Basisonderwijs: filosofieles 11 jul.2007

Het Rijnlandse onderwijsbeleid gaat uit van het principe dat iedere leerling recht heeft op onderwijs dat past bij zijn niveau, in plaats onderwijs op het niveau van de laagste groep die men nog mee wil krijgen. Dat laatste heeft geleid tot een algemeen niveaudaling van het hele onderwijs. Dat dit een overeenkomstig effect heeft op de kwaliteiten van de leerlingen is nu bewezen in Schotland:


De Volkskrant, 21-06-2007, van correspondent Gert-Jan van Teeffelen (voll. artikel hier uitleg of detail )

Dankzij filosofieles op de lagere school kunnen kinderen helderder denken en worden toleranter
 
Schotland kweekt kleine wijsneuzen

Sinds 2001 krijgen Schotse kinderen op de lagere school les in filosofie. En wat blijkt? Hun IQ gaat blijvend omhoog.


...    Sinds 2001 krijgen kleine kinderen in de Schotse gemeente Clackmannanshire filosofieles, philosophical enquiry geheten. Niet in de leer van bekende filosofen, maar aan de hand van plaatjes en (dieren)verhalen, waarover ze met elkaar en de onderwijzer discussiëren. Prikkelende voorbeelden die voor velerlei uitleg vatbaar zijn. ...
    De lessen duren maar een uur per week, maar de resultaten zijn verbluffend. Onder toezicht van hoogleraar Keith Topping onderzocht Dundee University een groep van ruim honderd leerlingen. Bij hen lag het IQ na anderhalf jaar gemiddeld 6,5 punten hoger dan bij een controlegroep die het gewone onderwijsprogramma had gevolgd. Uit een vervolgstudie bleek dat deze winst behouden blijft op de middelbare school, ook al krijgen de filosofielessen geen vervolg.
    Intussen zijn duizenden Schotse kinderen op deze manier geschoold. In Clackmannanshire gebruiken 25 scholen de methode, elders in Schotland nog eens vijftig, schat Cleghorn. Hij is bezig met een nieuwe oefen-dvd. Het is de bedoeling dat onderwijzers, zonder zelf filosofisch onderlegd te zijn, na twee dagen cursus aan de slag kunnen.
    De gemeten sprong in IQ is mooi meegenomen, maar de positieve gevolgen voor de kinderen liggen ook op het sociale en emotionele vlak. Behalve dat ze effectievere denkers en betere probleemoplossers werden, kregen ze meer zelfvertrouwen en begrip voor elkaar. Kinderen die vroeger hun mening niet durfden te geven, deden dat nu hardop en beargumenteerd.
    ‘De kinderen zijn toleranter geworden en kunnen het met elkaar oneens zijn zonder dat het agressief wordt’, is een andere waarneming. Ze leren vanuit verschillende perspectieven kritisch naar een situatie te kijken, en ontdekken dat er niet alleen maar ‘goede’ of ‘foute’ antwoorden zijn. Dit onafhankelijke denken komt goed van pas bij andere vakken. ...


IRP:   Wat een fantastische resultaten. En alleen door een beroep te doen op de belastbaarheid van de leerlingen, en niet door het ontzien van de leerlingen. Het Nederlandse klimaat dat een hekel heeft aan prestaties, en vooral op het inhoudelijke vlak, heeft het basisonderwijs op heel veel scholen verkleuterd.
   De les uit deze ervaring is dat een dergelijk vak een belangrijk deel van het onderwijs moet uitmaken, waarbij dan het best niet de gewone filosofie, maar haar gezonde variant: de Algemene semantiek, gebruikt kan worden uitleg of detail .


Terug naar Onderwijsbeleid, lijst , Rijnlands beleid , Rijnlands beleid, overzicht  , of naar site home .
 

[an error occurred while processing this directive]