Bron bij Innovatie: de werkvloer
Eerst een artikel over de problemen binnen bedrijven en instellingen om goede
ideeën ingang te doen vinden, en dan een bron over hoe moeilijk het kennelijk is
om goede ideeën van buiten bedrijven binnen die bedrijven te krijgen. Let wel:
dat gaat over al bestaande ideeën, niet over nieuwe (zie ook Russische
raketten
):
De Volkskrant, 17-06-2005, door Ron van Gelderen
Nooit meer storingen
Wie wil innoveren, moet beter organiseren. Vier van de vijf ideeën ontstaan op
de werkvloer. 'Het begon met een ideeënbus.'
Tussen droom en daad staan managers in de weg, gebrek aan tijd en slechte
vergaderingen. Terwijl de top van het bedrijfsleven in het Innovatieplatform
vernieuwing predikt, worstelen bedrijven met de vraag hoe ze de beoogde
innovatie praktisch kunnen vormgeven.
Midden in een enthousiast verhaal over ideeënmanagement zegt
Kees de Ridder, ideeëncoördinator bij het zuivelconcern Campina: 'Laat niemand
denken dat het overal fantastisch gaat.' Terwijl twintig Campina-vestigingen
relatief veel ideeën leveren, blijven tien andere vestigingen achter. 'Het heeft
veel te maken met het management op de bewuste vestiging. Als een manager niet
achter het beleid staat, is bijna iedere activiteit tot mislukken gedoemd.'
Campina geldt als een van de creatiefste ondernemingen van
Nederland. Het bedrijf werd vorige maand uitgeroepen tot 'meest innovatieve
fabrikant'. Volgens de grote klanten in de detailhandel denkt niemand beter
buiten de gebaande paden dan de producent van onder meer vlees zonder vlees (Valess)
en toetjes zonder vet (Optimel).
Als zelfs in zo'n innovatief bedrijf de ideeënstroom soms
stokt, dan moet het in andere bedrijven erg somber zijn gesteld. 'Het kan
inderdaad veel beter', zegt Loek Goede, manager bij het Ideeëncentrum, een
netwerk van 250 ondernemingen die hun enthousiasme voor ideeënmanagement op
andere bedrijven proberen over te dragen.
'Het kost ons nog steeds veel moeite anderen te overtuigen'.
aldus Goede. 'Veel managers zouden verbaasd staan als ze konden zien hoeveel
goede ideeën in de hoofden van medewerkers verborgen blijven. Bedrijven zouden
met deze ideeën veel innovatiever kunnen zijn en dus ook veel meer geld kunnen
verdienen.'
Campina-man De Ridder kan dat niet het 'Ideeënjaarverslag'
dat onlangs werd gepubliceerd. Het zuivelconcern verdient jaarlijks 1,3 miljoen
euro dankzij de ideeën die vorig jaar door fabrieksmedewerkers zijn uitgedacht.
Het eenvoudigste idee: maak een machine via een simpel
deurtje beter bereikbaar voor schoonmakers en je bespaart jaarlijks drieduizend
euro aan onderhoudskosten. Een complexer idee: verminder de hoeveelheid vet in
een grondstof voor medicijnen en je verdient jaarlijks zeventigduizend euro
doordat je het spul goedkoper kunt produceren.
Ideeëncoördinator De Ridder en de leden van de lokale
ideeëncommissies leveren vooral de smeerolie voor een goede ideeënstroom. Als
een idee via de chef en interne deskundigen haar weg in het bedrijf vindt,
hoeven ze alleen op afstand de voortgang te volgen. Als een goed idee dreigt te
stranden, probeert De Ridder samen met zijn collega's de boel vlot te trekken om
te voorkomen dat het sterft in schoonheid.
Eenderde van de bijna zeshonderd ideeën leidde vorig jaar bij
Campina tot verbetering van de productie. Naar schatting 5 procent resulteert in
een beter product. Vooral de medewerkers van Veghel Spray, waar melkwei tot
poeder voor pillen wordt verwerkt, bedachten vorig jaar zowel
efficiency-maatregelen als productverbeteringen.
Jeff Gaspersz, hoogleraar innovatiemanagement aan de
Universiteit Nyenrode, ziet in de praktijk bij Campina het bewijs voor zijn
stelling dat bedrijven meer moeten doen met de ideeën van hun medewerkers. 'Bij
innovatie wordt te snel gedacht aan research & development en te weinig aan goed
ideeënmanagement. Heel veel talent en creativiteit blijft onbenut.' De mantra
'innoveren, innoveren, innoveren' wordt wat hem betreft vervangen door
'organiseren, organiseren, organiseren'. 'In een innovatieve onderneming komt 80
procent van de ideeën van medewerkers op ten minste drie niveaus onder het
topmanagement. Van de drieduizend ruwe ideeën resulteert één idee in commercieel
succes. De kernvraag is hoe je deze enorme ideeënstroom kunt stimuleren en
organiseren.'
Het vergt een stevig fundament, stelt Gaspersz, die directies
over innovatiemanagement adviseert. De gesprekken in het Innovatieplatform en
andere fora zouden volgens hem over drie C's moeten gaan: 'Cultuur, condities en
competenties.' Hij ziet bedrijven tot zijn verbazing steeds weer dezelfde fout
maken. 'Ze willen het liefst direct oogsten, terwijl ze vergeten eerst de grond
te ontginnen.'
Hij bepleit een reeks van praktische maatregelen die van
bedrijven kennisfabrieken maken: 'Verbeter bijvoorbeeld het werkoverleg. Zorg
dat iedereen daar vrijuit zijn ideeën kan uiten. Geef mensen de gelegenheid de
directiesecretaresse te bellen als ze een goed idee bij hun directe manager zien
stranden. Benoem gedurende enkele weken op enkele plekken klimaatobservators die
het topmanagement kunnen rapporteren welke zaken naar hun idee de creativiteit
belemmeren. Et cetera, et cetera.'
Met name dat 'et cetera' spreekt ideeëncoördinator De Ridder
aan. 'Goed ideeënmanage-ment bestaat uit een mix van maatregelen.' Het begon bij Campina ooit met een simpele ideeënbus. Het systeem is in de loop der jaren
verder verfijnd. 'Veel ideeën komen nu via het werkoverleg aan het rollen, maar
er komen ook nog steeds ideeën binnen via de ideeënbus. je kunt het vergelijken
met de omslag van kolen naar aardgas. Sommige mensen bleven nog lang klant van
de kolenboer.'
Goed ideeënmanagement staat of valt met de toewijding van het
topmanagement, zegt De Ridder. 'Twintig collega's kregen eind vorige maand een
gouden speld uitgereikt voor hun ideeën. Onze bestuursvoorzitter hield bij die
gelegenheid een indrukwekkende toespraak over de missie van het bedrijf en het
belang van ieders ideeën. Met zo'n verhaal moeten we ook de laatste, onwillige
vestigingsmanagers kunnen overtuigen.'
Tussenstuk1:
Nooit meer storingen
De monteurs Arnold Alders en Eduard Witte vonden in de Campinafabriek in Heiloo
de oplossing voor een langslepend probleem. Het vullen van de melkpakken ging
gepaard met veel slijtage, roest en storingen. 'We moesten steeds weer in het
vet graaien om de machines te repareren', aldus Alders.
De twee monteurs ontdekten na lang zoeken dat rubberen
dempers de machines aanzienlijk konden verbeteren. 'De grijpers, die 48 duizend
bewegingen per dag maken, krijgen door de dempers minder speling. Het blijkt in
de praktijk prima te werken. Sinds de dempers zijn geplaatst, zijn de machines
storingsvrij.'
Dankzij het relatief eenvoudige idee wordt jaarlijks ruim
honderdduizend euro aan onderhoudskosten bespaard. Alders en Witte kregen ieder
een bonus van 3.500 euro voor hun idee. 'Voor het bedrijf is het fijn dat de
machines goed draaien en voor ons is de bonus natuurlijk mooi meegenomen', zegt
Alders. 'Mijn vrouw en ik hebben er een stereo-installatie, een kastje en
tuinmeubels van gekocht,'
Tussenstuk 2:
Ideeën voor goede ideeën
1 Communiceer! De beste medewerkers informeren informeren actief naar de ideeën
en argumenten van anderen, schetst bedrijfspsycholoog Chris Argyris in zijn
model voor goede communicatie, dat enige roem verwierf.
2 Reageer! Wie een idee oppert, wil een reactie. Ook al is die negatief.
Opvallend veel mensen verzwijgen hun ideeën omdat ze het gevoel hebben dat er
toch niets mee wordt gedaan.
3 Doe! De ideeënstroom in een bedrijf kan het best op gang worden gehouden door
simpele ideeën snel uit te voeren en ten behoeve van complexe ideeën een goed
projectteam te vormen.
4 Ontkloon! Lijkt u verdacht veel op uw collega's? Vraag uw baas of in de
eerstvolgende sollicitatieprocedure eens een collega van ander pluimage kan
worden uitgekozen.
5 Zoek! Het valt niet te voorspellen uit welke hoek een briljant idee komt.
Blijkens onderzoek zijn de ideeën van de grijze muis in potentie even waardevol
als die van de jonge hond.
6 feest! Een belangrijke sleutel tot succes is persoonlijk contact tussen
collega's. Een bedrijfsfeest kan op termijn meer vruchten afwerpen dan een
brainstormsessíe.
7 Lees! De Amerikaanse hoogleraar Nancy Dixon schreef een interessant boek over
kennis-overdracht in tien bedrijven: Algemene kennis, uitgeverij Scriptum, isbn
90-5594-239-1.
De Volkskrant, -09-2005, rubriek Elf over elf door Ron van Gelderen
Veiling moet uitvinding aan bedrijven koppelen
Tussentitel: 'De ene groep heeft de ideeën, de andere kennis en geld'
Naam: Mario van Unen (45)
Beroep: Ondernemer
Bedrijf: Nenunav
Werkweek: 40-50 uur per week
Salaris: 'Voldoende'
Maandagochtend 11.11 uur, Mario van Unen overlegt met de organisatoren van de
eerste InnovatieVeiling. Ze bespreken de countdown-planning. Wat is de
afgelopen dagen gebeurd en wat moet nog worden gedaan? 'Het is allemaal reuze
spannend.'
De directeur van eenmanszaak Nenunav brengt deze week
tweehonderd ondernemers in contact met tachtig uitvinders. Hij nam het
initiatief voor de InnovatieVeiling die woensdag door het Ontwikkelingsbedrijf
van de gemeente Rotterdam wordt georganiseerd.
Bedrijfskundige Van Unen leeft sinds drie jaar van zijn
ideeën. 'Innovatiemaker', noemt hij zichzelf. Hoewel hij graag mag broeden op
nieuwe ideeën, bestaat zijn werkweek vooral uit bellen, praten en vergaderen:
'Ik houd niet van lege proefballonnetjes. Ik wil dat daadwerkelijk iets gebeurt.
De climax is de realisatie.' Zo realiseerde hij een loopbaanprogramma voor jonge
hbo'ers in de Rotterdamse haven: 'Enerzijds worden in Rotterdam veel goede
mensen opgeleid. Anderzijds kunnen havenbedrijven moeilijk gekwalificeerde
mensen vinden. Dat is een vreemd probleem.'
Zijn oplossing is eenvoudig: 'Maak een havenbreed
management-development progamma. Als mensen gedurende enkele jaren
gemakkelijk van het ene naar het andere bedrijf kunnen overstappen, wordt hun
carrière zowel voor werknemers als werkgevers een stuk interessanter.'
Van Unen kreeg ondernemers en opleiders enthousiast: 'Een
hogeschool heeft het idee overgenomen. De eerste mensen zijn inmiddels van start
gegaan.'
Zijn ideeën zijn doorgaans bedrijfsoverschrijdend: 'Ik ben
mijn bedrijfje begonnen omdat ik nogal wat problemen zag die ondernemers niet in
hun eentje kunnen oplossen. Ik vind het leuk zulke problemen te analyseren en
oplossingen uit te broeden.'
De InnovatieVeiling bedacht hij na een gesprek met een
kennis: 'Die heeft een apparaat uitgevonden waarmee je zonder vet patat kunt
bakken. Het kostte hem veel moeite een producent te vinden, terwijl het product
zeker potentie heeft.'
Zijn oplossing: 'Breng de bedenkers van innovatieve producten
via een veiling in contact met ondernemers in het midden- en kleinbedrijf. De
ene groep barst van de ideeën en de andere groep heeft kennis en geld.'
De tachtig vindingen op de komende veiling variëren van
geluidsarme treinrails tot schoon" maakzakken voor barbecue-roosters. Voor
sommige vindingen is de belangstelling groot, signaleert Van Unen: 'Er zitten
een paar echte Van Gogh's tussen.'
Ondernemers kopen op de veiling het exclusieve recht om te
onderhandelen over de beoogde productie. Van Unen hoopt dat ook daadwerkelijk
wordt geboden:
'Ook voor mij is het reuze spannend. Ik heb geen idee hoe zo'n eerste veiling
zal verlopen.'
Op een volgende veiling zou hij een stap verder willen gaan:
'Ik ben aan het bedenken hoe je daadwerkelijk octrooien zou. kunnen veilen
zonder dat direct enorme bedragen over tafel gaan.'
Terug naar Innovatie
, Innovatie lijst
, Wetenschap lijst
, Wetenschap overzicht
,
Economie overzicht
, of naar
site home
.
|