De Volkskrant, 02-02-2008, door Peter Giesen |
.2009 |
Hoe bang is Nederland
Mens = bang
Nederland is bang. Er is angst voor een teveel aan vreemdelingen, voor
couscous ten koste van stamppot. De Amsterdamse burgemeester Job Cohen zei vorig
weekend zelfs dat we niet meer zo bang zijn geweest sinds de Tweede
Wereldoorlog. Wat voedt onze angst? Vijf visies vanuit internationaal
perspectief. ‘Nederland zit in een kramp.’
Sinds Auschwitz weten we waar de angst voor de vreemdeling toe kan leiden, sprak
de Amsterdamse burgemeester Job Cohen afgelopen zondag bij de jaarlijkse
Auschwitz-herdenking. Toch zijn de angst en het wantrouwen jegens ‘de ander’
sinds 1945 niet meer zo groot geweest, aldus Cohen.
Angst is noodzakelijk om de soort in stand te houden, zeggen
evolutiepsychologen. Zonder angst was de mens allang opgegeten door wilde
dieren. Maar de menselijke angst gaat verder dan de evolutionaire reflex die bij
alle zoogdieren voorkomt. Een poedel die lekker in zijn mandje ligt, is niet
bang voor die gemene dobermannpincher die morgen wellicht zijn pad zal kruisen.
De mens heeft wel het vermogen om zichzelf in de toekomst te projecteren. Daarom
zijn mensen altijd bang. De toekomst is immers per definitie onkenbaar. We
kunnen nooit weten of alles wat ons dierbaar is – van onze kinderen tot een
vrije, welvarende en vreedzame samenleving – ook behouden zal blijven.
Die angst is onvermijdelijk, maar ook onaangenaam. Daarom proberen mensen hun
angst zo veel mogelijk uit hun bewustzijn te bannen. Ze zijn minder bang als ze
het gevoel hebben dat ze in een voorspelbare wereld leven, waarin ze de toekomst
kunnen controleren, of op zijn minst kunnen beïnvloeden.
Met zijn onbekende zeden en gewoonten is een vreemdeling een potentiële inbreuk
op die voorspelbare orde. De angst voor de vreemdeling is dan ook een klassieke
angst. Lange tijd werd die angst in Nederland bezworen met het ideaal van de
multiculturele samenleving. Zolang autochtone Nederlanders de nieuwkomers maar
tolerant tegemoet zouden treden, zou de maatschappelijke vrede bewaard blijven.
Wie in dit model geloofde, was niet zo bang voor moslims of Marokkaanse boefjes.
Incidenten moesten vooral niet worden opgeblazen, zo werd gezegd. Integratie was
een kwestie van tijd. Hoewel de multiculturele leer officieel alle culturen
gelijkwaardig verklaarde, geloofden de meeste multiculturalisten stilzwijgend in
vooruitgang en modernisering. Op den duur zouden Turken en Marokkanen net zo
westers en seculier worden als de autochtone Nederlanders.
Bovendien werd de angst voor de vreemdeling overvleugeld door de angst voor
racisme. Niet de moslim was gevaarlijk, maar de potentieel gewelddadige houding
van de autochtonen. Nooit meer Auschwitz. In 1993 stuurden 1,2 miljoen
Nederlanders een ‘ik ben woedend’-briefkaartje naar Duitsland, omdat in Solingen
een Turks gezin om het leven was gekomen nadat hun huis in brand was gestoken
door neonazi’s.
Op 11 september 2001 werd het geloof in de multiculturele bezweringsformule
onderuit gehaald. Sommige moslims wilden helemaal niet westers worden, en lieten
dat met geweld weten. Sindsdien ziet de wereld er een stuk angstaanjagender uit.
Schokkende gebeurtenissen worden niet meer beschouwd als incidenten, maar als
het zoveelste teken van verloedering en dreigende ondergang, door sommigen zelfs
als voorbode van een burgeroorlog tussen moslims en niet-moslims.
De angst voor de vreemdeling valt niet los te zien van andere angsten. De
multiculturele samenleving is niet de enige bezweringsformule die de afgelopen
jaren sterk aan kracht heeft ingeboet. Door globalisering taande eveneens het
geloof in de verzorgingsstaat die de burger beschermt tegen de grillen van de
vrije markt. De angst voor het bandeloze individu, dat zich verliest in drank,
drugs, criminaliteit en zinloos geweld, wordt niet meer beteugeld door
verzuiling en strenge moraal.
In historisch perspectief kan moeilijk worden volgehouden dat de wereld
onveiliger is geworden. De moslimterreur is vooralsnog veel minder gevaarlijk
dan nazi-Duitsland, Sovjet-Rusland of een nucleaire oorlog. Volgens economen
leidt de globalisering alleen maar tot meer welvaart. Ook de teloorgang van
normen en waarden kan worden gerelativeerd. De stijging van de criminaliteit was
het sterkst tussen 1965 en 1980, daarna vlakte zij af.
Maar op vrijwel elk maatschappelijk terrein, van de wereldpolitiek tot het
domein van de persoonlijke relaties, vond een overgang plaats van relatieve orde
naar relatieve chaos, van een zekere voorspelbaarheid naar fragmentatie.
Verdwenen is het geloof dat de politiek greep heeft op de toekomst. Niets
bevordert de angst zozeer als het gevoel een speelbal van onbeïnvloedbare
krachten te zijn.
Naar Cultuur, vermenging, xenofobie, blank
,
Sociologie lijst
, Sociologie overzicht
, of site home
.
|