WERELD & DENKEN
 
 

Anglicisme: de verwaarloosde infrastructuur

15 sep.2007

Een van de fundamentele kenmerken van het Anglicisme, de Angelsaksische maatschappij, is de keuze voor een kleine overheid, of voor lage belastingen. In eerste instantie is dat gericht op de sociale aspecten van de samenleving, maar in de Verenigde Staten gaat dit zo ver dat men ook allerlei diensten die men elders onder de publieke sector schaart, in particuliere handen heeft gegeven: water, energie, openbaar vervoer, het is allemaal al tientallen jaren geprivatiseerd.
    De resultaten ervan zijn ook prima zichtbaar. Een paar jaar terug was er een stroomstoring in Canada, die leidde tot stroomuitval van uren tot enkele dagen tot in New York, veroorzaakt door onvoldoende onvoldoende backup en onderhoud. Daarover later meer. Hieronder een recente kwestie, namelijk het instorten van een brug:


Uit: De Volkskrant, 03-08-2007, van correspondent  Diederik van Hoogstraten 

‘Gelukkig was het geen terroristische aanslag op de brug’

In Minnesota worden nog tientallen mensen vermist | 160 duizend bruggen zijn ‘structureel gebrekkig’.


Toen donderdag de dag aanbrak en de ravage goed zichtbaar werd, legde de gouverneur van Minnesota een verklaring af. Het was geen terroristische aanslag op de brug van Minneapolis, wilde Tim Pawlenty vooral zeggen. ...
    Maar de instorting van de brug over de Mississippi is wel reden tot zorg. Nadat bekend was geworden dat er zeker 4 doden en 79 gewonden zijn gevallen, kwamen recente rapporten boven water over het achterstallige onderhoud van bruggen in de VS.
    Er zijn bijna 600 duizend bruggen van zes meter of langer. Daarvan is 27 procent te omschrijven als ‘structureel gebrekkig’, meldde de Amerikaanse Vereniging van Civiel Ingenieurs twee jaar geleden.
    Niet dat al deze 160 duizend ‘slechte’ bruggen op instorten staan. Maar een veilig gevoel geeft het niet aan de miljoenen burgers die er elke dag overheen rijden en lopen.
    Een apart onderzoek van Ohio State University concludeerde dat meer dan de helft van alle problemen ontstaat bij extreem zwaar weer, als wind en overstromingen de structuur van een overspanning aantasten. Botsingen door auto’s en schepen zijn een tweede factor, gevolgd door overbelasting.
    De brug in Minneapolis viel in de categorie ‘gebrekkig’. Maar volgens de gouverneur was er vorig jaar tijdens een inspectie geconcludeerd dat de brug veilig was.
    Zonder over dat oordeel te speculeren, gebruikte senator Reid het ongeval om de aandacht te vestigen op de ‘verkruimelende infrastructuur’ in de VS.
    De federale overheid moet veel meer doen om dit soort ongelukken te voorkomen, zei hij. Gouverneur Pawlenty beval een grondige inspectie van alle soortgelijke bruggen in Minnesota, een noordelijke staat met ruim vijf miljoen inwoners. ...


Uit: De Volkskrant, 06-08-2007, door Diederik van Hoogstraten 

Column | Bruggen in de VS
 
Vuilnisbakken en verf maken geen veilige brug


...   Infrastructuur is vaak een zaak van de lokale overheid, soms van de afzonderlijke staten, en in andere gevallen van de federale overheid. Hoewel het Congres dit weekeinde vlot een wet aannam om Minnesota (de staat waarin Minneapolis ligt) bij te staan, is juist de federale overheid traag en slap als het gaat over de infrastructuur. Het is hoog tijd om het politieke kortstondige enthousiasme, dat altijd loskomt in reactie op rampen eens wat langer vast te houden, schreef The New York Times gisteren.
    Het valt vooral te hopen dat het inspectieregime strenger wordt. De Times merkte op dat de dijken in New Orleans, de pijplijn in New York en de brug in Minneapolis geÔnspecteerd en goedgekeurd waren – vlak voordat ze instortten of explodeerden. ...


Uit: De Volkskrant, 03-08-2007, ANP

Bijna miljoen mensen in CaliforniŽ op de vlucht

In het zuiden van de Amerikaanse staat CaliforniŽ hebben 900.000 mensen opdracht gekregen hun huizen te verlaten in verband met de al drie dagen durende natuurbranden. Zeker twee mensen zijn omgekomen, zo meldde CNN woensdag.


In de staat aan de westkust woeden zestien grote branden. Al 161.000 hectare is in vlammen opgegaan. Meer dan 1.600 huizen en bedrijven zijn verwoest. Nog eens 56.000 woningen worden bedreigd. Het zwaarst getroffen is de regio rond de stad San Diego. Hier zijn meer dan een half miljoen mensen geŽvacueerd en zijn 1300 gebouwen verbrand. De politie meldde verscheidene plunderaars te hebben opgepakt. Ziekenhuizen, bejaardenhuizen en gevangenissen in San Diego zijn ontruimd.
...
Weinig geleerd
Schwarzenegger riep de Nationale Garde op om de brandweer te helpen bij de bestrijding van de branden. De plaatselijke brandweerkorpsen kampen met een groot tekort aan mankracht en materieel. Volgens critici heeft de lokale overheid weinig geleerd van de verwoestende brand van vier jaar geleden. Toen werden 5.000 gebouwen verwoest en kwamen zeker vijftien mensen om. Volgens critici is daarna te weinig gedaan om de brandweer en politie te versterken om dergelijke rampen te voorkomen. De lokale overheid kwam de afgelopen jaren met een plan voor extra belastingen op hotels om daarmee de brandweer te versterken. Dit werd door de lokale bevolking afgewezen. ...


Red.:   Hoe hardleers anti-maatschappelijk kan men zijn: geen belasting willen betalen, terwijl de ramp al voor iedereen duidelijk aangekondigd was.


Uit: De Volkskrant, 01-09-2005, van verslaggever Michael Persson

Achtergrond | Ondanks groot risico op overstromingen in New Orleans daalden investeringen in infrastructuur

Dijken werden gemaakt om eens te bezwijken

De Amerikanen bouwen om financiŽle redenen dijken met een doorbraakkans van eens in de 230 jaar. In Nederland liggen de normen veel hoger.


Uren na het passeren van orkaan Katrina kreeg New Orleans toch de gevreesde vloed over zich heen. Over een lengte van enkele tientallen meters bezweken dinsdag twee dammen langs het 17th Street Canal en het Industrial Canal. De kanalen die het water uit de stad afvoeren, lieten nu het Lake Pontchartrain in de straten leegstromen.
    Het Amerikaanse Army Corps of Engineers, verantwoordelijk voor de waterkeringen in de Verenigde Staten, bouwt dijken met een een gemiddelde doorbraakkans van eens in de 230 jaar, blijkt uit een evaluatie uit 2002. In Nederland liggen de normen (sinds de overstromingen in de jaren negentig) veel hoger. Het rivierengebied mag eens in de 1250 jaar overstromen, de grote steden eens in de tienduizend jaar.
    Volgens hoogleraar Han Vrijling van de TU Delft kijken de Amerikanen anders aan tegen risico’s. ‘Technisch moet de dreiging eenvoudig te verminderen zijn. Dat is een kwestie van investeren.’
    Regering en parlement in Washington hebben echter andere prioriteiten. Het budget van het Army Corps of Engineers daalde sinds 2001 gestaag. De afdeling New Orleans heeft komend jaar 70 miljoen dollar (20 procent) minder dan dit jaar te besteden aan infrastructuur om de stad tegen orkanen en overstromingen te beschermen. ...


Red.:   Een duidelijke illustratie van de prioriteiten in een Angelsaksische maatschappij: alles dat niet in termen van commerciŽle en agressieve belangen geformuleerd kan worden, delft in belangrijke mate het onderspit in de verdeling van bronnen. Wat het zo illustratief maakt is dat dit zelfs geldt voor zoiets duidelijks als een beleid tegen natuurrampen, zoals deze overstromingen. Deze ramp is er slechts een enkel doch spectaculair voorbeeld van, eerdere voorbeelden waren bijvoorbeeld overstromingen van de Mississippi, een aantal jaren terug. Men is dus op de hoogte van de risico's, maar heeft er gewoon het geld niet voor over, ondanks het feit dat rationele overwegingen laten zien dat het op de lange termijn wel voordeliger is.


Dagblad De Pers, 29-10-2007, door Hidde Tangerman

Amerika | Kosten defensie rijzen de pan uit

Infrastructuur VS krijgt een vier

De Verenigde Staten geven ongeveer evenveel geld uit aan defensie als alle andere landen van de wereld samen. Ondertussen rammelen de infrastructuur en gezondheidszorg in eigen land aan alle kanten.


Tussentitel: Gezondheidszorg is ook belabberd: 47 miljoen mensen zijn niet verzekerd

Wanneer je door de gangen van het JFK vliegveld in New Vork naar de douane loopt, kun je je haast niet voorstellen dat je bent aangekomen in een van de rijkste landen ter wereld. Afgebladderde muren, groezelige vloerbedekking en defecte roltrappen lijken een heel ander verhaal te vertellen.
    'Greetings from America's crumbling infrastructure' staat er sarcastisch te lezen op de website van de ASCE, de American Society of Civil Engineers, naast een drietal foto's van een vervallen brug in Ohio, een groot gat midden in een autoweg in Indiana en een lekkende dam. Dat het hommeles is met de conditie van vliegvelden, wegen, bruggen en scholen en zelfs zoiets elementairs als drinkwater in het machtigste land ter wereld, blijkt uit de dikke onvoldoende die de ASCE in haar meest recente rapport aan de Amerikaanse staat geeft: een 'D', zeg maar een 4. Vorig jaar begaf een belangrijke oliepijpleiding in Alaska het zomaar en zat de veiligheidsdienst NSA bijna zonder stroom. Afgelopen zomer werd het land opgeschrikt door de instortende brug in Minnesota en de stoomexplosie in het centrum van Manhattan, veroorzaakt door een verouderde pijpleiding. Veel mensen dachten toen aan een aanslag van terroristen, maar de infrastructuur blijkt nochtans gevaarlijker. De kosten die nodig zijn om de crisis te bezweren, worden geraamd op 1,6 miljard dollar, ongeveer anderhalf keer zoveel geld als tot nog toe is uitgegeven aan de oorlog in Irak en Afghanistan. Maar harde toezeggingen van de regering blijven uit.
    Een andere binnenlandse pijler, de gezondheidszorg, laat ook te wensen over. In hun boek 'Critical Condition' luiden Time-verslaggevers James Steele en Donald Barlett de noodklok. Ze schrijven: 'Op elke belangrijke index - levensverwachting, kindersterfte, gezonde levensjaren - staat de Verenigde Staten ver onderaan de lijst wat betreft de kwaliteit van de gezondheidszorg vergeleken met andere ontwikkelde landen.' Zorgverzekeringen zijn peperduur en 47 miljoen Amerikanen zijn dan ook niet verzekerd. Veel mensen zijn afhankelijk van de gesubsidieerde gezondheidszorg, zoals Medicare, de zorg voor 65-plussers, en Medicaid, voor de lagere inkomens. Toch wil president Bush hier het komende jaar 41 miljard dollar op bezuinigen.
    Al meer dan 12 procent van de Amerikaanse bevolking leeft onder de armoedegrens. Volgens een VN rapport uit 2005 is de armoede in sommige delen van het land zelfs vergelijkbaar met de situatie in de derde wereld. Het rapport hekelt de 'overontwikkelde militaire strategie' van de regering die zou leiden tot een 'onderontwikkelde strategie voor menselijke zekerheid'.
 

Red.:   Ten bewijze dat dit niet een Amerikaanse kwaal is maar een van de Angelsaksische of Anglicistische maatschappij: in Engeland gebeurt hetzelfde:
 

Uit: De Volkskrant, 16-08-2007, door Gert-Jan van Teeffelen

Groot-BrittanniŽ snakt naar opknapbeurt

Vooropgesteld: er gaat veel goed in Groot-BrittanniŽ. De natie is welvarend, politiek stabiel, het opleidingsniveau ligt hoog en ook wat betreft levensverwachting hebben Britten weinig te wensen.
    Maar met de infrastructuur is het droevig gesteld....
    De lijst voorbeelden is eindeloos. Recent verschenen nieuwe cijfers over lekkages bij Britse waterleveranciers: 3,4 miljard liter per dag. Uit de poreuze leidingen van het grootste bedrijf, Thames Water, loopt dagelijks 790 miljoen liter de grond in.
    De verspilling betreft 240 liter per klant per dag, eenzelfde verspilling als van dertig maal onnodig de wc doortrekken. ...
    Het grootst is de crisis in de transportsector. Veel van ’s lands vliegvelden, wegen en spoorlijnen zijn geen pretje, vanwege overbevolking en krakkemikkigheid.
    Vooral Heathrow moet het dezer dagen ontgelden als ‘nationale schande’. De Londense luchthaven is ontworpen voor 45 miljoen reizigers, maar verwerkt er 67 miljoen. De vertragingen zijn enorm, de logistiek chaotisch: nergens raken zoveel koffers zoek. Het drukste vliegveld van Europa ligt bovendien midden in de stad.  ...
    Het gebrek aan planning is ook elders te zien. Dat het ergens vreselijk is misgegaan, toont een vergelijking met Frankrijk, een land met pakweg even veel inwoners, maar met fraaie (tol)wegen en een superieur spoorwegnet.
    Neem de treinreis tussen de belangrijkste steden. Voor een retourtje Londen-Manchester rekent treinbedrijf Virgin 180 euro. De 300 kilometer wordt in twee uur en een kwartier afgelegd, storingen voorbehouden. De Franse SNCF doet Parijs-Lyon, ruim 450 kilometer, in twee uur. Dit vanaf 70 euro retour. Veel sneller, verder en goedkoper.   ...
    In de Londense metro, die kampt met decennia aan achterstallig onderhoud, wordt het omgeroepen indien ‘de service op dit moment goed verloopt’, in plaats van omgekeerd.
    Het lijkt allemaal terug te voeren op een cocktail van onderschatting van de snelgroeiende transportvraag, privatiseringen onder verkeerde voorwaarden en gebrek aan langetermijnvisie bij de overheid.
    De rekening gaat oplopen, toonden de overstromingen al. Veel waterkeringen en afvoerkanalen dateren nog uit de tijd van koningin Victoria. Er zijn miljarden beloofd, in de hoop dat het voldoende is.
    Penny wise, pound foolish lijkt niet voor niets een Engels gezegde. Eerder dit jaar bleek dat meer schadevergoedingen worden uitbetaald aan automobilisten die crashen door een gat in de weg, dan wordt besteed aan het dichten van de gaten zelf.   ...


Red.:   Naar aanleiding van de Amerikaanse verkiezingen in 2008 wordt het infrastructuurprobleem nog eens doorgenomen:


Uit: De Volkskrant, 13-09-2008, door Russell Shorto, directeur van het John Adams Institute en schrijver van Nieuw Amsterdam: Eiland in het hart van de wereld

Dear Mister President,

Als ik u een goede raad mag geven: begin opnieuw.
    De infrastructuur van de Verenigde Staten is een puinhoop doordat de overheid tientallen jaren haar basisverantwoordelijkheden heeft verwaarloosd. Gebouwen verkrotten. De wegen zijn pokdalig, het snelwegen net beneden de maat. Er is geen landelijk openbaarvervoersysteem. De afhankelijkheid van auto's - en olie - vormt een crisis van ongekende proporties. Er is geen strategie voor de ontwikkeling van een nieuw energiebeleid.
Verspreid door het land zijn er honderdvijftigduizend bruggen - over de Mississippi, de Missouri, de Hudson - die structurele gebreken' vertonen en op instorten staan, zoals vorig jaar ook gebeurde in Minnesota, met dertien doden tot gevolg.   ...


Red.:   Alweer vergeten: een aantal jaren terug viel er een centrale uit in de buurt van de Niagara watervallen, op de grens met Canada. De stroomstoring liep tot in New York, en het duurde meer dan een dag om de zaak weer aan de praat te krijgen. De oorzaak:


Uit: De Volkskrant, 26-09-2008, door Martijn van Calmthout

Een groen verhaal zonder ijsberen

'Yes, we can!' Dit motto van Obama zou ook dat van de schrijver en columnist Thomas Friedman kunnen zijn. In zijn nieuwe boek pleit hij voor een groene revolutie.

Wie zijn columns in de New York Times (en de Volkskrant) een beetje volgt, weet dat de Amerikaan Thomas Friedman als een journalistieke orkaan over het moderne bestaan raast.
    Oorlogen in Irak en Afghanistan, moslimextremisme in Pakistan, booming business in de Arabische Emiraten, de radicalisering van Iran, VN-klimaatconferenties op Bali, de opkomst van China: Friedman schrijft er niet alleen over, hij is erbij en gebruikt zijn persoonlijke indrukken en gesprekken ter plaatse als cement voor scherpe analyses van de situatie. .
    Goed geschreven, goed geresearched, betrokken en het gaat ergens over, dat is Friedman. Dat is waarschijnlijk ook de verklaring voor het onwaarschijnlijke succes van zijn vorige boek The World is Flat (2005), waarvoor hij een Pulitzer Prize kreeg. .
    Ook in Hot, Flat and Crowded, Friedmans meest recente boek, komt het persoonlijke samen met de grote vraagstukken van de wereld.   ...
    Op het punt van oplossingen is Friedmans boek wel erg Amerikaans. Hij maakt een zeer uitgebreide analyse van de elektriciteitssector in de VS en komt tot de conclusie dat er haast geen inefficiŽnter systeem denkbaar is. Door versnippering en commerciŽle belangen is er geen enkele stimulans om minder energie te gaan gebruiken, noch bij de producenten, noch bij de consumenten. Terwijl er genoeg stroom is om heel CaliforniŽ in een hybride auto te laten rijden, zonder er ťťn centrale bij te moeten bouwen.   ...


Red.:   Wat beelden bij de black out veroorzaakt door de inefficiŽnte elektriciteitssector:
 


Uit: CNN.com, 09-10-2008

U.S. air-traffic network outdated, costly

A World War II-era air traffic network is costing U.S. airlines billions of dollars | Current radar network forces planes to take longer, zigzagging routes | An upgrade to a satellite-based system has been in the planning stages for years | GPS system could have saved airlines $5 billion-plus in fuel this year alone, AP finds

A World War II-era air traffic network that often forces planes to take longer, zigzagging routes is costing U.S. airlines billions of dollars in wasted fuel while an upgrade to a satellite-based system has languished in the planning stages for more than a decade.
    The $35 billion plan would replace the current radar system with the kind of GPS technology that has become commonplace in cars and cell phones. Supporters say it would triple air traffic capacity, reduce delays by at least half, improve safety and curb greenhouse gas emissions.
    An Associated Press analysis of federal and industry data found that if the new system were already in place, airlines could have saved more than $5 billion in fuel this year alone.
    But funding delays and the complexities of the switchover have kept the project grounded. The government does not expect to have it up and running until the early 2020s, and without a major commitment, supporters warn that even that goal might be not be attainable.
    "The United States has been to the moon and back. I think the public deserves that same level of effort for our national airspace system," Robert Sturgell, the acting administrator of the Federal Aviation Administration, said in a recent interview.   ...


Red.:   De kredietcrisis van 2008 werpt een nieuw licht op de andere problemen - zoals topcolumnist Thomas Friedman hier constateert:


Uit: De Volkskrant, 29-12-2008, column door Thomas L. Friedman (The New York Times)

We hebben een makeover nodig

Amerika staat aan de vooravond van de belangrijkste maanden uit zijn geschiedenis, zegt de NYT-columnist.

Tussentitel: Als wij zo slim zijn, waarom leven anderen dan veel beter dan wij?

De dag begon goed vrijdag. Ik reed in een slanke hogesnelheidstrein vanuit het centrum van Hong Kong naar het ultramoderne vliegveld. De draadloze verbindingen waren zo goed dat ik de hele rit internet had.
    Maar een paar uur landde ik in het stenen tijdperk: Kennedy Airport, New York. De lelijke ontvangsthal met het lage plafond was overvol. Een bagagekarretje kostte me 3 dollar. De vieze ruimte herinnerde me aan een plek waar ik eerder was geweest: de bagagehal van luchthaven Kai Tak, Hong Kong. Die werd in 1998 gesloten.
    De volgende dag ging ik naar Penn Station, waar de roltrappen naar de sporen ontworpen lijken te zijn in een tijd dat de koffer nog moest worden uitgevonden. De perrons lijken sinds de Tweede Wereldoorlog niet meer te zijn schoongemaakt. Ik nam de Acela, Amerika's poging tot flitstrein, van New York naar Washington. Onderweg werd mijn mobiele telefoongesprek drie keer verbroken wegens geen bereik.
    Ik dacht bij mezelf: als wij Amerikanen zo slim zijn, waarom leven andere mensen dan zo veel beter dan wij? Wat is er geworden van onze infrastructuur, die zo cruciaal is voor de productiviteit?   ...
    Wij Amerikanen kunnen niet doorgaan zo stom te zijn. We hebben te lang genoten van belastingverlagingen die we ons niet kunnen veroorloven, van energieprijzen die niet aansporen tot investeringen in duurzame alternatieven, van openbare scholen waar analfabeten hun diploma halen.   ...


Red.:    En ondanks de waarschuwingen gaat het gewoon door:


Uit: De Volkskrant, 10-08-2010, door Paul Krugman

Door bezuinigingen op publieke sector zitten de VS op dood spoor

De overheid zegt dat snijden in scholing en straatverlichting onontkoombaar is, maar dat is niet waar.

Tussentitel: Politieke klasse kiest ervoor het fundament van de natie te laten afbrokkelen

In Amerika gaat het licht uit, letterlijk. Colorado Springs haalde het nieuws met een wanhopige poging geld te besparen door eenderde van de straatverlichting te doven. En niet alleen daar, van Philadelphia tot Fresno zijn soortgelijke plannen in de maak.
    Waar Amerika de wereld ooit versteld liet staan met vooruitstrevende investeringen in de infrastructuur, verkeert het land nu in een afbraakfase. In een aantal staten breken lokale overheden wegen af die ze niet langer kunnen onderhouden. En het land dat als een van de eerste voorzag in basisonderwijs voor alle kinderen, bezuinigt nu op scholing. Leerkrachten worden ontslagen, stimuleringsprogramma’s worden geannuleerd. En alle signalen wijzen op verdere bezuinigingen.   ...


Red.:    En Amerika wordt dezelfde smoes gebruikt als in Nederland:

  Ons wordt verteld dat we geen keuze hebben, dat de overheid fundamentele bestuurlijke diensten, – waar al generaties lang in wordt voorzien – niet meer kan betalen.

En het is een smoes, omdat:

  Maar de speelruimte zou groter zijn als politici bereid waren tot enige belastingverhoging.   ...
   Maar Washington biedt slechts een druppel op de gloeiende plaat, en zelfs die komt er met moeite. We moeten de prioriteit leggen bij het verkleinen van het begrotingstekort, zeggen Republikeinen en ‘centrum’-Democraten. Om in een adem te verklaren dat we belastingverlagingen voor de zeer rijken intact moeten laten, hoewel dit de komende tien jaar 700 miljard kost.
    In feite laat een groot deel van onze politieke klasse zien wat de prioriteiten zijn. Gesteld voor de keuze om de rijkste 2 procent van de Amerikanen het belastingtarief te laten betalen dat ze onder de hoogconjunctuur van het Clinton-tijdperk betaalden, ůf toestaan dat het fundament van de natie afbrokkelt, kiezen ze voor het laatste. Een desastreuze keuze op zowel de korte als lange termijn.

En de redenop de achtergrond:

  Hoe heeft het zo ver kunnen komen? Dat is een consequentie van drie decennia van anti-overheidsretoriek, een retoriek die veel kiezers ervan heeft overtuigd dat een dollar aan belasting een verloren dollar is, en dat de publieke sector geen goed kan doen. Diensten die iedereen behalve de zeer rijken nodig heeft, verdwijnen. Diensten waar de overheid in moet voorzien omdat niemand anders het doet, zoals openbare verlichting, begaanbare wegen en goede scholing voor het publiek.

Tja ...
    En nu gaat letterlijk het licht uit:


Uit: Volkskrant.nl, 31-12-2011, ANP

Bevolking in donkere Amerikaanse steden is duisternis beu

Het is donker in een aantal dorpen en steden rondom de Amerikaanse stad Detroit, omdat er uit bezuinigingsoverwegingen duizenden lantarenpalen zijn weggehaald. Maar de bevolking van de in het donker gestoken stadjes begint steeds luider te morren, zo meldde de krant New York Times.
    Om geld te besparen werd eerder dit jaar in stadjes als Highland Park de straatverlichting gemarginaliseerd. Ruim twee derde verdween, vooral in buitenwijken. Met gevaarlijke situaties tot gevolg.   ...
    Burgers hopen dat de gemeenten het besluit terugdraaien. 'Wat er met onze lantaarns is gebeurd, komt doordat politici de hoop hebben verloren', aldus een bewoner. ...


Red.:   Een vuile leugen, dat laatste. Het is donker omdat de Amerikaanse burger geen bealsting wil betalen.


Naar Anglicisme home , Angl. vs Rijnland overzicht , of site home .