Bronnen bij Allochtonendebat 2006: de cartoonrellen
Onderstaand een kleine selectie uit alles wat over de cartoonrellen is
geschreven, te beginnen met een wijze visie van een gewone burger. Daaronder een
groot artikel waarin een groot deel van de hele kwestie wordt behandeld. Dan wat
visies uit diverse tijdschriften en kranten, en tenslotte iets over de kwalijke
rol van de Europese Unie. De reden voor dat laatste is simpel: de meerderheid
van de landen in Europa is inmiddels behoorlijk gelovig, met leiders met
bijbehorende neigingen.
De Volkskrant, 07-02-2006, ingezonden brief van Bert van Kooten, pastor
(Woerden)
Spot
Naar aanleiding van de commotie rond de tekeningen van de profeet Mohammed het
volgende. Wanneer de spot wordt gedreven met wat jou heilig is, is het niet wijs
zo te reageren dat je met jouw reactie de karikatuur bevestigt. Je geeft de
spotters gelijk en dat doet je zaak geen goed. Wie spotternij beledigend acht
voor Mohammed of Jezus of een andere met zijn god verbonden profeet, moet
oppassen dat hij niet zelf die profeet veel ernstiger beledigt door in zijn
reactie ontrouw te worden aan diens boodschap.
De ongelovige mag de spot drijven met waarin hij niet
gelooft. De gelovige dient zijn handelwijze te richten naar de woorden van hem
in wie hij gelooft. Dus zullen moslims en christenen uit naam van hun god te
allen tijde afzien van geweld. Zij zullen altijd de waardigheid en de
integriteit van iedere mens verdedigen en zich met volle overtuiging inzetten
voor verzoening en vrede.
Door met waardigheid te reageren, zullen zij hooghouden
waarin zij geloven. Zo laten zij zien dat datgene waarvoor zij staan anders is,
beter en waardevoller dan de spotters met hun karikaturen verbeelden. En wanneer
de god in wie zij geloven zo groot is als zij geloven, zal deze god, waar nodig,
ongetwijfeld voor zichzelf kunnen opkomen.
De Volkskrant, 07-02-2006, door Afshin Ellian, hoogleraar
rechtsfilosofie, en Leon de Winter, schrijver.
Islam rechtvaardigt agressie tegen ongelovigen
Tussentitels: Europese elite speelt fundamentalistische moslims in de kaart
Weldenkende moslim woont liever in Denemarken dan Iran
De gewelddadige protesten tegen Deense cartoons over Mohammed zijn vooral
bedoeld om de gematigden in de moslimwereld te intimideren, zo betogen Afshin
Ellian en Leon de Winter.
De duistere baardmannen in het Midden-Oosten is het weer gelukt de kudde bijeen
te brullen en in naam van, nee, voor de eer van de profeet Mohammed gelovigen en
ongelovigen vrees aan te jagen: Dood aan de cartoonist! Dood aan de pen! Dit
symfonieorkest van geweld wil dus niet in de eerste plaats Europa vrees
aanjagen, daarvoor is immers niet zo veel geweld nodig zoals uit het laffe
gedrag van Europa's politieke elites blijkt. De horde die ooit Ibn Rushd (Averroës)
uit al-Andalus heeft verbannen, wil vooral de dichter in Iran, de filmmaker in
Algerije en de hoofdredacteuren in Kabul leren dat zij hun camera's, pennen en
nekken zal breken als de creatieven een kritische voetnoot durven te plaatsen
bij de traditie waardoor zij al eeuwen worden gegijzeld. Ja, de meeste
slachtoffers van deze horde zijn moslims.
Fundamentalistische moslims eisen respect voor hun
godsdienst. Maar kent de koran respect voor andersdenkenden? De koran heeft
alleen respect voor deze religieuze groepen als zij zich onderwerpen aan de
wetten van de islam. Voor volken die er geen monotheïstische traditie op
nahouden is de islam nog veel harder: hindoes en boeddhisten zijn door moslims
op dezelfde manier bejegend als de joden door middeleeuwse christenen - ze zijn
bij miljoenen afgeslacht gedurende de islamitische veroveringen van India, een
van de ergste vormen van genocide in de menselijke geschiedenis.
Ook voor de categorie van ongelovigen en afvalligen kent de
koran weinig respect; onthoofd ze waar je ze maar kunt vinden.
Moeten de beledigende, opruiende en kwetsende islamitische
teksten waarop de fundamentalisten zich beroepen en waarin respect voor anders-
en ongelovigen volledig ontbreekt, verboden worden? Nee. Omdat in de huidige
tijd vrijheid van godsdienst een van de hoekstenen is van een open samenleving.
De eeuwenlange strijd tegen intolerante christelijke machten
resulteerde uiteindelijk in het aanvaarden van de vrijheid van meningsuiting:
kritiek op het sacrale, dat volgens kerkelijke instituties boven elke kritiek
was verheven, was in essentie de inzet van deze strijd om meningsvrijheid. Een
samenleving waarin de vrijheid om het sacrale te bekritiseren (en te bespotten)
ontbreekt, is niet vrij.
In de tijd dat het sacrale onaantastbaar was, mochten
kerkelijke instituties volop andersdenkenden bespotten, met hel en verdoemenis
bedreigen, het geloof in gewelddadige teksten propageren, en ook: het ongeloof
fysiek bestraffen, vaak zelfs tot de dood erop volgde. Een vrije samenleving is
vrij omdat hieraan een einde is gemaakt. In een vrije samenleving mogen de
profanen net zo hevig de sacralen bekritiseren en bespotten als andersom.
De eerste grens in dit krachtenspel van rechten en vrijheden
wordt gevormd door fatsoen en terughoudendheid, de tweede door de rechter.
Tijdens het proces tegen de Hofstadgroep merkte Mohammed
Bouyeri op: 'De islam en de profeet Mohammed prediken het gebruik van geweld
tegen ongelovigen, en in tijden van oorlog. Degenen die beweren dat Mohammed een
pacifist is, zijn leugenaars en onwetend. De profeet heeft opdracht gegeven
heidenen te doden.'
Bouyeri refereert correct aan de intenties van de profeet. De
moslims die de agressieve en oorlogszuchtige taal van de profeet letterlijk
nemen, verkeren permanent in staat van oorlog met Dar al Harb, het Huis
van Oorlog, zoals de niet-islamitische wereld soms wordt genoemd.
Terwijl in Irak bijna dagelijks moslims zichzelf in naam van
hun geloof, en dus in naam van de profeet, met toevallig passerende moslims
opblazen (en daarvan soms met beelden trots verslag doen), terwijl
zelfmoordenaars afscheidsvideo's maken en daarbij voor hun daden bij de woorden
en het gedrag van de profeet legitimatie zoeken, terwijl video's circuleren
waarop te zien valt hoe onschuldigen worden onthoofd terwijl hun moordenaars
'Allah is groot en Mohammed is zijn laatste profeet' schreeuwen, terwijl in
Darfur moslimstrijders hele moslimvolken uitroeien - let wel: het gaat hier om
echte mensen en echt bloed en echt lijden - lijkt de islamitische wereld alleen
verontwaardiging te kennen wanneer een paar onbekende tekenaars de euvele moed
hebben gehad op papier de profeet te schetsen op een wijze die niets anders
representeert dan wat de fundamentalisten zelf over Hem beweren: dat de profeet
geweld goedkeurt en dat de gelovige de heiden moet doden.
Op de meetlat van seculier Europa brengen provocerende
afbeeldingen van religieuze figuren nauwelijks beroering teweeg. Momenteel
houden de baanbrekende kunstenaars Gilbert and George in de White Cube Gallery
in Londen een expositie, getiteld Sonofgod Pictures, die vooral is bedoeld als
aanval op het christendom. Op een afbeelding is het hoofd van Christusfiguur
vervangen door een hoofd van een afgodsbeeld. 'God houdt van neuken', beweert
een van de spreuken op de expositie. De kunstcriticus van de Evening Standard
schreef: 'Deze Sonofgod Pictures zijn vermoedelijk de meest gewelddadige
die Gilbert and George ooit gemaakt hebben.' Geen ruit is bij de galerie
gesneuveld.
Het massale onbegrip over de publicatie van de cartoons, en
over de wettelijke regels die in een Westerse staat gelden, toont opnieuw aan
dat voor veel moslims de grens tussen kerk en staat niet bestaat. Die scheiding
was afwezig in de overheersende religieuze, sociale en maatschappelijke codes
van de traditionele islam. De profeet was een absolute alleenheerser in zowel
wereldlijke als religieuze zaken, en dissidentie betekende per definitie twijfel
over zijn religieuze boodschap en dus zijn wereldlijk leiderschap - als een
Khomeinist avant la lettre rekende hij (vreemd genoeg altijd met Allahs
permissie) genadeloos af met zijn tegenstanders.
Toch eten de meeste moslims de theologische soep niet zo heet
als die door de traditie wordt geserveerd. Behalve door zorg over een behoorlijk
leven na de dood zijn de meeste moslims ook bezig met zorg over een leven voor
de dood. Maar het is een feit dat veel moslims over het hiervoormaals in diepe
verwarring verkeren. Sinds het begin van de 19de eeuw combineert het goddeloze
Europa macht en rijkdom met vrijheden en obsceniteiten, en veel moslims beseffen
dat de boodschap van hun profeet in tegenspraak is met die werkelijkheid.
Misschien is het nog fundamenteler: het lijkt wel of een hele
beschaving door die verwarrende werkelijkheid wordt verlamd. Iets deugt er niet
- maar wat? Is Satans Europa sterker dan de goddelijke Ummah, een term
waarmee fundamentalisten iets aangeven wat niet bestaat: de wereldgemeenschap
van moslims (de moslimwereld bestaat net als andere werelden uit vele volken en
etniciteiten)? Heeft Allah hen verlaten omdat zij niet trouw genoeg de strijd
van Mohammed voeren, zoals Bouyeri en zijn makkers in navolging van de
grondleggers van de moderne jihad geloven? Of moet de boodschap van de
profeet opnieuw worden uitgelegd in een ontheiligde tijd waarin ongelovigen
machtiger zijn dan alle gelovigen bij elkaar, zo wagen schaarse reformisten te
stellen, waardoor niet kan worden uitgesloten - o ketterij - dat de boodschap
niet onfeilbaar is en vooral binnen het tijdperk van haar ontstaan moet worden
begrepen?
In de islam woedt een richtingenstrijd waarin het Westen,
zonder dat het dat gezocht heeft, een symbolische hoofdrol speelt: met zijn
macht en rijkdommen, met zijn meisjes en vrouwen, met zijn films en boeken en
chartervluchten en modes en reclamespotjes en iPodjes en piercings en obscene
vrijheden. De fundamentalistische islam kan zoveel perfide macht niet
aanvaarden. Voor fundamentalisten betekent de macht der ongelovigen per
definitie onmacht der gelovigen, en deze strijd is bitter en eeuwig tot het
machtsevenwicht naar de islam doorslaat.
Er zijn in onze wereld meer dan een miljard moslims en de
fanaten staan voor de vraag hoe zij deze mensen kunnen transformeren tot een
Ummah, die via de jihad de wereldheerschappij kan veroveren. Daarin hebben zij
tot nu toe gefaald. Een opmerkelijke daad als de aanval op de Twin Towers
oogstte aanvankelijk in brede lagen van de moslimwereld bewondering omdat een
belangrijk symbool van de ongelovigen beschamend ten onder ging, maar de
verlokkingen van de westerse leefwijze, de westerse welvaart en vrijheden,
kunnen veel moslims niet zomaar als oppervlakkige perversiteiten wegwuiven. De
cruciale vraag is of de meerderheid van moslims bereid is het sacrale met het
profane te verzoenen zoals christenen en joden dat eerder hebben gedaan. Het
antwoord ligt in de toekomst.
Fanatieke moslims proberen het proces van Ummahsering te
beïnvloeden door de gemoederen te laten oplaaien. Zij voeren een moeizame strijd
tegen modernisering, vrijheid, vrouwenemancipatie, internet, televisie, en hun
voornaamste wapen is traditionele vroomheid en vrees voor Allahs eeuwige hel.
Maar de meeste moslims weten wat het fundamentalisme in Soedan en Afghanistan
heeft aangericht, en weinigen staan te dringen bij de visa-afdelingen van Iran
om een Iraanse green card aan te vragen.
Wat we in de Arabisch-islamitische wereld gadeslaan, is een
langdurig gevecht om de 'hearts and minds' van de moslimgemeenschap. Het
Westen kan daarin weinig doen, behalve soeverein zichzelf blijven en zijn
vrijheden en rechtsstatelijke instituties beschermen - ja, desnoods te vuur en
te zwaard - en nooit toegeven aan de chantage door de fundamentalisten.
De fundamentalist krijgt moed wanneer hij merkt dat hij in
het moraal-relativistische Europa weinig tegenstand bij de politieke en
intellectuele elites ondervindt. Wanneer het Westen hem niet scherp afwijst, zal
de fundamentalist langzaam maar zeker de open samenleving ondermijnen en zullen
de talloze vreedzame moslims gegijzeld blijven en radicaliseren. Geen zinnige
moslim zal voor het leven onder godsdienstwaanzinnigen kiezen als het
alternatief een vrij en veilig bestaan in Denemarken is.
De Volkskrant, 09-02-2006, rubriek Tijdschriften, door Arnold Vonk
Zij aan zij tegen geweld, desnoods gehurkt
Geitenneukers, apen of honden: voor moslims, joden en christenen is het 'geen
pretje' om zo te worden genoemd, erkent Elsevier in een artikel over de
vrijheid van meningsuiting. 'Maar deze smakeloosheid valt nog altijd te
verkiezen boven als godsdienstige gevoeligheid vermomde onverdraagzaamheid.'
De Groene Amsterdammer somt op wat je katholieken, joden, atheïsten,
marxisten en liberalen hier kunt verwensen, maar concludeert: 'Belediging op
belediging, er kraait geen haar naar.'
Moslims kunnen minder tegen een stootje, constateert HP/De
Tijd, dat memoreert aan 'de brave televisiekomieken van de NCRV die in 1973
met hun lied Kiele Kiele Koeweit het Midden-Oosten op stelten zetten.
De weekbladen gaan uitgebreid in op de jongste ruzie tussen
moslims en niet-moslims. Zij wijzen erop dat het Fatah was dat in Gaza de
EU-kantoren bestormde, zodat Hamas in problemen zou komen (Vrij Nederland:
'Eigen glazen ingooien'). Dat Saudi-Arabië pas echt boos werd nadat
pelgrimgangers kritiek hadden geuit op de veiligheidssituatie in Mekka. En dat
de arme sloebers in Libanon in de Deense tekeningen een aanleiding hadden
gevonden om maar te kunnen rellen.
Ze schrijven echter vooral over de botsing der beschavingen -
waarbij de onze als beschaafder wordt beschouwd dan die andere.
Zo zegt Paul Cliteur in Elsevier 'dat geweld niet kan'
buiten de wet en dat we dat moeten uitleggen, 'desnoods op hurkhoogte'. De
Groene ziet dat 'joden en moslims in het Midden-Oosten elkaar met tanks en
bomgordels' bestrijden. Even verderop beziet H.J.A. Hofland de mohammedaanse
meute: 'Het viel me op dat de demonstranten niet alleen door woede werden
beheerst, maar dat ze er ook met wellust op sloegen.' Hij haalt er zelfs een
Duitse filosoof bij om te constateren dat de Arabieren revanche nemen op het
Westen, dat het zwaar heeft in het Midden-Oosten, en dat die revanche hun
'steeds beter smaakt'. Tegelijk proberen wij 'aan deze kant' antwoord te geven
'met militaire middelen en preken over de vrijheid van meningsuiting', schrijft
hij.
Er wordt zelfs nog niet genoeg gepredikt: 'De EU-landen
moeten zij aan zij gaan staan tegen de onvrijheid', vindt Elsevier. Even
verder dreigt zelfs 'de lafheid te winnen'.
Het is pas onvrij als mensen tegen moslims zeggen dat ook zij
moeten lachen om hun religie, stelt de acteur Sabri Saad El Hamus in VN. 'Mogen
wij dat even zelf bepalen?'
Geenszins, menen De Groene en Elsevier. De
laatste noemt de reactie van westerse regeringen 'teleurstellend' en schrijft
dat zij 'de minder verdraagzame groeperingen in eigen kring met haar vrije geest
moeten infecteren'. Sabri Saad El Hamus: 'Hoe zou je de Néderlandse maatschappij
eigenlijk kunnen beledigen?' Hij kwam er niet uit: 'Het maakt niet uit wat je
aantrekt. Het maakt niet uit wat voor masker je opzet. Het maakt allemaal niet
uit.' Zoals De Groene schrijft: er kraait geen haan naar. 'Dat is een
zieke houding. Want soms maakt het namelijk wél uit wat je zegt of doet.'
De Volkskrant, 07-02-2006, rubriek Andere kranten
Moslimprotest
The Guardian
Geen krant in dit land heeft de Deense cartoons gepubliceerd die de profeet
Mohammed afbeelden op een manier die de woede van moslims in de hele wereld
heeft gewekt. The Guardian gelooft onvoorwaardelijk in de vrijheid van
meningsuiting, maar niet in de plicht tot gratuit beledigen. Het zou een zinloze
provocatie zijn afbeeldingen te reproduceren die geen intrinsieke waarde
bezitten, maar inspelen op de ergste vooroordelen over moslims. (...) Het
waarschijnlijkste effect is een aanmoediging aan het adres van
moslimextremisten, die in Irak al een vruchtbare bodem vinden.
Süddeutsche Zeitung
Het zou onzin zijn beschimping van het christendom, het jodendom, het hindoeïsme
en andere religies als een 'mening' te bestempelen, maar de bespotting van de
profeet als een misdrijf. Er zijn nochtans problemen die zich niet laten
oplossen door een beroep te doen op grondrechten of de rechter, maar wel door
het verstand te gebruiken, rekening te houden met de gevoelens van
andersdenkenden en zaken als goede smaak en ouderwetse hoffelijkheid. Moslims
zijn niet meer de boze vijand van weleer, om de eenvoudige reden dat zij in ons
midden wonen. (...) Juist om die reden is de provocatie niet het beste middel om
ons met de radicale islam te verstaan.
The Boston Globe
Dit was een geval waarin werd gezocht naar een reden een beroep te doen op een
vrijheid die niet werd bedreigd. Het publiceren van de spotprenten had geen
ander doel dan te provoceren. Het afbeelden van Mohammed met een tulband in de
vorm van een bom is voor de meeste moslims niet minder kwetsend dan
nazi-karikaturen van joden of Klu Klux Klan karikaturen van zwarten voor deze
slachtoffers van intolerantie zijn. Daarom drukken wij de cartoons niet af.
The Jordan Times
Wat willen wij in de moslimwereld (met deze protesten) bereiken? Als het doel
was een boodschap te sturen naar andere landen dat het bespotten van de islam
onaanvaardbaar is, dan is die boodschap aangekomen. Krantenredacteuren in de
hele wereld zullen zich wel twee keer bedenken voor zij een soortgelijk
initiatief nemen. Maar de overwinning dient ons grootmoedig te stemmen. Een
boycotactie mag niet de woede tegen alle Denen (en anderen) opwekken, tenzij de
boodschap is dat de islam een onverdraagzame godsdienst is en iedere vorm van
kritiek met geweld wordt beantwoord. (...) De Arabische wereld mag geen kranten
kennen die onafhankelijk zijn van hun regeringen, Europa wel. De Deense regering
kan dan ook geen andere mening verwoorden dan die van de Deense overheid.
De Volkskrant, 08-02-2006, van correspondent Bert Lanting
Achtergrond | Voorzichtige opstelling Europese commissie oogst kritiek
europarlementariërs
Barroso loopt op eieren in zaak-cartoons
De Europese Commissie opereert in de spotprentenzaak rond de profeet Mohammed op
kousevoeten. Dat komt haar te staan op kritiek wegens een te voorzichtige
opstelling.
Het is de afgelopen dagen op eieren lopen voor de Europese Commissie. Dag in dag
uit probeert het dagelijks bestuur van de Europese Unie de heilige oorlog die is
uitgebroken over de spotprenten met Mohammed te bezweren zonder daarbij op
Europese tenen te gaan staan. Dat laatste lukt niet erg: de Commissie komt
steeds meer onder vuur komt te liggen wegens haar voorzichtige opstelling.
Opvallend is dat Commissievoorzitter José Manuel Barroso zich
zorgvuldig buiten al het gekrakeel over de cartoons en de vrijheid van
meningsuiting heeft gehouden. Barroso overlegde eerder deze week over de crisis
met de premiers van Denemarken en Zweden en hun Oostenrijkse collega Schüssel,
die momenteel voorzitter van de EU is. Maar in het openbaar heeft Barroso zich
zelf niet over de zaak uitgelaten.
Dat laat hij over aan zijn woordvoerder Johannes Laitenberger,
die al zijn diplomatieke talenten moet aanspreken om niet in een valkuil terecht
te komen. Keer op keer beklemtoont hij dat de Commissie opkomt voor de vrijheid
van meningsuiting en de gewelddadige reacties op de cartoons veroordeelt. Maar
iedere keer hamert hij er ook op de noodzaak van onderling respect.
Zelfs toen gewapende Palestijnen een EU-kantoor in Gaza-stad
bestormden, reageerde de Commissie uiterst terughoudend. De hulp gaat gewoon
door, verzekerde een Commissiewoordvoerster. Ook tegenmaatregelen tegen Iran,
dat een handelsboycot tegen Denemarken heeft ingesteld, lijken er niet in te
zitten.
Laitenberger zei dinsdag dat de Commissie een handelsboycot
tegen Denemarken zou opvatten als een boycot tegen de hele Europese Unie, maar
voorlopig is het volgens hem nog te vroeg om over tegenmaatregelen van de EU te
praten. Eerst wil Brussel weten of de boycot inderdaad doorgaat en of de
overheid achter de campagne zit.
Als dat het geval is, zal de Europese Commissie niet aarzelen
om naar de Wereldhandelsorganisatie WTO te stappen, waarschuwde eurocommissaris
Mandelson (Handel) vorige week. Maar in het geval van Iran is dat niet mogelijk,
geven medewerkers van de Commissie toe, omdat het land geen lid is van de WTO.
De EU heeft wel de besprekingen met het land over een mogelijk handelsakkoord
stopgezet, maar dat gebeurde naar aanleiding van het geschil over Irans
nucleaire ambities.
Sommige europarlementariërs, zoals de VVD'ster Jeanine
Hennis-Plasschaert, vinden dat de Commissie zich veel te voorzichtig opstelt.
Zij wil dat de EU de steun stopzet aan islamitische landen die gewelddadige
demonstraties hebben toegestaan.
Bij de Commissie voelt men daar duidelijk niet voor. 'We
willen nu geen olie op het vuur gooien', zegt een Commissiemedewerker.
De Commissie krijgt ook het verwijt dat het de vrijheid van
meningsuiting wil beperken door afspraken met de pers over een 'gedragscode'.
Maar volgens woordvoerder Friso Roscam Abbing is dat een misverstand. De
Commissie wilde al veel langer met de pers praten over het doorgeven van
oproepen tot geweld van terroristische groeperingen.
Volgens Roscam Abbing ligt het voor de hand dat daarbij ook
zal worden gesproken over de cartoons. Hij beklemtoont echter dat de Commissie
niet van plan is een gedragscode voor te stellen.
Tussenstuk:
Beeld Mohammed in Amerikaans Hooggerechtshof
Amerikaanse moslimleiders zijn boos over een beeld van de profeet Mohammed in
het Amerikaanse Hooggerechtshof. De sculptuur van Mohammed maakt deel uit van
een marmeren fries van achttien wetgevers zoals Mozes, Confucius, Hugo de Groot
en Karel de Grote. Mohammed houdt een koran in zijn linkerhand en een zwaard in
zijn rechter.
Amerikaanse moslims vroegen in het verleden al om
verwijdering van het beeld. Het hof weigerde omdat anders de 'artistieke
compleetheid' zou worden aangetast.
Red.: Van wat later, nog een paar stukken die de westerse
cultuur verdedigen, temidden van vele cultuurrelativistische verhalen over
niet-kwetsen, enzovoort:
Trouw, 02-02-2006, column door Sylvain Ephimenco
Solidair met de Denen
Een van de meest gehoorde argumenten die critici van de islam voor de kiezen
krijgen wanneer ze bijvoorbeeld het gebrek aan tolerantie van deze religie aan
de kaak stellen, is dat hun kritiek stigmatiserend werkt.
Zo zouden ze alle mohammedanen over een kam scheren terwijl
dé islam niet bestaat. Deze religie is diffuus, kent talrijke stromingen en
wordt niet door een (centralistisch) representatief orgaan vertegenwoordigd.
Houd dus je mond criticaster: de islam is een spook waarmee je zwaait om je
handel in angst te bedrijven. Als er een ding is dat de Deense spotprentaffaire
over de profeet Mohammed nu al heeft bewezen, is dat de islam - universeel,
monolithisch en jammer genoeg onverdraagzaam - wel bestaat. De dreigementen of
de roep tot bestraffing jegens tekenaars, journalisten en een lid van de
Europese Unie zijn niet alleen op het conto van orthodoxen en radicalen te
schrijven. De woede, die zich via anathema’s, bedreigingen, vlagverbrandingen of
boycotacties manifesteert, wordt door de gehele islamitische wereld breed
gedragen. En niet alleen via de straat, de moskee of non-gouvernementele
organisaties: de OIC (Organization of Islamic Conference), die als eerste de
Deense regering op de knieën probeerde te krijgen, vertegenwoordigt 56
moslimlanden. De Arabische Liga, die eergisteren in Tunis om ’strenge straffen’
voor de ’blasfemische’ tekenaars pleitte, telt 22 leden. Dan zijn er nog de
regeringen van islamitische landen afzonderlijk die, zoals de Algerijnse
gisteren, om juridische stappen vragen om de ’agressie tegen een hele
beschaving’ te doen stoppen. Om maar niet over de pers in islamitische landen te
spreken. Die staat gedwee, voor zover ik dit via internet kon nagaan, als een
man achter zijn regeringen, instituten en de straat. De onverdraagzame islam die
het westerse, onvervreemdbare recht op vrijheid van meningsuiting probeert te
beteugelen, bestaat echt. Sorry. Wat het Westen daar tegenoverstelt om zijn
principiële waarden te verdedigen, hoe onaangenaam die ook kunnen zijn voor hen
die het dictaat en het verbod prefereren, is bitter weinig. Men lijkt door angst
verlamd. Van solidariteit met de confraters van Jyllands Posten is weinig
te merken (France Soir publiceerde gisteren wel alle controversiële
cartoons, als teken van protest.) Van kwetsen om te kwetsen en slinks beledigen
moet ik niets hebben. Maar wat opvalt aan die spotprenten is hun hoge politieke
gehalte. De afbeeldingen van de profeet als een terrorist zijn allereerst een
poging om de politieke islam en zijn dodelijke relifanatisme te hekelen. Niets
verkeerds aan. Het zou al die vrome schreeuwlelijkerds tot nadenken en
introspectie moeten stemmen (zie ook de prachtige spotprent van Tom gisteren op
Podium in Trouw). Het zijn legitieme karikaturen, die in onze vrije
samenlevingen zijn toegestaan en waar historische en religieuze figuren mogen
worden afgebeeld. Democraten aller landen, wees daarom solidair: ren naar de
supermarkt en koop, eet en drinkt Deens!
De Volkskrant, 11-02-2006, column door H.J. Schoo
Vrijheid, lafheid en emancipatie
Als de potsierlijke 'cartooncrisis' iets duidelijk maakt, is het wel dat het met
de vrijheid van meningsuiting wonderlijk is gesteld. Vrijwel iedereen is er
voor, maar evenzo vrolijk wil menigeen die vrijheid toch maar liever beperken.
Meningsvrijheid is er niet zomaar voor iedereen, maar alleen voor mensen die er
verstandig mee om weten te gaan. En of dat voor een onbeduidend 'rechts' Deens
dagblad geldt, is maar de vraag. Vrijheid van meningsuiting, ooit een vooral
linkse zaak, is zélf misschien wel een beetje rechts.
Historisch is dit een verbluffende schaarbeweging, al is er
sinds de jaren zestig flink op geoefend. De free speech-beweging, het
startschot voor de culturele revolutie in de jaren zestig, mondde op veel
Amerikaanse universiteiten bijvoorbeeld uit in een politiek correct
schrikbewind. Benauwende speech codes verboden er elke uiting die de gevoelens
van minderheden - vrouwen, zwarten, homo's - zou kunnen kwetsen. Vrijheidlievend
links Nederland wist ook van wanten en bewoog jarenlang hemel en aarde om
'tegenstanders' van de multiculturele samenleving de mond te kunnen snoeren. Ook
de vrijzinnige maatschappelijke en morele orde die in het kielzog van de jaren
zestig tot stand kwam, kent dus zijn taboes.
Voorheen was politiek rechts de schildwacht van het openbare
leven en de grote verbieder. Het waakte over de openbare zeden en behoedde God
en majesteit voor smalende lastering en schennis. In de vrijheidsroes van de
jaren zestig verloor rechts die positie. 'Rechtse' gevoeligheden boetten in aan
beschermwaardigheid en werden niet langer ontzien. God, koning en alle andere
autoriteiten zakten weg naar de maatschappelijke achterhoede en raakten
grotendeels vogelvrij.
Sindsdien heeft links de rol van hoeder van de publieke
welvoeglijkheid van rechts overgenomen. Het verschil is dat links niet de lange
tenen van gevestigde machten of decente zeden beschermt. Links ziet er vooral op
toe dat de gevoelens niet worden gekwetst van degenen die het als zwak of
achtergesteld ziet. Voor de bescherming van deze gevoeligheden moeten oude
vrijheden soms wijken. Symbool van het nieuwe regime is artikel 1 van de
Grondwet, het antidiscriminatie-artikel.
Zo werd links van beeldenstormer, kampioen van het vrije
woord en uitdager van de status quo, de waakhond van een nieuwe maatschappelijke
orthodoxie. Nadrukkelijk eerbiedigt die de rechten en gevoeligheden van
niet-dominante groepen. Met de komst van 'buitenstaanders' uit niet-westerse
cultuurgebieden, behept met niet-christelijke geloofsovertuigingen, verstomde
zelfs het antiklerikalisme van links.
Om de verwarring compleet te maken, zijn religiekritiek en
kritiek op het multiculturalisme met zijn talloze gevoeligheden ook politiek van
links naar rechts verhuisd. Of liever: het is usance geworden degenen die er
zulke kritiek op nahouden als rechts te bestempelen. Dat zij het vaandel van de
emancipatiegedachte hoog houden, helpt niet. Laatdunkend heten zij
'Verlichtingsfundamentalisten', pyromanen in een brandgevaarlijke multiculturele
omgeving. Geen wonder dat de EU zich nauwelijks raad weet met de cartooncrisis
en daar secundair en lamlendig op heeft gereageerd. Terwijl de Unie in haar
Grondwet niet eens een verwijzing wilde opnemen naar haar joods-christelijke
wortels, is zij als de dood de islam te bruuskeren. In het aan de Grondwet
opgehangen Handvest van Grondrechten staat meningsvrijheid direct na
godsdienstvrijheid. Functionarissen van de Unie wekten deze week de indruk dat
die volgorde niet toevallig is en dat godsdienstvrijheid zwaarder weegt dan
meningsvrijheid.
Vooral EU-buitenlandcoördinator Solana en
parlementsvoorzitter Borrel kropen door het stof. De eerste met een gezamenlijke
verklaring van EU, VN en OIC, een club van islamitische landen. Daarin is sprake
van 'beledigende karikaturen van de profeet Mohammed', 'grote ongerustheid' over
het herpubliceren ervan in diverse Europese kranten en begrip voor 'de diepe
pijn en wijdverbreide verontwaardiging' in de moslimwereld. Als room op de taart
volgt dan nog de opvatting dat persvrijheid 'de overtuigingen en dogma's van
alle geloven' dient te respecteren.
Ook Borrel collaboreerde met tirannenknechten toen hij samen
met parlementariërs van Syrië, Jordanië, Libanon en de Palestijnse Autoriteit
opriep tot 'verantwoord gebruik van de persvrijheid' en het gebrek aan respect
voor religies veroordeelde, 'evenals elke poging om aan te zetten tot religieuze
haat en xenofobische en raciale uitlatingen'. In meer dan een opzicht duistere,
dreigende woorden.
Dit laffe overgavegedrag namens de EU is door velen in de
nationale politiek en pers al aan de kaak gesteld. Terecht. Het kan het
vertrouwen in Europa alleen maar ondermijnen - en niet alleen in het kleine
Denemarken. De verleiding is dan ook groot er voluit aan mee te doen. Bij deze
dan: driewerf schande!
Maar tegelijkertijd aarzel ik - in de wetenschap dat alle
emancipatie altijd begint met het erkennen van gevoelens en het ontzien van
gevoeligheden. Hoe bot en rücksichtslos schreven en spraken gevestigden vroeger
niet over joden? Katholieken werden argwanend bejegend, arbeiders niet voor vol
aangezien, zwarten golden als halfmenselijk. En wat is er niet dom en gevoelloos
gegniffeld over vrouwen en hun 'rechten'.
Deze ijzeren emancipatielogica dwingt de gevestigden om, al
is het met gepaste tegenzin, ook in die tierende baardmannen in hun malle jurken
en opzichtige hoofdtooien medeschepselen te zien die hun plaats onder de zon
opeisen. Ze lijken belachelijk - ik vind ze dat althans -, maar dat leken al die
andere ontrechten vroeger ook. Inmiddels weten we beter.
Terug naar Allochtonendebat 2006 ,
Allochtonen overzicht , of naar
site home
.
|