Bronnen bij Sociologische begrippen: etnie, taboe

De reacties op het begrip "ras" en het aanverwante "etnie" zijn er in twee hoofdsoorten: het taboe en de ontkenning uitleg of detail . Hier gaat het om de eerste versie.

De sterkte van het taboe op de realiteit van ras of etnie kan men aflezen uit de volgende woorden van Marcel van Dam, die in alle andere zaken dan die verband ermee houdende een bijzonder nuchter waarnemer is (VARA TV Magazine, nr. 30-2006, door Arjen Visser):
  Geldingsdrang

In gesprek met Marcel van Dam (68). Over zijn identiteit als ex-politicus (en zijn inhoudelijke kruistocht tegen PvdA-leider Wouter Bos). Over zijn rol als programmamaker (en de sloop van de publieke omroep). En over zijn hoedanigheid als wereldburger.

Mijn visie op de wereld wordt in hoge mate bepaald door de wetenschap dat, als je waar ook ter wereld een bevruchte eicel wegneemt uit een moeder en die inplant bij - laten we zeggen - een vrouw in Staphorst, er gewoon een Staphorster op zal groeien. En omgekeerd.    ...

Letterlijk genomen dus volkomen absurd. Wat er uit het bevruchte eicelletje van  een creoolse vader en moeder komt, indien ingeplant bij een Staphorster, is een creools kind. Een neger. Die door heel Staphorst nagestaard zal worden, als het de eerste neger is. En door half Staphorst, als het de tiende is. En omgekeerd.
    Wat Van Dam bedoelt te zeggen is dat het Staphorster creooltje veel culturele trekken van Staphorsters zal verwerven Maar dus lang niet alle, en alle aanwijzingen zijn dat naarmate zo'n kind volwassener wordt, het steeds sterker de culturele eigenschappen van de eigen etnie gaat vertonen.
    Van Dam vermeldt ook de motieven achter deze verwringing van de feiten:
  Met andere woorden: alle mensen zijn gelijk

De reden van alle gedoe: De leerstelling dat alle mensen gelijk zijn. De evolutie dicteert anders. Zonder ongelijkheid, geen evolutie. Evolutie bestaat, dus is er ongelijkheid.
    Maar deze leerstelling is weer een opstapje naar een volgende:
  Met andere woorden: alle mensen zijn gelijk  en verdienen dus, in moreel opzicht, een gelijke behandeling.

Dat laatste is dus weer wel waar: gelijke mensen verdienen een gelijke morele behandeling. Ongelijke mensen ook, voor zo ver de ongelijkheid valt binnen het bereik van het relevante normenstelsel. Daarbuiten verdienen ongelijke mensen een ongelijke behandeling. Moeder Teresa verdient een andere behandeling dan Osama bin Laden, of je daar nu de term "moreel" aan plakt of niet.
    En dit is weer een opstapje naar de tweede leerstelling van deze ideologie:
  Veel westerlingen geloven niet alleen dat zij welvarender en capabeler zijn, maar ook dat ze betere mensen zijn.

Met als basis een knoepert van een denkfout: vrijwel alle etnieën of culturen denken dat zij betere mensen zijn. En al helemaal en absoluut als die culturen een eigen godsdienst hebben. Want bijna alle godsdiensten gaan uit van de eigen superioriteit. De creolen hebben hun respect-cultuur uitleg of detail , Japanners achten zich het enige beschaafde volk, moslims zijn vanzelfsprekend superieur uitleg of detail , en Joden zijn het door de absolute almachtige uitverkoren volk. Hierbij vergeleken zijn de westerse opvattingen over de eigen cultuur kinderspel. Zeer bescheiden. Vooral als je het gaat vergelijken met daadwerkelijke prestaties.
    Komen we op het laatste: dat westerlingen zouden denken dat ze betere mensen zijn. Meestal verwoord in de terminologie "Westerlingen denken dat ze superieur zijn". Leugens. Er zijn minder westerlingen die denken dat ze betere mensen zijn of superieur zijn dan er moslims zijn die terrorist zijn uitleg of detail , of creolen die plunderen uitleg of detail . Er zijn wel redelijk veel westerlingen die denken dat ze hun zaakjes beter voor elkaar hebben, en daar hebben ze alle reden toe. Het is de tegenovergestelde houding die absurd is.
    Oké, in hoeverre is dit nu doodgewoon een paar denkfouten van Marcel van Dam, en in hoeverre geleid door ideologisch wensdenken. Dat blijkt verderop in het interview:
  Volgens mij heeft je beschouwend vermogen met diezelfde jeugd te maken. Je let vooral zo goed op om er voor te zorgen dat ze je niet te grazen kunnen nemen.
Dat heeft er zeker mee te maken, maar ik denk ook dat het voor een flink deel genetisch bepaald is. Je wordt met een bepaald karakter geboren en daar verandert eigenlijk niks meer aan. Ik kan niet anders. ...

En ineens speelt genetica wel een flink bepalende rol. Oftewel: Marcel van Dam weet hoe het zit. Zijn voorgaande opmerkingen zijn puur door ideologie veroorzaakte verdwazingen van de geest.
    Voor de volledigheid: het was ook anderen opgevallen (VARA TV Magazine, nr. 32-2006, ingezonden brief van P. H. Ras (Den Haag)):
  Van Dam [1]

Dat was lachen tijdens het lezen van het interview met Marcel van Dam in VTM nr. 30. 'Mijn visie op de wereld', zegt de ondervraagde, 'wordt in hoge mate bepaald door de wetenschap dat, waar je ook terwereld een bevruchte eicel wegneemt uit een moeder en die inplant - laten we zeggen - bij een vrouw in Staphorst, er gewoon een Staphorster op zal groeien.' Blijkbaar de goede oude socialistische visie op de vraag naar 'nurture or nature'. Maar wat valt er te lezen in de laatste zin van het interview? De ondervrager stelt: 'Je let er vooral zo goed op om er voor te zorgen dat ze je niet te grazen kunnen nemen.' En Van Dam antwoordt dan: 'Dat heeft er zeker mee te maken maar ik denk ook dat het voor een flink deel genetisch bepaald is. Je wordt met een bepaald karakter geboren en daar verandert eigenlijk niks meer aan. Ik kan niet anders.' De conclusie kan niet anders zijn dan dat meneer naar het hem uitkomt met boter of met vet braadt. ...

Dat laatste is dus vermoedelijk geen kwestie van vrije wil, maar van neurologische dwangprocessen.

Hier een zeldzaam geval dat men het openlijk toegeeft (de Volkskrant, 13-09-2013, van verslaggeefster Marjan van den Berg):
  Toekenning geld achterstandsleerlingen te complex

'Etniciteit leerlingen moet wel worden meegewogen'


Tussentitel: Onderwijsraad: geld komt verkeerd terecht door taboe op achtergrond

Om te beoordelen of een kind een achterstandsleerling is, moet wel degelijk worden gekeken naar de etniciteit van de ouders. Zeven jaar geleden werd juist besloten dat afkomst geen criterium meer mocht zijn. Het opleidingsniveau van ouders zou volstaan. Maar dat is een vergissing geweest, schrijft de Onderwijsraad in een rapport dat donderdag naar de Tweede Kamer is gestuurd. .
    Scholen krijgen hun budget onder meer op basis van de achtergrond van hun leerlingen. Voor achterstandsleerlingen krijgen ze meer geld. Daarvan kunnen zij bijvoorbeeld extra leraren aanstellen.
    Op die manier moeten leerlingen met gelijke talenten maar met een verschillende achtergrond, toch gelijke kansen krijgen. Kinderen uit minder geprivilegieerde thuissituaties lopen de kans op school minder te presteren dan op grond van hun talenten kan worden verwacht.
    Volgens de Onderwijsraad zijn twee factoren doorslaggevend voor de achterblijvende resultaten van deze leerlingen: etniciteit en opleidingsniveau van de ouders. Dat etniciteit als criterium in 2006 is gesneuveld, heeft de financiering alleen maar ingewikkelder gemaakt, terwijl verbeteringen uitbleven.    ...

En die etniciteit sneuvelde, omdat het taboe was. Met contraproductieve resultaten, ook in dit geval:
  De problematiek van achterstandsleerlingen is hardnekkig, schrijft de Onderwijsraad. Onderzoek laat zien dat allochtone leerlingen in ruim 15 jaar een inhaalslag hebben gemaakt, maar niettemin nog steeds lager scoren. ...
    Het gaat om ongeveer 40 duizend kinderen in de voorschoolse educatie, 190 duizend basisschoolleerlingen en 80 duizend leerlingen in het voortgezet onderwijs. In 2012 gaf het Rijk ongeveer 730 miljoen euro uit aan bestrijding van achterstanden in de voorschoolse educatie en in het primair onderwijs. Maar die financiering verloopt nodeloos ingewikkeld, stelt de Onderwijsraad vast, en zadelt de scholen op met veel administratie.

En in de talloze andere gevallen van het taboe, zijn doe contraproductieve gevolgen nog veel erger. Met als topper dat uiteindelijk de autochtonen de schuld krijgen van de niet-erkende etnische verschillen, en een steeds verder toenemende spanning tussen de etnieën. De sterke positie van de PVV is voor een hoog percentage het gevolg van het taboe.

Deze verzameling is niet bijgehouden - er is wel het een en ander genoteerd bij Maarten Keulemans => , cultureel antropoloog en werkzaam als wetenschapsjournalist voor de Volkskrant (een aantal jaren als chef wetenschap). Keulemans is rabiaat politiek-correct, dus alles met ras is "absolute onzin" - "Ras is iets dat niet bestaat" (net als intelligentie, het verschil tussen man en vrouw, enzovoort).
    Maar "etnie" is niet het meest actieve veld van dit complex, mogelijk omdat ondertussen ook in Nederland de zwarte identiteitspolitiek is opgestaan, en dat is natuurlijk doodgewoon "zwarte ras-politiek".
    En die wil en mag je niet tegenspreken.
    Want iets van "de zwartjes".
    Maar het volgende gooit het veld weer wijd open (de Volkskrant, 05-10-2019, door Jop de Vrieze):
  Recensie | Tegen raciaal denken

Allemaal gelijk

De rassenleer is terug van nooit helemaal weggeweest, ziet de Britse journalist Angela Saini ...

Grappig, dat 'wetenschapsjournalist'. Angela Saini is dat evenzeer als Asha ten Broeke => , die ook onder die noemer publiceert.
    Beide vrouwen zijn, net als Keulemans, activisten. Actvisten voor de ideologie van de politieke-correctheid.
    De politieke-correctheid die als hoofdstelling heeft "Alle Culturen zijn Gelijk".
    Wat dus, heel handig, ook de kop is van deze recensie.
    En de boodschap van het boek van Siani. Dat aangaande ras.
    Of natuurlijk beter: etnie.
    Want niemand ontkent dat "ras" in de zuivere zin niet van  toepassing, want alle "rassen" kunnen samen kinderen krijgen, en zijn dus geen "rassen" maar "etnieën".
    En iedereen die het over "ras" in een gewone maatschappelijke of sociologische context heeft, bedoelt "etnie".
    Behalve in termen als "rassenleer".
    In "rassenleer" heeft "ras"een andere betekenis.
    Of beter: meerdere, een daarvan ook gebezigd door Keulemans: "schedelmeten".
    Maar meestal betekent "rassenleer" (mede): HITLER!!!, HOLOCAUST!!!, ANNE FRANK!!!.
    Wat de betekenis in de onderkop is.
    Daar staat niet "etnieleer".
    Daar staat: "HITLER!!!, HOLOCAUST!!!, ANNE FRANK!!!"-leer
    Met een samenvatting van de boodschap in de tussentitel:
  Tussentitel: Siani pleit er min of meer voor ondezoek naar ras stop te zetten, ook al kleven daar nadelen aan

En daarvoor zet Saini al haar verbale vaardigheden in.
    Wat dus begint met die term 'rassenleer'.
    En waarbij de werkelijke wereld geen enkele rol speelt.
    De recensie:
  In 2017 brak de Britse wetenschapsjournalist Angela Saini internationaal door met Inferior (in 2018 vertaald als Ondergeschikt), over hoe de wetenschap lange tijd de gedachte voedde dat vrouwen minderwaardig zijn aan mannen. ...

Tja ... De wetenschap heeft ook het idee gevoed dat zon om de Aarde draait, dat de Aarde plat is, dat aderlaten gezond is, enzovoort, enzovoort, enzovoort.
  Nu achtte ze de tijd rijp voor een boek over de verschillen tussen menselijke populaties oftewel rassen. ...

Misschien wordt hier wel "etnieeën" bedoeld, maar we twijfelen. Na reeds zoveel tentoongestelde onkunde.
  ... rassen, een debat dat volgens haar lang vooral is gevoerd door witte mannen ...

Tja ... Bijna alle wetenschappelijk debatten, alles bij elkaar opgeteld, zijn gevoerd door blanke mannen (nou ja, een heel groot deel in iedere geval). Het waarom is te zien hier : zelfs nu is een overgroot deel van de wetenschappers blank - en in vroeger tijden was dat veel erger.
    Dat is een bijzonder naargeestig feit, vooral ...
  ... Angela Saini is zelf in Groot-Brittannië geboren uit Indiase ouders en heeft een donkere huidskleur. ...

... als je gekleurd bent.
    Dus maar eens flink gepist op blanke mannen.
    Verder:
  ... De rassenleer, zo constateert Saini tot haar ontsteltenis, is terug van nooit helemaal weggeweest. En dat terwijl het begrip ras van het begin af gammel, ongrijpbaar en vooral problematisch is geweest. Ras, schrijft ze, 'komt neer op het geloof dat we van geboorte anders zijn. (...)

Brullen van de lach!!!
    Dat boek formuleert het misschien anders, of in een andere volgorde, maar hier staat het in de vorm van een zuivere petitio principii oftewel cirkelredenatie uitleg of detail : de conclusie wordt al in het beginpunt gestopt.
    Ja, als je ras zo definieert, is rassenleer te bestrijden.
    Maar natuurlijk is het niet zo.
    "Ras" oftewel "etnie" is dit: Als je een Chinese man neemt en een Chinese vrouw, en je verhuist die beide naar Afrika, het continent van de Afrikaanse mensen met een donkere huidskleur, krulhaar, bollere ogen en dikke lippen, en die Chinese man en Chinese vrouw, met een licht huidskleur, glad haar, geloken ogen en smalle lippen, krijgen in kind in Afrika, het continent van de donkere huidskleur, krulhaar, bollere ogen en dikke lippen, dan heeft dat kind een lichte huidskleur, glad haar, geloken ogen en smalle lippen.
   Dat kind van de Chinese ouders in Afrika krijgt geen enkele eigenschap van de omgeving - van Afrika. Maar uitsluitend de eigenschappen van de ouders. Het Chinese.
    Doorgegeven via iets dat in de blanke wetenschap heet "genen".
    In welke genen nog veel meer bepaald wordt aangaande de eigenschappen van het kind.
    En al die eigenschappen tezamen heten: "etnie".
    Of "ras".
    Die eigenschap is op individueel niveau met hoge mate van betrouwbaarheid te testen in de vorm van "Vertoon een foto en vraag in de winkelstraat naar zijn/haar ras".
    En stop je meerdere individuen op die foto, dan bereikt die betrouwbaarheid getallen ver boven de 90 procent.
    Oftewel: in de praktijk is het hartstikke duidelijk wat "ras" is en wie welke heeft.
    En nu gaat wetenschapsjournalist betogen dat dat allemaal niet zo is.
    Dat je een groep van tien Afrikanen kan vertonen aan de winkelstraat, en dat dan evenveel mensen zullen zeggen "zwart", "blank", Chinees", enzovoort.
    Oftewel: Angela Saini is gestoord.
    Want ze beweert iets dat niet waar is.
    En waarvan de recensent weet dat het niet waar is, door het etnische profiel van Angela expliciet te vermelden.
    En je mag ook met boven de 90 procent zekerheid aannemen dat Angela weet (ergens) dat het niet waar is.
    Maar ja, die blanke wetenschapsgeschiedenis, hè ...
    Dus gaat Angela toch betogen dat het niet waar is:
  ... Ras, schrijft ze ... is het idee dat groepen mensen bepaalde aangeboren kwaliteiten hebben die niet alleen zichtbaar zijn aan de oppervlakte van hun huid, maar intrinsiek zijn ...' Dat is precies waar het volgens Saini wringt. Ras voelt vandaag de dag zó echt dat we vergeten dat de gebruikte raciale classificaties altijd vrij willekeurig zijn geweest en in de moderne maatschappij alleen maar willekeuriger zijn geworden.

Precies: de winkelstraat kan geen onderscheid maken tussen zwarten, blanken, Chinezen, enzovoort.
    Een overduidelijk gestoorde uitspraak.
    Waarna we een volgende clou krijgen omtrent de oorzaak van de storing:
  ... Het is het idee dat groepen mensen bepaalde aangeboren kwaliteiten hebben die niet alleen zichtbaar zijn aan de oppervlakte van hun huid, maar intrinsiek zijn aan hun fysieke en geestelijke vermogens.'  ...

Brullen van de lach!!!
    Het is natuurlijk dat:
  '... intrinsiek zijn aan hun geestelijke vermogens.'  ...

Ach jee...
    Het is duidelijk dat er hier wat schrijnt ...
    Wie heeft het tot nu toe over intelligentie gehad ... ?
    Dat is hoogstens slechts één ding in het rijtje huidskleur, ogen, haar, lippen, enzovoort ...
    In het kader van "Wat is ras?" (etnie, hier dus).
    Waarbij al schrijvende een nieuwe definitie speciaal voor de politiek-correcten is bedacht: "ras" = "etnie" + "intelligentie".
    En hiermee heeft Angela een heel boek gevuld:
  Saini zet de geschiedenis van het wetenschappelijk rassendenken op boeiende en niet mis te verstane wijze uiteen. Het waren de Europese kolonisten die in overzeese gebieden constateerden dat ze wel superieur móésten zijn aan de mensen die daar leefden

Pardon? Die 'kolonisten; waren in eerste instantie zeevaarders en handelaars, en in ieder geval geen wetenschappers. Die behandelden de Afrikanen net als Duitsers (waar ze in Europa op voeren: de Duitse hanzesteden): mensen waarmee ze ruilhandel dreven.
    Alleen de handelswaar verschilde.
    In Duitsland kregen ze graan terug. Van de Duisters
    In Afrika kregen ze Afrikanen terug. Van de Afrikanen.
    Daar maakten die handelaars geen onderscheid tussen.
    Dat waren geen racisten.
    Misshcien hadden handelaars daar wel gedachten  over, maar handel is handel.
    Ze voelde zich helemaal niet te superieur om met de Afrikanen te onderhandelen en handelen: wij ons goud, jullie de Afrikanen.
    Dat ziet Angela allemaal niet.
    Angela heeft een heel beperkte kijk op de wereld.
    Dus ook die van vroeger, natuurlijk.
    Die is van het denken in "inferieur" en "superieur".
    Wat er aan doet denken: daar zijn ze in Angela's etnie nu juist heel erg goed in. De blanke wetenschappers noemen dat "het kastensysteem".
    Misschien is Angela zelf wel heel erg superieur.
    Een "brahmaan", in kasten-termen ... (waarna, na deze ingeving, het internet werd gecontroleerd,en low and behold: "saini" zelf bleek een kaste-aanduiding ... uitleg of detail .- hoewel niet superieur):
    En vanwege dat kasten-denken dit soort taal:
  ... dat ze wel superieur móésten zijn aan de mensen die daar leefden, en het waren hun wetenschappelijke nazaten die altijd wel weer een manier vonden om dat beeld te bevestigen. ...

Waar je ook lang over kan praten, maar ook gewoon kan constateren dat de Europeanen op de kust van Afrika landden, en niet andersom, en, met een paar bijbehorende details zoals scheepsbouwen, navigatie-expertise, enzovoort, dat ze toch wel een behoorlijk stuk verder waren dan de Afrikanen.
    Tja, en dat kan je dan "superieur" noemen, maar dat hoeft helemaal niet,
    Je kan het net zo makkelijk "een stuk verder" noemen.
    Maar ja, Angela heeft die storing, hè ...
  ... dat beeld te bevestigen. Met de opkomst van de genetica aan het eind van de 19de eeuw kwam de overtuiging dat de mensheid verbeterd diende te worden door 'zwakke' exemplaren uit te roeien of op zijn minst te beletten zich voort te planten - de eugenetica.     ...

Mooi, maar wat heeft dat met het al dan niet bestaan van "ras" te maken ...
    Oh ja: geen ras, geen eugenetica.
    Geen atoom, geen atoombommen.
    Oftewel: laten we ter ere van de wereldvrede het bestaan van atomen afschaffen.
    En als je dat niet doet, dan krijg je dus vallende atoombommen, oftewel ...:
  ... Met de op deze eugenetica gebaseerde Holocaust     ...

... de HOLOCAUST!!!
    Ras → eugenetica →  HOLOCAUST!!!.
    En daarin is ze beslist niet de enige:
  ...   Met de op deze eugenetica gebaseerde Holocaust bereikte het denken over veronderstelde rassenverschillen een dieptepunt. In 1949 verscheen de beroemde Unesco-verklaring waarin wetenschappers en beleidsmakers het begrip ras herdefinieerden: veronderstelde rassenverschillen, concludeerden zij op basis van sociaal-wetenschappelijk onderzoek, waren volledig cultureel verklaarbaar.    ...

Oftwel: voedt het kind van de Chinese ouders in Afrika op zijn Afrikaans op, en je krijgt een kind met een donkere huid, kroeshaar, bolle ogen en dikke lippen.
    Ook grappig, die nieuwe mode van als baby geadopteerde kinderen die op zoek gaan naar hun roots.
    Tranen van herkenning en ontroering ...
    Angela heeft een vast wel een verklaring voor, als je haar er naar vraagt ...
    Maar Angela heeft het veel te druk met het zoeken naar mensen die wel neig belang aan de werkelijkheid hechten:
  ...   Enigszins omstreden was dat rapport wel. Vooral genetici waren niet overtuigd en vonden dat ze naar ingebakken verschillen mochten blijven kijken van wat ze voortaan 'populaties' noemden. ....

Maar dat zijn dus allemaal:
  ... Een kleinere, fanatieke groep verzette zich feller...

... fanatici, en ...
  ...Deze fanatici, stuk voor stuk onversneden racisten,    ...

... racisten.
    En waarom doen ze dat:
  ...   Waar komt de behoefte om verschillen te blijven zoeken vandaan? Saini's antwoord is helder: om machtsstructuren in stand te houden en te legitimeren. ...

Over welke 'machtsstructuren' we in deze recensie niets te weten komen, maar je mag veilig aannemen dat overal waar blanken een meerderheid vormen, er sprake is van een 'machtsstructuur'.
    En omdat het bestaan van rassen de oorzaak is van 'machtsstructuren' enzovoort ...
  ...   Terwijl de zogenaamde rassenrealisten hardnekkig blijven geloven in het bestaan van nog niet aangetoonde biologische verschillen tussen menselijke populaties, gaat Saini uit van het tegenovergestelde en pleit ze min of meer voor het stopzetten van onderzoek ernaar ...
   
Waarop een opmerking volgt waarvan niet geheel duidelijk of die van Saini komt of de recensent:
  ... ernaar - ook al zou dat naast fundamentele kennis over de mensheid bijvoorbeeld inzichten over ziekterisico's en betere behandelingen kunnen opleveren. ...
   
Maar hoogstvermoedelijk de recensent, en mogelijk omdat hij dit recente artikel heeft gelezen (de Volkskrant, 21-09-2019, door Hasna El Maroudi):
  Zwarte ziekten

De medische wereld heeft een witte blik. En dat is een probleem


Tussentitel: Het meewegen van etniciteit kan goed uitpakken bij bepaalde ziektebeelden ...

Maar het meest gevaarlijke punt rust natuurlijk een dusdanig taboe op dat het noch door Saini, noch door de recensent wordt aangeroerd: in hoeverre is de daadwerkelijke maatschappelijke achterstand van diverse niet-blanke etnieën gerelateerd aan etnieën?
    Oftewel: "Zijn de blanken racisten of de gekleurden etnisch bepaalde achterblijvers?"
    Dat is allemaal volstrekt onmogelijk om uit te spreken of op te schrijven.
    En in verband daarmee lijkt het het meest handig om maar het hele onderwerp "etnie" tot taboe te verklaren, het "ras" te noemen, en de HOLOCAUST!!! aan te roepen.


Naar Sociologische krachten , of site home ·.

14 jan.2013