Bronnen bij Media, hetzes, Fortuyn: censuur op de hetze

22 dec.2004

De hetze tegen Fortuyn kan ook gezien worden als een vorm van censuur, namelijk censuur op het aankaarten van het het allochtonen- of integratieprobleem. Nadat dat mislukt is, kwam er nog een tweede vorm van censuur, namelijk de censuur op het bewijs van de eerste censuur:


Uit: De Volkskrant, 07-08-2004, van verslaggever Jean-Pierre Geelen

Van Gogh mag Journaalfragment niet gebruiken in film over Fortuyn

Over censuur zul je filmer/columnist Theo van Gogh niet onmiddellijk weer horen loeien, zo schreef hij gisteren in zijn column voor de Metro, maar de vraag blijft. Waarom willen de NOS en de VARA niet de beelden afstaan die hij had willen gebruiken in zijn speelfilm 06/05 over de moord op Pim Fortuyn?

Van Gogh aasde op het veelbesproken Journaal-item waarin toenmalig politiek redacteur Job Frieszo een oud programmaboekje van de Centrumdemocraten in beeld hield om een vergelijking te maken met Pim Fortuyn. Bij de VARA vroeg de filmer om de eveneens veelbesproken beelden uit het programma Het Lagerhuis, waarin Marcel van Dam zijn discussiepartner Fortuyn 'een minderwaardig mens' noemde. De beelden zijn voor iedereen na te zien bij het Instituut voor Beeld en Geluid, maar voor hervertoning weigeren de omroepen toestemming te geven.  ...


De Volkskrant
, 11-12-2004, mediakatern, rubriek Circuit.

0605
Morgen gaat 0605 in première, de film van Theo van Gogh over de moord op Pim Fortuyn. Met het gewraakte fragment waarop Marcel van Dam de latere politicus uitmaakt voor `een buitengewoon minderwaardig mens'. De VARA weigerde het fragment, afkomstig uit een aflevering van Het Lagerhuis uit 1997, tot driemaal toe af te staan. En tóch zit het in 0605. Rara? Circuit vond op de deurmat zomaar ineens een verklaring van journalist Bas Senstius, voormalig redacteur bij de VARA, thans bij Rondom Tien:
      'In de zomer van 1999 startte de VARA met het televisieprogramma Het Zwarte Schaap, waar ik als redacteur kwam te werken. In 2000 was Theo van Gogh aan de beurt en begin 2001 namen we eindelijk de aflevering over Pim Fortuyn op, toen nog Elsevier-columnist. Vanaf het eerste telefoontje drie jaar eerder was hij enthousiast en wilde hij wel meedoen. Maar pas in de derde serie kwam het rond. Op het fragment uit Het Lagerhuis na, dat bleef onvindbaar en geblokkeerd door de VARA. Het heeft eindredacteur Jan Nagel weken gekost, maar uiteindelijk kreeg hij toestemming van VARA-directeur Vera Keur om het Lagerhuis-fragment uit 1997 te gebruiken voor Het Zwarte Schaap.
     Nog geen 24 uur na de moord op Pim Fortuyn haalde de VARA de site van Het Zwarte Schaap uit de lucht, vijftien maanden na de bewuste uitzending. Er waren duizenden hate-mails binnen gekomen bij de VARA. Herhaling van die uitzending zou de boel maar op scherp zetten. Net op tijd vond Van Gogh een VHS-je met het Lagerhuis-fragment op zijn deurmat. De zondag voor hij werd afgeslacht stond zijn boodschap op mijn voicemail: 'Jullie krijgen een speciale première in een mooi zaaltje met bergen coke en drank, alles is geregeld.'
     Noem het geblokkeerd, het is en blijft censuur. En dat past een publieke omroep niet. Laat staan een ex-PvdA-coryfee. Historici van de toekomst en documentairemakers, journalisten en schrijvers moeten onbeperkt gebruik kunnen maken van de archieven van de publieke omroep. Van Gogh ging ervan uit dat hij het fragment uiteindelijk wel via legale weg zou kunnen bemachtigen. Niet dus. Theo, je bent voor niets gestorven, ze leren het nooit.'


IRP
:   Het kan het daglicht niet verdragen ... het definitieve bewijs van kwade trouw. Inderdaad: ze leren het nooit.


Naar De hetze tegen Fortuyn , Media kongsi Media lijst , Politiek & media overzicht  , of site home .