussen rustige kinderen.

'Ouders uit de hogere sociale klassen zijn in de schoolkeuze voor hun kind helemaal niet bewust bezig bepaalde groepen, zoals allochtonen, buiten te sluiten. Voor hen telt dat ze hun eigen kinderen het beste willen voorbereiden op de toekomst. Daarom kiezen ze de volgens hen gunstigste leeromgeving, waar rustige kinderen geconcentreerd hun best doen om echt iets te leren.' ... Ouders kiezen graag scholen waar geen kinderen op zitten die ongedisciplineerd zijn en niet geïnteresseerd zijn in leren.'
    Want, constateerde Weenink, uit eigen ervaring weten de ouders dat een combinatie van hard werken, zelfbeheersing en sociale vaardigheden, samen met een goede opleiding het beste werkt. ... Toch zijn gedragskenmerken belangrijker dan de kleur, denkt Weenink. Het selecteert zich van beide kanten uit. Vanuit de lagere klassen en ook de allochtonen kiezen niet zoveel ouders voor bijvoorbeeld de zelfstandige gymnasia. Weenink: 'Ze kijken als het ware om zich heen op zo'n schoolplein en denken: dat is niks voor mijn kind. ...

Allemala glashelder.

Met als bewijs dat het niets met Nederland te maken heeft (de Volkskrant, 12-09-2006, van correspondent Fokke Obbema):
  Reportage | Franse ouders wringen zich in bochten om de regel dat het kind in de eigen wijk naar school moet, te omzeilen

Met een leugentje naar een betere school

...  In de statige leraarskamer van Charlemagne vertelt de 62-jarige wiskundeleraar Michel Wirth hoe hij met zijn dubbelrol als ouder en leraar is omgegaan. Hij woont in Evry, een voorstad van Parijs met een geduchte reputatie. Zijn kinderen volgden daar nog wel het lager onderwijs, maar hun middelbare school werd Charlemagne, hartje Parijs. 'En als ik in Evry zou hebben lesgegeven, zou ik ervoor hebben gezorgd dat ze daar niet naar school hoefden te gaan.'
    De gewelddadigheid op het schoolplein vond hij er te bar. 'Mijn dochter werd daar met de nek aangekeken, omdat ze antwoorden gaf op vragen van de leraar.' ...
        De 57-jarige Catherine Zellner, docente Frans, wilde voor haar zoon het spel wel volgens de regels spelen. Maar de rector van de school in de buurt ontraadde haar dat. 'Die zei dat mijn zoon fysiek te fragiel zou zijn om het op het schoolplein te redden.' Dus belandde haar zoon op een betere school in het volgende arrondissement. Ze vertelt over een bevriend lerarenstel, dat hun kinderen onlangs van hun buurtschool haalden. 'Die wilden ook het spel volgens de regels spelen, maar konden niet langer aanzien dat hun kinderen daaronder leden.'    ...

Het zijn de allochtonen die cultutreel of gentisch bepaald ongeromd oftewel onbeschaafd oftewel barbaars gedrag vertonen.

Dus dit is allemaal logisch en volkomen automatisch (de Volkskrant, 14-04-2007, van verslaggever Gerard Reijn):
  De beste school voor het ongeboren kind

Witte, hoogopgeleide ouders hebben vaak grote haast hun kind op een populaire basisschool in te schrijven.


Tussentitel: ‘Ik zou graag kinderen uit laagopgeleide gezinnen op school hebben’

Geke van Hof-Schouwerwou is directeur van de Ridderhof, een heel gewone school in de Utrechtse nieuwbouwwijk Leidsche Rijn. Niet overdreven wit, maar met ongeveer 20 procent taalachterstandsleerlingen juist ‘een leuke mengeling’, vindt Van Hof. De Ridderhof is een protestants-christelijke school die veel doet aan drama en muziek, en die zeer in trek is bij de overvloed aan jonge ouders in de buurt.
    Die doen rare dingen om een plekje op deze school zeker te stellen. Van Hof: ‘Een paar weken geleden kwam er een hoogzwangere moeder op een informatieavond. Die wilde haar kind alvast aanmelden.’
    Het dringen om een plekje te krijgen op een populaire school neemt steeds groteskere vormen aan. Ouders melden hun kinderen zo snel mogelijk aan. Het gaat bijna altijd om witte, hoogopgeleide ouders, en om (overwegend) witte scholen.
    In het kader van het achterstandenbeleid wil het kabinet dit reguleren. Vanaf volgend jaar kunnen kinderen nog maar op één of enkele vastgestelde dagen worden aangemeld, zo staat in het regeerakkoord. Op die manier moeten laagopgeleide ouders meer kans krijgen hun kroost op populaire scholen te krijgen.
    Maar de vraag is of de gehaaste witte ouders op die manier wel te verslaan zijn. Aan de andere kant van Utrecht, in Oost, staat de Maliebaanschool. Midden in een wijk met monumentale huizen. Hoogopgeleide bewoners, mogen we aannemen?
    ‘Universitair geschoold’, preciseert schoolleider Judith van der Zeeuw. Ook zij weten wat ze willen voor hun kind, en zijn ook van plan dat te krijgen.
    Tien jaar geleden was de gemiddelde leeftijd van het aangemelde kind nog drie jaar, nu twee jaar. Drie jaar is nu te laat; dan zit de klas al vol, zegt Van der Zeeuw. Ze krijgt zo goed als nooit laagopgeleide ouders op haar school. ...

Want in tegenstelling tot bij allochtonen, waar het gaat om Allah of winti, is het kind voor blanken het hoogste in het leven.

En dit maakt allemaal deel uit maatschappelijke tweedeling (DePers.nl, 09-01-2011, door Marcel Hulspas):
  Tweespalt | Laag of hoog opgeleid

Zonder een diploma ben je een nul

Dwars door de Nederlandse samenleving loopt een kloof, die ook nog eens steeds groter wordt. Onderwijs bepaalt of je meetelt, of dat je altijd een loser zult blijven.

Eerst het goede nieuws: de jeugd van Nederland wordt steeds gezonder. Dat blijkt uit een rapport van het Sociaal Cultureel Planbureau dat vorige maand verscheen. De jeugd is de afgelopen tien jaar gezonder gaan eten, minder gaan roken (ook minder hasj), en minder gaan drinken. Vijf jaar geleden had driekwart van de jongeren tussen elf en zestien al gedronken, nu is dat 65 procent.
    Maar dan nu het slechte nieuws: ‘de’ jeugd bestaat niet meer. Er is sprake van een groeiende kloof tussen jongeren in het vmbo en havo en jongeren in het vwo. Neem roken: vijf jaar geleden rookte een kwart van de vmbo/havo-leerlingen, en vijf procent van de vwo’ers. Nu zijn die percentages 15 en 1 procent. Het drinkgedrag laat eenzelfde verschuiving zien. Roken en drinken, gewoontes die een direct funest effect hebben op de levensverwachting, zijn straks kenmerkend voor lageropgeleiden. Met alle gevolgen van dien. Nu is het al zo dat hogeropgeleiden een paar jaar langer leven dan lageropgeleiden. Dat verschil zal de komende jaren nog groter worden.
    Het is één voorbeeld van een verontrustend verschijnsel: de Nederlandse samenleving valt steeds duidelijker uiteen in twee klassen die nauwelijks nog met elkaar omgaan. Klassen die afgebakend worden door één enkele eigenschap. Niet afkomst, niet inkomen, niet het geloof. Opleiding, daar draait het om.    ...
    Het vwo anno 2011 is net zo exclusief, net zo voorbehouden aan de elite als de gymnasia van een eeuw geleden, zoals de Nijmeegse onderwijssociologe Nicole Tieben heeft aangetoond. De maatschappelijke elite van nu stoomt haar kinderen klaar voor een geheel eigen traject langs de betere (witte, dure) scholen, veilig verwijderd van alle maatschappelijke tegenstellingen. En de onderwijsverschillen zijn de laatste jaren alleen maar groter geworden. Niet alleen door het wegvallen van de zuilen, waarbinnen organisaties bestonden die talentvolle kinderen omhoog konden stuwen, maar ook door veranderingen binnen het onderwijs.    ...

Welk verschijnsel dus zeer versterkt is door dit:
  De instroom van allochtone leerlingen heeft het onderwijsniveau van basisscholen in de achterstandswijken ernstig aangetast. Die ‘zwakke’ en ‘zwarte’ scholen worden door de opleidingselite zorgvuldig gemeden.

Want:
   Die ‘zwakke’ en ‘zwarte’ scholen worden door de opleidingselite zorgvuldig gemeden.

Maar natuurlijk.

En ook wat gewonere Nederlanders die gewoon het beste voor hun kinderen wensen (de Volkskrant, 07-04-2011, van verslaggever Robin Gerrits):
  Uitgeloot op zoek naar het beste alternatief

Ouders en hun uitgelote kinderen fietsen langs de nog resterende scholen. ‘Echt een kleine ramp.’

...    Dinsdag was L-day (L voor loting) voor de achtstegroepers in Amsterdam. ...
    En zo fietst the day after een klein pelotonnetje door de oude binnenstad: vier kinderen en drie ouders, op bezoek bij scholen die voorheen niet eens op hun longlist stonden. ...
     ... welgemoed steken ze het IJ over. In Noord zijn concrete plannen voor een gloednieuwe school, voor alleen goed presterende vwo'ers ('545+'). Hyperion gaat het heten, en dat spreekt aan: nieuwe school, nieuwe onderwijsvormen. ...
    Maar aangekomen bij het gebouw van het Bredero Lyceum, waar Hyperion zeker nog de eerste jaren vorm zal krijgen, zakken de mondhoeken snel. Ouders noch kinderen herkennen zich in een overvol en bijna uitsluitend allochtoon schoolplein. 'Het is natuurlijk niet de hoofdzaak, of er veel of weinig allochtonen op zitten', had Silke eerder al gezegd. 'Maar in je achterhoofd speelt wel mee dat je niet in je eentje tussen alleen maar Marokkanen wilt zitten.'    ...

Want het beste voor je kinderen is een goede inhoudelijke opleiding op Nederlands 1970 niveau, en geen rol als onvrijwillige amateur-integratiebegeleider voor lieden die niet willen en vaak zelfs de pest aan je hebben.
    "KK kazen", of  "Institutionele racisten".

Dze verzameling is verder niet bijgehouden (vermoedelijk staan er elders op de site wle dingen over het onderwerp), maar dit is een standaard sociologische gebeuren dus ontwikkelingen zijn merkbaar minimaal op termijnen van (vele) jaren en decennia.
    We schrijven nu in 2021 en niets is veranderd in de situatie sinds 2011: blanke ouders mijden de zwarte scholen, en de linksfascistische elite probeert ze op gemengde scholen te dwingen.
    Eén ding is wel veranderd, althans merkbaar erger geworden: de zwarte (gekleurde) misdragingen, want het wapengebruik uitleg of detail is dusdanig toegenomen dat zelfs sommige linksfascistische bestuurders zeggen er iets aan te willen doen (ze doen het echter nooit want dan moet je allochtonen aanpakken en dat is hartstikke verboden). Het bericht dat aanleiding is (de Volkskrant, 19-10-2021, door Ashwant Nandram):
  Onderwijs

Reportage | Inschrijvingen

De baby aanmelden voor een witte school gaat niet meer

Tientallen basisscholen in Utrecht omzeilen de regels met schaduwlijsten, waarop vooral hoogopgeleide witte ouders hun kinderen op piepjonge leeftijd inschrijven. ...


...    Een wetswijziging uit 2014 - waarbij de wettelijke inschrijfleeftijd werd vastgesteld op 3 jaar - had aan deze vroege inschrijvingen een einde moeten maken. Daar is in Utrecht weinig van terechtgekomen. Tientallen basisscholen omzeilen er de wet door nog steeds inschrijvingen onder die 3 jaar te accepteren, bleek vorig jaar uit onderzoek. Die kinderen belanden op schaduwlijsten en worden bij 3 jaar automatisch geplaatst. Het vergroot de kansongelijkheid en werkt onderwijssegregatie in de hand. ...

Een leugen: er wordt geen enkele kans ongelijk verdeeld: iedereen heeft een gelijke kans zijn kinderen in te schrijven.
    Alleen vinden blanke ouders het het allerbelangrijkste wat er is en doen dat zo snel mogelijk ten einde hun kinderen, het belangrijkste in hun leven, op een zo goed mogelijke school te krijgen.
    Allochtone ouders vinden andere dingen belangrijker, zoals daar zijn het iedere dag vijf keer bidden naar Allah, of basketballen met hun matties. Dat laatste slaat dan eigenlijk niet op de ouder(s) uitleg of detail maar hun kinderen maar die kinderen moeten het toch ergens van hebben, toch ... ?
    De straat, zegt u ...
    Tja, dat is het dus: die blanke ouders willen hun kinderen niet op scholen waar ook kinderen komen die opgevoed zijn op straat uitleg of detail uitleg of detail .
    Of in de moskee en zijn even achterlijke thuisdependences waar cultuur zoals muziek en vermaak een vies ding is uitleg of detail .
    Die ouders zien schoolpleinen, en de teringherrie en rotzooi op de met allochtonen gevulde pleinen, deze dagen aangevuld met messen- en soortgelijk wapentuig, zie boven en hier (herhaling)  uitleg of detail uitleg of detail  .
    "Daar waag ik mijn kind niet aan".
    "Wij gaan u verplichten", roepen ze ...
  ...    Het zijn zorgwekkende praktijken, vindt het Utrechts stadsbestuur. Om alle kinderen gelijke kansen te bieden, heeft het sinds 1 oktober de inschrijfprocedure gecentraliseerd. ....
    ... de Utrechtse onderwijswethouder Anke Klein (D66) ...
    Amsterdam en Rotterdam voerden al eerder een centrale aanmelding in ... Als er dan nog plek over is, wordt niet geloot maar per kind gekeken of het bijdraagt aan het mengen van de school.    ...

... van de linksfascistische en D66-elite uitleg of detail .
    Maar daar staat dus doodgewoon en zonder vertaling:
  ALLOCHTONEN BIEDEN HUN KINDEREN GEEN GELIJKE KANSEN

Maar daar staat dus weer doodgewoon:
  ALLOCHTONEN MAKEN HUN KINDEREN ACHTERLIJK

En daar staat dus weer doodgewoon, het wat algemener formulerend, er van uitgaande dat kinderen het belangrijkste is in het leven, dat volgens de D66-bestuurders:
  ALLOCHTONEN ZIJN BARBAREN

En de Volkskrant constateert:
  ...    In Kanaleneiland, waar een groepje moeders bij het speeltuintje aan de Spaaklaan zit ...
    Huisvrouw Metap Agh (41) vertelt in gebrekkig Nederlands ...

Oftewel, ook de Volkskrant vindt ... :
  ALLOCHTONEN ZIJN BARBAREN

... en maakt daar uitgebreid reclame voor (de Volkskrant, Volkskrant.nl, 19-10-2021):
 
 

Organiseren van zwarte clubjes: wordt bevorderd.
    Organiseren van blanke clubjes: wordt verboden.
    Waarom?
    Zwarte clubjes zijn barbaarse clubjes en die moeten beschaafd worden door de blanken.

Zo, hier het definitieve verhaal van de reden waarom blanke ouders liever hun kinderen op blanke scholen hebben. De verspreidingsbron is, natuurlijk, GeenStijl (GeenStijl.nl, 18-11-2021, door Mosterd uitleg of detail ):
  Juf slaat alarm: kinderen zijn achterlijk

... Een directrice van een of andere basisschool in Leidschendam ... luidt de noodklok. Kinderen zijn debiel. "4-jarigen komen in een luier op school, hun motoriek is onderontwikkeld waardoor ze geen potlood vast kunnen houden en ze spreken slecht Nederlands. ..."

En iedereen en z'n tante weet over welke bevolkingsgroep dit gaat. GeenStijl begint er mee:
  Wollah wat is deze.

Moslim-stopwoordje.
  ... wat is deze. ...

Moslim-taalfout.
  ... een of andere basisschool in Leidschendam, het autobrandenkonthol van Europa ...

Autobranden, een hobby van de moslimjeugd - het artikel gaat over het oplaaien ervan in de ramadan.
  ... De school staat trouwens in de wijk Prinsenhof (52% allochtoon)  ...

Tok, alweer eentje.
  ... en we durven er wel een muntstuk van vijf euro op te zetten dat heel veel van die ouders óók een taalachterstand hebben. Enfin, een andere schooldirecteur uit die contreien wijst erop dat de emotionele en cognitieve implosie van kinderen wel te verklaren is want 'in niet alle culturen zijn ze gewend peuters al van alles te leren'. ...

Goh ...
    Maarrrr, we zijn natuurlijk nog steeds schatplichtig aan de politiek-correctheid (destentor.nl, 18-11-2021, door Maaike Kraaijeveld uitleg of detail ):
  Juf slaat alarm over kwart van haar nieuwe leerlingen: ‘Ze komen in een luier’

Kinderen van 4 met een luier om, die niet zelf hun jasje kunnen aantrekken en vaak geen Nederlands spreken. Schooldirecteur Sharon Schouwenaar van basisschool De Springplank in Leidschendam slaat alarm over de situatie van haar leerlingen. ,,Er is nu hulp aan de ouders nodig.”


Tussentitel: Laat ik het zo zeggen: wij merken aan onze kinderen niet dat de problemen thuis zijn opgelost - Sharon Schouwenaar
...
Nederlandse ouders
,,4-jarigen komen in een luier op school, hun motoriek is onderontwikkeld waardoor ze geen potlood vast kunnen houden en ze spreken slecht Nederlands. Dat zien we ook bij kinderen van wie de ouders uit Nederland komen”, zegt Schouwenaar ...

Ja hoor ...
    Als je maar genoeg zwanen vangt, komt en na de honderduizendste vast ook wel eens een zwarte langs ...
    Maar goed, natuurlijk weten de ouders uit de buurt en wat verder dit ook allemaal wel. "Aan het lijf van mijn kind geen juf die de hele dag moslim-luiers staat te verschonen en geen aandacht heeft voor mijn kind".

De volgende manier waarop blanke ouders de verloedering van het onderwijs door de allochtone instroom proberen te keren (de Volkskrant, 07-12-2021, door Irene de Zwaan):
  Onderwijsraad: bijles bedreigt publieke karakter onderwijs

De Onderwijsraad is jarenlang geterroriseerd door de allochtonenknuffelarij van GroenLinks-coryfee Paul Rozenmöller, en kennelijk voor de beschaving verloren gegaan.
    Waardoor de allochtone verloeding steeds verder toelsaat:
  ... Als gevolg van bijlessen en huiswerkbegeleiding die in en via scholen worden aangeboden, raken publiek en privaat onderwijs in toenemende mate vermengd. Dat concludeert de Onderwijsraad in een dinsdag uitgekomen advies.
    Het private onderwijsaanbod neemt de laatste jaren een vlucht. Meer dan een kwart van de leerlingen in het primair en voortgezet onderwijs maakt gebruik van aanvullend onderwijs in de vorm van bijlessen, examentrainingen, huiswerkbegeleiding of tweetalige lesprogramma's.

Wat niet het publieke karakter, maar de reputatie van de allochtone leerling bedreigt.
    Omdat hun aanweziggheid ervoor zorgt dat deze kwaliteiten steeds minder in het publieke onderwijs aan bod  komen, druk als men daar is met de slecht Nederlands sprekende, slecht opgevoede, en slecht getalenteerde allochtone leerlingen.
  ... Hoewel privaat aanbod volgens de raad kan leiden tot versterking en vernieuwing van het onderwijs in Nederland, maakt niet iedereen hier evenveel kans op. Alleen kinderen van draagkrachtige ouders kunnen gebruikmaken van aanvullend onderwijs, omdat er vaak een forse vergoeding voor wordt gevraagd. ...

"Minder draagkachtige ouders". Alweer een nieuw eufemisme voor allochtonen.
  ... Volgens cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek groeide het aantal private bedrijven dat onderwijs aanbiedt van ruim 5.000 in 2017 naar bijna 14 duizend in 2020. Het onderwijs krijgt zo onbedoeld steeds meer de kenmerken van een vrije markt, stelt de Onderwijsinspectie in haar recentste Staat van het onderwijs. ...

En dat gaat allemaal alleen maar erger worden, bij blijvende ontkenning van de oorzaak van het probleem.
    En dat het belangrijk is, beseft ook de Volkskrant (de Volkskrant, 07-12-2021):

Maar die erkenning zal wel moeten wachten tot na de Bevrijding.

Het wat minder met politieke-correctheid behepte deel der media is ietwat openlijker (telegraaf.nl, 14-12-2021, column door Kitty Herweijer uitleg of detail ):
  Falend schoolsysteem: moeten we lidwoorden straks maar afschaffen?

... Privéonderwijs is in het egalitaire Nederland steeds normaler geworden. Het zijn Amerikaanse toestanden: het aantal privébasisscholen verdubbelde de afgelopen jaren. Daar tikken ouders inmiddels rond de 20.000 euro af per schooljaar voor kindlief. Een jaar op het vwo kost je zomaar 30.000 euro per jaar.    ...

Nog niet helemaal, maar gelijkblijvende trends gaat het wel komen.
  ...    Ook de bijlesindustrie is booming. Vandaag de dag worden kinderen na schooltijd overgeheveld naar private instellingen, waar ze de reken- en taalvaardigheden krijgen aangeleerd die ze op school niet langer leren. Meer dan een kwart van de kinderen op de basis- en middelbare scholen maakt tegenwoordig (tegen betaling) gebruik van extra onderwijs, zoals bijlessen, huiswerkbegeleiding en examentraining.
    De Onderwijsraad is hier zeer kritisch op in een rapport dat vorige week uitkwam. De raad wil dat er korte metten wordt gemaakt met commerciële reclame op scholen voor de bijlesindustrie. Goed onderwijs moet namelijk toegankelijk zijn voor iedereen, benadrukt de raad. ...

Klopt. Met deze aanpassing: dat 'goed' is in feite "passend". Oftewel: "passend bij het niveau het van het kind".
    Wat die Rosenmöller-GroenLinks-raad bedoelt: "taalvaardige blanke leerlingen terug naar het niveau van taalachterstandige gekleurde".

  ... Het normale onderwijs leunt inmiddels te veel op deze opgetuigde industrie van schaduwonderwijs ...

Klopt: omdat ze te veel bezig zijn met de taal- en sociale achterstanden van de allochtone kinderen.
  ... ... deze industrie is tegelijkertijd niets anders dan een logisch gevolg van een al decennialang falend schoolsysteem. ...

Het falen zijnde: te weinig selectie op niveau en talent.
  ... Een schoolsysteem waar kinderen minstens elf jaar zo’n dertig uur per week naar school gaan, maar waar een kwart van hen desondanks niet goed genoeg leert lezen om een e-mail van de overheid of een bijsluiter van een medicijn te kunnen begrijpen. ...

Omdat die allochtone kwart de combinatie van begin-niveau en talent ontbeert.
    Voorbeeld:
  ... In plaats van dat er eindelijk eens serieus wordt ingegrepen om het tij te keren en niet werkende onderwijsmethodes eens flink onder de loep te nemen, wordt meestal voor een veel makkelijkere oplossing gekozen: gewoon de standaard overal naar beneden bijstellen. Zo werd recent het dagboek van Anne Frank uitgebracht in simpelere taal ’voor kinderen, scholieren en nieuwkomers’. Historicus Gerard Aalders merkte vervolgens terecht op hoe vreemd dit is, aangezien Anne Frank zelf 13 jaar oud was toen ze begon met het schrijven (!) van haar dagboek. Daarbij was ze ook nog eens een ’nieuwkomer’ uit Duitsland. ...

Talent.
    Wat het volk uit de Rif en Anatolië in hoge mate ontbeert.
    En het geval "Afrika" spreekt voor zich.
   ...    Tegenwoordig bevragen we graag elke vorm van standaard en denken we dat we daarmee lekker inclusief bezig zijn en geen oordelen vellen. Amsterdamse raadsleden van GroenLinks en Denk hielden vorige week in Het Parool een pleidooi om allochtone kinderen op school ’hun thuistaal te laten gebruiken om de lesstof tot zich te nemen’. ...

HOE.IS.HET.MOGELIJK ... ???!!!!!!
    Het aloude OETC uit de beerput van "De multiculturele samenleving is een verrijking"-tijdperk opgediept ...
    Jaren 1970.
    Jos van Kemenade.
    "We raden u aan Turks te leren zodat u uw buurman beter kan verstaan en er begrip groeit". 
    Serieus, hoor ...
    Maria Grever. Historicus. Adviseur van de WRR. (Mede-)Schrijver van de Máxima-toespraak "Dé Nederlander bestaat niet". Voorstel: "We moeten de kinderen ook leren over Suleyman de Grote" uitleg of detail .
    Herweijer (ook) maakt er in één klein zinnetje gehakt van:
   ...  Hoe ze dat praktisch voor zich zien (15-talige docenten voor elke klas?), is een raadsel.  ...

Deze redactie destijds: de nakomeling van de Barbarijse Zeerovers heeft nog minder met Suleyman de Grote dan met Michiel de Ruyter.
    Een veel latere versie staat in een brochure van de Algemene Onderwijsbond: "Eenheid in verscheidenheid". Beleidsnotitie Allochtonengroep AOb April 2010 uitleg of detail .
    Geschreven door een Turk.
    Met de aanbeveling: meer onderwijs in het Turks.
    En die 151 andere talen in Amsterdam-Multicultiland, natuurlijk.
    Een handig overzicht van de golfbeweging waarmee de waanzin opduikt staat op de website gewijd aan het opheffen van Nederland: republiek Allochtonië uitleg of detail .
    De golfbeweging is simpel verklaarbaar: in een moment van rust wordt door de zelfsturende krachten van de sociologie de achterstand van de allochtonen steeds duidelijker, waarna er op een egeven een dwaas met dit voorstel komt, waarna een tijdje niemand het durft tegespreken, waarna misschien zelfs iets geprobeerd wordt dat mislukt maar anders het besef groeit dat het volkomen onuitvoerbaar is, waarna het idee weer een tijd onder de radar verdwijnt, enzovoort. Eerder waren dat zaken als het ontstaan van zwarte scholen, het afzakken van de niveau op de pabo's, en de groei van het lerarentekort.
    Nu is die aanleiding dus de toename van privéscholen en bijles, een signaal van het afzwakken van het algemene niveau van het onderwijs
    Met als gevolg dus deze reeds erkende dwazen in Amsterdam (Parool.nl, 10-12-2021, door Simion Blom, Tirza de Fockert en Numan Yilmaz uitleg of detail ):
  Opinie

‘Sta leerlingen toe hun thuistaal op school te gebruiken, dat bevordert de prestaties’

Op school worden kinderen vaak ontmoedigd hun 'thuistaal’ te spreken. Zonde, vinden raadsleden Simion Blom, Tirza de Fockert en Numan Yilmaz. Meertaligheid in het onderwijs draagt volgens hen bij aan kansengelijkheid en het welbevinden van meertalige kinderen in onze stad.


Stel je voor, het is ouderdag op school. Docenten en ouders overleggen over de ontwikkeling van de kinderen in de klas. Het eentalige Nederlandssprekende kind wordt beoordeeld als uiterst taalvaardig. Tegen de ouders wordt verteld dat het kind zich uitstekend ontwikkelt. Het jongetje dat vloeiend Papiamento spreekt, wordt bestempeld als kind met taal- en onderwijsachterstand, omdat hij in het Nederlands ‘de’ en ‘het’ verwisselt. ...

De kinderen die goed Nederlands spreken kunnen goed hun weg vinden in de Nederlandse maatschappij, en de kinderen die goed  Papiamento spreken kunnen goed hun weg vinden in deSurinaamse maatschappij.
    Waarna je je nogmals voor het hoofd slaat over zoveel onbenul.
    Maar laten we dit maar meteen verklaren:

Auteur nummer 1: Simion Blom.
    Dit stuk is barbaren-cliëntilisme.
    En waarom komt dat effect van goed Papiamento kunnen spreken niet herkend door deze kerel: omdat hij zelf nog nooit een seconde gewerkt heeft - zie die staart.
    Beroeps-parasiet en subsidieslurper.
    En met barbaren krijg je dit soort barbarismen:
  ... dat ... het inzetten van de thuistaal juist de taalvaardigheid in het Nederlands kan versterken.    ...

De praktijk wijst uit: dit is een gore leugen: hoe beter ze Turks, Marokkaan, of Papiamento sprken, des te slechter spreken ze Nederlands.
   De barbaren (die Yilmaz is IS'er inclusief baard) beweren botweg het omgekeerde:
  ... Nog te vaak bestaat de opvatting dat kinderen met een andere moedertaal dan het Nederlands het beste de thuistaal naar achteren kunnen drukken. Het zou de Nederlandse taalbeheersing negatief beïnvloeden. ...
    Het is goedbedoeld, maar wetenschappelijk achterhaald. ...

Een gore leugen. Wat het onderzoek, naturlijk door politiek-correcte onderzoekers ook zegt, de praktijk zegt het omgekeerde: hoe beter ze Turks, Marokkaans, of Papiamento spreken, des te slechter spreken ze Nederlands.
    En van die politiek-correct wetenschppers zijn er genoeg:
  ...     Vaardigheden zoals rekenen en conclusies trekken zijn taalonafhankelijk. Dat wil zeggen dat als een Arabisch sprekend kind de vaardigheden zou leren in het Arabisch, die vaardigheden makkelijk overdraagbaar zijn in het Nederlands. Daarnaast bouwt het aanleren van een tweede taal voort op de eerste taal. Ze worden gelijktijdig in de hersenen gebruikt. Het bevordert de hersenontwikkeling op vele manieren: je wordt er eigenlijk slimmer van en het bevordert onderwijsprestaties en kansengelijkheid. De thuistaal een nuttige positie geven in het onderwijs is dus van groot belang, ook voor de taalontwikkeling in het Nederlands. Niet voor niets pleiten taal- en onderwijskundigen al jaren voor de toelating van thuistalen in het onderwijs.

Het zijn allemaal volkomen nefaste leugens.
    En er zijn geen niet-politiek-correcte wetenschappers om aan te tonen dat dit waanzin is.
    Met tot slot dus waar ook Herweijer op wijst: dus 155 talen op school.
    Gevolgd door drie of vier herhalingen van dit betoog.
    Want u weet het: roep vijf keer dat de maan van groene kaas is, en de maan is van groene kaas.
    Herweijer ziet het ook wel zitten:

   ... Bovendien lijkt het gebaseerd op de aanname dat niet ieder kind met het juiste onderwijs de Nederlandse taal vanaf jonge leeftijd goed kan leren beheersen.
    Nee, liever de standaarden omlaag en de inclusiepuntjes voor de bühne omhoog. En als kinderen over tien jaar nog steeds niet ’de’ en ’het’ kunnen onderscheiden, zal er waarschijnlijk een pleidooi komen om lidwoorden überhaupt maar af te schaffen.

Iets dat al voorgesteld is.
    Binnen de meute van de politiek-correcte waanzinnigen.
    En over twee jaar weer klagen over nog meer privé-onderwijs en bijlessen.
    Het eindpunt is voorspelbaar: blanke ouders gaan exclusief blanke scholen oprichten.
    Op de ene manier of de andere.
    Desnoods door in eigen wijken te gaan wonen.
    Zoals in Amerika allang gebruikelijk is, en ook in Engeland steeds meer te vinden: de verhuisrichting wordt daar al grotendeels bepaald door de postcode, en de scholen binnen die postcode.

Het is nu officieel want vervat in regeringsbeleid: allochtonen zijn sneue wanpresteerders - ouders en kinderen (de Volkskrant, 18-12-2021, door Irene de Zwaan):
  Regeerakkoord

Miljarden, miljarden, miljarden!

In het coalitieakkoord vliegen de miljarden je om de oren. Maar bij veel van de problemen die het nieuwe kabinet wil oplossen, is geld niet het grootste probleem. Wat dan wel?

...
Onderwijs | 4,5 miljard

Een strijd op meerdere fronten: vergrijzing, kwaliteit en gelijkheid

...
2  Onderwijskwaliteit

De leerprestaties van Nederlandse leerlingen zijn al meer dan twintig jaar tanende, met als gevolg dat het land steeds verder wegzakt op de internationale ranglijsten. Een greep uit de cijfers: een kwart van de leerlingen in het primair onderwijs voldoet niet aan de minimale eisen voor schrijfvaardigheid, 24 procent van de 15-jarigen leest niet op het basisniveau en 67 procent van de leerlingen uit groep 8 haalt het streefniveau rekenen niet. Tel daarbij op dat Nederlandse scholieren wereldwijd het minst gemotiveerd zijn  ...

Allemaal het gevolg van de allochtone instroom.
    Met:
  3  Kansenongelijkheid
'Gelijke kansen vragen een ongelijke aanpak', is een van de zinnen in de onderwijsparagraaf van het coalitieakkoord. Het kabinet wil er alles aan doen om kinderen uit kansarme milieus dezelfde kansen te bieden als die uit welgestelde gezinnen. Leerlingen met een taalachterstand kunnen straks gebruikmaken van voor- en vroegschoolse educatie.
    En met de invoering van 'een rijke schooldag' wil het kabinet scholen motiveren zelf maatregelen te nemen die nodig zijn om de kansenongelijkheid te verkleinen.    ...

Mooi, genoteerd.
    Met ook dit:
       Deze maatregelen komen voort uit de gedachte dat kinderen uit kansarme gezinnen op school de 'extraatjes' moeten meepikken die zij van huis uit niet meekrijgen. ...

Aandacht ten koste van de totale hoeveelheid beschikbare aandacht, oftewel: ten nadele van de overige leerlingen.
  ... Dat hiermee onbedoeld de verschillen in achtergrond tussen de leerlingen wordt benadrukt, kan ook een valkuil zijn, blijkt uit de tv-serie Klassen, over kansenongelijkheid in het onderwijs.
    In een van de afleveringen wordt de Amsterdamse onderwijswethouder Marjolein Moorman streng toegesproken door een Engelse schooldirecteur, die vindt dat ze te veel bezig is met het tegengaan van segregatie. Zijn pleidooi: ga terug naar de basis, met bevlogen leerkrachten voor de klas die alle kinderen - ongeacht hun achtergrond - dezelfde hoogwaardige kennis meegeven. Leer de kinderen weer fatsoenlijk lezen, schrijven en rekenen. Breng orde, structuur en regelmaat aan.
    Kortom: leg de nadruk op prestaties, pas daarna kan de hele santenkraam aan muziek- en sportlessen weer tevoorschijn worden gehaald.

Oftewel, ook hier is het weer: zachte heelmeesters maken stinkende wonden.


Naar Multiculturele samenleving , of naar site home .

26 feb.2005