Cultuur, Joods, kwaadaardigheid: Jacques Wallage

Noot 2019:
Deze verzameling van de bijdrages van Jacques Wallage aan het Nederlandse maatschappelijke debat is begonnen onder de noemer PC-club uitleg of detail - in welk kader ook veel ronduit anti-Nederlandse meningen worden geuit - die van Jacques Wallage vielen wel op vanwege het niveau van "De Nederlandse cultuur is armzalig en de moeite van het behouden niet waard".
    Pas veel later is bekend geworden dat Jacques Walloge van Joodse komaf is, en die anti-Nederlandse uitlatingen moeten dus in een totaal ander cultureel daglicht moeten worden geïnterpreteerd, dat van de strijd tussen de culturen - als deel van de Joodse nomadische afkeer van de residente Europese beschavingen. Vandaar de opname in deze verzameling van Joodse kwaadaardigheid.


Jacques Wallage heeft namens de PvdA vele bestuursfuncties bekleed, waarvan de bekendste die op het ministerie van Onderwijs was - of beter: de beruchtste, want inmiddels wordt redelijk algemeen aanvaard dat hij één van de aanjagers van de ondergang van ons onderwijs is, samen met die andere PvdA-coryfeeën Jos van Kemenade en Tineke Netelenbos.

Maar naast deze topprestatie heeft hij ook sterk bijgedragen aan de opkomst van het multiculturalisme, wat het hoofdonderdeel is van deze verzameling. Te beginnen met wat Wallage te melden heeft over de Nederlandse identiteit (uit: NRC Handelsblad, 10/19-01-2004, door Paul Scheffer):
  De fictie van grenzeloze solidariteit

...    De sociaal-democratische burgemeester Jacques Wallage zegt: maar wie zijn wij om een`eerstgeboorterecht' uit te oefenen, hoezo is Nederland van zijn inwoners? Iedereen heeft recht op dit stukje aarde, waarom zouden zijn toevallige inwoners daar enig bijzonder recht op kunnen doen gelden? Deze erfenis van vier eeuwen staat ter beschikking van iedereen. ...

Zo, Nederlanders hebben geen identiteit nodig. Want als je al geen recht het op je eigen landje, wat heb je dan nog voor recht op een eigen identiteit? Zeker als je helemaal geen eigen cultuur hebt (Over identiteit, zelfrespect en integratie, zesde DEND-lezing, door J. Wallage, burgemeester van Groningen, 31-10-2002, in Tilburg):
  Het bizarre is dat Nederland als het om verbindende culturele noties gaat een schamel gezamenlijk bezit heeft.

En waarvoor heb je een eigen landje nodig, als je al helemaal geen eigen cultuur hebt.

Ter contrast, Wallage over een andere identiteit, de Joodse (de Volkskrant, 24-07-2009, door Jan Tromp):
  Voor wie last heeft van de verbetenheid en de wrok

'Inburgering', stelt PvdA-coryfee Wallage, 'loopt via de weg van emancipatie, niet via de aanpassing.' Stukken van hem uit de jaren '90 zijn gebundeld in Plaats van bestemming
.

...   Op bladzijde 155 van Plaats van bestemming vinden we in een opstel uit 2001 het beredeneerde, en in elk geval het humane antwoord. 'Inburgering', schrijft Wallage, 'loopt via de weg van emancipatie, niet via de aanpassing.' Zeg zelf, hier wordt al het gedraai en gedoe dat de laatste weken rondom het onderwerp is vertoond, in een pennestreek geanalyseerd en gekarakteriseerd.
    'Wat voor mensbeeld hebben politici eigenlijk die migranten met droge ogen hun identiteit denken te kunnen afpakken?', stelt Wallage in een volgend stuk. 'Je cultuur, je moedertaal, de verhalen van je ouders en grootouders, de humor, het verdriet dat alles kun je niet afleggen alsof het een oude jas is.'   ...
    Hij beschrijft hoe hij in Manhattan eens een groep oude Joodse mannen trof op een bankje aan het water. Ze kwamen uit Oost-Europa en woonden al een halve eeuw in Amerika. Ze spraken Jiddisch met elkaar. ...

Dus voor Joden is het een goede zaak dat ze aan hun identiteit vasthouden.

En nu de combinatie van beide: (najaarscongres van de Banning Werkgemeenschap voor de PvdA, van ND.nl, 22-11-2008):
  Wallage zegt zich ervoor te schamen dat zijn partij ,,ruimte heeft geboden aan discussies, die 'etnocentrisme' als sterke ondertoon hebben''. ,,Als kind uit een joods gezin, heb ik een scherpe antenne voor vreemdelingenhaat. Ik waarschuw voor debatten en argumenten, die in feite een andere discussie bedekken.''

Dus vanuit zijn eigen behouden Joodse identiteit mag Jacques Wallage oordelen dat Nederlanders niet aan hun identiteit mogen vasthouden, want dat is etnocentrisme.
    Het kan qua redeneertrant niet veel schunniger.

En uit de schunnige redeneertrant komen dus ook schunnige opinies voort, zoals het al geciteerde (uit: NRC Handelsblad, 10/19-01-2004, door Paul Scheffer, De fictie van grenzeloze solidariteit):
  ...    De sociaal-democratische burgemeester Jacques Wallage zegt: maar wie zijn wij om een`eerstgeboorterecht' uit te oefenen, hoezo is Nederland van zijn inwoners? Iedereen heeft recht op dit stukje aarde, waarom zouden zijn toevallige inwoners daar enig bijzonder recht op kunnen doen gelden? Deze erfenis van vier eeuwen staat ter beschikking van iedereen. ...

En die Nederlanders moeten desnoods maar oprotten vanuit hun overvolle landje ...

Natuurlijk voelt (roof)ridder Wallage zich ook geroepen om zich te mengen in de strijd rond Geert Wilders (de Volkskrant, 12-03-2009, door Yvonne Doorduyn):
  De kuil van Wilders

Hij wil geen ‘roepende langs de zijlijn’ zijn, maar roept nu toch maar even wel. En hard. Volgens Jacques Wallage, burgemeester van Groningen en voormalig Kamerlid, heeft de PvdA-top met de integratienota een grens overschreden. ‘De scheidslijn met extreem-rechts vervaagt.’


Rechts, anders kan Jacques Wallage de nieuwe integratienota van zijn partij niet noemen. Gewoon rechts. ‘Het is de agenda van Geert Wilders die we langslopen. Alsof integratie alleen over religie en cultuur gaat. Alsof alle migranten opnieuw examen moeten doen. Een soort hordenloop: de PvdA zet een aantal horden neer en als je die goed neemt, dan pas ben je welkom.’   ...

U maakte ruzie in de kandidaatstellingscommissie. U wilde als commissielid niet dat eurocriticus René Cuperus op de lijst kwam.
‘Nou, ruzie. We hebben een stevige discussie gehad. Ik ga over individuen niets zeggen. Maar voor zover er scherpte in de lucht was, ging dat niet over personen. Het gaat mij om het beginsel dat een onafhankelijke commissie onafhankelijk advies moet kunnen uitbrengen. Dat was niet het geval. Niet alleen bleef de partijleiding zich ermee bemoeien, het oorspronkelijke voorstel van de commissie wordt niet eens openbaar.  ...

Jacques Wallage: multiculti-fundamentalist, én ook tegen eurocritici. Want dat hoort natuurlijk ook binnen dit patroon: vóór Europa en kosmopolitisme  . Een echte vertegenwoordiger van de regentenklasse (de Volkskrant, 13-03-2009, ingezonden brief van Bob Geudeker (Annen)):
  Bekeerde babyboomer

Een aanhanger van Wallage en zijn PvdA ben ik nooit geweest; eerlijk gezegd vond ik hem het prototype van de `nieuwe regent` (lees: bekeerde babyboomer).   ...

En lees voor 'regent': middenklasse-lakei van de graaiers in de top, in de verwachting zelf mee te kunnen graaien  .

En, opgedoken uit het eigen archief, in een later veel meer gebruikte vorm (de Volkskrant, 18-12-2003, van een verslaggever):
  Wallage protesteert tegen islam-uitspraken Hirsi Ali

Burgemeester Wallage van Groningen protesteert in een brief aan de VVD-Tweede-Kamerfractie tegen de uitlatingen van het Kamerlid Ayaan Hirsi Ali over de islam. Wallage, oud-fractievoorzitter van de PvdA, vindt dat Hirsi Ali de Nederlandse moslimgemeenschap intimideert en haar grondrechten aantast.    ...

Het is natuurlijk precies andersom: met zijn brief intimideert Wallage de Nederlandse gemeenschap en tast haar grondrechten (je mag je over alles uitspreken tenzij het de wet schendt dat wil zeggen oproept tot geweld) aan.
    Maar Wallage heeft er geen enkele moeite mee om de Nederlandse grondrechten de schenden, want ...:
  In zijn brief legt Wallage een verband tussen de acties van Hirsi Ali en het lot van de joodse gemeenschap in Groningen, die gedurende de Tweede Wereldoorlog grotendeels werd 'vernietigd'.

Oftewel: Joden zijn migranten en slachtoffers en mag je dus niet van zeggen - moslims zijn in Nederland ook migranten - dus, ergo, q.e.d.: moslims zijn ook slachtoffers en mag je ook niets van zeggen.
    Oftewel: Wallage kiest migrantenbelangen boven Nederlandse belangen. Wallage is een Nederlandhater en Nederlandverrader.

Dit was de inhoud van de versie in het kader van PC-club. Jacques Wallage kan dus eigenlijk niet beschuldigd worden van verraad, aangezien hij zelf heeft gedemonstreerd helemaal niet Nederlands te denken, maar vanuit zijn Joodse afkomst. Hier een nog wat concreter bewijs daarvan (hannieschaft.nl, 28-11-2018, door Jacques Wallage uitleg of detail ):
  Hannie Schaft-lezing 2018 door Jacques Wallage

Een streep in het zand


...    Het klinkt voor de hand liggend: met de kennis van toen het heden willen begrijpen. Maar het tegendeel is waar: er lijkt bijna een taboe te rusten op het verbinden van die herinneringen aan de werkelijkheid van vandaag. Dan wordt er gezegd : “Ze halen de oorlog er weer bij”.
    Laat ik er vandaag geen misverstand over laten bestaan: ik heb de oorlog niet meegemaakt, maar ik heb hem wel meegekregen. Ik hoef de oorlog er niet bij te halen, het lot van vorige generaties zit in mij. In het joodse gezin waarin ik opgroeide was het verhaal van de oorlog nooit ver weg. In die verhalen, door mijn moeder steeds opnieuw verteld, ging de indringende behoefte schuil niet te vergeten. ...
    ... Hannie Schaft ...
    Wij herdenken de moed van haar en haar kameraden niet alleen omdat wij die niet willen vergeten. Maar ook omdat die moed ons vandaag inspireert. Betekenis heeft voor onze eigen verhouding tot hetgeen zich nu in onze samenleving voltrekt.
    We vinden het niet altijd eenvoudig een betekenisvolle verbinding te leggen tussen wat wij in ons persoonlijk leven passend vinden en ons oordeel over grote maatschappelijke vragen. Die spanning tussen het persoonlijke en de politiek komt scherp tot uitdrukking in het asielvraagstuk. ...

Sterk ingekleed in veel woorden en omhaal met veel aanhalen van principes, maar inhoudelijk onverdund, staat hier: "De asielzoekers van nu, zijn als de Joden van toen". En in de praktijk gaat het voor het overgrote deel over de moslims onder hen. Oftewel: hier staat (in ieder geval mede) het bekende adagium uitleg of detail , vooral gehanteerd door Joden uitleg of detail :
  De moslims van nu zijn als de Joden van toen.

En voor wie daar nog enige twijfel over heeft, ook nog dit citaat:
  ...    Des te opmerkelijker is het hoezeer velen toeschouwer blijven bij maatschappelijke ontwikkelingen die wel degelijk nu of op termijn grote consequenties kunnen hebben voor onze samenleving, met name voor het vreedzaam samenleven. Als een politieke partij in het verkiezingsprogramma opneemt alle moskeeën te willen sluiten wordt meestal met gelaten schouderophalen gereageerd. Misschien stellen we ons geweten gerust met de gedachte dat het zo’n vaart niet zal lopen, er is voor een dergelijke uitholling van de vrijheid van godsdienst immers geen meerderheid in ons land. Maar fundamentele rechten kunnen ook sluipend worden vergruizeld ; dat gebeurt als onze Grondwet niet actief wordt verdedigd. Als de scheiding tussen ‘wij’ en ‘zij’ ons het zicht op fundamentele waarden ontneemt. Dan gaat het over hùn moskeeën niet over grondrechten die voor ons allen gelden.
    ... Hannie Schaft ...
    Wie zich door die houding toen vandaag laat inspireren haalt de oorlog er niet bij, maar die eert de mensen van het verzet omdat zij waarden vertegenwoordigden die ook vandaag onze inzet vragen. Bijvoorbeeld de waarde dat het ons niet vrij staat te discrimineren, de vrijheid van godsdienst selectief toe te passen. ...
    De vrijheid van meningsuiting is een fundamenteel grondrecht, maar dat recht is net als de andere grondrechten niet onbeperkt. Wie die ruimte gebruikt om feitelijk op te roepen tot discriminatie of vreemdelingenhaat, kan zich voor de rechter moeten verantwoorden. Het verdedigen van onze Grondwet betekent ook uitdragen dat er geen hiërarchie bestaat tussen grondrechten, zoals sommige gedreven deelnemers aan het maatschappelijke debat lijken te denken. De vrijheid van meningsuiting is geen vrijbrief om andere essentiële vrijheden, bijvoorbeeld de vrijheid van godsdienst of de vrijheid van onderwijs, te schenden.

Oftewel: de islam is volgens Jacques Wallage niet de godsdienst van intolerantie tot en en met oorlog die het in praktijk over de hele wereld is uitleg of detail , een reli-fascistische of reli-nazistische godsdienst, maar een godsdienst van vrede.
    En omdat de islam een godsdienst van vrede is, moet kritiek op de islam verboden worden.
    Jacques Wallage denkt volledig zoals men in het Midden-Oosten denkt sinds op zijn minst 8000 jaar geleden toen door één van de volkeren aldaar is opgeschreven dat er één enkele Almachtige is, en dat degenen die daarin geloven het door De Almachtige Uitverkoren Volk is.
    Opvattingen waar men in het Midden-Oosten nog steeds in vastzit.
    Opvattingen die zoals allang bewezen regelrecht leiden naar bloedvergieten.
    Jacques Wallage is de oorlog dusdanig niet vergeten dat hij er kennelijk naar terug verlangt.


Naar PC club  , of site home  ·.

29 aug.2009; 22 feb.2019