Cultuur, gelijkheid: Joodse cultuur, kort

De Joodse cultuur ...

Wat daar over te schrijven in het kort ... ?

Oftewel: waar de verzamelingen over de verschillende praktische aspecten ervan wel zo'n beetje compleet zijn (klaar is wat anders want er komen voortdurend nieuwe escalaties en noviteiten), was er van het bondige samenvatting maar niet gekomen.

Maar nu is de introductie gevonden. Aan de hand van de beste inspiratiebron bij het speuren naar grootschalige sociaal-culturele ontwikkelingen: de sciencefictionauteur.

Hier een eerste proeve (Harrison):




Als allereerste valt op te merken dat in dit citaat religie überhaupt genoemd wordt. In de hele sciencefuction-literatuur komt religie zo nauwelijks voor dat je het met een gerust hart niet en totaal niet mag noemen.

De scienceficntionauteur ziet geen toekomst voor religie.

Merk al tweede op het voorkomen van het "Tien Regels". Waar de auteur het heeft over religie, heeft hij duidelijk een bepaald soort religie op het oog. Die "met Tien Regels".

De Joodse, islamitische en christelijke religie. Met een Absolute Baas om de orde te handhaven. En om de woestijnprinseneer te behouden: een Uitverkoren Volk.

En merk als derde op "de woestijn". Staande voor "uitgestrekte onbewoonbare zandvlakte". Voor oases. Voor schaarste. Voor nomaden. Voor strijd om het overleven.

En in die strijd om het overleven, is volgens de sciencefictionauteutr religie iets om de orde in de tent te handhaven.

Laat deze redactie nu recent ontdekken dat er moslims zijn die dat best wel beseffen:

 

Goh, daar staat bijna hetzelfde als het ironische verhaaltje van de sciencefictionauteur.

Tijd voor de tweede dus. Dat is de specialist in sociaal-culturle sciencefiction Jack Vance, die we aanhalen als bron over de woestijncultuur. Een groot deel van het werk van Vance speelt zich af in de Gaiaanse Zwerm, een gebied in de Melkweg met duizenden bewoonde planeten die genakkelijk bereisbaar zijn. Even tussen twee haakjes: onder die planeten is er eentje die het basisinkomen invoert - dat loopt niet goed af.

Een ander van die planeten is Sarkozy. Sarkozy is een woestijnplaneet. En net als vele planeten heeft ze een lokale specialiteit. Die van Sarkozy, waar de clans in wagens rondreizen tussen wijd verspreide oases, is het elkaar vergifitigen.

Dat gaat niet zomaar in het wilde weg, hoor ... Ook op Sarkozy heerst er beschaving ... Er zijn gildes, en wedstrijden enzovoort ... Waarmee je kan opklimmen tot rang van Meester-Gifmenger, en een gerespecteerd persoon op Sarkozy andere planeten worden (onze held in het verhaal loopt er eentje tegen het lijf, vandaar - de held wint, natuurlijk).

In Nederland hebben we, schrijvende mei 2020, net het optreden meegemaakt van een Meester-Gifmenger. Hij mocht een openbare toespraak houden die zo openbaar was dat "iedereen" er naar zat te luisteren, en in die toespraak zette hij bevolkingsgroepen tegen elkaar op door de ze bedelen met zulke fijne verbale giffen als zijnde "xenofoben", "racisten", en "genocideplegers".

Die Meester-Gifmenger was publicist Arnon Grunberg, iemand afkomstig uit één van de woetijnculturen geïntroduceerd in het begin, en wel de Joodse variant.

Waarbij de Joodse variant als opsteller van die tien en nog veel meer regels en verspreider ervan in een boek genaamd Het Boek oftewel de Bijbel, gezien kan worden als de oervader van alledrie de woestijnculturen.

En dat is dus waar het hier om gaat: die religie mag dan wel een functie hebben in het handhaven van de orde in de woestijntent, op wat wijdere schaal gezien is het de cultuur van het gifmengen.

De cultuur van het rondreizen en vechten om de schaarse plekjes in de oase.

Een cultuur waarmee niet geleefd kan worden in vruchtbare gebieden waar een vorm van beschaving is ontstaan.

Residente en producerende culturen.

De woestijncultuur heeft haar recht van bestaan. In de woestijn.

Laat een woestijncultuur los in een residente cultuur, en voor je het weet moeten de huisvrouwen 's avonds het linnen van de waslijn halen.

En voor je het weet, staan prominente Meester-Gifmengers voor heel den volke te verkondigen dat het ene deel xenofoben is, een andere deel racisten en een derde genocideplegers.

Met natuurlijk één enkel doodonschuldige partij die het slachtoffer is van al deze schurken: de gifmengers en alle andere rondreizende woestijnbewoners.

En in pricipe is dat alles wat u weten moet over de originele Joodse cultuur. De rest, met die zespuntige sterren, zevenarmige kandelaars, besnijdenis, eetvoorschriften, eindeloze bidsessies, en alle varianten die daaraan ontsproten zijn, is detail. Voer voor de sociaal-culturele botanisten. Allemaal al bekend spul.

Wel handig om te weten in de moderne tijd zijn de nieuwe vormen van giffen die de gifmengers hebben uitgevonden om de geest van de concurrent te bedwelmen. In feite zijn het ook "tien regels", maar dan in de vorm van "ismen": neoliberalisme, multuculturalisme, enzovoort: dingen die "Altijd Waar" => zijn.

En vanzelfsprekend horen daar ook zaken als globalisme, kosmopolitisme, enzovoort bij, want dat zit allemaal vastgenageld aan dat rondreizen in de woestijn.

Al deze termen zijn verbale vormen van gifstoffen, en de woestijnbewoners verspreiden ze in eindeloze hoeveelheden en eindeloze variatie. Zeg maar "Van de Profeten tot Yuval Noah Harari".

Dat is dus het belangrijkste wat u moet weten over de Joodse cultuur: u wordt erdoor vergiftigd tot een neoliberale woestijndenker.

Daar moet dus iets aan gedaan worden, met dat 'moeten' zijnde in de zin dat dit doodgewoon niet zo verder kan. Ene Jezus van Nazareth had al eerder dat idee, en, zoals later meer gebeurde, kwam met het precies tegenovergestelde: "De Eeuwige Andere Wang". Waarbij in de praktijk door hem of zijn volgelingen dan weer wel die Absolute Baas behouden bleef.

Dat ging natuurlijk ook niet werken.

Of beter: dat gaat natuurlijk ook niet werken want ook met deze hersenkronkels zitten we nog steeds.

Waar het dus in de wereld van de woorden en ideeën oftewel de mensen met hun grote hersens niet zo goed lukte en lukt om de woesijncultuur te bestrijden, heeft de natuur natuurlijk wel zijn oplossingen. Want de natuur trekt zich niets aan van de Absolute Bazen en zijn Tien Regels. De natuur trekt haar eigen plan, en laat datgene dat niet werkt doodgewoon verdwijnen. Als het mensen of mensegroepen zijn die verdwijnen roepen de direct betrokkenen en hun verwanten natuurlijk heel hard FOEI!!!, maar trekt de natuur zich echt helemaal niets van aan.

En zo heeft er altijd daar waar de woestijncultuur langeretijd opdook temidden van de niet-woestijnculturen, altijd afstootverschijnselen van de woestijcultuur voorgedaan.

Dat was allemaal eigenlijk niets bijzonders, wnat dergelijke processen hebben zich voltrokken ook buiten de wereld van onze specifiek benoemde woestijnculturen, een andere voorbeeld zijn die van Djeghis Khan en zijn kornuiten.

Maar de natuur zat, teriwjl zich dit allemaal afspleelde, niet stil, en zo kon het gebeuren dat ergens op de wereld er genoeg mensen ontstonden (de natuur diversifeert graag, weet i wel), die veel minder last hadden van dit gedoe en in plaats daarvan met rgels kwmane die ook de natuur hanteert.

Tja, dat was veel effectiever ... Rgels gebruiken die de natuur hanteert ...

Maar dat was toch maar een kelinne gorpe, dus die andere procesen gingne voorlopig ook nog gewoon door.

En zo kon het gebueren dat de volgende schoonmaakactie aangaan de woestijculturne wat drastisch uitpakte.

Toen dat eenmal was gebeurd, kreeg je natuurlijk ook daar weer de bekende slingerreactie op: de overglevenb woestijcultuurders tezamen met de voorhoede van Andere wang"roepers ging nog meer op de FOEI!!! toer.

En zo kon hyet gebeuren dat de wositjncultuurders in 2020 nog meer macht hebben dan voor de laatste opruin-mactie, en datr een woeistjcultuurder door "Andere Wang"-aanhagers werd uitgenoegd om een toepraak te houden ter gelegheid van "De Beijding van de bevrijign van de Woesitjcultuurders", enm die gelkegheid aangreep tot het promoten van de weostijncultuur, door diver bevolingsgriepe tegen elkaar op te zetten te  niende zlef een sterke re positie te verwereven.

De conclusie heeft inmiddles zichzlef la geshcreven, zoals zo vaak het geval is als je de zaken goied beschgrijft: we moeten af van de woestijcultuur, maar niet op de harahandige manier van de woesitjncultuurders, en ook niet op tegeovergetsled emanier van de "Anderen wangers" wnat die werkt dus ook niet.

We moeten ergens daar tussenin uitkomen.

Zoals de natuur wel vaker wrkt: de nieu mogleijkheden vindt je niet aan de extrme kantne, maar ergens daar waar de extrmen elkaar min of meer in evenwicht hoyuden.

En ook daar heeft een sciencefuctionauteur eens een aarige beschouwing aan gewid.

Stle u voor, één of nadere gekkel geleerde maakt een goedkope manier om tussen de sterrene te reizen. Er gebuer tdan in eerste instantie wat er ook geuerde toen een eerdere cultuur een manier vond om de wereldzee:en te bevaren: men voer allen= lkanten op. En toen dat voor groete gropen betaalbaar werd, trokken bepaalde hgropen alle kantne op. Meetsla groepn die thuis niet helemala konden aarden.

Zo ok dus in dit fraaie verhaal: allerlei gropen die thuis op Aarde niet helemala konden aarden, trokken naar nadere planetn, omdaar hun eigen wigwam op te bouwen.

Maarrr, nadat de aarde hersteld was van deze uittocht, vond ze het tijd om orde in deze chaos te scheppen, en eerst werden er verkenningsexpedities op pad gestuurd.

De ook al hilarische gevallen van de planeten van de misdaidgers, de religieuzne en de natursiten slaan we over. Oh nee, ook deze auteur heeft commentaar op de rleifieuzen: die planet landt men niet omdat ze onbewoond lijkt, en dus gevaarlijk (suggestei: ze hebben elkaar uitgeoried).

Maar uitiendelijm vindt men een planeet die niet beowond lijkt door gekken van één of andere soort. De geschiedenisboeken zeggen dat dit de plneet is van de Ghands, volgelingne van een onbekend figuur genaamd Mhatama Ghandi.

Het ruimteschip landt, en de torpen worden eropiot gestuurd om iemand op te sporen om te bevragen. Dat lukt niet erg, wnat de bewoners willen niet meewereken, en plgen gewledloos doch effectief verzte, bijvoorbeeld op het commenado "Meekomen" te regaren door doorgewoon te gaan zitten.

Heleverbazijnbgwekkend voor de Aardlingen in het ruinteschip, voorla voor de hoege piefen onder hen.

"Hoe kan een maatschappij gebasserd op ongehoorzaamheid functioneren?"

Nou, als uitnedelijk een stel bemanningleden die in hun eentke op pad zijn gegeaan en met de inboorlingen  op normale wijnze conatzt krijgen, blijkt het met die ongehoorzaamheid best mee te vallen. Het neieg wara men allergisch voor si, zijn mense die andere mense willenvertellen wat ze meoten doen.

Bazen, enzo.

En er is geen geld. Er is ruilhandel en er zijn beloftebriefjes "Bakker belooft levering van dire broden".

?Maar als iemand nu alleen maar beloftebriefjes afgeeft, en nooit iets ervoor terigdoet".

"Jan, dat kennen we. Maar daarin voeden we de kinderen op, envertellen het verhaal van Jaap de Schoooier. Die nam in zijn dorp diensten af, ne gaf niets terug. Nou daar hadden de mense hun bemomst van, dus die leverden niet meer aan hem. Waarop Japa naar het volgende dorp trok, en het verhaal opnieuw begon. Alleen hoeld het daar wat sneller op, toen op een egeven moment iemand langskwam uit zijn oude dopr, en vertelde wat Jaap dara gedaan had. Jaap haalde zijn toiende dorp niet, wnat in het negend wed hij al herkend toen hij er een eerte voet op het doprplein zette. Hij heeft zich verhnahgen in het bos".

Moet dit nog vertaald worden?

Jaap en zijn kornuiten hebben de macht  op wallStreet en de rest van de fianciëlele wereld, en geven daar zo veel beloftsebriefjes af dat als je ze zou afdrukken, de Arrde ondergesneeud raakte.

We moeten van Jaap en zijn kornuiten af, maar niet op de rumoerige manier waarop dat kortgeleden is gebierd, maar op deze, sociale manier: we moeten die mense uit oinze maatschappij weren.

Als we althans iest willen beriekn als het soort beschaving dat fuciteve ghands hadden ontwikkled.

Daar is voorlopig wienig ziht op, gezien het gebeueren met de laatste Jaap die voor heel den nederlandse volke mocht oreren over hoe schandelijk de Jaaps behandeld zijn in het verleden.

We moeten van de woeisjn-jaaps af, door ze sociaal te isoleren.

Ga niet om met mense die Jaap-gedrag vertonen. Weer ze uit uw sociale omgeivng. Ook al hebben ze eindeloos veel Jaap-briefjes.

Praat niet met ze.

Lever ze niet.

En doe verder niets met ze.

Laat ze in hun Japensop gaar koken.

Boycot de Japen.

Begin met de Sorosoïden en de Grunbergs. De Weinsteins en de Epsteins.

Het zijn Jaap-monsters uit woestijculturen die roindtrekken van oase naar oase, of in het geval van Grunberg: van hotelkamer naar hotelkamer.

Dit soort figruen de gelgheud geven om hget volk toeptepsrkeken, is het rgelrecht aanturen op de volgende gewelldoigen natuuroplosisng.






die de woesinjculren nbaurrlijk  hele hard befoeien, onder genruik van veel FOEI-woorden,


Naar Cultuur, gelijkheid  , Sociologie lijst  , Sociologie overzicht  , of site home  .

mei 2020