NRC Handelsblad 30 januari 2005 door Jeroen Wester

Na zijn eerste honderd dagen lanceert Jean-Paul Votron, de nieuwe topman van Fortis, zijn strategie. De Belgisch-Nederlandse bank en verzekeraar moet van hem groeien als kool. Het is tijd voor een winnersmentaliteit. “Fortis is een ruwe diamant.”

Het was misschien even wennen voor de beleggingsanalisten die op het hoofdkantoor van Fortis de nieuwe topman vanaf een barkruk “passie” zagen prediken. Jean-Paul Votron (53), sinds oktober vorig jaar de nieuwe bestuursvoorzitter van het Fortis-concern, greep zijn eerste honderd dagen gisteren aan om een nieuwe strategie voor het bank- en verzekeringsbedrijf te presenteren.

Votron heeft grootste plannen. De Belg (ex-Unilever, ex-Citigroup, ex-ABN AMRO) kondigde aan dat de cultuur moet veranderen. Daarvoor zal hij een kruistocht houden, want er is een ingrijpende gedragsverandering nodig. Het bedrijf heeft, volgens Votron, een winnermentaliteit nodig met meer ambitie en meer agressie. Het personeel moet er diep van doordrongen zijn dat dit belangrijk en urgent is. De Fortis-medewerker staat straks volledig in dienst van de klant. “Als hij slaap, als hij droomt, als hij werkt. Alles draait voortaan om de klant.”

Sinds het ontstaan van Fortis in 1990 is het concern snel gegroeid, voornamelijk door een bundeling van bedrijven. Verzekeraars als AMEV, AG, Stad Rotterdam en de Amersfoortse en banken als VSB, MeesPierson, ASLK en de Generale Bank gingen alle is Fortis op. Toch is daar volgens Votron nog lang niet alle potentie uit- gehaald. “Fortis is een ruwe diamant” zie hij gisteren, en Votron heeft hem ontdekt.
Daarom begint de nieuwe topman met ambitie. In de periode 2005 tot 2009 zal Fortis op eigen kracht meer dan 10 procent per jaar moeten groeien. En de onderneming trekt de wereld in. Fortis is vergeleken met bijvoorbeeld ABN Amro en ING de minst geïnternationaliseerde financiële dienstverlener, maar dat gaat veranderen. In 2009 zal het Benelux-gehalte van Fortis lager zijn. Dan komt minstens 30 procent van de winst van buiten de Benelux tegen 15 procent nu.

Votron doet met zijn hemelbestormende streefcijfers precies het tegenovergestelde van Michel Tilmant, de nieuwe Belgische topman van concurrent ING. Tilmant ziet veel nadelen aan de ambitieuze doelstellingen die met de buitenwereld worden gedeeld. De ING-bestuurder vermoedt dat de roep van de financiële markten om prognoses en het halen van die prognoses in de afgelopen jaren een belangrijke oorzaak is geweest van alle boekhoudschandalen. Daarom is ING voortaan terughoudend als het gaat om prognoses en financiële doelstellingen.

Maar Votron wees dat gevaar gisteren van de hand. “Ik heb heel wat jaren ervaring. We hebben niet zomaar een agressief groeiplan. We leggen de lat terecht hoog, want dit bedrijf heeft een enorm potentieel. Wij geloven erin dat we het kunnen. Wij hebben al verschillende divisies die meer dan 10 procent per jaar groeien. We gaan de doelen niet halen door aan cijfers te sleutelen. En u hoeft niet te vrezen dat we het risicoprofiel van Fortis gaan aanpassen.”
De structuur gaat wel op de schop. Votron presenteerde gisteren in Brussel een gewijzigd bedrijfsskelet met zes nieuwe divisies en een uitgebreide tienkoppige raad van bestuur. “De nieuwe organisatiestructuur gaat vandaag in.”
Ook zal er in de kosten worden gesneden en komt er een heel nieuw beloningssysteem voor alle Fortis-werknemers. In het nieuwe systeem zullen uitzonderlijke prestaties beter gewaardeerd worden en zal het personeel meer op haar verantwoordelijkheden worden aangesproken. Tegen de zomer zal Fortis de details bekendmaken van het nieuwe beloningssysteem en de gevolgen voor het aantal arbeidsplaatsen dat door kostensanering verloren zal gaan. “Het is te vroeg om dat nu al aan te geven” liet Herman Verwilst weten, die per direct tot operationeel directeur is benoemd. Bij Fortis werken nu 52.000 mensen.

Groeimogelijkheden ziet Votron vooral liggen in Oost-Europa, een terrein waar zijn vorige werkgever Citigroup ook al jaren actief is. Het bedrijf sluit “selectieve aqcuisitie”niet uit. Fortis heeft daar zo’n 4,5 miljard euro voor beschikbaar.
Het is een bekend geluid: groeien door overnames in Europa. Welke zichzelf respecterende Europese bankbestuurder heeft dat het afgelopen decennium niet geopperd? De voorganger van Votron, Anton van Rossum, deed dat ook bij zijn aantreden. Maar iedere keer blijkt weer dat grensoverschrijdende fusies en overnames in de Europese financiële sector stranden op politieke en culturele gevoeligheden.
Rijkman Groenink, de topman van ABN Amro, durft sinds kort te zeggen dat bij zulke Europese krachtenbundelingen de zelfstandigheid weliswaar geprefereerd wordt, maar dat hij die van ABN Amro niet kan garanderen. Aan Votron zijn zulke geluiden echter niet besteed. “Ik ben er zeer, zeer van overtuigd dat Fortis zelfstandig moet blijven. Er bestaat geen andere mogelijkheid.”


Terug naar Bronnen bij Management en de menselijk maat , of naar site home .
 
[an error occurred while processing this directive]