Bronnen bij Rijnlandse normen en waarden, voorstellen: alcohol

13 nov.2007

Er wordt over het effect van reclame voortdurend gelogen, zodra het over zaken als alcohol gaat, dat het toch niet zou uitmaken. Onderstaand wordt de leugen ontmaskerd:
 

Uit: Volkskrant website 13-11-2007, ANP

Alcohol op tv: jongeren meteen aan de fles

Zien drinken, doet drinken. Jongens die naar alcoholreclames kijken of naar een film waarin veel alcohol voorkomt, gaan direct meer alcohol gebruiken. Bij veel alcohol op de buis drinken ze anderhalf glas per uur extra.


Dit blijkt uit onderzoek van de Radboud Universiteit Nijmegen, dat is verricht in samenwerking met STAP, Stichting Alcoholpreventie. Al langer is bekend dat blootstelling aan alcoholreclame op lange termijn leidt tot een hogere alcoholconsumptie.
    Als de jongens naar een film en reclameblok met drank keken, consumeerden ze in een uur drie glazen drank. Bij een ‘alcoholneutrale’ film en commercials zonder drank bleef dat beperkt tot anderhalf glas. Waarschijnlijk door onbewust imitatiegedrag, zeggen de onderzoekers. ...


Naar Rijnlandmodel, normen en waarden, voorstellen , Rijnlandmodel, normen en waarden , Rijnlandmodel, lijst , Rijnlandmodel, overzicht , of site home .