De mediakongsi
De media zijn naast een maatschappelijke fictionaliteit ook een beroepsgroep.
Die net als de meeste beroepsgroepen, bepaalde functionele eisen stelt., hetgeen
bij de gedrukte media bijvoorbeeld goed kunnen schrijven is, en bij de
elektronische media goed kunne spreken. De natuur heeft ervoor gezorgd da er ook
onder mensen veel variatie is met bijbehorende variaties in capaciteiten, die je
ook in groepen kan indelen. Het is duidelijk dat bepaalde groepen met bepaalde
capaciteiten meer geschikt zijn voor het ene beroep dan het andere - zoals lange
mensen geschikter zijn voor hoogspringen. En in iedere beroep zal je dus een
kenmerkend soort mensen tegenkomen, zoals geïllustreerd hier. => .
Voor de media zijn er, naast goed kunnen schrijven of
spreken, nog meer vereisten op te stellen, even all soorten journalistiek op één
hoop gooiende:. Erop uit willen trekken, een onderzoekende geest,
nieuwsgierigheid, en dat soort dingen. Dus ook niet bang voor nieuwe dingen,
niet direct afgeschrikt door gevaar, en een mate van zelfstandigheid.
Nu komen bij mensen alle mogelijke eigenschappen niet willekeurig
verdeeld voor, maar in combinaties. Zo blijkt bijvoorbeeld goed kunnen schrijven
vaak voor te komen tezamen met een sterkere fantasie, en goed kunnen spreken
samen te komen met goed kunnen liegen. Allemaal niet één-op-één, natuurlijk,
maar als trends, die alleen in groepen echt zichtbaar zijn. Ongetwijfeld om dat
er achter de deeleigenschappen weer hogere verbanden zitten zoals die tussen
nieuwsgierigheid en fantasie - het gaat beide over het geestelijk kunnen
bevatten van een andere wereld dan de direct uit eigen en bekende ervaringen
voortvloeiende.
Waar het om gaat is dat uit eisen voor een functie, een bepaald
soort mensen in de beroepsgroep voortvloeit. Iets dat in het geval van de
media als ervaringsfeit bekend genoeg is, onder terminologie als "de linkse
kerk", "die linkse media", en dergelijke. Waar onmiddellijk tegenin geroepen kan
worden dat er ook rechtse media bestaan, waarbij uit vergelijking direct volgt
dat de karakteristiek als links juist is. Want "rechte media" beperken zich
vrijwel uitsluitend tot twee zaken: vertegenwoordiging van het belang van de
rijken (door wie ze direct of indirect betaald worden), en al dan niet dom
vermaak,. met als levende illustratie de Angelsaksische tabloid-pers in
handen van pers-magnaten en met blote meiden op pagina 3. In zekere zin zijn
"rechtse media" de voortzetting in de moderne tijd van de rol van de kerk als
instituut: opium voor het volk.
Sinds de Tweede Wereldoorlog zijn er een aantal duidelijke gevallen
geweest waaruit bleek dat de media, journalisten, onderling afspraken maken over
wat er al dan niet in het nieuws komt of gepubliceerd wordt. Recent in het
nieuws gekomen naar aanleiding van de dood van Prins Bernard is het universele
zwijgen over alles rond de affaire Greet Hofmans. Maar belangrijker zijn de
gevallen waar het niet om oppervlakkige zaken als het koningshuis, maar
politieke en culturele trends en standpunten gaat. Men zou mogen aannemen dat de
media en journalistiek alle politieke meningen en stromingen op gelijkwaardige
wijze zouden behandelen, zolang die meningen niet duidelijk strafrechtelijke
aspecten bevatten.
Er zijn een aantal gevallen bekend waarin dat laatste duidelijk niet het geval
is. Voorbeelden zijn de Buikhuisen-affaire staande voor het
genen-versus-opvoeding debat
, de
allochtonen-overlast
, de
boycot van Hans Janmaat en de Centrum-Democraten
, het
asielzoekersdebat
, de
hetze tegen Fortuyn
, het
handenschud-incident met minister Verdonk
, het
stilzwijgen over de overbevolking en het immigratieprobleem
, de
kernenergie
, de
alfa versus bèta cultuurstrijd, en de buitenlandse politiek
. Een
belangrijk gemeenschappelijk thema in al deze hetzes was het refereren aan de
oorlog
. In de
gevallen van de Buikhuisen-affaire en het genen-versus-opvoeding debat, de
boycot van de CD, de allochtonenoverlast en het Verdonk-incident is inmiddels
ook in de media toegegeven dat men daar fout zat. Dat is natuurlijk niet
openlijk gebeurd, als onderwerp van een artikel, maar in tussenregels naar
aanleiding van recentere discussies
.
Hetzes als boven genoemd ontstaan niet door een specifiek plan, een samenzwering
in de letterlijke zin. Maar dat er geen echte samenzwering is, betekent niet dat
er niet een zekere mate van planning in zit. De mediawereld heeft ook
hiërarchieën – er is een publicatiebeleid, en dat beleid wordt bepaald door de
hoofdredactie, in de praktijk waarschijnlijk de hoofdredacteur en een beperkt
aantal intimi onder de redacteuren en journalisten van het medium
. In
deze wereld bestaat een spreiding van meningen die zeer veel nauwer is dan die
binnen de Nederlandse bevolking als geheel - "linksig intellectueel" is
waarschijnlijk de beste omschrijving
. In
zulke beperkte clubjes kan wel degelijk besloten worden bepaalde dingen wel en
niet te doen, zoals het zeer negatief behandelen van de CD (anno 2011 heeft Paul
Wittemen, ten tijde van de CD presenator en redacteur van het
VARA-actualiteitenprogramma Achter het nieuws, diverse keren op de
televisie toegegeven dat die afspraken er inderdaad waren), en het niet
behandelen van incidenten met een allochtone achtergrond
.
Bovendien bepalen deze clubjes wie wel en niet op televisie, of in de krant,
komt
. De
invloed van deze clubjes is aanzienlijk tot groot
.
En naast deze vaktechnische clubjes, zijn er ook een groot aantal andere
verbanden tussen mediafiguren en politici, waarin min of meer duidelijke
afspraken gemaakt kunnen worden over hoe bepaalde zaken te behandelen. Dit soort
clubjes probeert natuurlijk zo veel mogelijk onbekend te blijven, maar soms komt
er toch iets van naar buiten
.
Het constateren van dit proces is van essentieel belang voor deze website. De
analyses en de conclusies alhier staan dusdanig ver af van veel geheiligde
opvattingen van de prominente figuren in de media en politiek, dat ook deze
website beducht moet zijn voor een eventuele behandeling als die van Janmaat,
Buikhuisen of Pim Fortuyn.
Naar Media belangen
,
Media lijst
,
Politiek & media overzicht
, of site home
.
|