De Turkse cultuur: de zaak Pamuk en andere
De meest geliefde stelling van de multiculturisten en de cultuurrelativisten is dat
alle culturen gelijkwaardig zijn. Natuurlijk spreken ze zichzelf daarin
voortdurend tegen zodra ze hulp willen gaan bieden, en/of anderen willen gaan
vertellen hoe ze hun maatschappij moeten inrichten. Onderstaand een voorbeeld
met betrekking tot de Turkse cultuur (voor een beschrijving van die Turkse
cultuur, zie hier
):
De Volkskrant, 17-10-2005, door Atzo Nicolaï, staatssecretaris voor Europese
Zaken en medeoprichter van het Rushdie Defence Committee.EU neemt zaak-Pamuk hoog op
Tussentitel: Meningsvrijheid is ziel van Europese samenwerking
Een onverhoopte veroordeling van de schrijver Orhan Pamuk zal zeker
doorwerken in de EU-onderhandelingen met Turkije, zegt Atzo Nicolai.
De kans bestaat dat Orhan Pamuk op 16 december terecht zal staan voor een
rechtbank in Istanbul. Aanleiding is en vraaggesprek dat deze Turkse schrijver
van meesterwerken zoals Sneeuw begin dit jaar met een Zwitserse krant had.
'Dertigduizend Koerden en een miljoen Armeniërs werden vermoord in Turkije, maar
bijna niemand durft daarover te spreken, behalve ik', citeerde de
Tages-Anzeiger Pamuk. Die uitspraak kan hem wegens belediging van de Turkse
nationale identiteit op drie jaar gevangenisstraf komen te staan.
De verontwaardiging over de aanklacht tegen Pamuk is groot.
In een artikel in deze krant (Forum, 13 oktober) eiste Salman Rushdie dat de
Europese Unie het voor zijn collega-schrijver zou opnemen, omdat 'een
beginselloos Europa dat grote kunstenaars en vrijheids-strijders zijn rug
toekeert zich al.leen nog maar verder van zijn burgers vervreemdt'.
Rushdie heeft gelijk. Vrijheid van meningsuiting is de ziel
van de Europese samenwerking. De EU moet zich tot het uiterste inspannen om te
voorkomen dat Pamuk en . anderen zoals hij in Turkije monddood worden gemaakt.
De aanklacht tegen Pamuk komt op een moment dat de Europese
Unie en Turkije na jarenlange voorbereiding eindelijk onderhandelingen over
toetreding zijn begonnen. Rushdie lijkt om die reden aan de beginselvastheid van
Europa te twijfelen, maar daarmee doet hij de EU tekort. Wie vindt dat individuele
schendingen van mensenrechten aan de kaak moeten worden gesteld, zal immers ook
inzien hoe belangrijk het is een systeem van binnenuit te veranderen.
De EU heeft bewezen in staat te zijn landen tot zo'n
gedaanteverwisseling te bewegen. Het vooruitzicht van het EU-lidmaatschap is de
stuwende kracht achter de economische en politieke hervormingen. Om te mogen
toetreden moeten aspirant-lidstaten een echt Europees land worden. Ze moeten een
democratie en een rechtsstaat zijn, de mensenrechten respecteren en minderheden
beschermen, de concurrentiedruk binnen de EU aan kunnen en de Europese regels
overnemen.
De EU verovert dus niet, maar wordt veroverd. En met succes.
Nog in het begin van de jaren zeventig kende Griekenland een kolonelsbewind,
zuchtte Spanje onder het juk van Franco en werd Portugal bestierd door Caetano.
Tien jaar later waren deze dictaturen tot solide democratieën omgevormd en
konden ze daarom lid worden van wat toen nog de Europese Economische Gemeenschap
heette: Vorig jaar herhaalde de EU dit kunststuk met de toetreding van maar
liefst vijf voormalige communistische dictaturen en drie voormalige
Sovjet-republieken. En meer landen zullen volgen, te beginnen met Bulgarije en
Roemenië.
Of Turkije daar uiteindelijk ook bij zal horen, is de vraag.
De afgelopen jaren is de Turkse samenleving vergaand gemoderniseerd, maar de
kwestie-Pamuk en soortgelijke gevallen maken duidelijk dat het hervormingsproces
nog lang niet is afgerond.
Om de hervormingen onder stoom te houden is het
onderhandelingsraamwerk dat de EU en Turkije . zijn overeengekomen strenger dan
ooit tevoren. Tijdens de onderhandelingen zal voortdurend aandacht worden
besteed aan het overnemen en naleven door Turkije van essentiële Europese
waarden. Daarnaast is het mogelijk de onderhandelingen op te schorten als
Turkije ernstig in gebreke blijft.
De Turkse regering heft altijd gezegd de hervormingen niet
uitsluitend te beschouwen als een middel om lid te worden van de EU, maar ook
als doel op zichzelf. Als dat zo is, dan zal zij gevoelig zijn voor druk van de
EU om het strafwetartikel aan te passen waarop de aanklacht tegen Pamuk is
gebaseerd. Het Openbaar Ministerie hoeft overigens niet op zo'n aanpassing te
wachten: dat kan vandaag al beginnen de wet liberaal - en dus terughoudend - te
interpreteren.
Dat de EU de zaak hoog opneemt, zal Ankara niet zijn ontgaan.
De EU heeft bij verschillende gelegenheden haar zorg uitgesproken en
eurocommissaris Rehn, die eerder deze maand al harde woorden. sprak, bracht
onlangs nog demonstratief een bezoek aan de schrijver in Istanbul. Ook ik zal
Pamuk binnenkort bij zijn bezoek aan Nederland persoonlijk spreken, De
Nederlandse regering heeft haar ongenoegen al aan de Turkse ambassadeur ken.
baar gemaakt.
In Sneeuw laat Pamuk zien dat Turkije een land is dat
worstelt met zijn identiteit. Enerzijds is Turkije een moderne, op het Westen
gerichte maatschappij, anderzijds blijft het een behoudend,
traditioneel-islamitisch land. Maar al worstelend met die 'twee zielen' boekt
Turkije wel vooruitgang. Eind september werd in Istanbul voor het eerst in het
openbaar gedebatteerd over het bloedbad dat tijdens de Eerste Wereldoorlog onder
Armeniërs werd aangericht en vorige week verwierp een openbaar aanklager een
verzoek om KAOS, de eerste homovereniging in Turkije, te verbieden. Er komt dus
ook goed nieuws uit Turkije.
De Nederlandse regering zal de zaak tegen Pamuk nauwgezet
blijven volgen en zich inspannen om een goede afloop te bevorderen. Mocht het
onverhoopt toch tot een veroordeling komen, dan zal dat zeker zijn uitwerking
niet mogen missen op de onderhande-lingen.
Wat de Armeense kwestie aangaat, is het van belang dat
Turkije met zijn verleden in het reine komt. Natuurlijk kost zoiets tijd en
moeite - ook Nederland kan daarover meepraten. Maar de verwerking mag niet
eeuwig duren en juist een vrije en open gedachtenwisseling kan dit proces
bespoedigen. Ook om die reden is vrijheid van meningsuiting onontbeerlijk. Het
is onaanvaardbaar als in een land dat lid van de EU wil worden iemand de mond
wordt gesnoerd. In Europa moet je je vrij uit kunnen spreken.
De Volkskrant, 21-10-2005, ingezonden brief van C. Damatoglu (Helmond)
Nicolaï
Nicolaï is een politicus, geen geschiedkundige. Het gevolg is dat hij zaken voor
waar aanneemt die niet vaststaan. Hierdoor veronderstelt Nicolaï dat er sprake
is van muilkorven van de vrijheid van meningsuiting wanneer Turkije de laster
van de Armeense lobby en hun spreekbuizen strafbaar stelt.
Hetzelfde geldt voor romanschrijvers zoals Salman Rushdie of
Orhan Pamuk: ze laten zich als amateurs in over een kwestie die niet onderbouwd
is (dat ze beiden geniale schrijvers van fictieve gebeurtenissen zijn, stel ik
niet ter discussie).
Als zelfs de VN die de Genocide Conventie in het leven hebben
geroepen, de Armeense genocide niet erkennen, dan staat Turkije in zijn recht om
ongefundeerde beweringen over een zogenaamde Armeense genocide als laster te
straffen. Dat is het recht van elke natie.
Het artikel van Nicolaï is het zoveelste voorbeeld van
aanleidingen die Europa zoekt om Turkse deelname in de EU te frustreren.
De Volkskrant, 24-10-2005, ingezonden brief van Mahmut Sungur (Utrecht)
Genocide
De koningin of ministers met onware beweringen zwartmaken, mag niet in
Nederland, en wordt bestraft. De Verenigde Naties hebben de Genocide-Conventie
in het leven geroepen. Deze heeft de zogenaamde Armeense genocide niet erkend.
Daarom staat Turkije in .
zijn recht ongefundeerde beweringen rondom deze kwestie juridisch aan te pakken.
Pamuks mogelijke veroordeling is weer zo'n aanleiding de relatie van Turkije met
de Europese Unie te frustreren. Ik ben het zat elke keer hetzelfde te lezen.
Graag meer objectiviteit.
De Volkskrant, 29-10-2005, ingezonden brief van Marco Daane (Pijnacker)
Genocide
Van de brievenschrijvers C. Damatoglu (21 oktober) en Mahmut Sungur (24 oktober)
mag Orhan Pamuk niet over een Turkse 'genocide' op Armeniërs en Koerden spreken,
omdat de Genocide-Conventie van de VN dat begrip niet van toepassing acht op de
gebeurtenissen van 1915. Honderdduizenden mensen omgebracht, maar de VN noemen
het (formeel) geen genocide dus mag je daar de Turkse staat niet van
beschuldigen. Aanpakken daarom, die Pamuk!
Helaas zijn er foto's van deportaties en lijken, documenten,
officiële uitspraken van de toenmalige Turkse minister Pasha. De discussie gaat
tegenwoordig alleen nog maar over de precieze intenties van de toenmalige Turkse
regering en over de aantallen doden, omdat veel bewijsmateriaal ontbreekt of is
vervalst. Pamuk wenst slechts deze feiten onder ogen te zien. Het is puur
cynisme dat hij daarvoor in datzelfde Turkije wordt vervolgd.
Prachtig dus wat staatssecretaris Atzo Nicolaï aansneed op
Forum (20 oktober): Turkije zal 'om' moeten op het vlak van dergelijke
wetgeving. Nicolaï toont evenwel historisch onbenul als hij denkt dat dat ook
zal gebeuren omdat 'de EU heeft bewezen in staat te zijn landen tot zo'n
gedaanteverwisseling te bewegen', verwijzend naar de Griekse, Spaanse en
Portugese omwentelingen.
Turkije is geen dictatuur maar (officieel) een democratie,
die echter hooghartig weigert de ogen te openen voor de eigen geschiedenis en
iedereen aan de schandpaal nagelt die dat wel doet. En die daarom vooralsnog
alleen bitter wantrouwen verdient.
De Volkskrant, 17-10-2005, ingezonden brief van Turan Pekdemir (Nijmegen)
Pamuk
Jammer dat Salman Rushdie (Forum, 13 oktober) niet eerst de moeite neemt zaken
te onderzoeken. Orhan Pamuk is niet de enige die de Armeense en Koerdische
kwestie aan de orde stelt. Hem zijn tientallen anderen voorgegaan. Ismail
Besikci, Taner Akcam en ondergetekende zijn maar enkele voorbeelden. Zij staken
in veel gevaarlijkere tijden hun nek uit.
Bovendien is het merkwaardig dat Rushdie en anderen zich
alleen roeren als het gaat om de Armeense kwestie. Dat zouden ze ook moeten doen
als het gaat om het beledigen van seculiere waarden.
De Turkse regering is hard op weg de islam in alle lagen en
sectoren van de maatschappij in te bedden, goedschiks of kwaadschiks.
Twee voorbeelden: 1. Godsdienstlessen zijn verplicht voor alle leerlingen, ook
voor alevitische kinderen. 2. In alevitische dorpen wil de regering moskeeën
bouwen!
De Volkskrant, 26-10-2005, Reuters
Koerden beboet voor gebruik verboden letters
Twintig personen in de zuidoostelijke Turkse stad Siirt moeten elk 60 euro boete
betalen omdat zij de letters Q en W hadden gebruikt op een affiche voor het
Koerdische nieuwjaar (Newroz). In het Turkse alfabet bestaan die letters niet en
gebruik daarvan is sinds 1928 verboden. De rechter negeerde met het vonnis het
feit dat het gebruik van Koerdisch sinds 2002 schoorvoetend wordt toegestaan.
De Volkskrant, 28-10-2005, ingezonden brief van Gerhard Elferink (Rhenen)
Verboden letters
'Koerden beboet voor gebruik van verboden letters', las ik in mijn lijfblad
(Buitenland, 26 oktober). In Turkije zijn een twintigtal personen veroordeeld
tot geldstraffen omdat zij de letters Q en W hadden gebruikt, hetwelk tot op de
dag van vandaag in Turkije verboden is, aangezien ze geen deel uitmaken van het
Turkse alfabet.
Verboden letters! Laat dat eens goed op u inwerken! En dat in
een land dat zo graag tot de Europese Unie wil toetreden. Hoe ver kun je je van
je eigen droom verwijderen?
Qua wetten en waarden is quasi-weldenkend Turkije wezenlijk weinig westers.
De Volkskrant, 03-11-2005, ingezonden brief van Michiel Deerenberg
(Utrecht)
Martelen
'De Europese Commissie heeft Turkije twee jaar de tijd gegeven een einde te
maken aan de martelingen, wil het land over tien jaar lid worden van de Europese
Unie', zo 'lees ik (Buitenland, 2 november). Dus als ik het goed begrijp mag
Turkije van de Europese Commissie nog twee jaar doorgaan met martelen?
IRP: Uit het reeksje artikelen blijkt overduidelijk dat
Turkije met toenemende mate diverse vrijheden met de mond beleid, maar dat
in de praktijk die vrijheden absoluut niet bestaan. Wat uit de twee
Nederlands-Turkse reacties blijkt (zoals de meeste andere in de Volkskrant
gepubliceerde reacties), is dat de de Turks-Nederlandse gemeenschap achter de
beperking van die vrijheden staat. De druk op Orhan Pamuk zelf is zo hoog, dat
hij zich het liefst van de hele kwestie zou ontdoen:
De Volkskrant, 31-10-2005, van verslaggever Bart Jungmann
Pamuk wil geen martelaar van vrije woord zijn
Orhan Pamuk is de lakmoesproef geworden voor toetreding van zijn land tot de EU.
Maar als Orhan Pamuk iets niet wil zijn, dan is het een lakmoesproef.
Begin dit jaar stelde de Turkse schrijver de moord op een
miljoen Armeniërs en dertigduizend Koerden aan de orde en daarmee raakte hij een
open zenuw in Turkije. Sterker nog, zijn uitspraak wordt opgevat als een
belediging van de Turkse identiteit. Hij moet zich in december verantwoorden
voor een rechtbank.
Eerst sprong Salman Rushdie voor hem in de bres. Hij wil dat
de EU er een halszaak van maakt in verband met de mogelijke toetreding van
Turkije tot de gemeenschap. Vervolgens kwam de politiek in het geweer.
Staatssecretaris Nicolaï van Europese Zaken riep Pamuk uit tot een martelaar van
het vrije woord.
Daar zat-ie dan zaterdagavond, de martelaar van het vrije woord,
een beetje bedremmeld in een benauwd Amsterdams zaaltje, voor een groot deel
gevuld met aanwezigen van Turkse origine. Aanleiding voor zijn komst was
Istanbul, zijn laatst verschenen boek. Maar zijn vrijmoedige uitspraken hingen
in de lucht. Toen de zaal zich eindelijk met het interview mocht bemoeien, leek
het vuurwerk te worden. Maar prompt werd een einde aan de avond gemaakt,
waarschijnlijk ter bescherming van de schrijver.
Daarvoor had Pamuk al wel gezegd niet te veel gewicht aan de
rechtszaak toe te kennen. ‘Het is niet belangrijk, het wordt in internationaal
opzicht belangrijk gemaakt.’ En: ‘Mijn zaak wordt misbruikt om Turkije buiten
Europa te houden.’ Voor de laatste uitspraak werd hij beloond met applaus van
het Turkssprekende deel van de aanwezigen.
Pamuk wil niet de martelaar zijn die van hem wordt gemaakt. Hij wil
een bruggenbouwer zijn, tussen Oost en West, tussen traditie en vernieuwing,
tussen Turkije en Europa. ‘Het grote idee van een gemeenschappelijk Europa moet
niet misbruikt worden voor electorale doeleinden, gevoed door racisme. De Turkse
keuze voor Europa is een keuze voor vrede en tegen nationalisme.’
Terug naar Turkije, cultuur
, Allochtonendebat oktober 2005 , Hiërarchie
allochtonen , of naar
site home
.
|