Bronnen bij Onderwijsbeleid 2007: speciale onderwijs

 17 jul.2007

Op het moment van schrijven, juli 2007, is het al volkomen duidelijk dat door de combinatie van bezuinigingen en de daarbij passende onderwijsvernieuwingen zowel het basis- als het middelbaar onderwijs aanzienlijk tot dramatisch in kwaliteit zijn gedaald. Eén van de essentiële factoren daarin is de ideologie en de praktijk om zo veel mogelijk niveaus bij elkaar te halen, van middenschool tot het afschaffen van zitten-blijven.
    Je zou denken dat men daarvan geleerd had voor het beleid dat nu geformuleerd wordt. Niets is minder waar. Niet al te lang geleden was, in het kader van bezuinigingen en gelijkschakeling al een beleid geformuleerd om geestelijk gehandicapte en moeilijk opvoedbare kinderen, nu nog in het speciale onderwijs, in het reguliere onderwijs te plaatsen (het juiste woord is "dumpen"), onder eufemistische terminologie "Samen weer naar school" (te vergelijken met die glas- en betonflats die men "Bloemlust" doopt) uitleg of detail .
    Alle rampen hebben niet geholpen. Men gaat rustig door. En de drijfveer is nog steeds dezelfde: het speciale onderwijs wordt te duur:


De Volkskrant, 30-08-2006, van verslaggever Robin Gerrits

Minister wil groei speciaal onderwijs aanpakken

Minister Van der Hoeven van Onderwijs komt met maatregelen om de explosieve groei van het speciaal onderwijs aan banden te leggen. Vooral de stijging van het aantal kinderen met gedragsmoeilijkheden baart haar zorgen.


In een brief aan de Tweede Kamer kondigt de minister aan dat de aanvragen voor de leerlinggebonden financiering (het zogenaamde ‘rugzakje’) per direct veel strenger moeten worden beoordeeld. Scholen moeten hun zorgstructuur verbeteren, om zelf meer kinderen te kunnen ondersteunen zonder tussenkomst van speciale scholen.
    Daarnaast stelt Van der Hoeven de vaste bedragen voor de rugzakjes ter discussie. Niet elk probleemgeval is even zwaar, en hoeft dus ook niet even veel ondersteuning te krijgen. ...
    De deelname aan het speciaal onderwijs is tussen 2000 en 2005 gestegen van 53.203 tot 78.163. ...


Red.:   Dit is de rechtse motivatie: geld.


Uit: De Volkskrant, 31-08-2006, van verslaggever Robin Gerrits

Rugzakregeling werkt te goed

De kosten van subsidies voor kinderen met problemen in het onderwijs stijgen te sterk. Minister Van der Hoeven wil daarom de zogenoemde rugzakjesregeling aanscherpen.


Stel: je kind heeft problemen in de klas. Het is onrustig, heeft moeite met concentratie, en de leraar heeft steeds vaker aanmerkingen op zijn gedrag. Opvoedkundige ingrepen helpen niet en de omgeving dringt aan hulp bij het speciaal onderwijs te zoeken. Daar immers zijn docenten die zijn opgeleid met kinderen met leer- en gedragsstoornissen om te gaan.
    Observaties door deskundigen leiden inderdaad tot het advies extra begeleiding te organiseren. Tot vreugde van de school, want zij kunnen de situatie niet meer aan, de juf merkt dat de klasgenoten eronder lijden.
    Akkoord, zeg je als ouder. Extra ondersteuning is prima, maar liefst wel op deze school. De school voor speciaal onderwijs staat immers ver weg: extra reistijd, problemen bij het vervoer naar de naschoolse opvang, minder vriendjes. Bovendien drukt het misschien een stempel op het kind. ...


Red.:   Alsof ouders hun kind zomaar voor niets naar een speciale school zouden willen sturen. De werkelijkheid is het omgekeerde: de problemen zijn vrijwel altijd met ouders die proveren te hoog onderwijs voor hun kinderen te krijgen.
     Dit is dus de linkse motivatie: het past zo mooi bij het ideaal, hè...: iedereen samen gezellig naar dezelfde school ... Het gelijkheidsideaal.
    Uit zowel financiële als ideologische overwegingen,.wordt er op de gewone scholen,die uit hoofde van ervaring huiverig zijn, de bestuurlijke en intellectuele druk uitgeoefend
 

Van: Nu.nl, 05-01-2007.

'Scholen verplicht probleemleerlingen op te nemen'

Scholen moeten worden verplicht de zorg voor probleemleerlingen op zich te nemen. Het ministerie van Onderwijs heeft hierover gepraat met onderwijsorganisatie VOS / ABB, meldt het Algemeen Dagblad donderdag.
    Met deze wettelijke zorgplicht moet worden voorkomen dat duizenden kinderen met leer- of gedragsstoornissen thuis komen te zitten, terwijl ze leerplichtig zijn. De zorgplicht wordt volgens het dagblad mogelijk al in het nieuwe schooljaar ingevoerd.
    Reguliere scholen weigeren nu nog regelmatig leerlingen met gedragsproblemen. Doordat bij het speciaal onderwijs plaatsgebrek is, is daar meestal een wachttijd van zeker drie maanden. Hierdoor loopt het kind een leerachterstand op, stelt het AD.
    Nederland telt jaarlijks zo'n 2500 tot 5000 leerplichtige 'thuiszitters'.


Uit: De Volkskrant, 18-01-2007.

‘Andere aanpak speciaal onderwijs’

Nog geen 5 procent van de leerlingen die vanwege een handicap op een speciale school voor voortgezet onderwijs zitten, stroomt uit met een diploma. Dat blijkt uit een inventarisatie van Steven van Eijck, commissaris jeugd- en jongerenbeleid. Van Eijck adviseert minister Van der Hoeven van Onderwijs een specifiekere aanpak, zodat kinderen vaker in het regulier onderwijs kunnen worden ondergebracht. Kosten: 207 miljoen euro per jaar.   ...


De Volkskrant, 26-06-2007.

Maatregelen voor speciaal onderwijs

Het moet afgelopen zijn met de ongebreidelde groei van het speciaal onderwijs. Niet alleen mag het aantal kinderen dat op een speciale school of met een ‘rugzakje’ op een gewone school les krijgt niet meer stijgen, ook het totale budget voor zorgleerlingen wordt bevroren op het huidige niveau. Staatssecretaris Dijksma van Onderwijs formuleert in een brief aan de Kamer haar oplossingen voor de problemen in het speciaal onderwijs: explosieve groei, onvoldoende kwaliteit en ondoorzichtigheid. Ze benadrukt het blijvende belang van aparte speciale scholen. Scholen moeten regionale samenwerkingsverbanden vormen om aan ieder kind passend onderwijs te kunnen bieden.


Red.:   Voor de schade die het mengen aanricht, zie hier uitleg of detail .
 

Naar Onderwijsbeleid, lijst , Rijnlands beleid , Rijnlands beleid, overzicht  , of site home .