Bronnen bij Sociologische begrippen: inteelt, ontkenning
Toen Nederland nog gewoon Nederland was zonder verrijkende instroom, was
inteelt iets dat in achterlijke gemeenschappen voorkwam en waaraan je zo
snel mogelijk iets moest doen, bijvoorbeeld de betrokken groep verspreiden.
Waardoor het verschijnsel grotendeels verdween.
Maar toen kwamen er
de allochtone immigranten, uit niet-westerse culturen, uit "achterlijke"
culturen maar dat mocht je natuurlijk niet zeggen, en kwam het verschijnsel
van inteelt in sterk verhoogde mate terug.
En omdat je van
allochtonen absoluut niet mocht zeggen dat ze achterlijk waren, mocht je al
helemaal niet meer spreken over inteelt, want inteelt is zo'n beetje de
meest duidelijke vorm van achterlijkheid.
En als het er dan toch van
komt, bijvoorbeeld omdat inteelt ook leidt tot erfelijke ziektes en aan
erfelijke ziektes mag je wel aandacht besteden want dan geldt weer het "sneu
en zielig", dan bagatelliseer je doodgewoon de invloed van inteelt
(de Volkskrant, 15-03-2008, column door Maarten Keulemans):
De auteur van dit meesterwerk is de (huidig)
chef-wetenschap van de Volkskrant Maarten Keulemans
. Iemand met pretenties iets af te weten van wetenschap dus. Die een serie
artikelen startte onder de noemer "Ware wetenschap". Zou het in dit stuk van deze zeer
politiek-correcte auteur gaan over inteelt in Urk, Volendam of Staphorst,
dan zouden er zeker reeksen sneren volgen met gebruik van termen als
"fundamentalistische christenen", "achtergebleven cultuur", "zwarte
kousenkerk", enzovoort, zie de verzameling hier
. Dan speelt het zich af binnen "dezelfde" cultuur, de westerse. In dit stuk
het gaat over inteelt in niet-westerse
culturen: En hier gaat de zeer politiek-correcte chef-wetenschap zonder
verdunning van woorden betogen dat inteelt niet schadelijk is:
Oftewel: alsje maar gekleurd bent,dan isinteelt echt geen probleem. Dat
geldt alleen voor blanke Europeanen.
En daar zijn de gekleurde
culturen zelf het natuurlijk van harte mee eens. Want toen kwamen er kwamen cijfers over
babysterfte naar buiten, en natuurlijk veroorzaakt inteelt bij de gekleurde
culturen ook daar
verhoogde cijfers. Dus de hoogopgeleide allochtonen sprongen in de pen om
hun cultuur te verdedigen (de Volkskrant, 26-03-2007, door Khadija Arib, Tweede Kamerlid voor de
PvdA (uit: allochtonen/allochtone_loyaliteit.htm)):
Een aperte leugen, want vroeger was er
een verbod op dit soort zaken, maar we dachten dat Nederland inmiddels
beschaafd genoeg was dus dat verbod op neef-nichthuwelijken is afgeschaft.
Maar toen kwam de allochtonen ...
En ter ondersteuning publiceert
de Volkskrant ook nog even de opinie van een expert
(de Volkskrant, 26-03-2007, door Nordin Dahhan, kinderarts in het
Lucas/Andreas Ziekenhuis in Amsterdam (uit: allochtonen/allochtone_loyaliteit.htm)):
Aperte leugens.
Gevolgd door nog een (PvdA-) politicus (de
Volkskrant, 14-11-2007, door Fouad Laroui):
Hier worden diverse fouten gemaakt. Ten eerste: het inteelt-probleem wordt
ontkend met beroep op enkele gevallen: Lord Byron, Voltaire hebben iets
gehad met nichtjes, dus moeten de berbers het ook kunnen.
Weerlegging: het inteeltprobleem kent statistische gevolgen,
dat wil zeggen: het gaat niet altijd fout, maar het gaat te veel fout. Dus
het noemen van enkele gevallen waarin het goed gaat is een onjuist argument.
Bovendien komt het in het westen zelden voor, en bij de berbers frequent,
hetgeen het risico sterk verhoogt.
Ten tweede: Laroui haalt de doelstelling van inteeltbeperking
en immigratiebeperking door elkaar. Het gaat om de inteeltbeperking in
verband het de gevolgen voor de lichamelijke en geestelijk gezondheid,
gevolgen die voor betrokkenen en maatschappij ernstig en duur zijn. Dat
Laroui de koppeling maakt bewijst alleen maar dat het probleem inderdaad
ernstig is, omdat het kennelijk grote delen van de bevolking betreft.
hetgeen de noodzaak van maatregelen alleen maar nijpender maakt.
Ten derde: een maatregel voortvloeiende uit de noodzaak van
gezondheidszorg kan nooit strijdig zijn met de Universele Verklaring van de
Rechten van de mens, omdat gezondheid voor alles gaat - ook rechten als
vrijheid van verkeer. Dit soort misbruik van de UVRM is ernstig, daar ze die
verklaring ondermijnt.
Ten vierde: dat meneer Foaud Laroui er een persoonlijk nadeel
van ondervindt, heeft geen enkele weerslag op de geldigheid van de
maatregel. Het laat alleen zien dat dat een mogelijkheid is waarom hij in
dit geval kennelijk de rede volledig uit het oog is verloren.
En bij het bespreken van erfelijke ziektes doet men
natuurlijk even "voorzichtig" (de Volkskrant, 04-05-2013, door Ellen de Visser):
Iedereen
weet wat een belangrijke oorzaak is van erfelijke ziektes: inteelt, wordt dat
woord hier nog verdonkeremaand door de uitgebreidere terminologie: 'vaak met een
dorpsgenoot trouwen', met het gevolg beschreven als: 'hebben relatief veel
baby's een ernstige handicap'.
Maar de krokodil onder water is natuurlijk wat hier niet
staat. Het gaat namelijk over Volendammers en Joden. Waarbij het verschijnsel
dus ook optreedt. Maar niet over die groepen waarbij het verschijnsel in
Nederland veel en veel erger is: moslims en hindoestanen. Want Volendammers en
Joden zijn groepen die prima in de maatschappij kunnen meekomen. En moslims
bewegen zich op het niveau "achterlijk"
. Met hindoestanen daar ergens tussen.
Naar Sociologische krachten
, Sociologie lijst
, Sociologie overzicht
, of site home
.
|