Bronnen bij Rijnlandse managementmodel: orkestmodel

2 mei 2010

Grappige ontwikkeling: ook in de werkelijke wereld is inmiddels het orkestmodel geïntroduceerd:


Uit: De Volkskrant, 24-04-2010, van medewerker Guido van Oorschot

Managen leer je van de maestro

Hoe werkt leiderschap? De Amerikaanse dirigent Roger Nierenberg kwam het in de Leidse Stadsgehoorzaal uitleggen in een workshop. Met orkest.

...   Het is een doordeweekse middag in Leiden en door de Stadsgehoorzaal golft Beethovens ouverture 'Egmont'. Alleen: hier is geen concert gaande, maar een workshop. Over leiderschap. Hij wordt gegeven door Roger Nierenberg, een dirigent uit New York. The sound of working luidt de titel.
    Nierenberg (62) legt uit wat je over effectief leiderschap kunt leren van een symfonieorkest. Hij heeft er een term voor bedacht: The Music Paradigm - het muzikale model. Zijn publiek in Leiden bestaat uit honderden relaties van een consultancy- en coachingsbureau. ...
    Toevallig verschijnt deze week de Nederlandse vertaling van Nierenbergs nieuwe boek. In Maestro. Leiding geven door te luisteren kun je lezen dat een leider wordt gedreven door een visie. Dat hij die vertaalt in aanwijzingen die begrijpelijk en uitvoerbaar zijn. En dat hij daarover helder communiceert met het personeel. Precies het werk van een dirigent.
    Aan de verzamelde leiders geeft Nierenberg zijn eerste opdracht: concentreer je op een orkestmusicus. Merk op hoe soepel en creatief een hoboïst of hoornspeler zijn instrument hanteert. '
    'Terwijl u vroeger buiten speelde', klinkt de uitleg, 'werkten zij aan hun skills. Ze werden erom uitgelachen. Ondertussen leerden ze wel wat zelfkritiek is, hoe je omgaat met spanning en dat je, wanneer het even niet lukt, niet de schuld op een ander kunt schuiven.'
    Die komt aan, de zaal valt stil.   ...


Red.:    Allemaal zaken die die leidinggevenden, met een inhoudsloze studie en een bureau baantje achter de rug, niet hebben. Het is natuurlijk een vrijwel onoverkomelijk achterstand. Het enige dat het goed kan maken in een zeer open en luisterend oor, een concentreren op de inhoud, en het opzijzetten van de ego-neigingen. In de praktijk blijkt dat dus vrijwel haalvaar.
     De dirigent heeft ook wat voorbeelden van de reacties van de professionals, en wat andere opvallendheden:

  Dan laten de musici horen hoe ze saaie, vervelende en ijdele dirigenten te grazen nemen. Net niet zuiver intoneren. Spelen op de automatische piloot. Zo min mogelijk doen zonder dat het opvalt. 'Wees eerlijk', zegt Nierenberg, 'werken de meeste organisaties niet op die manier?'
    De hilariteit slaat toe wanneer hij op de bok een paar foute maestro's imiteert. De dirigent met de wazige slagtechniek: gelijk inzetten kun je wel vergeten. De man met z'n neus in de partituur: nul fout, maar ook geen inspiratie. Of neem de bemoeial die voortdurend probeert te sturen: weg eigen initiatief.
    Gelach en gefluister. Dat type kennen de leidinggevenden kennelijk.
    Nierenberg hangt ook nog even de artiest uit, de dirigent die groot gebarend vooral werkt aan zijn ego. 'Ik was ook zo iemand', bekent de Amerikaan. 'Als jonge dirigent ging ik voor mezelf en niet voor het resultaat.'

En dat laatste is ook een vrijwel universeel euvel: "gaan voor het resultaat", levert op den duur minder resultaat.


Naar Rijnlandmodel lijst , Rijnlandmodel overzicht  , of site home .