Bronnen bij Privatisering: de kosten

 
Privatisering brengt ook hoge kosten met zich mee:


  Uit:De Volkskrant, 17-10-2005,  van verslaggevers Merijn Rengers en Xander van Uffelen

Zorgstelsel vreet reclamegeld

De zorgverzekeraars hebben met het oog op de invoering van het nieuwe zorgstelsel de advertentiebudgetten naar recordhoogten opgekrikt. De bruto uitgaven voor reclame op tv, radio en in de gedrukte media zijn in de eerste negen maanden van 2005 bijna vervijfvoudigd naar 33 miljoen euro. Dit blijkt uit gegevens van Nielsen Media Research (NMR).


Met het advertentie-bombardement spelen de verzekeraars in op de invoering van het nieuwe zorgstelsel. Voor particulieren en ziekenfondsverzekerden geldt vanaf 1 januari 2006 een basisverzekering. Klanten kunnen in dit nieuwe systeem eenvoudig overstappen naar een andere verzekeraar. Met grote advertentiecampagnes willen de zorgverzekeraars klanten bij de concurrenten wegkapen en bestaande klanten binnenboord te houden.
    Zorgverzekeraar Menzis gaf met 7,6 miljoen euro het meeste geld uit aan reclame. Ook Agis (4 miljoen), Achmea Diensten (3,6 miljoen) en Zilveren Kruis Achmea (3,2 miljoen) schroefden hun reclamebudgetten sterk op. ...
    ... De zorgsector treedt met de extra reclames in het spoor van andere sectoren waar de overheid marktwerking introduceerde. Energiebedrijven als Nuon, Essent en Eneco gaven vorig jaar aanzienlijk meer geld uit aan werving.


Naar Privatisering  , Economie lijst , Economie overzicht , of naar site home .