Anglicisme: kinderen

23 feb.2007

Weinigen zullen ontkennen dat de ultieme maatstaf van een maatschappij is hoe zij omgaat met haar kinderen. Het onderstaande onderzoek is gedaan in de rijkste landen ter wereld en geeft een overdonderend duidelijk antwoord op de vraag welke soort maatschappijen hierin het best en het slechtst scoren: de Rijnlandse landen staan bovenaan, en helemaal onderaan, met stip, staan de Verenigde Staten en Groot-Brittannië - inhoudende de definitieve veroordeling van het Angelsaksische model en haar voornaamste motor: het kapitalisme:
 

Uit: De Volkskrant, 15-02-2007, van correspondent Gert-Jan van Teeffelen
 
Armoede en harde karakter van maatschappij maakt ongelukkig, klinkt in de reacties op onderzoek van Unicef

Britse kinderen het slechtst af

Overgewicht en het vroegtijdig verlaten van school: de Britten gaan aan kop. Rijk land met grote armoede.


Onbehagen en gêne; dat zijn kortweg de Britse reacties na het Unicef-rapport over het welzijn van kinderen. Hoewel de economie gouden tijden beleeft en het land tot de rijkste naties op aarde behoort, zijn Britse kinderen het slechtste af in de onderzochte groep industriële landen. ‘Zelfs Griekenland en Polen staan boven ons’, zei een BBC-presentator, die niet eens de moeite nam zijn afschuw te verbergen.
    Het resultaat komt des te harder aan, omdat Groot-Brittannië in alle onderzochte categorieën onder het gemiddelde scoort. Op liefst drie hoofdonderdelen – geluk, risicovol gedrag en relaties – neemt het land zelfs de allerlaatste of op een na laatste positie in.
    Een kleine greep: ruim 30 procent van de Britse 11- tot 15 jarigen zegt twee of meer keer dronken te zijn geweest – tweemaal zoveel als in andere landen. Pesten en vechten: Groot-Brittannië zit in de top. Overgewicht, cannabisgebruik, het vroegtijdig verlaten van school: idem dito.
    De grote vraag is wat de achterliggende redenen zijn voor deze klassering. De Britse regering deed het onderzoek gisteren af als achterhaald, omdat veel meetgegevens enkele jaren oud zijn. De situatie zou intussen iets zijn verbeterd. Maar gelet op de scores zou het land ook in dat geval nog in de onderste regionen bivakkeren.   ...
    Er lijkt echter meer aan de hand. Zo zou het harde karakter – ‘dog eat dog’ – van de Britse maatschappij een rol kunnen spelen, waarbij klasse, afkomst en competitiedrang tot de dominante factoren behoren. Veelzeggend is het antwoord op de vraag of scholieren hun leeftijdgenoten meestal ‘aardig en behulpzaam’ vinden. Een magere 40 procent van de Britse jongeren onderschreef deze stelling, aldus Unicef. In Nederland en veel andere landen antwoordt meer dan 70 procent bevestigend.   ...


Klik op de figuur voor een grotere versie

Red.:   Ter contrast: in de minst Anglicistische landen is het leven voor kinderen het best:
 

Uit: De Volkskrant, 15-02-2007, van een correspondent (Londen)

Kinderen nergens zo gelukkig als in Nederland

Nederland is voor kinderen het prettigste westerse land om op te groeien, aldus een woensdag gepubliceerde studie van Unicef, de kinderorganisatie van de VN. Van de 21 onderzochte geïndustrialiseerde landen zijn Groot-Brittannië en de Verenigde Staten hekkensluiter.
    Unicef deelde de resultaten van het onderzoek Child poverty in perspective: An overview of child well-being in rich countries op in zes categorieën, waarbij onder meer veiligheid en gezondheid, onderwijs, familie- en vriendschapsrelaties en het subjectieve geluksgevoel aan bod kwamen. Op vrijwel al deze punten zit Nederland in de top, die verder bestaat uit Zweden, Denemarken, Finland en Spanje.   ...
    De constatering van Unicef dat de rijkdom van een land geen garantie is voor het welzijn van kinderen, wordt onderschreven door de slechte klassering van de VS en Groot-Brittannië. Op het gebied van veiligheid en gezondheid scoort geen westers land zo weinig punten als de VS, vanwege onder meer indicatoren als kindersterfte, een laag geboortegewicht en ongevallen en verwondingen.


Red.:   Nee, rijkdom heeft er niets mee te maken - althans niet in de positieve zin - het is precies andersom: hoe meer rijkdom, hoe meer klassenverschillen, hoe slechter de maatschappij voor het kind. Logische verbinding: in die maatschappijen heerst een "Ikke, ikke, ikke, en de rest kan stikke"-mentaliteit.


Naar Anglicistisch beleid , Rijnlandmodel overzicht , of site home .