Bronnen bij Menswetenschappen, sociologie ondermaats: ideologie

Iedereen weet: hoe jonger in contact gekomen met een taal, hoe sneller en hoe beter geleerd.

Ook iedereen weet: allochtonen, of in dit verband: Turken en Marokkanen, praten thuis met hun kinderen Turks en Marokkaans.

Dus na toepassing van de politiek-correcte ideologie dat allochtonen, dus moslims, dus Turken en Marokkanen, helemaal nooit en te nimmer ooit iets fouts kunnen doen, geldt het jong-taal-leren niet voor Turken en Marokkanen (de Volkskrant, 05-06-2010, van verslaggeefsters Ianthe Sahadat en Anneke Stoffelen):
  Turks helpt bij Nederlands leren

Voor de taalontwikkeling van allochtone kleuters is het belangrijker om in de moedertaal voorgelezen te worden dan thuis Nederlands te horen.

Ook al meet je zelf dat het niet waar is:
  ... pedagoge Anna Scheele in het onderzoek waarop zij 11 juni promoveert aan de Universiteit Utrecht. Zij vergeleek de ontwikkeling van taalvaardigheid van 58 Nederlandse kinderen met 55 Turkse en 46 Marokkaans-Berberse kinderen tussen de 3 en 6 jaar.
    Hoewel het leervermogen en het geheugen van de kleuters in de drie groepen gelijk blijkt te zijn, blijft het taalvermogen van de Turkse en Marokkaanse kinderen achter ten opzichte van Nederlandse kinderen. ...

En het kan natuurlijk zeker nooit achterlijkheid liggen:
  ... ‘Het belangrijkst voor de taalontwikkeling is dat ouders hun kinderen vaak voorlezen en gesprekken voeren over diverse, wat meer abstracte onderwerpen die het hier en nu overstijgen’, zegt Scheele. ...

Tja, en met dat hogere wordt dus beslist niet bedoelt "Omdat Allah het zegt' ...


Naar Menswetenschappen  , of site home  ·. 

13 jun.2010