Rijnlandse normen en waarden: voorstellen

13 nov.2007

Rijnlandse normen en waarden zijn erop gericht asociaal gedrag dat ernstig nadeel berokkent aan medeburgers in te dammen. Tot nu toe doet de maatschappij dat op een manier die in vele gevallen geheel of gedeeltelijk ineffectief is gebleken. In het Rijnlandmodel wordt overwogen dat de belangen van degen die schade lijden groter is dan van de overtreders, dus worden voorstelen gedaan die wel werken.

Alcoholreclame is verboden.
    Argumentatie: Er zijn in extrema twee gevallen: alcoholreclame werk wel, of alcoholreclame werkt niet. Is dat laatste het geval, is een verbod strikt neutraal. Werkt alcoholreclame wel, moet het verboden worden gezien het huidige misbruik. Dit geldt dus ook ook voor alle tussenliggende gevallen, omdat die liggen tussen "het maakt niets uit" en "het is slecht" uitleg of detail .

Herhaalde ernstige verkeersovertredingen worden bestraft met eerst een voorlopige en bij de derde een definitieve ontneming van de rijbevoegdheid.
   Argumentatie: Alle tot nu toe gehanteerde aanpak met boetes en dergelijk heeft niet geholpen - er rijden nog steeds mensen rond die tientallen overtredingen begaan. Dit voorstel maakt daaraan een definitief einde, in samenwerking met de volgende regel.

Rijden zonder rijbevoegdheid wordt bestraft met het onteigenen van de auto. Bij een tweede overtreding wordt ook nog een kwart van het vermogen als boete geheven.
    Argumentatie:  Dit is om te voorkomen dat rijken de dans ontspringen door af en toe het verlies van een auto op de koop toe te nemen.

Televisiezenders die regelmatig sociaal ongewenst gedrag propageren, zoals muziek waarin geweld of seksueel misbruik wordt verheerlijkt of vergoelijkt, of die op kinderen gerichte reclames uitzenden, moeten achter een decoder, zodat ouders desgewenst hun kinderen hiervan kunnen.
    Argumentatie: het gaat hier om de vrijheid tot afscherming van ongewenste maatschappelijke invloeden op de opvoeding. Iedereen heeft recht op vrijheid van opvoeding zolang die anderen niet stoort, maar iedereen heeft ook het recht zich van de keuzes van anderen dienaangaande te vrijwaren. Waar dat voor scholen en dergelijke mogelijk is door separatie, is dat voor media en dergelijke tot nu toe niet het geval. Deze regeling biedt daartoe wel de mogelijkheid uitleg of detail .

Alle op kinderen gerichte reclame is verboden.
    Argumentatie: Psychologen hebben uitgezocht dat kinderen niet voldoende geestelijke weerbaarheid hebben om zich te weer te stellen tegen de invloeden van reclame. Dit is voldoende reden voor een algeheel verbod.
 

Naar Rijnlandmodel, normen en waarden , Rijnlandmodel, lijst , Rijnlandmodel, overzicht , of site home .