Bronnen bij Ideologie: afwijkingen, verbinding

Tot nu toe niet als te behandelen geval opgevallen maar dat natuurlijk wel verdienden, is de ideologische afwijiking genaamd "verbinding zoeken" of kortweg "verbinding".

"Wat is er mis met verbinding?", zullen velen denken, maar dat is hetzelfde vragen als "Wat is er mis met celgroei?"

Waar dus normaliter niets mis mee is, dat laatste, behalve als er te veel van is, want dat noem je "kanker".

Kan je dan ooit te veel hebben van verbinding?

Maar natuurlijk. Van alles kan je te veel hebben.

Het is erg effectief voor het hertje om verbinding te zoeken met de mede-hertjes, maar het is wat minder effectief voor het hertje om verbinding te zoeken met de leeuw.

En van dat laatste zijn er inmiddels talloze en effectief oneindig veel voorbeelden.

Oneindig omdat het er zo veel zijn dat ze nooit allemaal afgehandeld kunnen worden - wat je ook doet, er blijven er altijd over.

Oneindig dus.

Vandaar dat het geval "verbinding" misschien wat minder opviel, vanwege de allesdoordringendheid ervan.

Maar hier komt een geval dat de bewustwording veroorzaakte (Joop.nl, 06-07-2019, door Hester Macrander - Theatermaker, neerlandica, trainer Verbindende Communicatie):
  Gesprek met Geert Wilders in plaats van een rechtszaak

Zo, de auteur is al omschreven als een expert op dit gebied, en de aanhef doet zeer goede bedoelingen vermoeden.
    Waar natuurlijk meteen aantekeningen bij zijn te plaatsen, want als het gaat om goede bedoeling om verbinding te zoeken bij Geert Wilders, dan lijkt je bedoeling publiceren bij Joop.nl wel het allerlaatste wat je moet doen.
    Bij Joop.nl haat men Gert Wilders op het niveau dat men daar Geert Wilders heel graag dood wil.
    Dus sowieso is de kans dat je op die manier Geert Wilders bereikt kleiner dan nul.
    Maar laten we het vermoeden dat het dus helemaal niet om Geert Wilders gaat maar even laten zitten.
  Het lijkt alsof u die polarisatie juist opzoekt, klopt dat? Eigenlijk wil ik weten: wat bezielt u?

Nou, Wilders is zo duidelijk en al zo lang bezig, dat op die manier deze vraag stellen al uiterst suggestief is. In plaats van begripvol. Het lijkt meer de kant op te gaan van niet-willen-begrijpen.
    Bijvoorbeeld: als je iemand ziet die voortdurend op één voet pirouettes aan het draaien is, is de vraag ...:
  Het lijkt alsof u dat pirouettes draaien juist opzoekt, klopt dat? Eigenlijk wil ik weten: wat bezielt u?

.. eigenlijk een soort van belediging ... Iedereen ziet dat die persoon wil laten zien dat hij/zij balletdanser(es) is of het graag wil worden.
    En de vraag stellen is een soort ontkenning van zijn/haar pogingen.
    Goed, ook dat is nog steeds een vermoeden.
    De tekst, dan maar:
  Beste meneer Wilders,

Wij kennen elkaar niet, maar ik begrijp uit de media dat u uw buik vol heeft van het proces tegen u, ook al bent u zelf in hoger beroep gegaan. De buik er vol van hebben is zacht uitgedrukt. U vindt vanaf het begin deze rechtszaak - naar aanleiding van de uitspraken die u deed in maart 2014, waarin u minder Marokkanen wenste in Nederland - onterecht.
    We hebben iets gemeen, meneer Wilders. Ook ik heb mijn buik vol van dit slepende -en in mijn ogen zinloze proces. Ik was destijds onaangenaam getroffen door uw uitspraken, maar heb nooit in de rij gestaan om aangifte tegen u te doen. Ik dacht alleen maar: waar komt dit vandaan en wat wilt u ermee bereiken? Die vragen zijn in vijf jaar proces nooit beantwoord. Deze week werd door het OM een boete van 5000 geëist. Niemand ligt er wakker van, uzelf waarschijnlijk ook niet.

Groot onbegrip al meteen. Dat laatste. Het gaat niet om het geld, maar om de veroordeling. En daar Geert Wilders heel erg wakker van.
    Volgens in het openbaar gedane uitspraken.
    En het gaat ook om dat er überhaupt een proces is want het veronderstelde misdrijf is een politieke uitpsraak. En er is geen sprake van een oproep tot geweld dus de vrijheid van meninguiting is in het geding. En alles wat er in geschreven wetten staat over belediging is niet van toepassing want er werd geen enkel individu aangesproken.
    En alles wat er in de wet staat over beleidiging van groepen staat daar ten onrechte in want groepen bestaan niet volgens het recht en als ze wel in de wet staan overtreedt de wet het recht. Het recht dat ieder individu gelijk is voor de wet en er dus geen beroep mogelijk is op groepslidmaatschap.
    En, zelfs als ,em de huidige wet als van kracht vindt, vervalt die kracht onmiddellijk bij confronattoie met de praktijk, omdat qua het beledigen van groepen de islam koning is, en dat wordt toegestaan.
    Een recht dat dus toekomst aan iedereen en iedere groep.
    Om andere groepen onbeperkt te beledigen
    Dat moet toch allemaal even gezegd worden, want mevrouw Macrander vraagt naar motieven, en dat zijn er toch een paar. Die ze ook kan bedenken.
    Maar, die laatste zin laat zien: het begrip van mevrouw Macrander is beperkt.
    Een probleem, voor iemand die verbinding zoekt.
    Verder dus maar:
  Het is nooit te laat voor een goed gesprek, daarom schrijf ik. Een goed gesprek, met hoor en wederhoor, had niet alleen dit jarenlange proces kunnen voorkomen ... het had ook tot begrip en verbinding kunnen leiden, in plaats van de polarisatie te vergroten. ...

Hm ... Dat begint al aardig het niveau "hertje en leeuw" te naderen.
    Een goed gesprek waarover, mevrouw Macrander?
    En daarna: met wie?
    Verderop lijkt ze met een antwoord te komen:
  ...    Meer dan nu waren ruim vijf jaar geleden Marokkanen op negatieve wijze in het nieuws in verband met criminaliteit. ...

Nououou ... Nee. Dat is niet waar meneer Wilders het meest mee zit. Daar richt je geen politieke partij voor op en daar win je niet zo veel zetels mee in het parlement.
    De criminaliteit van Marokkanen is meer iets voor de plaatselijke dagbladen.
    Wat dan wel? Even achter elkaar:
  ...    Op de site ‘Quotes.nl’ staan uitspraken van u, onder andere deze: “De elite noemt Marokkanen, die hier de boel verzieken, heel romantisch ‘nieuwe Nederlanders’. Ik noem ze liever ‘Moslim-kolonisten’, want ze zijn niet gekomen om te integreren, maar om de boel hier over te nemen, om ons te onderwerpen.”
    Dus u bent bang dat moslims die crimineel gedrag vertonen, ook de bedoeling hebben ons aan hun leefwijze te onderwerpen? U gooit hier criminelen en radicale moslims op één hoop, dat gaat mij wat ver, maar als ik het goed begrijp bent u echt bezorgd om onze zo gewaardeerde vrijheid. Dus met uw ‘minder Marokkanen’-uitspraak wilde u het land en de inwoners behoeden voor nare gevolgen van mensen met andere overtuigingen? Dus in essentie zoekt u veiligheid? Begrijp ik u zo goed?

In tussenstappen:
  ...    Op de site ‘Quotes.nl’ staan uitspraken van u, onder andere deze: “De elite noemt Marokkanen, die hier de boel verzieken, heel romantisch ‘nieuwe Nederlanders’. Ik noem ze liever ‘Moslim-kolonisten’, want ze zijn niet gekomen om te integreren, maar om de boel hier over te nemen, om ons te onderwerpen.”
    Dus u bent bang dat moslims die crimineel gedrag vertonen, ook de bedoeling hebben ons aan hun leefwijze te onderwerpen? ...

Neen. De criminele Marokkanen behoren tot de groep van de moslims, en het zijn de moslims die het land willen overnemen.
    Over dat laatste kan je praten maar niet discussiëren als feit. Het staat doodgewoon in hun Heilige Boek: de koran
  ... U gooit hier criminelen en radicale moslims op één hoop ...

Nee. Ze behoren tot dezelfde hoop: de moslims. Het 'criminele Marokkanen' is gewoon een deelgroep.
  ... als ik het goed begrijp bent u echt bezorgd om onze zo gewaardeerde vrijheid. ...

Klopt.
  ... vrijheid. Dus met uw ‘minder Marokkanen’-uitspraak wilde u het land en de inwoners behoeden voor nare gevolgen van mensen met andere overtuigingen? ...

Neen. Dat betrof een andere kwestie.
  ... overtuigingen? Dus in essentie zoekt u veiligheid? Begrijp ik u zo goed?    ...

Dat klopt:. In twee soorten: de korte termijn van veiligheid in eigen huis en wijk, en de langere termijn van veiligheid voor islamitische onderdrukking van de hele maatschappij.
    Islamitische vrijheid is een niet bestaand begrip.
    Een lege verzameling.
    De term "islam" betekent "onderwerping".
    Zien we de leeuw al dagen?
    Verder:
  Wilt u ook naar mijn overwegingen luisteren? Ook ik ben bezorgd over criminaliteitscijfers, waaruit blijkt dat jonge Marokkanen zich niet aan de wet houden. Maar ik moet eerlijk zeggen dat die ‘minder Marokkanen’-uitspraak mij deed denken aan WO-II, waarin de Joden het moesten ontgelden. ...

Zooooooo ... We zijn thuis.
    Natuurlijk hebben deze twee gevallen helemaal niets met elkaar gemeen.
    De uitspraak maakt een concentratiekamp gelijk aan een zonnig Noord-Afrikaans land waar je een maand per jaar op vakantie gaat.
    Deze uitspraak trekt alles meteen in het volkomen zwart-wit. Wilders volkomen zwart, mevrouw Macrander volkomen wit.
    Het volkomen tegengestelde van verbinding zoeken.
    Mevrouw Macrander zoekt misschien wel verbinding, maar dan alleen met eigen geestestoornis.
    En het instructieve ervan is dat ze het opschrijft. Daar waar anderen precies dezelfde stoornis hebben, zoals bijna alle auteurs bij Joop.n .
    En omdat een deel van de stoornis bestaat uit volkomen blindheid, hebben ze zelf geen enkel besef hebben van de stoornis.
    En kan in dit geval mevrouw Macrander iets opschrijven dat fundamenteel ingaat tegen haar eerder uitvoerig gepromote premissen.
    Waarna mevrouw Macrander nog verder demonstreert hoe ernstig de stoornis is:
  ...  ontgelden. Het projecteren van de eigen onvrede op een groep vreemden ...

Dat is niet wat Wilders doet. Wilders constateert een daadwerkelijk bestaan van criminaliteit. En een daadwerkelijk gevaar van de islam, als u daar op doelt.
  ... vreemden is een veelvoorkomend verschijnsel in de geschiedenis. De zondeboktheorie. Een groep in een kwaad daglicht stellen is nogal wat.

Nee, er wordt geen groep in een kwaad daglicht gesteld. Er wordt het licht geworpen op een groep en die groep blijkt kwade dingen te doen.
    Een essentieel verschil.
    U praat allang niet meer met Geert Wilders, maar met uzelf.
  ...    Ik ben met u eens dat radicale geloofsbelijdenaars tot de meest erge dingen in staat zijn. Dat hebben christenen in de geschiedenis overtuigend bewezen en dat bewijzen radicale moslims nu ook met treurige regelmaat. Religie is gevaarlijk, omdat het tot de neiging leidt anderen aan strakke leefregels te willen onderwerpen. En ook ik wil in essentie veiligheid.

En daar is het hertje en de leeuw: de moslims zijn radicale geloofsbelijdenaars en willen nu van uw veiligheid beroven. Zoals de leeuw het hertje van zijn leven wil beroven.
    En als de leeuw niet het hertje van het leven mag beroven, gaat de leeuw dood.
    U kan wel willen praten, maar dat kan niet. Uw belangen zijn diametraal tegengesteld.

En dan volgt de reden van opname van "verbinding" bij de geestesstoringen: mevrouw Macrander, het hertje, gaat het toch doen:
  ...    Mijn strategie is echter geheel anders dan de uwe. Niet minder Marokkanen, maar jonge Marokkanen positief stimuleren om mee te doen in de Nederlandse samenleving. ...

Helaas pindakaas: het gaat niet om de criminele Marokkaantjes. Die zijn als de welpen van de leeuen: nu zien ze er nog schattig uit, maar ze worden leeuwen. Leeuwen die hertjes eten.
    Gevolgd door nog wat welpjes gedoe.
    Dan de volgende alinea:
  ...    Als je mensen mee laat doen, verdwijnen de scherpe kantjes van een strenge religie met de jaren vanzelf. ...

Een door de praktijk bewezen leugen. Er zijn vele aanwijzingen voor het omgekeerde, als het over de islam gaat: men wordt in de tijd steeds radicaler.
  ... vanzelf. Streng gereformeerden leven nu immers ook al lang vredig tussen de losse katholieken en de atheïsten. ...

Dat zijn geen moslims. (En zelfs in dit onvergelijkbaar veel minder ernstige geval kostte het 500 jaar en oneindig veel leed).
  ... Er is geduld nodig, twee, drie generaties geduld…

Dat laatste klopt: er is twee, drie generaties geduld nodig voordat de rust is weergekeerd en de islam heeft getriomfeerd. Leert de geschiedenis .
    Het andere geval is dat er geen geduld is, en dat de islam als maatschappelijk kracht wordt verdreven.
    Het hertje en de leeuw.
  ... U kiest voor begrenzen en primaire veiligheid. Ik kies voor vertrouwen en investeren in verbinding. ...

En als het hertje kiest voor verbinding met de leeuw, gaat het dood.
    En die keuze is dus een ernstige geestesstoring.
    En die geestesstoring is hier besproken voor het geval van mevrouw Macrander omdat ze het zo openlijk doet, maar de hele politieke-correctheid ie er mee behept: met het willen praten met de islam.
    Met het verbinding zoeken met de islam.
    Met als hertje willen verbinden met de leeuw.

Met een herhaling van dat ene ding. Omdat het ooit ook in beeld gevangen is. Bij Joop.nl. Hier is het (Joop.nl, 11-02-2011, cartoon door Adriaan Soeterbroek, pagina verwijderd):

En dan een iets schrijven onder de kop:
  Gesprek met Geert Wilders in plaats van een rechtszaak

Dan moeten er heel bijzondere dingen plaats vinden in je brein. Gezien vanuit een menselijk operende geest.


Naar Psychologische krachten  , of site home  .

jul.2019