Landverraad, media, de Volkskrant: allochtonen, onderwijs

Er is de laatste jaren, schrijvende december 2023, al veel te doen geweest over het niveau van het onderwijs, en met name de leesvaardigheid. En wie terug kijkt zal zien dat dit een al decennia spelend iets is, met een stijgende en steeds sneller stijgende urgentie.

Nu zijn er vele factoren in het spel, zoals salariëring en waardering voor het docentschap, en de feminisering van het basisonderwijs: vrouwen hebben veel meer feeling met emotionele zaken dan rationele, zoals geconcentreerd onderricht in lezen en rekenen.

Maar dit soort factoren verklaren wel een deel van de geleidelijke stijging van het probleem, maar niet de stijging van de stijging.

"Stijging van stijging" is algemener bekend als "groei", en er is één duidelijke factor die is gegroeid en groeit: de allochtone instroom.

En wat is de voornaamste uiting daarvan: inderdaad; gebrekkige kennis van taal, dat wil zeggen: de Nederlandse taal, want een groot deel wordt opgevoed in een niet-Nederlandse taal, en een ander groot deel krijgt er onvoldoende opvoeding in. Boekje lezen voor het slapen gaan? Zoek dat niet bij het allochtone volksdeel, van beiderlei kunne: moslims en zwarten. Er is maar één boek: de koran uitleg of detail , en de zwarten zijn buiten aan het basketballen uitleg of detail .

In deze maand, december 2023, was er weer eens een reden om daarover aan de bel te trekken, naar aanleiding van een PISA-onderzoek naar dit soort vaardigheden in Europese landen (Volkskrant.nl, 05-12-2023, door Daan de Vries):
‘Onverwacht snelle daling’ leesvaardigheid Nederlandse tieners; één op drie 15-jarigen nu ‘onvoldoende geletterd’

De leesvaardigheid van Nederlandse 15-jarigen is de afgelopen jaren flink gedaald. Die daling is in Nederland sterker dan in andere Europese landen. ...

Nu dient het landelijk vergelijkende deel met grote voorzichtigheid te worden betracht, omdat de afzonderlijke landen die cijfers zelf aanleveren, en er daarbij chauvinistische factoren een rol spelen: geen land is zo eerlijk als Nederland.
    Maar de binnenlandse trends zijn duidelijk:
Eén op de drie Nederlandse jongeren is nu ‘onvoldoende geletterd’ en heeft een leesniveau dat niet volstaat om als zelfstandig burger deel te nemen aan de maatschappij.

Dat blijkt uit het zogeheten Pisa-onderzoek, dat elke drie jaar wordt uitgevoerd in opdracht van de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (Oeso). Het onderzoek, dinsdag gepubliceerd, werd in verband met de coronacrisis met een jaar uitgesteld. De leerlingen werden onderzocht in het najaar van 2022, in plaats van een jaar eerder.
    Ook op het gebied van wiskunde en natuurwetenschappen presteren Nederlandse tieners slechter dan vier jaar geleden. De dalende prestaties gelden zowel voor jongens als voor meisjes ...
    Die snelle daling was onverwacht, zegt Martina Meelissen (Universiteit Twente), die als onderzoeker betrokken was bij het Pisa-onderzoek in Nederland.
    Een verklaring voor de dalende lees- en rekenvaardigheid van Nederlandse tieners geeft het onderzoek niet. Na de publicatie van het vorige Pisa-onderzoek in 2019 werden vanuit het onderwijs verschillende verklaringen geopperd, zegt Meelissen. ...

Maar natuurlijk is de hoofdverklaring, de allochtone instroom, volledig afwezig.
    Want taboe.
    Met hoofdletters.
    En uitroeptekens.
    Dat taboe gaan we nu demonstreren.
    Want natuurlijk snapt iedereen die er meer dan een seconde onbevooroordeelde gedachten aan wijdt waar het hoofdprobleem ligt, dus ook de bevolking van het Volkskrant-hoofdkantoor.
    En hier is het antwoord van het Volkskrant-hooofdkantoor, deel één (de Volkskrant, 16-12-2023, door Haro Kraak):
Ontlezing

Weten maakt lezen leuker

Het gaat belabberd met de leesvaardigheid van Nederlandse leerlingen, bleek onlangs opnieuw uit Pisa-onderzoek. ...

En om dit te verklaren, gaat het Vokskrant-hoofdkantoor op bezoek ...
... De Alan Turingschool ...

... de Alan Turingschool, gelegen in de kwetsbare wijk Wittenburg in Amsterdam-Oost.

... bij een allochtonenschool, en constateert met intense vreugde ...
... De Alan Turingschool gooide daarom zeven jaar geleden al radicaal het roer om. Met succes!

Doodstil zit groep 8 van de Alan Turingschool gebogen over een reportage van 1.695 woorden uit NRC. Het onderwerp ligt best ver van hun belevingswereld: mangrovebossen op Kalimantan in Indonesië, die gekapt worden om plaats te maken voor palmolieplantages. Maar de leerlingen lijken zich moeiteloos in te leven; driftig onderstrepen ze met potlood de belangrijke zinnen. ...
    Dit is een doodgewone les voor de 11- en 12-jarigen op de Alan Turingschool ...gen naar het gymnasium zullen gaan en anderen naar het vmbo.
    Toch doet iedereen mee met deze les over een best complexe tekst. En aan het eind schrijven ze allemaal een kort betoog over het belang van het behoud van het mangrovebos, onderbouwd met argumenten. Binnen een kwartier.
    Ja, het niveau is hoog ...

... dat het fantastisch gaat met de allochtonen in het onderwijs, en dat zelfs ...
...    'Wedden', zegt Bootsma, 'dat veel van deze leerlingen vanavond tijdens het eten aan hun ouders vertellen over het belang van mangrovebossen?'

... thuis de koran en de wintibijbel opzij gelegd worden om vervangen te worden door de redelijkheid en rationaliteit van de westerse beschaving.

Een paar dagen later volgde de tweede, die een ander hoofdonderwerp lijkt te hebben (de Volkskrant, 19-11-2023, column door Marcia Luyten, journalist en schrijver (pag. 2)):
  Het minachten van de geesteswetenschappen is het begin van het einde van de democratie

Waar in werkelijkheid staat ... :
  Het kiezen van Wilders is het einde van de democratie

... wat iedereen kan lezen omdat ze het allemaal al drie weken rondkrijsen, en interessant is slechts hoe het dit keer weer eens verwoord wordt.
    Hier is dat dus via de 'geesteswetenschappen', wat, met veel omhaal, natuurlijk staat voor ...
  ... moreel ... denken ... morele besluiten nemen ...

... de elite"deugcultuur".
    En de kinderen leren te weinig van die eliet-deugcultuur want ...
  ... want hun leesvaardigheid blijkt belabberd. In dit gave land is een op de drie 15-jarigen 'onvoldoende geletterd'. De Pisa-score toont de leesvaardigheid onder Nederlandse leerlingen als een steil dalende lijn die, uniek in de geschiedenis, onder het EU-gemiddelde duikt, tot de positie van een-na-slechtste. ...

En het is dus uiterst belangrijk dat er dingen komen als ...
  ... de Jan Terlouw Verhalenprijs die zaterdag op Kasteel Hoensbroek werd uitgereikt door de naamgever van de prijs.
    Die schrijfwedstrijd is ingesteld door Nationaal Programma Heerlen-Noord. In de oude Mijnstreek liggen inkomen, gezondheid en leerprestaties nog ver onder het gemiddelde. De inzet van het Nationaal Programma is om de jongeren op al die terreinen beter uit te rusten. Goed kunnen lezen is daarvoor essentieel. En dus krijgen drieduizend gezinnen vier jaar gratis de krant De Limburger. Ook wordt de liefde voor boeken gevoed.
    De rest van de Nederlandse kinderen kan ook een Nationaal Programma gebruiken ...

... wat dus niet geldt voor ...
   ... De 11-jarige Mohammed ...

... de allochtonen, want de allochtonen ...
  ... Mohammed stond op het podium omdat hij een steengoed verhaal had ingeleverd.

... zijn steengoed in het verhalen-schrijven en alle andere vormen van lees- en taalvaardigheid.
    Als je iemand op straat "die meisje" hoort zeggen, is het beslist geen allochtoon, maar zo'n wit Nederlands kind van tokkie-ouders, want alle witte Nederlandese kinderen hebben tokkie-ouders die hun kinderen opvoeden met "die meisje".

De derde aflevering van de opvoeding van de Volkskrant-lezer met de waarheid achter de achteruitgang van de leesvaardigheid in Nederland (de Volkskrant, 29-12-2023, door Irene de Zwaan):
  Bij schoolhoofd Habers staat de deur altijd open

Op basisschool de Springplank in de Zwolse volkswijk Diezerpoort zitten kinderen van diverse nationaliteiten bij elkaar. ...


'Is er een methode voor?', vroeg een moeder tijdens een ouderbijeenkomst aan schooldirecteur Suzanne Habers (51) van basisschool de Springplank in Zwolle. De leerlingen hadden net het thema cultuur afgerond. Op school hingen dertig verschillende vlaggen, die de etnische achtergronden van de leerlingen symboliseerden.
    De moeder was zichtbaar verbaasd dat het er op een school met zo'n diverse leerlingenpopulatie zo gemoedelijk aan toe kon gaan. ...
    Op de Springplank komen zo'n 130 leerlingen uit verschillende volksbuurten in Zwolle samen. Dat levert een bijzondere mix op: ongeveer 35 procent heeft een niet-westerse migratieachtergrond. ...
    Kinderen die naar gemengde scholen gaan, hebben vaak een streepje voor in hun sociaal-emotionele ontwikkeling ten opzichte van kinderen die naar homogene scholen gaan ...

En deze ...
  ... In een gesegregeerd schoolklimaat, waarin ouders er soms een flinke fietstocht voor over hebben om hun kind naar een witte school te brengen, ...

... witte tokkie-ouders zorgen dus niet alle voor taal- en ontwikkelingsachterstanden bij hun kinderen, maar ook voor ...
  ... of gemengde scholen als de Springplank bijdragen aan het overbruggen van tegenstellingen. 'Mits die ervaring positief is wel, ja', ...

... polarisatie, tweedeling en stijgende kansen op overlast, criminaliteit en aanslagen.

En tenslotte nummer vier, die het met wetenschappelijke achtergrond beschouwt (de Volkskrant, 29-12-2023, door Erik Meester, leraar en curriculumontwikkelaar):
  Er zijn ook scholen waar het lezen beter werd, ze zijn een lichtend voorbeeld

En die scholen zijn:
  ... Het Open Venster in Rotterdam, de Alan Turingschool in Amsterdam, De Drie Koningen in Utrecht en Het Mozaïek in Arnhem ...

Alle vier van de soort als als de boven als beschreven Alan Turingschool. Die Mozaïekschool uitleg of detail wordt al sinds minstens 2008 de loftrompet op gestoken, en de laatste en grote onderwijsachteruitgang is van na die tijd.
    Mozaïekscholen, zelfs als ze er inderdaad positief uitsteken, zijn op geen enkele manier relevant voor of een oplossing van het probleem, maar een symptoom ervan. Ook in 2023 hoor je als je aan de randen van de allochtonenwijk aan het hardlopen bent, de in lappen gehulde waggelende moeders Arabisch of berbers praten.

De laatste bron licht met één enkele, onvoorzichtige, opmerking een tipje van de sluier van wat hier allemaal achter zit:
  ... Al deze scholen ...... schrijven teksten over het historisch belang van Ketikoti.    ...

Minimaal 80 procent van de Nederlanders acht het historische belang van de slavernijherdenking minimaal tot nul, want er is nooit slavernij geweest in Nederland. Zo'n 15 procent zal er dan onverschillig tegenover staan en 5 procent of minder heeft de terreurcampagne gevoerd die tot die herdenkingshysterie met de hele dag tv erover en de slavernijexcuses heeft geleid.
    Dit is allemaal politieke-correctheid en wokisme van de elite.
    De globalistische elite.
    Want waar het om gaat is dat allochtonen automatisch immigranten zijn, en de werkelijkheid van de allochtone immigratie is de ultieme ondermijning van het idee dat immigratie altijd gunstig is. Dus dat migratie altijd gunstig is.

En dat laatste: "Migratie is de ultieme sociaal-culturele waarde" is, zoals gezien, de centrale ideologie van politieke-correctheid, linksextremisme, globalisme en nomadisme.
    Vandaar de nu al een ruim een maand durende krijsende ontsteltenis uitleg of detail over de verkiezingszege van de anti-immigratie zijnde Geert Wilders.
    Want wie iets zegt ten nadele van het nomadisme, zegt iets ten nadele van het nomadisme, dus van de een nomadische cultuur hebbende Joden, en is dus een xenofoob, racist, fascist, nazi, antisemiet en bewaker in een concentratiekamp vol Joden.

En de nomadische cultuur is een cultuur is die parasiteert op de thuisblijvende producerenden, dus de eveneens op de producerenden parasiterende elite is sterk solidair met de Joden.

En zo komt het dat de allochtone half- en heel-analfabeten nooit de oorzaak kunnen zijn van de achteruitgang van het schoolniveau in Nederland en Europa.

Addenda

Aleid Truijens schrijft al een behoorlijk aantal jaren over onderwijs in de Volkskrant. Hier een archetypisch voorbeeld (de Volkskrant, 02-01-1024, column door Aleid Truijens, schrijft over onderwijs, opvoeden en opgroeien):
  Verwacht van het 'smartphoneverbod' geen wonderen voor de leesvaardigheid

Klopt. Want het hoofdprobleem is niet de smartphone, want de smartphone veroorzaakt niet dit:
  ... Dat alles was nog vóór de dramatische resultaten van het internationale Pisa-onderzoek, waaruit bleek dat Nederlandse jongeren beroerd lezen en dat een kwart van de 15-jarigen praktisch ongeletterd is. ...

Want dat wordt veroorzaakt door opgroeien in en opvoeding met een niet-Nederlandse taal.
    Maar dat onderwerp zal door Aleid Truijens niet aangeroerd worden, want taboe. Ze heeft ooit op een onvoorzichtig moment laten vallen dat haar dochters (op of rond school) lastig gevallen werden door Marokkanen, maar kennelijk daarna zo'n schobbering gekregen dat het onderwerp nooit meer is langsgekomen.

De nefaste allochtonenknuffelaar M. van Vroonhoven uitleg of detail , werkzaam op een allochtonenschool, heeft de bezorgde artiklen ook gelezen ... (de Volkskrant, 06-01-2024, column door Merel van Vroonhoven (pag. 2)):
  ... Pamuks roman ...

Zachtgele linzensoep, geitenkaas met kruiden, zwarte olijven, lamsgehaktballetjes met aardappelen in tomatensaus, zelfgemaakte yoghurtdrank van melk van de koe van de buren en brood in alle kleuren en maten. Op de lage tafel voor ons staat een diner zoals we zelden zagen. Mijn moeder en ik zijn te gast bij Berat en Feyza. ... hun 13-jarige dochter Zeynep...Yigit studeert lucht-en ruimtevaarttechniek in Ankara, Emre tandheelkunde.
    ... Feyza ... 'Kennen jullie Orhan Pamuk?' ...
    Direct na de basisschool begon hij als afwasser in het visrestaurant waar hij nu chef-kok is. 'Tussendoor heb ik altijd gelezen', zegt hij. ...
    Na het eten neemt dochter Zeynep plaats naast ons op de bank. Op haar schoot een grote stapel schoolboeken. Tegenover haar zit Feyza, met in haar hand een lijst. Nauwgezet controleert ze of Zeynep alle huiswerkopgaven voor morgen af heeft....
    ... Na haar eindexamen zal het hele gezin naar Ankara meeverhuizen, is het plan, waar ze dan gaan wonen in Yigits huis. Hij zal dan terugkeren naar Van, samen met zijn vrouw, die dokter is. ...

Dus nee, de dramatische afname van de leesvaardigheid in Nederland wordt niet veroorzaakt door de Turken, en dus ook niet door de Marokkanen (ongetwijfeld het doel van de volgende reis), maar door de blanke Nederlanders.

En op dezelfde dag als deze rotzooi, een zaterdag, komt er op de enige plaats in de Volkskrant waar je af en toe (en met afnemende frequentie) nog enige zinnigheid kan aantreffen, de realiteit langs (de Volkskrant, 06-01-2024, ingezonden brief van G.J.J. van Velzen, Utrecht):
 
Onderwijsachterstand

Aleid Truijens verwacht van het smartphoneverbod geen wonderen voor de leesvaardigheid (Dinsdag, 2/1). Ik denk dat ze gelijk heeft.

Toch zijn er ook andere, niet bij veel mensen bekende redenen waarom bepaalde leerlingengroepen onderwijsachterstanden oplopen. Zijn de ouders wel taalvaardig? Of behoren zij ook tot de grote groep van 2,5 miljoen laaggeletterden?

Kennen zij wel voldoende manieren om hun kinderen met taal en rekenen te stimuleren?

Dat deed me terugdenken aan mijn ervaringen met taallessen voor Marokkaanse kinderen in de achterstandsbuurt in Utrecht, waar ik tot medio 2015 ruim zeven jaar werkzaam was als opbouwwerker. Dat beroep is in Utrecht geheel ten onrechte afgeschaft.

Het werd pas problematisch toen ergens in 2011 of 2012 kinderen van 6 tot en met 12 jaar uit deze doelgroep ineens driemaal per week na school verplicht naar koranlessen moesten.

Mijn collega van het kinderwerk maakte daar bezwaar tegen. Ze sprak de moeders aan: zo blijft er nog minder tijd over voor de kinderen om vrij buiten te spelen. Wij gaven signalen af naar de gemeente op wijkniveau over deze verandering, die de kinderen bepaald niet ten goede kwam. Zij hadden een enorme hekel aan de koranlessen. De kinderen begrepen vaak niets van deze teksten, maar moesten sommige zaken wel uit hun hoofd leren. Deze verandering markeert de parallelle samenleving die in die achterstandsbuurt zichtbaar werd.

Het zou me niet verbazen als dit in veel andere buurten in Utrecht, zoals Overvecht, ook een negatieve invloed heeft gehad op de taalverwerving van kinderen. Vandaar deze aanvulling.

Het lijkt me van belang dat er eens serieus onderzoek gedaan wordt naar de huidige situatie, of dit proces elders ook plaatsvond en welke ontwikkelingen er sindsdien hebben plaatsgevonden. Want met een miljoen moslims in ons land lijkt het mij essentieel om precies te weten waar de achterstanden vandaan komen en welke groep(en) dit betreft.

Ach, wat schattig van meneer Van Velzen, om het als vraag te formuleren terwijl hij het antwoord al gegeven heeft.


Naar Sociologische krachten , of site home ·.

30 dec.2023