Bronnen bij Rijnlands onderwijsbeleid: kwaliteitsverlies

 
Het gelijkgeschakelde basisonderwijs probeert zo veel mogelijk soorten leerlingen in dezelfde klas te stoppen. Dat heeft geleid tot een algemeen niveaudaling van het hele onderwijs. In zo'n gemengde klas, met een aanzienlijk aantal zwakkere leerlingen, zijn de gewone wat-meer-vragende dingen al moeilijk, want dan krijg je zoveel teleurgestelde en afvallers:
 

Uit: De Volkskrant, 22-12-2005, rubriek Gemengde berichten door Martin Sommer

Onder onderwijzers (15)

Het rode potlood is tegenwoordig taboe in het onderwijs. Maar of de leerlingen en studenten met die meevoelendheid wat opschieten?

De leerling heeft de klassenstrijd gewonnen van de docent. Er is een overmaat aan sympathie voor leerlingensores, vertaald in verlaging van de eisen.
    Ga nou es op zo'n school kijken die iets met het nieuwe leren doet, zei een collega. Die leerlingen zitten rustig te werken terwijl ze vroeger niet te handhaven waren. Vooruit met de geit, dacht ik, en belandde op het ROC Midden Nederland in Utrecht. ...
    Dat is de ellende met die leuke schoolreportages: je moet vooral opletten wat er niet gebeurt. Even doorvragen, leert dat deze studenten noch de opleiding onderwijsassistent inhoudelijk op het onderwijs zijn toegerust. Pedagogisch zal het allemaal wel in orde zijn. Maar je kunt met het diploma vmbo-kader aan deze studie onderwijsassistent beginnen - een niveau ónder de oude mavo. Vakinhoudelijke kennis is in de opleiding vrijwel gereduceerd tot nul, tenzij er een 'leervraag' opwelt. ...
    Hoe ging het verder met het Engels nakijken, Tugce? Het was niet de bedoeling dat ze het rode potlood zou hanteren. 'Hallo zeg, daar begin ik niet aan. Zoveel fouten.' Ja, bevestigt mijn oude vriend M. 'Dat is ook heel demotiverend, als overal een rode streep doorheen staat.' In het nieuwe leren is het rode potlood taboe. En niet alleen in het nieuwe leren. Als je het mij vraagt, is het in pedagogische kring een tamelijk wijdverbreid inzicht dat kinderen niet teveel teleurgesteld moeten worden. Dat is slecht voor de kinderziel. Niet teveel eisen stellen. 'De leerling heeft de klassenstrijd van de leraar gewonnen, zei historicus Piet de Rooij onlangs in een praatje.   ...


Red.:    En hier is een voorbeeld van precies de tegenovergestelde aanpak:


Uit: De Volkskrant, 21-06-2007, van correspondent Gert-Jan van Teeffelen

Dankzij filosofieles op de lagere school kunnen kinderen helderder denken en worden toleranter
 
Schotland kweekt kleine wijsneuzen

Sinds 2001 krijgen Schotse kinderen op de lagere school les in filosofie. En wat blijkt? Hun IQ gaat blijvend omhoog.


...    Sinds 2001 krijgen kleine kinderen in de Schotse gemeente Clackmannanshire filosofieles, philosophical enquiry geheten. Niet in de leer van bekende filosofen, maar aan de hand van plaatjes en (dieren)verhalen, waarover ze met elkaar en de onderwijzer discussiëren. Prikkelende voorbeelden die voor velerlei uitleg vatbaar zijn. ...
    De lessen duren maar een uur per week, maar de resultaten zijn verbluffend. Onder toezicht van hoogleraar Keith Topping onderzocht Dundee University een groep van ruim honderd leerlingen. Bij hen lag het IQ na anderhalf jaar gemiddeld 6,5 punten hoger dan bij een controlegroep die het gewone onderwijsprogramma had gevolgd. Uit een vervolgstudie bleek dat deze winst behouden blijft op de middelbare school, ook al krijgen de filosofielessen geen vervolg. ...


Red.:   Wat een fantastische resultaten. En alleen door een beroep te doen op de belastbaarheid van de leerlingen, en niet door het ontzien van de leerlingen. Maar dat moet natuurlijk wel mogelijk zijn ...
    In het Rijnlandse model is dit mogelijk: degene die de filosofiemodule en dergelijke kunnen volgen, moeten daartoe de mogelijkheid krijgen. Degenen die dit niet kunnen volgen, moeten ergens anders op hun vaardigheden toegesneden onderwijs krijgen.


Naar Rijnlands onderwijsbeleid, inhoud , Rijnlandmodel, lijst , Rijnlandmodel, overzicht , of site home .