VARA TV Magazine, #3-2005, door Berend Boudewijn
Schaar & lijmpot
Hoe Reinout Oerlemans tot tien heeft leren tellen. Notities van een oudere
kijker (en programmamaker).
VOORAL 'S ZOMERS wordt erdoor kranten geschamperd over het verschijnsel
herhaling. Ik heb dat nooit goed begrepen. Meestal zijn het de betere
programma's die worden herhaald. Opnieuw zien of alsnog inhalen, is geen straf.
Bijna alles wat in musea hangt of staat was al eerder te zien.
Of het publiek zich aan herhalingen ergert, betwijfel ik. Een
commerciële omroep als RTL 4 wacht zich toch wel om kijkers tegen de haren in te
strijken. Daar worden afleveringen van bijvoorbeeld Baantjer met
onverminderde gretigheid opnieuw bekeken. van Het zonnetje in huis
haalden diverse herhalingen zelfs hogere kijkcijfers dan de eerste uitzending.
In die categorie past ook Swiebertje. Geen vakantieperiode zonder
dagelijks de lotgevallen van de vrolijke landloper. En dan laat ik buiten
beschouwing de programma's van Ivo Niehe waarvan ik vreemd genoeg altijd het
gevoel heb dat het herhalingen zijn, zelfs als ze live worden uitgezonden.
NAAST HERHALING van volledige programma's heb je ook de compilatie gemaakt met
schaar en lijmpot. De fragmentenpotpourri, het brokkenratjetoe; de hutspot van
mengelmoes en varia. En het lijkt wel of er daar steeds meer van komen. Logisch
eigenlijk. Want al meer dan een halve eeuw worden in Nederland tv-programma's
gemaakt en al dat beeldmateriaal ligt maar in kelders te niksen.
Van die bloemlezingen - zo heb ik de indruk - krijgen de kijkers
wel een beetje genoeg. Althans als ze gemak zuchtig in elkaar worden gezet en
bij de samenstellers inzicht ontbreekt in wat er in het archief aanwezig is. Het
lijkt haast dat uitsluitend herhaald mag worden wat al eens herhaald is; men
lijkt alleen te putten uit eerdere compilatieprogramma's. Aan kennis over de
artiesten schort het ook wel eens, want regelmatig bellen samenstellers van deze
programma's overleden artiesten op en reageren dan laconiek of lacherig als ze
diens weduwe aan de telefoon krijgen.
De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat in het archief zoeken
naar fragmenten lastig kan zijn. Programmamakers waren destijds alleen
geïnteresseerd in hun uitzending. En om na die uitzending ook nog eens
formulieren accuraat in te vullen met namen en bijzonderheden schoot er dan bij
in 'als iedereen voldaan naar de kantine en de drank holde. Eigenlijk moetje
daarom weten wáár je in het archief naar zoekt en niet zoeken of je iets leuks
tegenkomt.
ANDERE TIJDEN BIJVOORBEELD weet regelmatig verrassende beelden boven
water te krijgen. Zoals die van de verloving van Beatrix en Claus waarop te zien
was hoe onze vormelijke vorstin indertijd dartel huppelend haar pas veroverde
Claus aan de hand over het gazon trok. Daar komt bij dat Andere tijden
van alles napluist over de gevonden beelden en daarvoor zelf weer op pad gaat
met de camera. Ik mag dat graag zien - dat de camera terugkeert naar de plek van
eerdere opnames, het naast elkaar leggen van toen en nu, een lus in de tijd
leggen. Als het vroegere van Gewest tot gewest nog eens gaat filmen bij
die oude houtzaagmolen, of bij dat kapelletje op die landelijke wegkruising.
vaak is het ding zelf afgebroken of de beek gedempt. Soms heeft men nog een
bejaarde opgedoken uit het oorspronkelijke fragment. Die zien we eerst monter en
jeugdig in een zwartwit landschap en vervolgens bij een druk viaduct waar hij
met bevende vingers op een vergeelde foto aanwijst waar zijn grootvader vroeger de koeien ging melken.
Maar helaas maken sommige fragmentenprogramma's een gemak
zuchtige indruk. De inhoud wordt haastig bij elkaar geknipt en volgens een vast
en knullig stramien aan elkaar geplakt. Dat heet in het tegenwoordige
omroepjargon format.
Zo bewijst producent Reinout Oerlemans hardnekkig dat hij tot
tien kan tellen. (Waarmee zijn ideeënrijkdom uitgeput lijkt). De tien lolligste
scheepsrampen, de tien gezelligste moorden, de tien overspeligste vreemdgangers,
de tien bestgeklede landverraders, de tien succesvolste lijstjes van tien, de
tien gemakzuchtigste televisieprogramma's, noem maar op. Je harkt uit het
archief wat beelden bij elkaar van bijvoorbeeld seksschandaaltjes, nummert ze op
de redactie willekeurig van tien tot één (alsof er zo'n volgorde zou bestaan) en
plakt alles aan elkaar met tussendoor een bronzen stem die platitudes uit de
roddelpers uitkraamt.
Dan zijn er de fragmentenprogramma's waar de presentator als
lijmpot fungeert, ook als dat eerder hinderlijk dan noodzakelijk is. Zo is daar
Andermans veren, een slimme vorm van parasiteren want het bestaat uit ouwe
succesnummers van populaire cabaretiers en entertainers. Ha! Toon Hermans, denk
je, maar dat had je gedacht. Eerst moetje de niet ter zake doende babbeltjes
uitzitten die tussen de nummers zijn geplakt. Dat zijn persoonlijke
filosofietjes van de presentator, gefilmd in stemmige, uitgestorven musea en
bibliotheken. Alle beschikbare energie lijkt te gaan zitten in de belichting en
de betoverende jasjes van de presentator, want de fragmenten zelf zijn vaak
onnadenkend met de schaar verminkt. (Overigens is de radioversie van het
programma, geput uit het privé-archief van een andere presentator, verrassend en
informatief).
Dan is er nog de presentator `plus een gast'. Die gast krijgt
beelden uit zijn tv-verleden te zien. Jos Brink heeft deze zomer die variant
gepresenteerd. Misschien hoort zijn programma in dit stukje eigenlijk niet
thuis. Niet zo zeer omdat het om uitgekauwde fragmenten ging, maar omdat het
vooral over onze Jos ging - met veel vreugdeloos geschater om zichzelf, waar de
gast zelden tussen kon komen. De hoge kijkcijfers bewijzen overigens dat er
liefhebbers zijn voor deze aanpak.
'DE SCHATKAMER' WERKT OOK met een presentator plus gast. Maar hier blijft
de presentator op de achtergrond. De gast wordt geconfronteerd met opgediepte
archieffrag-menten van en over zichzelf, waar hij dan weer commentaar op moet
geven. Het is een met aandacht gemaakt programma dat de rijkdom van het
beeldarchief illustreert en een aardig portret van de gasten oplevert. Het
theater van het sentiment maakt met animo gebruik van het overvolle archief.
Hier twee gasten die vroeger in het nieuws waren. Dat nieuwsfeit passeert
nogmaals de revue plus nog aardige weetjes en ditjes en datjes van diezelfde
dag.
Keus te over. Niet alleen in het beeldarchief voor de
samenstellers, maar zelfs voor de kijkers, zou ik zeggen. En als het niet
bevalt: niet mopperen, maar zappen.
Terug naar Diversen home
, of naar
site home
.
|