Bronnen bij Vijfde colonne: territorium

In diverse wijken van steden in Europese landen is de facto al sprake van een staat van bezetting, in diverse mate. Tijdens de rellen in Frankrijk 2005 bleek overduidelijk dat in de door allochtonen gedomineerde banlieus, niet de Franse staat maar de allochtonen de baas zijn. De allochtonen hebben daar territorium veroverd op de Fransen.
In Nederland is hetzelfde gaande. Hier is het voorlopig nog bepreekt gebleven tot het slaan van journalisten uit de wijk, het bekogelen van stadsbussen en af en toe zaken als het bedreigen van vuilnisophalers en ambulancediensten als deze nodig zijn. Nog steeds incidenten, maar de trend is stijgende.

Een belangrijk wapen  is natuurlijk de criminaliteit - daarover mocht decennialang natuurlijk niet geschreven worden, maar nu mag er wat meer (de Volkskrant, 03-12-2011, door Elsbeth Stoker):
  Reportage | Den Haag bindt de strijd aan met criminele bendes en jeugdige veelplegers. Op stap met agent Marius in de Champions League voor boeven. 'Ze plunderden de kassa en sneden de gouden kettingen van onze hals.'

Buurt vol bange burgers

Zou je denken. Maar lees verder:
  Erkan (16) kijkt verschrikt op van achter de toonbank. Er zijn drie klanten binnengekomen in de tabakszaak van zijn vader. Het zijn jongens van Antilliaanse komaf. Capuchons en mutsen op het hoofd, lange jassen aan. De een heeft een traantje getatoeëerd naast zijn oog. In de mond van de ander blinkt een gouden tand. Het gesprek in de winkel met andere klanten valt stil.
    'Beltegoed van 10 euro', zegt een van de jongens tegen Erkan. Nadat ze hebben betaald, lopen ze de winkel uit, de koude mistige novemberavond in.
    'Vorig jaar ging het bijna net zo. Ik was hier toen alleen met mijn broer', vertelt Erkan. 'Toen kwam er eerst eentje om de winkel te scannen, en te controleren of er geen klanten waren. Ook hij kocht beltegoed. Een paar minuten later kwam de Antilliaan terug met twee vrienden. En met een pistool en messen. Mijn broer en ik werden geschopt. Ze plunderden de kassa en sneden de gouden kettingen van onze hals. Vervolgens schoten ze in mijn been.'

Nu mag het omdat de slachtoffers ook allochtonen zijn. Om heel precies te zijn: het is de ene groep allochtonen, Antillianen in dit geval, tegen de andere, Turken in dit geval. Daar mag je over schrijven. Niet zolang het nog gaat om het voortraject; allochtonen versus autochtonen. Dat is nog steeds taboe. Want op deze manier zijn de Turken, in dit geval, natuurlijk aan hun wijk gekomen: door de autochtonen weg te treiteren. Want dit soort criminaliteit heeft natuurlijk dat effect:
  Die ervaring beheerst nog steeds zijn leven. En niet alleen het zijne. Drie weken lang heeft zijn vader geweigerd spullen te verkopen aan Antillianen, totdat de woede enigszins wegebde en hij zich realiseerde: echt niet elke Antilliaan heeft kwade bedoelingen. Toch gaat er geen dag voorbij dat vader en zoon niet gespannen naar de winkeldeur kijken. 'Wie komt er binnen?'

Vanzelfsprekend. Maar toen en autochtone winkelier het deed, was het meteen discriminatie, en mocht het niet. met als gevolg dat het kanker doorwoekert, en de autochtonen zijn vertrokken uit hun wijken. Die overlatend aan de allochtonen. Bezette wijken dus. Bezet territorium.
  Welkom in de omgeving van de Delftselaan. Een stukje van de Haagse Schilderswijk, dat door de gelijknamige criminele jeugdbende liefkozend 'DSL' wordt genoemd. Waar overvallen, inbraken en drugshandel tot voor kort aan de orde van de dag waren.

Allochtone slachtoffers ... ja, dan mag er opgetreden worden. Niet bij autochtonen. Overigens: wat staat er midden in dit veroverde territorium: een reusachtige moskee (gesneden uit de begeleidende foto van Joost van den Broek).

En het ligt niet aan Nederland, want in andere Europese landen gebeurt precies hetzelfde (Volkskrant.nl, 24-10-2011, ANP/Redactie):
  Bejaarde man steekt inbreker (17) dood

Een 86-jarige man uit Antwerpen heeft een 17-jarige inbreker doodgestoken met een mes. De tiener had de hoogbejaarde man bedreigd met een schroevendraaier.

De man stak de inbreker van Marokkaanse afkomst in de keel. Bij de man was het afgelopen jaar al drie keer ingebroken. ...
    ...  In de buurt was de spanning urenlang om te snijden. De man en zijn vrouw moesten in veiligheid worden gebracht.

Hebben ze eenmaal een meerderheid, treiteren ze de iedereen die niet-halal is weg (de Volkskrant, 23-09-2011, van verslaggeefsters Sterre Lindhout en Loes Reijmer):
  Telegraaf schorst primeurjager

De Telegraaf heeft sterverslaggever Martijn Koolhoven op non-actief gesteld. Hij verzon voor een vriend een verhaal over een sm-fotograaf en loog tegen de hoofdredactie.

...    De publicatie over de fotograaf in de moslimwijk is al langer omstreden. Deze zomer oordeelde de rechter dat het artikel over fotograaf Leo de Deugd onjuist en tendentieus is. Zo citeert Koolhoven bronnen die hij nooit heeft gesproken. Ook schrijft hij dat de ophef ontstond toen DeDeugd zich 'onlangs' vestigde in de wijk. In werkelijkheid woont en werkt de fotograaf er al tien jaar. Hoewel het verhaal niet op de werkelijkheid berust, miste het zijn uitwerking niet: na publicatie werd De Deugd op moslimfora bedreigd en weggepest uit de buurt.   ...

Komen er journalisten in hun territorium, worden die aangevallen (Volkskrant.nl, 26-08-2011, van de redactie):
  Cameraploeg aangevallen in Kanaleneiland

Een cameraploeg van het tv-programma Pownews is in de Utrechtse wijk Kanaleneiland belaagd door een groep jongeren. Onder meer een camera sneuvelde en een auto werd vernield.

De ploeg van Powned was in de wijk gegaan om een reportage te maken over de stichting 'Jongeren in Actie.' De stichting is in opspraak geraakt omdat bestuursleden mogelijk geld van de stichting in eigen zak hebben gestoken.

Een confrontatie met een groep jongeren in de wijk leverde de kapotte camera op. Terwijl de cameraploeg op het politiebureau aangifte deed, werd hun auto buiten vernield.

Zodat het gebied helemaal van hen wordt - deel I van een tweeluik (de Volkskrant, 26-10-2010, van verslaggever John Wanders):
  Politie en buurtvaders houden jongeren in toom

Geduldig weefde de Haagse politiechef Rasenberg aan zijn web van buurtvaders in de achterstandswijk Escamp II. De Turkse en Marokkaanse bewoners slaagden er zo in de overlast van jongeren te minimaliseren.


Tussentitel: Een klein wonder: het is al twee jaar rustig met Oud en Nieuw

In het buurthuis van de Turkse wijkvereniging in de Haagse wijk Escamp-II drinkt Hans Rasenberg een glaasje sterke thee zonder suiker. ...
   Een tafel verderop spelen vier oudere Turkse mannen een spel dat ze hebben meegenomen uit hun geboorteland. De televisie, die hier vooral tijdens wedstrijden van Fenerbahce en Galatasaray dienst doet als emotiemachine, staat afgestemd op de Turkse tv-serie ‘Arka Sokaklar’. Onder de tv hangt een affiche van Atatürk, grondlegger van de Turkse republiek. ...
    Turkse 60-plussers zijn in dit buurthuis in de meerderheid, maar het is ook een veilige hangplek voor Turks-Nederlandse jongeren, Dat blijkt als even later een groep pubers binnenloopt en na het plassen geroutineerd op een oude sofa neerploft, de jassen aan, de petjes op. ‘De jongeren luisteren naar ons’, zegt Kiliç. ‘Als wij hen op straat zien lopen terwijl ze op school moeten zijn, brengen wij ze naar hun ouders. Ook die luisteren naar ons.’   ...

Dit is de huidige situatie: een voorheen Nederlandse wijk is een Turkse wijk geworden. Hoe is dat tot stand gekomen ("hij" en de spreker is de politiechef):
  ... jonge wijkbewoners die grootschalige evenementen, zoals de jaarwisseling, willen aangrijpen om rotzooi te trappen. Hij weet dat de politie het niet alleen af kan. Zeker niet in een kinderrijke achterstandswijk als Escamp-II en zeker niet tijdens Oud en Nieuw.   ...
    ... wat we hier voor problemen hebben gehad. Branden, vernielingen. De politie die tegenover honderden jongeren stond en met stenen en vuurwerk werd bekogeld, met gewonden aan onze kant. Het was hier ooit een oorlogsgebied.’

Natuurlijk was Oud en Nieuwe slechts een voor de buitenwacht opvallend extreem van wat er in mindere mate continu aan de gang was: van overlast tot terreur jegens autochtonen. geholpen door een overdadig kindertal.
    Nu de wijk van die autochtonen geschoond is, gaan de oudere allochtonen zich inspannen om het rustiger te krijgen:
  Rasenberg (54), chef wijkzorg van het politiebureau Beresteinlaan, rekent op de steun van zijn Turkse bondgenoten Kiliç en Kaya in de strijd tegen jonge wijkbewoners die grootschalige evenementen, zoals de jaarwisseling, willen aangrijpen om rotzooi te trappen. Hij weet dat de politie het niet alleen af kan. ...
    Turkse 60-plussers zijn in dit buurthuis in de meerderheid, ... ‘De jongeren luisteren naar ons’, zegt Kiliç. ‘Als wij hen op straat zien lopen terwijl ze op school moeten zijn, brengen wij ze naar hun ouders. Ook die luisteren naar ons.’
    Nu al is Rasenberg bezig zijn informele netwerk van wijkbewoners klaar te stomen voor Oud en Nieuw. Tijdens de voorgaande twee jaarwisselingen, als ook tijdens het WK-voetbal van afgelopen zomer, bleek dat netwerk zo effectief dat hij hiervoor gisteren uit handen van VVD-staatssecretaris Fred Teeven van Veiligheid en Justitie de Hein Roethof-prijs kreeg, de prijs voor het beste sociale veiligheidsproject van 2010.

En dat dit lukt, is natuurlijk vanwege de  werking van het meest zuivere racisme:
  Tussenstuk:
   Hans Rasenberg ... bouwde in de wijk geduldig aan een netwerk van ‘rolmodellen’. Deze zowel jonge als oudere wijkbewoners genieten binnen hun eigen etnische bevolkingsgroep aanzien en gezag.

Het nieuwe gezag berust op etnie - racisme.
    Dus de autochtone gezagshandhavers hebben de allochtone leiders geholpen de buurt over te nemen nadat het autochtone gezag door middel van een op terreur en oorlog lijkende het autochtone gezag is ondermijnd, en dit alles met een racistische achtergrond.
     Dit is de allochtone aandeel in het proces. Er is ook het aandeel van de autochtone multiculturalistische bestuurders. Die hebben het de gezagshandhavers onmogelijke gemaakt om passende tegenmaatregelen te nemen, zoals de passende hoeveelheid tegengeweld, en geweigerd het meest effectieve middel tegen deze terreur en oorlog in te zetten: het uitzetten uit het land van de daders. En om aan te geven hoe zwaar ze in hun ideologie zitten, hebben ze de allochtone terreur en bezetting van hun goedkeuring voorzien door middel van een vetlederen medaille. Om dan ook nog de schuld van het geheel te leggen bij de autochtonen:
  Vooral voor de jongere jongens onder hen was het een klap in het gezicht dat de PVV afgelopen week een tijdelijke ‘allochtonenstop’ voorstelde voor amateurclubs, zegt Amhayi. ‘Ik heb het dan vooral over jongens van 14, 15, 16 jaar. We hebben veel tijd, moeite en energie in die gasten moeten steken om ze weer gemotiveerd te krijgen. Hun eerste reactie was: ‘Zie je wel, hoe wij ook ons best doen, het is toch nooit goed’.
    Rasenberg ziet ook dat uitspraken van politici en de daarmee gepaard gaande opwinding in de media veel moois kapot kunnen maken in zijn fragiele wijk. Radicalisering ligt er op de loer. Het is prima om problemen te benoemen, vindt hij, maar dan wel graag op grond van feiten. Vergroting van de tweedeling tussen autochtoon en allochtoon dient niet het belang van Escamp-II.

Het is kristalhelder dat die tweedeling er al volkomen is en was lang voor de opkomst van de PVV, en dat die tweedeling volkomen en geheel op rekening komt van de allochtonen.
    Deel II (de Volkskrant, 30-12-2010, van verslaggevers John Wanders:
  Enthousiast bouwen aan een nieuw, sociaal en warm stukje Den Haag

Escamp II is een Haagse achterstandswijk met veel migranten. Een vastgoedondernemer, bewoners, de politie en de gemeente hebben er grootse plannen.


'Ik ben zelf een allochtoon', beklemtoont vastgoedondernemer Lacko Benedek, zoon van een Hongaarse vader en geboren aan de Meppelweg in Den Haag. Als kind vergezelde hij zijn moeder vaak bij het doen van boodschappen in het wijkwinkelcentrum aan de Ambachtsgaarde, in zijn toen nog nieuwe geboortewijk Escamp II. Nu is hij de eigenaar van datzelfde winkelcentrum.
    Escamp II, een grootstedelijke achterstandswijk met naoorlogse, veelal monotone, gestapelde bouw, ligt in een stukje Nederland dat de afgelopen decennia sterk verkleurd is door de instroom van migranten van niet-westerse komaf. Het straatbeeld wordt er gedomineerd door Nederlanders van Turkse en Marokkaanse origine. Je kunt er jonge mannen met baarden, gehuld in traditionele islamitische kledij, zien voetballen.
    'De Turken en Marokkanen hier zijn zeer ondernemingsgezind. Zij zijn in dit stadsdeel de toekomst. We gaan hen helpen bij het opzetten van een eigen winkel.' De vernieuwing hoef je niet te verwachten van de groep autochtone Hagenaars die nog in dit deel van de stad woont, voegt hij eraan toe.   ...
    ... Zijn vertrouwen in een herstel van deze achterstandswijk wordt ook gevoed door de houding van de Haagse politie, die op het wijkbureau Beresteinlaan de onorthodox opererende chef wijkzorg Hans Rasenberg heeft zitten. ...
    Rasenberg gelooft heilig in de kracht van het creëren van een dorpse cultuur in een grootstedelijke wijk. Goed luisteren. Vertrouwen geven. Duidelijkheid scheppen. Geduldig bouwde hij zo een netwerk op van wat hij 'rolmodellen noemt', zowel jongere als oudere wijkbewoners die in hun eigen etnische bevolkingsgroep aanzien en gezag genieten.   ...

Etnisch bestuur.
  'We liggen goed op schema', vertelt hij over de aanloop naar de jaarwisseling van komend weekeinde. Meer dan driehonderd buurtbewoners, jong en oud, gaan de politie in de nacht van 31 december helpen de orde te handhaven.
    Enkele jaren geleden nog was Benedeks winkelcentrum aan de Ambachtsgaarde met Oud en Nieuw een oorlogszone. Branden. Vernielingen. De Mobiele Eenheid stond er tegenover honderden jongeren die met stenen en vuurwerk gooiden. ...

Verzet tegen het Nederlandse bestuur:
  'De afgelopen twee jaar bleef het er dankzij de inzet van Rasenbergs rolmodellen tot verrassing van de politie rustig.
    Hassan Amhayi van voetbalclub GSC Esdo levert dit jaar 94 rolmodellen voor de oudjaarsnacht. Uiteraard gaat hij zelf ook meehelpen, zegt hij, samen met zijn jongere broer en zijn 13-jarige zoon Driss. 'Ik heb vorig jaar ook meegeholpen', zegt Driss enigszins verlegen. 'Dat was leuk.' Ook de leerlingen van Thai Boxing-instructeur Farid zijn weer van de partij. 'We hebben er zin in', lacht een van hen. 'Mocht het toch uit de hand lopen, dan kunnen wij de politie een aardig handje helpen', grapt hun coach Farid.

Geen verzet tegen het etnische bestuur. Deze wijk is dus bezet gebied.

En ook dat is internationaal (de Volkskrant, 12-08-2011, door Sara Vanlommel (De Morgen)):
  Reportage | Winkeliers in de Antwerpse wijk Seefhoek zijn de overlast van junks 'kotsbeu'

Drugs tussen de bakjes aardbeien

Het vormen van burgerwachten is de enige manier om de wijk weer leefbaarte krijgen, vinden de bewoners van Seefhoek. De politie doet volgens hen niets.

De winkeliers van de Antwerpse wijk Seefhoek zijn het kotsbeu: de agressieve junks in hun portieken, de zakjes coke tussen de aardbeien, de klanten die wegblijven. Bij gevechten tussen handelaars en dealers vielen deze week al vier gewonden.   ...

Je zou denken dat dit over Belgen ging. Maar nee:
  Straattaal, de Seefhoek waardig. De havenarbeiders die de ruwe buurt in het noorden van Antwerpen vroeger bevolkten, hebben decennia geleden plaats gemaakt voor gastarbeiders. Hun kinderen zijn niet van plan om over zich heen te laten lopen door de jongste stroom nieuwkomers. 'Marokkanen uit Spanje en uit Italië, Joegoslaven, Polen, noem maar op', zegt Rachid. 'Welke boot is er nu weer gezonken, dat vragen wij ons af als er een nieuwe golf arriveert.

Bezet gebied.

Nog een bericht uit het bezette gebied (de Volkskrant, 04-10-2012, van correspondente Leen Vervaeke):
  'De stad zou beter af zijn met rechts'

'België is een goed land', zegt Mehmet in zijn Antwerpse kruidenierswinkel. ...
    Mehmets 'minisupermarkt' ligt in de Seefhoek, officiële naam: Antwerpen-Noord, de beruchtste probleemwijk van Antwerpen. Het is de buurt waar nieuwkomers zich vestigen, waar armoede en werkloosheid pieken en waar drugshandel en diefstal welig tieren. ...
    Ook Rachid, een 35-jarige slager van Marokkaanse afkomst, was vast van plan voor Bart De Wever te stemmen. ...
    Na het campagnebezoek van Bart De Wever was Rachid helemaal om. Maar sinds kort twijfelt hij weer. Dat komt door De Wevers reactie toen onlangs relletjes uitbraken in Antwerpen naar aanleiding van de controversiële film Innocence of Muslims. De Wever zei toen dat de Antwerpse stadsslogan - ''t Stad is van iedereen' - niet langer geldig was: ''t Stad is niet van iedereen'.
    In de Seefhoek, waar affiches in de etalages oproepen tot respect voor de profeet, is die uitspraak slecht gevallen. ...

Precies als in de rest van de islamitische wereld. Seefhoek, Antwerpen, België, is deel van de islamitische wereld.

En soms zijn ze zo eerlijk om het toe te geven (dit zijn de berichten die ook in het hoofdartikel Vijfde colonne staan) (de Volkskrant, 13-01-2009):
  Vergezicht: bloeiend moslimstadsdeel

Stadsdeelvoorzitter Ahmed Marcouch (PvdA) wil een fusie van zijn stadsdeel Slotervaart met drie andere stadsdelen aan de westzijde van Amsterdam. Het doel: ‘Nieuwwest, voor een bloeiende moslimgemeenschap’.   ...

En (vk.tv, 19-02-08):
  Marokkaanse rapper: Blijf van m'n wijk af!

Rapper Loki is een beroemdheid in de Utrechtse wijk Kanaleneiland. Hij scoorde er een hit met 'Blijf van m'n wijk af!' en heeft een radioprogramma bij Ucee Station. Zijn nieuwste nummer gaat over 'mevrouwtje' Wilders. Loki: een onruststoker met een boodschap.

De Europese landen kennen bezette enclaves. Alleen mag je dit niet zeggen. Nog niet.

|Het is weer een stukje verder. Nu worden de extremisten al ingezet voor de ordebewaking - het relativerende toontje, grotendeels eruit gesneden, is van de "De islam is er voor ons allemaal"-verslaggeefster van de Volkskrant, die het voornamelijk over de PVV heeft (de Volkskrant, 29-12-2011, van verslaggeefster Janny Groen):
  PVV vreest 'shariapolitie' bij Oudjaar in Den Haag

De gemeente Den Haag heeft de ordehandhaving tijdens Oud en Nieuw in handen gegeven van 'de shariapolitie', van 'een islamitische ordedienst' die in de Schilderswijk opereert vanuit de salafistische (ultra-orthodoxe) moskee As Soennah. ...
    De moskee participeert in het project 'Rolmodellen' en stuurt tijdens de jaarwisseling 'broeders' de straat op die in de wijk van 5 uur 's middags tot 3 uur 's nachts gaan surveilleren. ...
    As Soennah, die eerder deze maand in opspraak was vanwege een voor een conferentie uitgenodigde 'pedo-imam', meldt op haar site dat zij het surveilleren 'onafhankelijk' zal organiseren, 'op onze eigen manier en met behoud van onze eigen identiteit'. Volgens As Soennah is de politie hiermee akkoord gegaan.   ...
    Maar wat doet de politie als de As Soennah-broeders vrouwen die afwijken van de salafistische leer - die zonder hoofddoek op straat zijn - de les gaan lezen? 'Laten we hier niet op vooruitlopen', reageert woordvoerder Wim Hoonhout van Politie Haaglanden. Hij omarmt de inbreng van As Soennah. Pas achteraf, zegt hij, is vast te stellen of die geslaagd was of niet.

De politie kan namelijk zelf de orde niet meer handhaven omdat de moslims het gezag van de blanke Nederlandse politie niet accepteren.
    De reportage na afloop doet de "vrees" van de PVV bevestigen - we laten de kop van het artikel even weg (de Volkskrant, 02-01-2012, door Ana van Es):
  Reportage | Haagse politie zet honderden vrijwilligers in op oudejaarsavond

'Shariapolitie' is nergens te bekennen in de Hofstad

Vrijwilligers, onder andere uit moskeeën, hielpen de politie met Oudjaar een handje in Haagse probleemwijken. ‘Niet bellen voor een lullig rotje.’

Tussentitel: Dankzij surveillanten blijven de hangjongeren weg - Hafar Afkyr - Vrijwillig oudejaarssurveillant
...
20:00 Vier uur voor de jaarwisseling is de wijkagent op het Kaapseplein elk contact met de hem toegewezen vrijwilligers verloren. 'Ik heb ze niet meer gevonden sinds we de moskee verlieten', zegt hij. ...
20:37 Zijn maten wisten te verijdelen dat twee auto's in vlammen opgingen, zegt masterstudent grootstedelijke vraagstukken Mohamed Boutasmit. Hij hijgt uit in de El-Islammoskee na zijn eerste surveillance. 'Ze wilden net een ruitje intikken. Mijn vrienden zeiden: dat kan niet. We hebben het nummer van de agenten.'
    De jongens lopen naar de Delftselaan, een beruchte risicozone. Kinderen vuren pijlen af uit het knuistje. 'Heftig', zegt Hafar Afkyr, die opgroeide in een 'blanke buurt', zoals hij het noemt. Toch is het in deze straat meestal veel erger, weet hij ook. Dankzij de surveillanten blijven hangjongeren weg, denkt Afkyr.
21:54 Langsfietsende agenten in de Delfselaan worden met vuurwerk bekogeld. Even verderop staan surveillanten van de Milli Görüşmoskee. 'Samen zijn wij zo breed als vier agenten bij elkaar', zegt Yasr Yildis, een forse man, wijzend naar zijn maat. Ze richten zich niet op de vuurwerkvandalen - dat is werk voor de echte politie - maar wachten op een collega die bekers water haalt.
21:59 Het Milli Görüş-team gooit de lege waterbekertjes onder een boom. 'De prullenbakken zijn weggehaald', legt Yildis uit. Een vrijwilliger wil een overtollig tasje proviand achterlaten aan een fietsstuur. Dat kan niet, vinden zijn maten, vanavond zijn zíj immers de politie. 'Ik wil even surveilleren in mijn eigen straat', zegt een van de mannen.   ...
23:45 Na zijn tweede surveillanceronde komt student Mohamed Boutasmit terug in de El-Islammoskee. 'Het was rustig op straat', zegt hij.
24:00 Alarm: een brandende vuilniscontainer in de Vaalrivierstraat. Dit is een melding, weet Mustafa Yusuf ....

De begeleidende foto's laten ook geen enkele twijfel: het waren de moslims die patrouilleerden. De shariapolitie. Nee, natuurlijk niet letterlijk om nu al de sharia te handhaven. Dat is voor later, in de toekomst als de moslims hun gezag eenmaal veilig gevestigd hebben. Want naar hun medemoslims luistert het tuig wel;
  Het was de rustigste jaarwisseling in jaren, meldt de politie Haaglanden achteraf. Volgens Hans Rasenberg is dat dankzij de inzet van vrijwilligers. 'We zien resultaat. In buurten waar anders de ME moet uitrukken, was het nu rustig.'

Het was dan ook allemaal zo duidelijk, dat de Volkskrant er twee trcus tegenaan moest gooien. De eerste bestond uit het het eerste deel van het artikel van een Sikh, misschien de enige in de buurt, als zijnde representatief:
  18:40 Vanavond handhaaft hij, Sopal Singh, de orde op straat. Wijdbeens staat de wat oudere Sikh op het Kaapseplein ...

En ter verdere compensatie in de kop een reusachtige leugen:
  'Shariapolitie' is nergens te bekennen in de Hofstad

Hetgeen, tezamen met de foto's, een aardig equivalent is van het bekende schilderij van Magritte:

Een oude jeugdserie parafraserend, het origineel luidende: "Tonight London, tomorrow thee world!" (en denk hier een Duits accent bij): "Vanavond, Den Haag, morgen Nederland!" (en denk daar veel "sjsj" en "ggg" bij).

Een van de zeer weinige allochtonen die meer dan eéén keer iets van de andere kant heeft bekeken, is Ahmed Marcouch. Hier zo'n observatie, hoewel waarschijnlijk onbedoeld (de Volkskrant, 04-12-2012, door Ahmed Marcouch, zit voor de PvdA in de Tweede Kamer):
  Verkeerden knapten het vuile werk op

De inzet van 'rolmodellen' tijdens de jaarwisseling was succesvol, maar werpt ook de vraag op wat de welzijnsinstanties hebben gedaan en - vooral - nagelaten.


Tussentitel: Zonder de vrijwilligers had de politie het niet gered, en dat is niet goed

Dat is er nog eentje, maar niet degene die we bedoelen. Maar eerst even de hoofdboodschap van het artikel:
  De enorme nieuwjaarsinzet van Haagse moskeevrijwilligers tekent een verbetering: niet langer leggen gewone Nederlanders zich stilzwijgend neer bij het nieuwjaarsgeweld van groepen kwaadwillende en hufterige jongens, maar stellen zij de norm. Niet langer mijdt en vreest de politie de massa, maar mobiliseert ze die. Dat verdient navolging in heel Nederland.
    Toch heb ik heb ik gemengde gevoelens van vreugde en zorg na een etmaal patrouilleren met de politie tijdens de jaarwisseling in de Haagse Schilderswijk en Transvaalbuurt. Vreugde over het feit dat de politie door de burgers wordt gesteund. ... Zorgelijk is het falen van de gesubsidieerde welzijnsorganisaties. Zíj hadden de bewoners moeten mobiliseren. De politie had de etters vervolgens moeten opsporen en vastzetten.

Over de zachte-sector instanties die voortdurend falen. Maar het gaat dus om dit:
  Vreugde over het feit dat de politie door de burgers wordt gesteund. Want doorgaans vreest ze niet zozeer die veertig etters, maar het dreigend protest van zwijgende buurtgenoten die bij een politie-optreden loyaal blijken aan hun gewelddadige buurjongens.

En daarom zijn moslims een vijfde colonne: bij problemen met het Nederlandse gezag, kiezen ze altijd voor de mede-moslim - onafhankelijk van wat deze uitvreet.

Een bevestiging van het territoriale geweld van de moslims en een voorbeeld van de winst die ze er uit putten (de Volkskrant, 27-01-2012, door Berend Jan Bockting):
  Goed nieuws kun je leren

Klassieke media zijn te veel in zichzelf gekeerd. Nieuwsuur doet er iets aan met een Nieuwsacademie.


... Ger van Westing, eindredacteur van het dagelijkse nieuwsprogramma Nieuwsuur van NOS en NTR....
    ... de Nieuwsacademie, een eigen opleiding van Nieuwsuur, die vorig jaar door Van Westing is opgezet. ...
    De Nieuwsacademie is geboren uit het diversiteitsbeleid van de publieke omroep. Bij die aanbevolen mix van redacteuren gaat het niet alleen om afkomst, zoals het 'klassieke' diversiteitsbeleid voorschreef ...
'Wij zijn op zoek naar contacten in groepen waar we normaal gesproken niet zitten', zegt Van Westing. 'Als wij met Nieuwsuur in Utrecht in de wijk Kanaleneiland gaan draaien, worden we eruit geslagen ...

En het voordeel dat ze uit dit territoriale geweld krijgen:
  '... maar als onze Marokkaanse studente die daar uit de buurt komt meegaat, lukt het wel.'

Op individueel niveau heet dit afpersing: onder dreiging van geweld of in samengegaan met daadwerkelijk geweld iemand tot iets dwingen. Wat gekleurde etnieën als Marokkanen doen, met een ene deelgroep die geweld pleegt en een andere deelgroep die als gevolg van dat geweld voordelen en voorrechten krijgt, is een sociale vorm van afpersing. Iets dat in Frankrijk in 2005 en in Engeland is 2011 tot een voorlopig hoogtepunt is gevoerd middels het plunderen en platbranden van een deel van onze steden.

Een gevaar dat volgens de correspondent nog steeds bestaat (de Volkskrant, 09-03-2012, van correspondent Ariejan Korteweg:
  De campagnes van de bijzaken

Beroering is er wel degelijk in de strijd tussen Hollande en Sarkozy, maar over de cruciale thema's voor de Franse kiezers gaat die nooit.

...    De banlieues - de buitenwijken van grote en kleine steden waar miljoenen arme migranten wonen - vormen veruit het grootste sociale probleem waarmee Frankrijk kampt. Sarkozy laat er zich op voorstaan dat de afgelopen jaren geen geweld op grote schaal is geweest. Wat niet wil zeggen dat de problemen onder zijn bewind kleiner zijn geworden. Toch komt geen van de kandidaten met een plan van aanpak om deze tikkende tijdbom onschadelijk te maken.   ...

Een tikkende tijdbom, gevallen en liggende op bezet gebied.

Uit het archief uit de mond van een allochtoon (Leids universiteitsblad Mare, 01-04-2010, door Vincent Bongers):
  Energie uit slechte verhalen

Zijn vrienden konden niet terugzwaaien omdat ze handboeien om hadden. Mohamed Chohabi nam geen genoegen met zijn lot. Hij won een prijs voor de meest excellente en maatschappelijk betrokken allochtone student.

‘Als je een idee wilt krijgen hoe het in Marrakech of Istanboel is, dan moet je hier langskomen. Het is voor een buitenstaander net als of je op vakantie bent’, zegt Mohamed Chohabi, student rechten en winnaar van de ECHO Award voor de meest excellente en maatschappelijk betrokken allochtone student, als hij door de Schilderwijk in Den Haag wandelt. ...
    Chohabi is een Nederlander met een Marokkaanse achtergrond en hij groeide hier op en woonde er tot voor kort. ‘Deze buurt bestaat voor ruim 90 procent uit allochtonen.’ Het is hier volgens Chohabi niet eenvoudig om succesvol te worden. Hij schetst hoe ernstig de taalachterstand is die kinderen oplopen in de Schilderswijk. ’We spraken thuis Berbers en ik heb een tijdje op een Arabische school gezeten’, zegt Chohabi. ...

De Schilderswijk is bezet gebied waar honderden miljoenen in moeten om te voorkomen dat de toekomstige krijgers zich gaan bewapenen en de rijke buurten in de omgeving aanvallen. Zoals in Londen is gebeurd in 2011.

Weer een buitenlands geval (de Volkskrant, 13-03-2012, van een correspondente):
  Imam dood na aanslag in Brussel

Bij een aanslag op een moskee in de Brusselse gemeente Anderlecht is maandagavond één persoon om het leven gekomen. Volgens de burgemeester van Anderlecht gaat het om de plaatselijke 47-jarige imam. ...
    ... De moskee is grotendeels uitgebrand. Na de aanslag verzamelde zich een grote massa rond het gebouw, maar de politie kon de rust snel herstellen.
    De sjiitische moskee heeft een goede reputatie, maar kwam een paar jaar geleden in het nieuws toen ze dreigementen ontving vanuit soennitische hoek. Spanningen tussen soennieten en sjiieten in Irak bleken toen te zijn overgeslagen naar Brussel. Op dit moment is nog niets bekend over de motieven achter de aanslag. De migrantengemeente Anderlecht kampt met grote armoede, onveiligheid en integratieproblemen. Vorig jaar durfde de politie in sommige wijken zelfs niet meer te komen.

Latere berichten: het was inderdaad soenniet. In Nederland had trouwens al hoopvol het bericht prominent gemaakt met een plaatsing als eerste in de journaals. Want als het een blanke was geweest, was onmiddellijk het "Xenofobie!", "Discriminatie!!" en "Racisme!!!" circus losgebarsten. Natuurlijk is dit van de soenniet ook xenofobie, discriminatie en racisme, maar niet-blanken mogen dat.

Ook in Nederland is het al zo ver uit de hand gelopen, dat leden van de oligarchie er voor waarschuwen. Zonder het beestje natuurlijk bij zijn afkomst te noemen (de Volkskrant, 29-03-2012, door Bart Dirks):
  'Politie moet in de wijken actief blijven'

De nationale politie betekent minder agenten in Den Haag. Burgemeester Jozias van Aartsen pakt jeugdbendes streng aan.


Als de politie niet tot in de haarvaten actief blijft, dreigen no go-area's zoals in Frankrijk. Daarvoor waarschuwt de Haagse burgemeester Jozias van Aartsen. Met de komst van de nationale politie wordt hij de regioburgemeester die de samengevoegde korpsen Haaglanden en Hollands Midden leidt. Op 11 april bespreekt hij met de Haagse gemeenteraad het Veiligheidsplan 2012-2015.
...
Uw Rotterdamse collega Aboutaleb klaagt dat er te veel manschappen gaan naar de 'plattelandspolitie'.
'Ik betreur ook dat in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag de politie krimpt. Op 16 miljoen inwoners is het prima grotere eenheden te formeren. Maar er is één essentieel punt: we willen een sterk, lokaal gebonden politiemacht houden. Ook straks moet de politie tot in de haarvaten van wijken actief blijven, anders dreigen no go-area's zoals in Frankrijk. Het grootste gevaar is een agent die denkt: hier waag ik me niet meer, ik loop een blokje om.'   ...

Zoals eerst in Frankrijk en later in België wel al het geval is ...

Engeland is een ernstig multiculturalistisch land. Het helpt niets aangaande de houding van de moslimimmigranten (de Volkskrant, 25-01-2013, van correspondent Patrick van IJzendoorn):
  Moslimpatrouilles houden Banglatown 'netjes'

Ze zijn tegen homo's, alcohol en onzedig gedrag. Dus trekken fanatieke jonge moslims een Londense wijk in waar veel Bengalezen wonen.


,,,  Verderop in Fieldgate Street, voorbij een synagoge, werken Oost-Europese en Ierse bouwvakkers aan de uitbreiding van de East London Mosque. Het is een van de grootste moskeeën in Europa.
    Dit straatje in de Londense wijk Whitechapel was enkele dagen geleden, op een uitgaansavond, het werkterrein van de zogeheten 'Muslim patrols'. Jonge moslimmannen joegen daarbij mensen weg die ze liever niet in deze 'moslimwijk' zagen. Elders in de wijk werd een homoseksuele man op agressieve wijze uit de buurt gejaagd door twee 'buurtbewakers'. Ze plaatsten video's van hun daden op het internet. Er waren ook filmpjes te zien waarop ze bierflessen in de goot leegden en beha's van Marks & Spencer verbrandden.    ...
    De acties van de patrouillerende sharia-fanaten staan niet op zichzelf. Het Londense stadsdeel Tower Hamlets, waar Whitechapel onder valt, is bijvoorbeeld wel vaker in het nieuws gekomen in verband met aanvallen op homoseksuelen. De kunstenaars Gilbert & George, al decennia lang woonachtig in Banglatown, hebben ooit een collage gemaakt waarop ze afbeeldingen van zichzelf midden tussen allerlei homofobe graffititeksten en foldertjes van radicale moslims plaatsten. Regelmatig verschijnen er berichten over de infiltratie van extremisten in genoemde moskee, terwijl de gekozen burgemeester Lutfur Rahman volgens zijn vele critici banden heeft met extremistische groeperingen.
    De door de 'buurtbewakers' gebezigde waarschuwingen als 'Ga weg hier, dit is een moslimwijk', komen niet uit het niets. Onder Rahman is het Bengaalse karakter van de wijk danig versterkt. Aan de uiteinden van Brick Lane, beroemd om de curryhuizen en de gelijknamige, omstreden roman van Monica Ali, zijn islamitische bogen neergezet, in de volksmond de hijab gates geheten. Alle leden van zijn negen man en vrouw tellende kabinet zijn van Bengalese komaf en de meeste subsidies vloeien naar projecten ter meerdere glorie van de islamitische cultuur.
    ... 'De Bengalese gemeenschap is toch al erg naar binnen gekeerd', zegt de 44-jarige Kabir ... 'Zelf ben ik opgegroeid in Singapore waardoor ik misschien wat vrijzinniger. Veel van mijn buurtgenoten zijn ouderwets en leven in een kleine wereld. Ik durf te wedden dat drie van de tien Bengali in deze buurt nog nooit in de binnenstad zijn geweest. Fysiek leven ze hier, maar geestelijk gezien vaak nog in het land van herkomst. Die gekke patrouilles moeten daar iets mee te maken hebben.'

Bezet gebied, dus, dat Banglatown. Met één voordeel ten opzichte van de door creolen bezette gebieden: ze plegen geen uitvallen naar andere wijken om daar de boel te plunderen en in de brand steken, zoals in 2011.

En nog een voorbeeld (de Volkskrant, 25-02-2013, van correspondent Patrick van IJzendoorn):
  Reportage | Londense buurten

Blanke Britten weg uit Oost-Londen
 
In het oosten van Londen vindt een 'witte uittocht' plaats. De blanke East Enders voelen zich niet meer thuis.


Tussentitel: 'De immigratie is doorgeschoten. Het is intimiderend'

Steve Mason kijkt wat verloren in de etalage van makelaar Orange Square. 'Dat is een ritueel geworden. De hoop dat ik dit shithole kan verlaten, is klein.' Met deze onvriendelijke benaming doelt de 48-jarige schilder en behanger op East Ham, een overwegend Indiase wijk in het oosten van Londen. Het lijkt op een koude versie van Madras. Op de stoep van de High Street staan tafels met mango's, meloenen en groene bananen. Vrouwen in gekleurde sari's lopen de Shiva-supermarkt in. Een oude man beweegt met zijn handen drie keer van voorhoofd naar de lichtblauwe muur van de Laksmi-tempel. Het ruikt naar curry en wierook.
    Levendig is het East End nog altijd, tot in de late avonduren, maar niet op een manier die West Ham United-supporter Mason gewend is. Hij steekt een Silk Cut op en analyseert de ontstane situatie. 'Kijk om je heen, ik ben de enige blanke hier. Massa-immigratie heeft de wijk veranderd. Wat heb ik hier nog te zoeken? ...

De vijfde colonne heeft vaste voet onder de voeten. Over een tijdje breken ze uit. Daarna is het gedaan met de beschaving.

Nog twee voorbeelden (de Volkskrant, 22-05-2013, van verslaggeefster Janny Groen):
  'Zorgwekkend, deze nieuwe golf van radicalisering'

Tussentitel: Radicale elementen maken wijk nog niet tot ontoegankelijke sharia-enclave

'De Sharia-driehoek', ofwel de 'Punt van het Zwaard', waar een 'klein kalifaatje' aan het ontstaan is en de 'mini-sharia' wordt ingevoerd. In een artikel van het dagblad Trouw van zaterdag wordt een deel van de Haagse Schilderswijk, ook wel bekend als 'De vergeten driehoek' (vroeger over het hoofd gezien bij de stadsvernieuwing), afgeschilderd als een orthodox islamitisch getto.
    Gematigde moslims en niet-gelovigen zouden daar voortdurend worden lastig gevallen. De korte rok, alcohol, blote vrouwenschouder en snacks met varkensvlees zijn haram (verboden volgens de islam). Onkuis gedrag roept de toorn op van de hoeders van de islam. Bij problemen, bijvoorbeeld met huiselijk geweld, wordt de politie geweerd. Die aanpak is immers bij voorbaat niet halal (wat volgens de islam is toegestaan). Islamitisch orthodoxen lossen hun eigen problemen wel op.
    Een alarmerende schets van een parallel maatschappijtje, waar lokale en landelijke politici meteen bovenop sprongen. ...

Waarna de gebruikelijke dikke stroom ontkenningen volgden. "Ze hadden door de wijk gelopen en niets gemerkt". Alleen al uit dit soort opmerkingen blijkt de opzet en de kwade trouw. Want natuurlijk wordt zoiets niet open-en-bloot gedaan en al helemaal niet als "de camera" erop gericht is. Dit soort ontkennngen zijn valsheid en verraad.

Meteen ook als zodanig onthuld door het direct erop volgende bericht - natuurlijk niet op de redactiepagina's (de Volkskrant, 25-05-2013, ingezonden brief van Debbie Zoutendijk-Benjamin, Wassenaar):
  Moslimwijken

4 mei bezocht ik in het kader van de 'Open Joodse Huizen' de Paul Krugerschool in de Fischerstraat, gelegen in de Haagse wijk Transvaal. Deze wijk wordt bewoond door voornamelijk moslims en grenst aan de Schilderswijk waar Geert Wilders recentelijk een bezoek bracht.
    Toen Joden in de Tweede Wereldoorlog geen reguliere scholen meer mochten bezoeken, werden ze verplicht om uit heel Den Haag naar het Joods Lyceum in de Fischerstraat te gaan. Een oud-leerling vertelde 4 mei een indrukwekkend en ontroerend verhaal hierover.
    Na afloop vroeg ik aan een docente waar de plaquette was die dit oorlogsverleden herdacht. Beschroomd vertelde ze dat ze bezig waren geweest met een ontwerp hiervoor, maar ze zagen ervan af na geluiden uit de buurt dat zo'n gedenksteen niet geaccepteerd zou worden.
    Om de Joodse huizendag aan te kondigen, stond er een bord in de hal. Het kon niet buiten gezet worden omdat er was gedreigd dat dan de ramen van de school ingegooid zouden worden. Ik vertel dit naar aanleiding van de houding van sommige politici dat alles wel meevalt in moslimwijken. In Transvaal val het niet mee.

De moslims nemen onze wijken over, en met behulp van de autochtone vijfde-colonne daarna ook de steden en het hele land.

Kijk er eens: twee groepen vijfde-colonnisten die strijden over veroverd grondgebied (de Volkskrant, 31-05-2013, door Shashi Roopram, student-assistent van de afdeling sociologie aan de Vrije Universiteit en Hasan Küçük, fractievoorzitter van de Islam Democraten in de gemeenteraad van Den Haag):
  #HetDuel Uitgedaagd op Volkskrant.nl

Er is geen 'sharia-driehoek' in de Haagse Schilderswijk, stelt Hasan Küçük. Dat moslims er hun wil opleggen aan buurtbewoners, is een verzinsel van haatdragende hindoes. Shashi Roopram spreekt dit tegen.

Beste Hasan Küçük,


U claimt dat moslims niet welkom zijn in de Haagse 'sharia-driehoek'. Volgens u zijn in dat deel van de Schilderswijk niet de orthodoxe moslims het probleem, maar de daar wonende hindoes. Deze zijn volgens u religieus intolerant, wat onder meer zou blijken uit hun stem voor de PVV.
    Als er één buurt is in Nederland waar moslims welkom zijn, dan is het de Haagse Schilderswijk. Dat is mooi, want het creëren van thuisgevoel bevordert de betrokkenheid in de buurt, in het stadsdeel en uiteindelijk in de stad. Het wordt echter problematisch wanneer moslims hun normen en waarden proberen op te leggen aan andere buurtbewoners. ...
    U doet dit laatste af als een fabeltje en gebruikt daarvoor eigenaardige redenen. Zo is het artikel in Trouw waarin de discussie over de 'sharia-driehoek' werd aangeslingerd, volgens u niet objectief omdat de journalist in kwestie, Perdiep Ramesar, zelf een hindoe is. ...
    U verwijst ook naar een ander artikel in Trouw, over mijn onderzoek naar de keuze van hindostanen in Den Haag voor de PVV ... Zowel niet-moslims als gematigde moslims maken zich zorgen over de islamisering van de buurt en de overlast die Marokkaanse jongeren veroorzaken - onder meer bij de hindoetempel in de wijk - zo blijkt uit mijn onderzoek én uit het onderzoek van dagblad Trouw.
    Met het in een kwaad daglicht stellen van een journalist en het selectief gebruik van mijn onderzoek onder PVV-kiezers, toont u niet de intolerantie van hindoes aan. Wel toont u zo uw eigen intolerantie voor waarheidsvinding.

As-salam alaykum Shashi,
De 'Vergeten Driehoek' kent geen moslimprobleem, maar een anti-moslimprobleem. ...

Hier spreekt een molsim. Dus alles wat ook maar enigszins wijst op een probleem, ligt aan anderen. Oftewel: gewoon allemaal omkeren wat de heer Kücük schrijft:
  Wij hebben inderdaad een kanttekening geplaatst bij de objectiviteit van de betreffende Trouw-journalist. Niet zoals u beweert, omdat hij van hindostaanse afkomst is, maar omdat hij volgens ons een eenzijdig beeld schetst van de buurt.

Dat beeld klopt dus volkomen.
  Het lijkt ons aannemelijk dat deze journalist een eenzijdig groepje buurtbewoners heeft gesproken.

Het is dus zo dat de journalist met een representatief groepje buurtbewoners heeft gesproken
  We hebben inderdaad gerefereerd aan een eerder artikel van zijn hand over uw onderzoek onder hindostaanse PVV-stemmers. U gaf daarin zelf aan dat er sprake is van historisch bepaalde moslimhaat onder een deel van de Haagse hindostaanse PVV-stemmers. Als moslims maken wij ons grote zorgen over deze blinde haat.

Er is dus geen sprake van haat tegen moslims, maar bezwaren tegen overlast van moslims.
  Als moslims maken wij ons grote zorgen over deze blinde haat.

Er is dus sprake van haat van de moslims tegen de niet-moslims
  De keuze voor een haatpartij als de PVV ...

De PVV is dus ene partij die waarschuwt voor de overlast veroorzaakt door moslims.   
  De keuze voor een haatpartij als de PVV legitimeert u met de verwijzing naar de overlast die een aantal pubers heeft veroorzaakt bij de hindoe-tempel in de Schilderswijk. Een hindostaanse medeburger berichtte ons onlangs per e-mail dat het onze 'eigen schuld' is dat wij gehaat worden.

Degenen die overlast ondervinden van de islamitische overlastgevers hebben dus een afkeer van deze overlastgevers.
  Hoe kan iets je eigen schuld zijn als je niet aan dat iets hebt deelgenomen?

Het zijn dus de moslims die die overlast veroorzaken.
  En u heeft als hindostaanse PvdA'er begrip voor dit soort mensen? Gandhi draait zich om in zijn graf!

De heer Hasan Kücük daarentegen heeft precies gehandeld en geschreven volgens de richtlijnen van zijn geloof:
  ... anti-moslimprobleem ... PVV-retoriek ... hindostaanse PVV-stemmers ...Haagse hindostaanse PVV-stemmers. ... een haatpartij als de PVV ... dat wij gehaat worden ... haten ...

Waar de geest van vol is, loopt de mond van over: haat ... haat ... haat ...

De militairen willen een oefening houden met vredestichten in onderontwikkeld gebied in Verweggistan. Dus waar gaan ze heen (de Volkskrant, 20-06-2013, van verslaggever Jaap Stam):
  Militaire oefening in oude wijken

Een niet alledaags beeld: legeruniformen in Amsterdam-West en Nieuw-West. ze zijn op missie in de multiculturele samenleving. Wat leren ze van hun oefening?


Wat is de grootste nood van de lokale bevolking in het gebied waar Nederlandse militairen actief zijn? Een brug? Een centrum voor vrouwen? Een verharde weg? Een waterpomp? Militairen trekken deze week de Amsterdamse wijken West en Nieuw-West in om hun gesprekstechnieken in een multiculturele samenleving te trainen. Een oefening om een onbekend terrein snel 'smoel' te laten krijgen.
    Hun landmachtbataljon 1Cimic (cimic staat voor civiel militaire coöperatie) probeert een brug te slaan naar de burgers om die voor zich te winnen. In hun gesprekken met de lokale bevolking moeten ze er razendsnel achter zien te komen welke gevoeligheden er spelen, wie de belangrijke spelers zijn en of die ook de invloed hebben die ze zeggen te hebben.
    Met zijn 141 duizend inwoners, van wie net iets meer dan de helft niet-westerse allochtonen (vooral Marokkanen en Turken), 145 nationaliteiten en 45 talen biedt Nieuw-West een mooi trainingsterrein. Een ideale 'live environment', zegt Defensie. De militairen zijn er puur om te trainen, ze brengen geen advies uit aan de Amsterdamse bestuurders.    ...

Allemaal bijzonder grappig. De veiligheidscoördinator gooit er nog een witz bovenop:
  Tussentitel: Je moet vrienden maken in vredestijd. Dat je je niet hoeft voor te stellen als er echt narigheid is - Johan Mandemaker - veiligheidscoördinator Amsterdam-Nieuw-West

Nog grappiger. Zou het zijn als het niet zo treurig was.

Het probleem van alle verzwijg-campagnes is, dat je zo verdraaid goed op je woorden moet letten. Ook als het gaat over heel andere onderwerpen, zoals hier over de schoonheid, al dan niet, van de stad Brussel. Gewoon een toeristisch stukje, zeg maar. Hoewel stukje ... : het besloeg twee pagina's. Genoeg ruimte voor wat observaties in de kantlijn (de Volkskrant, 13-07-2012, van correspondente Leen Vervaeke):
  Het probleem is dat deze stad niet bestaat

De stad is niet populair: vies, druk, lelijk en ook nog onveilig. Klopt dat? Op pad met een voor- en tegenstanders

Nog nooit heeft Bianca Debaets zo veel moeite gedaan om één journalist te overtuigen. ...
    De journalist die overtuigd moet worden, is Jean Quatremer. De Europacorrespondent van de Franse krant Libération, en auteur van het geruchtmakende artikel 'Bruxelles pas belle'. Daarin noemde hij Brussel vies, onveilig en lelijk, een stedelijke ramp met een hopeloos ingewikkeld bestuur. ein wordt de komende jaren ontwikkeld, met woningen, kantoren en parken. Alles ecologisch, hedendaags en op mensenmaat. 'Voor de huidige kantoren is er al een wachtlijst', vertelt de projectontwikkelaar op het dakterras, waar werknemers van de zon kunnen genieten.

Tussenstuk:
Het (on)gelijk van Jean Quatremer
Brussel is een vreselijke stad, als we Jean Quatremer mogen geloven. De Franse journalist noemt de Belgische hoofdstad een vuile, onveilige en lelijke autostad vol files en uitlaatgassen. Heeft hij gelijk, of overdrijft hij?
...
5. Kortom, een vreselijke stad?
Brussel kampt met alle problemen waar ook andere grote steden mee zitten. Het ene (vuil) wat meer, het andere (raciaal geweld) wat minder.

Daar staat het. Het zijn slechts twee dozijn woorden, maar toch staat het er - in volle glorie: er is sprake van raciale spanningen. In alle grote steden. Dat wil zeggen: in alle grote steden met allochtone immigranten. Want allochtone immigranten zitten in allochtone immigrantenwijken. Alwaar ze strijd voeren met het blanke bestuur. En af en toe ook met elkaar. Raciale strijd. Als gevolg van de raciale spanningen.

Een shariawijk in Parijs (de Volkskrant, 03-07-2013, van de buitenlandredactie):
  Weg vrij voor vervolging Marine Le Pen

Fotobijschrift: Parijs, december 2010: in een van de straten rond een buurtmoskee zijn honderden moslims verzonken in hun vrijdaggebed (Reuters)

Het Europees Parlement heeft dinsdag de immuniteit opgeheven van Marine Le Pen, leider van de extreemrechtse Franse partij Front National. Daarmee is de weg vrijgemaakt voor haar vervolging wegens racistische opmerkingen.
    De Franse justitie wil Marine Le Pen vervolgen omdat ze de straatgebeden van moslims in Frankrijk heeft vergeleken met de bezetting van haar land door de nazi's. 'Een bezetting zonder soldaten, maar niettemin een bezetting', zei ze in 2010. Een Franse aanklager kwam daarna in actie op verzoek van een anti-racismegroepering.    ...

Die Franse aanklager is een vijfde-colonnist van het zuiverste water.

Terug naar Nederland. Waar nog steeds niets gedaan is. En dus gaan ze weer verder (de Volkskrant, 10-09-2013, van verslaggeefster Janny Groen):
  Radicale Haagse moslims: meer 'voetbalacties' tegen politie

Ging het zondag om een potje voetbal of verstoring van de openbare orde? In Den Haag dreigt een kat-en-muisspel tussen radicale moslims en politie.


De radicale moslims die zondag op een Haags trapveldje zijn aangehouden door de politie, hebben nieuwe voetbalacties aangekondigd. 'Volgende week zijn we er weer. Die week erop weer. En die week dáárop weer', zegt Abou Moussa, een van de voetballers. 'We gaan door met bewijzen dat Nederland een politiestaat is voor moslims.'
    Zondag kwam een veertigtal moslims bijeen op een speelveldje aan de Hondiusstraat. Om te voetballen, zeggen ze zelf. 'Dat zag er niet zo uit', reageert politiewoordvoerder Wim Hoonhout. '41 volwassen mannen in de schemering op een trapveldje, die een vlag ophangen en leuzen scanderen. Dat is geen gemiddeld potje voetbal.'
    Volgens de politie dreigde een verstoring van de openbare orde. Op 1 september was al ophef ontstaan over een foto op Twitter, waarop biddende moslims zijn te zien op een veldje met het logo van voetbalclub ADO. Een van hen zwaait met een islamitische vlag (zwart met witte Arabische letters).    ...

En er hoeft geen enkel misverstand te bestaan over de bedoelingen:
  'Broeders' die niet werden gearresteerd zijn na afloop van het incident - 'om te treiteren', zegt Moussa - naar een Cruyff Court gegaan om opnieuw een groepsfoto te maken met de gewraakte vlag.

Die bedoelingen zijn territoriaal. Waartegen dus maar één kruit gewassen is, en dat onmiddellijk ingezet moet worden. De laatste vreedzame oplossing. Uitzetting.

In haar pro-islamcampagne maakt levert de Volkskrant voortdurend brandstof voor een opstand. Zo werd het nieuws over het besluit dat de frauderende school Ibn Ghaldoun geen geld meer krijgt, gevolgd door een stuk dat bedoeld is als reclame, maar natuurlijk de tegenovergestelde uitwerking heeft (de Volkskrant, 13-09-2013, van verslaggeefster Charlotte Huisman):
  Reportage | Islamitisch gebedshuis op prominente plaats in Utrecht

Een moskee voor de hele buurt

In hartje Utrecht wordt de grootste moskee van Nederland gebouwd. Protesten uit de buurt zijn er niet geweest. Het gebouw staat dan ook open voor moslims én niet-moslims.


Tussentitel: Misschien dat we Koningsdag de minaretten oranje verlichten - Alpay Demirci - secretaris van het moskeebestuur

De twee uit transparant materiaal opgetrokken minaretten torenen 44 meter hoog boven het Utrechtse Lombok uit. Nu de grootste moskee van Nederland bijna af is, kan niemand eromheen. Zij ziet er kolossaal uit, ook omdat zij pal voor een wijk staat waar de meeste huizen maar drie bouwlagen tellen.
    Niet alleen in omvang steekt dit islamitische gebedshuis alle andere in Nederland naar de kroon, zegt Alpay Demirci, secretaris van het moskeebestuur. 'Ook is geen moskee in Nederland, en misschien zelfs in Europa, zo centraal gelegen: op loopafstand van Utrecht CS, aan de rand van het Utrechtse stationsgebied.'     ...

Gevolgd door nog veel meer uitingen van blijheid, verspreid over een hele pagina:

Dat er geen protest uit de buurt is gekomen, betekent hoogstwaarschijnlijk dat erdoodgewoon niet meer genoeg Nederlanders wonen in Lombok, Utrecht. Lombok, Utrecht, dus ook bezet gebied geworden.

En de blanken en hun cultuur moeten wijken (de Volkskrant, 04-02-2014, van verslaggeefster Janny Groen):
  Reclameborden tegenover moskee 'gekuist'

Onbekenden hebben in de nacht van vrijdag op zaterdag in de Haagse Schilderswijk reclameborden, die kennelijk als onzedelijk werden ervaren, met graffiti 'gekuist'. Op de affiches van de Turkse modewinkel Manzaram stonden deels ontklede vrouwen afgebeeld.
    Over het naakt was met grote witte letters het woord schaamte geschilderd. ...
    Honderd procent zeker is het niet dat de 'shariapolitie', ofwel radicale jongeren, de graffiti hebben aangebracht. Maar wel waarschijnlijk: de modewinkel staat tegenover een moskee. En het woord 'schaamte' zegt genoeg. ...

De Schilderswijk is een echte shariawijk. Geen Nederland meer.

De Engelse versie (de Volkskrant, 06-05-2015, van correspondent Patrick van IJzendoorn):
  Britse moslimvriend Galloway in het nauw

De flamboyante ex-Labour socialist George Galloway paait de moslimstem in Bradford. Met een Pakistaanse liefdadigheidswerkster hoopt Labour hem af te troeven.


In de voortuintjes van Manningham groeien vooral palen met verkiezingsaffiches. De overwegend Pakistaanse buurt van Bradford ...
    Bradford bleek een vruchtbaar jachtterrein te zijn voor Galloway. De stad in Yorkshire herbergt de grootste Pakistaanse gemeenschap van Engeland. Schoorstenen maken er plaats voor minaretten, nieuwe straten krijgen namen als Jinnah Court en binnenkort vinden hier opnames voor de Bollywood-film Welcome to Karachi plaats. Er liggen plannen voor de bouw van de eerste aparte vrouwenmoskee. Het vervallen Manningham staat bekend als klein Kasjmir, zonder de bijbehorende natuur. ...
    Staand naast de Hanfia-moskee beweren Nasik en Ash ...

Met de bijbehorende verschijnselen:
  Er zijn al doende hoge verwachtingen voor Labour's Naz Shah, maar in de campagne gaat het vooral over de achtergrond van deze liefdadigheidswerkster. Ze strijdt voor de vrijlating van haar moeder, die tot twintig jaar was veroordeeld, omdat ze haar mishandelende echtgenoot had vergiftigd met arsenicum.
    Shah zelf was op haar 15de uitgehuwelijkt aan een oude man in Pakistan, eveneens eentje met losse handjes.

Achterlijkheid, met als gevolg:
  In de schaduw van het voetbalstadion Valley Parade verzekert Sadia, een moeder van drie, over te lopen van Respect naar Labour. 'We hebben iemand nodig die zich meer inzet voor de wijk. Er is teveel zwerfvuil, er zijn te weinig banen. Onze jongeren raken op het verkeerde pad, doen foute dingen.'

Allemaal net als in Nederland.

De kerel genaamd Salaheddine maakte een paar jaar terug veel rumoer van de Nederlandhaat soort, maar is wat rustiger geworden. Hier toont hij zich een goede moslim, even iets vergetend (de Volkskrant, 17-09-2015, door Robert Vuijsje):
  Man van 32 miljoen

Welke rol speelt afkomst in Nederland? Robert Vuijsje onderzoekt het in een reeks interviews. Comedian Salaheddine (35): 'De televisie is een wittemanswereld.'

Maar hier is weer een mooi staaltje: hij wil Nederlanders van de televisie en vervangen door moslims. Echt kalifaat-denken. En hij doet nog een onvoorzichtige uitspraak:
  De televisie is een wittemanswereld. ... En ze zien niet in dat wij ook televisie kijken en met meer dan een miljoen mensen zijn.

Juist ja ... "Wij", de aanhangers van het kalifaat, zijn al met een miljoen. Dat nadert de kritische limiet: rond de 10 procent neemt het risico op islamatische opstand en burgeroorlog toe van matig tot zeer groot .
    Er was in ieder geval één persoon die het ook opmerkte (de Volkskrant, 19-09-2015, ingezonden brief van T. Goedings, Amsterdam:
  Meer dan een miljoen

In het interview met Robert Vuijsje zegt Salaheddine Benchikhi dat 'wij met meer dan een miljoen mensen zijn'. Daarin vergist hij zich. Wij zijn hier met ruim 16 miljoen mensen, en daar is hij er één van.

Maar de Volkskrant zal het nooit bemerken, en deze reageerder mist ook het doel, want wat hier staat is dit: "Wij willen de boel overnemen".

En nog eentje omdat die de volgende fase al aankondigt (Elsevier.nl, 15-12-2016, door Bauke Schram uitleg of detail ):
  ‘Vrouwen worden verbannen uit Franse moslimwijken’

Een reportage van de nieuwszender France 2 heeft ophef veroorzaakt in Frankrijk. Uit de korte documentaire blijkt dat in specifieke straten en plaatsen in Frankrijk vrouwen niet welkom zijn.

Het gaat in veel gevallen om buurten met een hoog aantal moslimmigranten. Zo werd gefilmd in Saint-Denis, waar meer dan eenderde van de bewoners in het buitenland is geboren. ‘Je kunt beter buiten wachten,’ zegt bijvoorbeeld de uitbater van een winkel. ‘Binnen mogen alleen mannen komen.’    ...
    In bepaalde straten is geen vrouw te vinden, en de journalisten die undercover gingen in de wijken, worden steevast geweigerd in cafés en kroegen. Journalist Caroline Sinz vraagt aan een man die haar wegstuurt wat hij zou doen als zijn nicht hier was. ‘Zij zou gewoon thuisblijven,’ antwoordt hij. ‘Ze doet wat ze wil hoor, maar ze komt hier niet binnen.’
    ‘We zijn hier in Saint-Denis,’ aldus de migrant, die de situatie tracht uit te leggen. ‘Het is hier niet zo als in Parijs, er is een heel andere mentaliteit. Het lijkt hier meer op de situatie thuis.’
    Ook de Barricade van Moeders, een organisatie die zich verzet tegen radicale en politieke islam in Frankrijk, bevestigt dat in bepaalde wijken vrouwen in de publieke ruimte vrijwel niet welkom zijn. Moslimmannen ‘bezetten’ een aantal steden aan de rand van de stad, stellen de activisten.    ...

Kortom: het is daar al Oost-Aleppo, en er bleek maar één manier om die op de barbarij te heroveren: schieten en bombardementen.

In Nederland worden vallen steeds meerwijken in steeds meer steden in handen van het kalifaat (de Volkskrant, 05-04-2018, door Peter van Ammelrooy):
  Jongeren jagen tv-ploeg weg uit Nijmeegse wijk

Zo'n twintig jongeren hebben woensdag een rtv-ploeg verjaagd uit de Nijmeegse wijk Lindenholt. De verslaggever en de cameraman van de streekomroep RN7 wilden reacties vastleggen van buurtbewoners op een schietpartij maandag, waarbij een 19-jarige Nijmegenaar gewond raakte.
    Volgens directeur Raymond Janssen van Nl, een van de streekzenders die samenwerken in RN7, werden de twee journalisten eerst uitgescholden, maar werd de situatie al snel bedreigender. De verslaggevers besloten daarop naar hun auto te gaan. Daar werden ze omsingeld door zo'n twintig jongeren. Die gooiden peuken de auto in. Het reportageteam vertrok daarna.    ...

In Nederland is op hetzelfde moment sprake van een steeds nijpender wordende woningnood, waardoor bijvoorbeeld Oost-Europese arbeiders, nu zo'n 400 duizend, geen plek kunnen vinden. Dat is dus simpel op te lossen: zet de kalifaat-bewoners die dit werk weigeren te doen uit richting kalifaat.


Naar Allochtonen, vijfde colonne , Allochtonen lijst , Allochtonen overzicht , of site home

 

1 dec.2011