Bronnen bij Vijfde colonne: erkenning

Deze website bestaat nu, 2012, zo'n zeven jaar, en steeds meer van de aanvankelijk volkomen politiek-incorrecte stellingen en observaties zijn inmiddels erkend door degene die eigenlijk tot het politiek-correcte kamp behoren - waarvoor de meest gebruikte uit de Informatieregels geldt: beweren acht van tien mensen uit een groep iets dat in hun eigen belang is, en twee zeggen iets anders, dan is de kans dat de twee gelijk hebben iets van 95 procent. Iets dat sterker geldt naarmate de belangen groter zijn en de opvattingen heftiger.

Hier passen we dit dus toe op de stelling dat allochtonen in het algemeen en moslims in het bijzonder een vijfde colonne vormen. Voor vrijwel allemaal cultureel uitleg of detail , voor een heel grote groep sociaal uitleg of detail , en voor een wat kleinere groep ook fysiek uitleg of detail uitleg of detail . En als er uit zo'n groep erkenningen komen, dan is twee al absoluut voldoende, hoe groot het aantal tegensprekers ook is. Hier zijn, na een decennium harde verbale strijd, eindelijk die twee (de Volkskrant, 23-03-2012, door Nauman Janjua, student internationale relaties aan de Universiteit Leiden):
  Moslims, kijk nou eens in de spiegel

Voor een succesvolle hervorming van de islam moet er een einde komen aan het antisemitisme, de homohaat en de intellectuele dictatuur van sjeiks en imams.

Tussentitel: Het hardnekkige antisemitisme binnen de islam moet ophouden
Ik maak me zorgen. Ik zie de radicalisering van jonge moslims in een schrikbarend tempo toenemen. Duidelijk signaal was de uitnodiging van sjeik Haitham al-Haddad door de Islamitische Studentenvereniging Amsterdam.
    In alle ophef over het bezoek van deze 'haatimam' is de rol van die studentenvereniging onderbelicht gebleven. Duidelijk is wel dat zij de visie van Al-Haddad op de islam lijkt te delen. Die visie mag gerust radicaal worden genoemd, aangezien de sjeik herhaaldelijk pleitte voor vrouwen achter het aanrecht en het stenigen van afvalligen.
    ...  Het wordt tijd dat we Irshad Manji gaan omarmen. Manji is een dappere lesbische moslima die pleit voor een zodanige hervorming van de islam dat deze past binnen de realiteit van de 21ste eeuw. Voor een succesvolle hervorming moeten er drie dingen gebeuren.
    Ten eerste moet het hardnekkige antisemitisme binnen de islam stoppen. Moslims die dit wijten aan het voortdurende Israëlisch-Palestijnse conflict zien de essentie van het probleem niet. De afkeer van Joden is al ver voor dat conflict te vinden in het Midden-Oosten. ... De islam moet dit beeld van antisemitisme van zich afschudden, anders is er geen reden te praten over liefde, vrede of vergiffenis. Dat zijn dan loze kreten.
    Ten tweede moeten de haat en doodswensen ten opzichte van de homogemeenschap onmiddellijk ophouden. Ik schaam me diep als ik hoor dat in het Midden-Oosten homo's worden gestenigd om hun seksuele geaardheid en als Marokkaanse jongeren een homostel in Amsterdam mishandelen. ...
    Als laatste is het belangrijk dat we de intellectuele dictatuur van de sjeiks en imams stoppen. Hun letterlijke en selectieve interpretatie van de Koran is de bron van veel problemen en de kern van de radicalisering.
    Manji vraagt zich af: Wanneer zijn we gestopt met denken? Er was een tijd dat de moslimwereld goed presteerde op het gebied van algebra en geneeskunde. De grote islamitische geleerden van die tijd spraken zich uit voor het kritisch denken, en voor het kritisch lezen van de Koran. Waarom doen we dat nu niet meer?
    Elke gemeenschap die ophoudt met kritisch denken en als een kudde makke lammeren mensen als Al-Haddad achterna loopt, is gedoemd te verliezen. Het wordt tijd dat we afstand nemen van deze 'geleerden' en dat we de Koran werkelijk zelf gaan lezen.    ...

De reactie was te voorspellen en bewijst de juistheid van de observaties (Leids universiteitsblad Mare, 29-03-2012, rubriek 527, door Thomas Blondeau):
  'Jij zult branden'

Moslims moeten kritisch naar zichzelf durven kijken, betoogde Nauman Pervez Janjua, student politieke wetenschappen, in de Volkskrant. Zijn opiniestuk leverde hem de nodige dreigmails op.

Jonge moslims radicaliseren, schrijf je. Hoe merk je dat?
‘Recentelijk nodigde de Islamitische Vereniging Amsterdam shariageleerde sjeik Haitham al-Haddad uit, een bijzonder radicale denker (hij is ondermeer voorstander van steniging als straf voor overspel, red.). Daarvoor was ik nooit zo met dit onderwerp bezig.’

Er is toch niets tegen op een debat met afwijkende stemmen?
‘Klopt, maar er was geen mogelijkheid om in gesprek te gaan met de leden van die studentenvereniging. Ik had ze mijn stuk gestuurd waarin ik oproep tot zelfreflectie met name over het antisemitisme en de positie van homoseksuelen binnen de islam. En dat gelovigen niet slaafs sjeiks en imams moeten volgen maar zelf dienen na te denken en de Koran lezen.
‘Maar hun reactie was dat ze me van hun Facebook-pagina hebben gegooid. Na publicatie heb ik heel wat onaangename mails mogen ontvangen. Beledigingen, bedreigingen. Dat ik zal branden in de hel zoals Marcouch want die komt ook op voor homo’s. ...
...
Denk je dat die zelfkritiek er zal komen?
‘Ik had veel hoop daarop toen ik aan het stuk begon. Maar nu ik de reacties binnen de gemeenschap zie – en de hoeveelheid ervan -, twijfel ik soms. ...

Er waren wel eerder stukken met kritiek geweest, bijvoorbeeld van Hafid Bouazza, maar geen dat het zo zonder opsmuk formuleert, en dat direct vanuit de betrokken gemeenschap kwam - Bouazza wekt de indruk  geestelijk al lang geleden uitgetreden te zijn.

Dat was stuk nummer één. Met kort daarop nummer twee (de Volkskrant, 06-04-2012, door David Pinto, directeur van het Inter-Cultureel Instituut. Van de auteur verscheen onlangs het boek Canon voor Participatie en Diversiteit (Kluwer)):
  Alles begint met de cultuur van het land

Dat taalachterstand aan de basis ligt van alle integratieproblemen, is een misvatting. Wethouder Asscher, kijk om u heen! Dat perfect Nederlandssprekende Marokkaanse jongens zoveel rotzooi schoppen in Amsterdam-West, zegt toch genoeg?

Tussentitel: Veel Chinezen spreken geen Nederlands, toch zijn hun cijfers niet alarmerend
In zijn Idee voor Nederland zegt Lodewijk Asscher dat zijn onderwerp 'een belangrijk onderdeel van het integratieprobleem, segregatie en achterstanden van allochtone kinderen' betreft (O&D, 22 maart). Hij zegt dat deze tijd om nieuwe oplossingen vraagt. En wat is zijn nieuwe oplossing? Taalachterstand wegwerken en voorschool.
    Asscher vindt dat de kansen van kinderen met ouders die niet goed Nederlands spreken 'nog altijd beroerd' zijn. Hij voert een voorbeeld aan van 'duidelijk een intelligente vwo-leerling' die hij had horen spreken bij de opening van het Technasium in Amsterdam-West. Daarbij viel hem op dat de jongen met een vet accent sprak. Dat moet 'beter', vindt Asscher, 'als hij het straks wil redden in de grotemensenwereld'.
    Merkwaardig standpunt. Hoeveel succesvolle mannen en vrouwen lopen niet rond bij krantenredacties, uitgeverijen en gemeentes met een duidelijk hoorbaar en vaak trots Twents of Limburgs accent? Mijn eigen zwaar Marokkaans-Berberse accent heeft niet verhinderd dat ik het heb geschopt tot hoogleraar en auteur van vijftien boeken - en dat voor een kind van analfabete ouders die geen woord Nederlands spraken, laat staan 'goed Nederlands'.
    Natuurlijk is taal belangrijk. Maar voor effectieve communicatie, in de zin van het bereiken van een gesteld doel, zijn nog andere vaardigheden nodig. Onder meer het doorgronden van de maatschappelijke codes en 'verkeersregels': de omgangsregels, de impliciete en expliciete (kern)waarden die in acht dienen te worden genomen.   ...

Op deze website al in 2003 geformuleerd: kennis van de taal is geen integratie, maar een voorwaarde voor integratie. Na het leren omgaan met de taal kan de integratie pas beginnen .
  Die codes en regels zijn vele malen moeilijker en belangrijker dan de taal. Daarvoor bestaan geen grammaticaboeken. Daarom pleit ik voor een 'participatietest' als onderdeel van inburgering, als toelatingseis voor migranten. Niet alleen de taal, maar ook de genoemde vaardigheden moeten worden getoetst.
    De taaloplossing is achterhaald. Ontspoorde Marokkaanse jongeren in Amsterdam-West spreken perfect Nederlands, maar participeren helemaal niet. Als wethouder in Amsterdam behoort Asscher dat te weten.
    Bovendien blijkt uit onderzoeken van CBS en SCP dat het probleem van goede scholing (in het Nederlands wel te verstaan) met succes is opgelost. Het percentage allochtonen op een hogeschool of universiteit nam tussen 2004 en 2010 toe van 43 tot 55 procent. Onder autochtonen was die stijging kleiner: van 52 naar 58 procent. Allochtone meisjes studeren nu evenveel als hun autochtone seksegenootjes en zelfs meer dan 'Hollandse' jongens.
    Niettemin zien we verontrustende cijfers over werkloosheid en criminaliteit. Terwijl het aantal autochtone werklozen licht is afgenomen, van 4,5 naar 4,2 procent, is de werkloosheid onder migranten gestegen. Bij westerse migranten van 6,5 naar 7,1 procent, bij niet-westerse migranten van 12,6 naar 13,1 procent. De werkloosheid onder migrantenjongeren bedraagt 23,4 procent, tegen 7,7 procent onder autochtone jongeren. Liefst 65 procent van de Marokkaanse jongeren is in aanraking geweest met justitie. In Amsterdam kan nog geen kwart van de Marokkaanse meiden in het eigen onderhoud voorzien. Bij andere vrouwen is dat bijna 60 procent.
    Je hebt eigenlijk geen onderzoeksgegevens nodig om vast te stellen dat de achterstand van migranten-(kinderen) met andere zaken te maken heeft dan taal. Je hoeft alleen maar je ogen en oren open te houden. Veel Chinezen spreken geen Nederlands, maar vertonen lang niet zulke alarmerende negatieve cijfers. In Frankrijk zegt men over migranten, ook grotendeels Marokkanen, Algerijnen en Tunesiërs: 'Vroeger spraken zij geen Frans, maar werkten ze wel. Nu spreken zij Frans, maar werken ze niet'.    ...
    Niet taal maar het vermogen aan te sluiten bij de 'bedrijfscultuur' van het land is het belangrijkste. Het moderne en beschaafde Nederland eist: gelijke bejegening en behandeling van man en vrouw, respect voor homoseksuelen, positief omgaan met kritiek, ook in teamverband, vertrouwen schenken, ook aan mensen van de 'out-groep', niet discrimineren, ook Joden niet, vrijheid van meningsuiting, ook over religie, scheiding van kerk en staat volledig accepteren, emotiebeheersing, accepteren dat empathie geen teken van zwakte is maar juist van kracht, anti-autoritair gedrag accepteren en toepassen, leren en accepteren dat humor en typisch Nederlands 'geinen en jennen' geen racisme is.
    Gebrek aan vaardigheden op dit vlak zorgen voor het 'draaideureffect' bij bedrijven en andere organisaties: migranten gaan er net zo snel weer uit als ze erin zijn gekomen.

Welk laatste natuurlijk zowel door henzelf als door de politiek-correcte meute, inclusief instituten als het SCP uitleg of detail ,  wordt toegeschreven aan discriminatie.
    David Pinto noemt zelf als het voorbeeld van Chinese immigranten, als groep voor kennis van de taal geen factor van belang is gebleken aangaande hun functioneren in Nederland. Hetzelfde geldt natuurlijk voor westerse immigranten, want die hebben de belangrijkste delen van de Nederlandse cultuur al, namelijk die die gemeenschappelijk zijn aan westerse culturen in het algemeen.
    Ook de plaats en rol van allochtone immigranten is dus volstrekt passend in de beschrijving van de westerse cultuur binnen het raamwerk van de algemene menselijke ontwikkeling zoals gegeven hier : hoe onvolkomen de westerse cultuur ook is, de niet-westerse culturen zijn in vrijwel alle opzichten nog slechter functionerend - met de minste verschillen met de diverse Aziatische culturen. Het slechte functioneren van allochtone immigranten in westerse culturen is een directe weerspiegeling van het slechte functioneren van allochtone culturen ten opzichte van westerse in het algemeen.

Het wordt almaar helderder - van de volgende bron is eigenlijk de tital genoeg, en dan nog dat ene woord (de Volkskrant, 15-04-2013, door Ahmed Marcouch en Jeroen Recourt, Tweede Kamerleden voor de PvdA):
  Burgemeesters, stop de jihadisering in uw wijken

Burgemeesters moeten de regie nemen bij het signaleren van radicalisering en paspoort kunnen innemen.


De Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid (NCTV) schroefde onlangs het dreigingsniveau op, nadat men niet had kunnen voorkomen dat jongens uit Nederland in Syrië ten strijde zijn getrokken tegen het leger van Assad, onder salafistisch-jihadistische organisaties als Ahrar al-Sham. Met alle gevolgen van dien voor de samenleving, wanneer deze jongens, mogelijk getraumatiseerd én trigger-happy, terugkeren naar Nederland. Dat zij niet tijdig zijn tegengehouden wekt geen verbazing; radicalisering voltrekt zich immers niet in de papieren werkelijkheid van de logge NCTV, maar in de woonwijken. ...

Die woonwijken die dus bezet zijn door een vijfde colonne.

Er was wat voor nodig, maar zelfs de Volkskrant ...  (de Volkskrant, 22-04-2013, hoofdredactioneel commentaar, door Bert Lanting):
  Boston en Syrië

De aanslag in Boston van de Tsarnajev-broers is reden actiever op te treden tegen het ronselen voor Syrië.


De bomaanslag op de marathon in Boston is sneller opgelost dan velen verwachtten: minder dan een week na de aanslagen is een van de daders dood en ligt de ander zwaargewond in een ziekenhuis.
    ... de ontknoping van de klopjacht heeft ook een verontrustende conclusie opgeleverd: niet een terreurbeweging, maar een tweetal gefrustreerde jongeren van Tsjetsjeense afkomst blijkt achter de aanslag op de marathon te hebben gezeten.
    Uit het verhoor van de 19-jarige Dzjochar Tsarnajev zal nu moeten blijken wat de motieven van de twee broers waren. Dat verhoor zal hopelijk ook een antwoord geven op de vraag of de twee deel uitmaakten van een terroristisch netwerk. Mogelijk heeft Tamerlan Tsarnajev, de oudste broer, in de Kaukasus contact gehad met Tsjetsjeense terroristen.
    Maar voorlopig lijkt het erop dat de terreuraanslag werd ingegeven door een giftig mengsel van frustratie en religieus fanatisme. De sites van de twee op YouTube en Vkontakte (het Russische Facebook) laten een mengeling zien van puberaal gedrag en een ongezonde belangstelling voor de meest radicale interpretatie van de islam.    ...

Tjonge, wat een openheid ... Dit geluid hebben we van de kant van de Volkskrant en dat soort kringen zelden of nooit gehoord. men gaat zlefs een beetje analyseren:
  Vooral de oudste broer voelde zich kennelijk niet thuis in de VS, waar ze al een tiental jaren woonden, en werd steeds meer aangetrokken door het salafisme. Mogelijk werd de haat van de twee tegen hun nieuwe vaderland ook gevoed door jihadistische propaganda over de onwil van de VS en het Westen hun geloofsbroeders in Syrië te hulp te komen. Dat zou een wrange ironie zijn: de VS haalden zich veel haat op de hals door hun ingrijpen in Irak en Afghanistan, maar niet ingrijpen is kennelijk ook een reden tot haat.

Kijk, zo werkt het dus. Afgekort: het gaat om een vijfde colonne. Die zich ook in Nederland bevindt:
  Dit moet ook de Nederlandse autoriteiten aan het denken zetten. Het lot van de Tsarnajev-broers vertoont veel overeenkomst met dat van de geradicaliseerde islamitische jongeren die in Nederland aangestoken worden door jihadistische propaganda en richting Syrië vertrekken. Het gevaar dat de Syrië-gangers voor de maatschappij vormen, moet serieuzer worden genomen. Justitie moet actiever optreden tegen iedere vorm van ronselen voor de strijd in Syrië.

Tja ...

Ook in Duitsland wordt door de "linksen" ronduit erkend dat de immigranten, hier de Turken, een vijfde colonne vormen (Elsevier.nl, 05-06-2013, door Servaas van der Laan, uitleg of detail ):
  Duitse regering wijst dubbele nationaliteit resoluut af

Kinderen van immigranten moeten voor hun 23ste verjaardag kiezen of ze de Duitse nationaliteit of die van hun ouders willen aannemen. Het voorstel van de oppositie om de kinderen een dubbel paspoort te verlenen, wees de regering-Merkel resoluut van de hand.

Het kan niet simpeler: hier geboren, dan moet je kiezen. Ook de linksen. En die zijn meteen volledig de weg kwijt. Want ze moeten keizen tussen "Kinderen van allochtonen die hier geboren zijn, zijn volledig hetzelfde als Nederlanders/Duitsers" en "Kinderen van allochtonen die hier geboren zijn, hebben een eigen overgeërfde cultuur". En die twee zijn alle twee hartstikke waar, volgens de multiculturalisten. De twee horens van het dilemma. Scylla en Charybdis.
    De linkse vervallen in een standaardreactie: ze gaan wartaal uitslaan:
  'Onwaardig en absurd,' zo noemde de sociaaldemocraat Thomas Oppermann de Duitse 'keuzedwang' woensdag tijdens het debat in het Duitse parlement.

Onwaardig en absurd is natuurlijk dat mensen die hier geboren zijn eraan denken het paspoort van een ander land aan te nemen. Dat kan alleen slaan op mensen die hier niet willen wonen:
  Dit levert vooral problemen op voor grote groepen in Duitsland wonende Turken die hun eigen nationaliteit niet willen opgeven.

Dit soort mensen dus, die overigens geen enkel probleem hebben: niemand houdt ze tegen.
    Maar net als in Nederland is ook in Duitsland het absurde normaal in "linkse" kringen:
  Vrijwel de gehele oppositie wil van de maatregel af. Volgens Volker Beck van de Groenen maakt Duitsland van de kinderen buitenlander in het land van herkomst.

Wat een grap: die mensen die hier geboren zijn, zijn buitenlander in ieder land behalve daar waar ze geboren zijn. De goede man praat wartaal. En nog meer:
  Volgens Volker Beck .... Dit zou problemen opleveren als ze in de vakantie naar hun thuisland willen terugkeren.

Rondweg ridicuul. Iedere Nederlander of Duister is van harte welkom in Turkije, als hij of zij in Turkije op vakantie wil gaan. De mate van hersenverweking van dit soort mensen is verbijsterend.
    Maar toch kan het nog erger:
  Ook zou de maatregel in de ogen van de socialisten van Die Linke tot gevolg hebben dat veel jonge Turken in de handen van islamisten worden gedreven.

Als dat waar zou zijn, was het een reden om ze collectief uit te zetten. Veel te gevaarlijk om een grote groep islamisten in je land te hebben en je kunt ze er niet uit filteren.

Voor Turkije geldt dit allemaal in versterkte mate - erkent men (de Volkskrant, 24-04-2014, van correspondent Arjen van der Ziel):
  Erdogan condoleert Armeniërs

...    In het Ottomaanse Rijk, de voorganger van het huidige Turkije, woonden veel Armeniërs. Begin 20ste eeuw kwam een deel van hen in opstand tegen de autoriteiten en Armeense rebellen schaarden zich aan de zijde van Russische invasietroepen in de hoop op een eigen staat. De Ottomaanse machthebbers reageerden meedogenloos. Ze gaven opdracht tot de massale deportatie van de Armeense minderheid naar de provincie Syrië, toen onderdeel van het Ottomaanse rijk, en ontketenden een grootscheepse slachtpartij onder de Armeniërs.    ...
    Er is de laatste jaren in Turkije meer vrijheid gekomen om over de gebeurtenissen van 1915 en 1916 te praten. Maar wie zegt dat het een genocide was, loopt het risico te worden vervolgd. En Turken krijgen op school nog altijd met de paplepel ingegoten dat de Armeniërs verraders zijn die, als ze de kans krijgen, opnieuw zullen proberen Turkije op te delen.    ...

Turken zijn haatdragende cultuurimperialisten uitleg of detail .

De ISIS-barbaren, opgestaan in 2014, en de steun eraan vanuit de moslimsgemeenschap in Europa, brengt de tweedeling die al voorspeld was naar buiten: in de top is er een percentage van maximaal zo rond de 10 dat zich wil aanpassen, en de rest zakt verder weg in de eigen moslim-cultuur. Hier zo'n intellectuele enkeling (de Volkskrant, 13-10-2014, door Nizar Mourabit, politicoloog en columnist):
  Laat hier geborenen geen Marokkaan meer zijn

De Marokkaanse nationaliteit heeft een ontwrichtende werking op jonge Marokkaanse Nederlanders.


Op 15 september schreef ik in Het Parool dat wij Marokkaanse Nederlanders geen uitzonderingspositie hebben en eindelijk eens beschouwd moeten worden als Nederlander. Ik gaf de column dan ook als titel: 'Ik ben Nederlander, geen Marokkaan'.
    Dat moet ik bij nader inzien terugnemen, want ik ontving een stroom aan kritiek. Marokkaanse Nederlanders hebben wel degelijk een uitzonderingspositie, aangezien wij bij geboorte automatisch de Marokkaanse nationaliteit verkrijgen, zo luidden de reacties.    ...

Juist, maar niet de essentie. De essentie ligt in het stempel meegeven in de eerste jaren van opgroeien, en dat stempel is "islam" en "Marokkaanse (eigenlijk: "berber") of Turkse cultuur".
    Met als resultaat:
  Marokkaanse Nederlanders willen zelf vaak niet beschouwd worden als Nederlander en anderen beschouwen ons vaak niet als zodanig. Het is voer voor hen die kritiek hebben op de multiculturele samenleving en het is een effectief wapen voor hen die zich willen onttrekken aan Nederlandse verantwoordelijkheden en plichten. Een splijtzwam in de Nederlandse samenleving.

Een splijtzwam tussen Marokkaanse en Nederlandse samenleving. En is geen samenleven tussen Nederlanders en Marokkanen - zie de aanwijzing hier:
  Dat onder deze jongeren een gebrek aan verbondenheid met Nederland leeft en ook het gevoel weinig aansluiting te vinden bij andere Nederlandse jongeren, kan een katalyserende werking hebben op de jonge, radicaliserende moslim.

Onvolledig. Hier moet staan:
  Dat onder deze Marokkaanse jongeren een gebrek aan verbondenheid met Nederland leeft en ook het gevoel weinig aansluiting te vinden bij Nederlandse jongeren, heeft een katalyserende werking op de jonge, radicaliserende moslim.

De intellectuele Marokkaan streeft het doel na dit te verbeteren:
  Ik pleit er voor dat de kloof die de Marokkaanse en Nederlandse overheid in stand houden tussen geboren Nederlanders en andere geboren Nederlanders geslecht wordt. De Marokkaanse overheid is hiertoe in staat door het erven van de Marokkaanse nationaliteit af te schaffen, de Nederlandse overheid door te stoppen met het faciliteren hiervan. Het beneemt ons Marokkaanse Nederlanders de kans, het recht, om in de samenleving waar wij deel van uitmaken als volwaardige medeburgers beschouwd te worden. Laat ons eindelijk Nederlander onder de Nederlanders zijn.

Waarmee een minimale voorwaard eis geformuleerd om dit proces te doen starten. En het ziet er niet naar uit dat dit binnen afzienbare tijd zal gebeuren (voorzitter van de Marokkanenvereniging Farid Azarkan heeft zich er al ten stelligste tegen uigesproken), dus het blijft voor de komend generaties nog gewoon "Nederlanders en Marokkanen". En tezamen met moslimradicalisme en gesteunde jihad-gang: Nederlanders en Vijfde Colonne.

Het is nu acht jaar later, een volkomen juiste maatstaf voor hoe zwaar de censuur op deze zaak ligt. Het zijn dan ook alleenvluchtelingen uit moslimlanden die zich vrijgevochten hebben van de religieuze en groepssterreur die dit mogen zeggen, en slechts heel weinigen doen het want er is veel durf nodig. Eén is Afshin Ellian, en hier is de ander (de Volkskrant, 04-10-2022, column door Erdal Balci, schrijver en journalist):
  Vrijheid begint waar de onverschilligheid over de gevangen vrouwen ophoudt

Hoeveel Iraanse vrouwen hebben hun rebellie tegen de hoofddoekplicht met de dood moeten bekopen? ...

De aanleiding: een opstand tegen vrouwenonderdrukking in Iran.

  ...    In het echte leven, vele duizenden kilometers van het zanderige stadje in Zuid-Israël, in het hart van Londen wel te verstaan, probeert de alleenstaande moeder Maryam te overleven. Ik zag haar in de monumentale aflevering van de serie Breuklijnen van documentairemaker Sinan Can die over Londen ging. In deze vierdelige documentaireserie, waarin de stand van zaken in de achterstandswijken van West-Europa wordt getoond, is de camera van Can in Londen net zo eerlijk als de grote, zwarte ogen van Tasmin.
    De sharia-rechtbanken delen in de door moslims gedomineerde wijk de lakens uit en Can laat ons zien hoe de rechtskundige staat van Maryam in de Engelse hoofdstad is gedegradeerd tot die van een vrouw op het Afghaanse platteland. Haar man heeft drie keer 'talaq' gezegd tegen haar. Dus waren ze volgens de koranwetgeving automatisch gescheiden. Verpletterd door de sharia-rechtbank, zonder dat ze op steun kan rekenen van de onverschillige Engelse autoriteiten, probeert ze nu zonder alimentatie of welk recht dan ook in alle armoede en eenzaamheid haar kinderen groot te brengen.
    De documentaire van Can werd uitgezonden in deze weken waarin duizenden dappere Iraanse vrouwen in hun strijd voor vrijheid de dood voor lief nemen. Precies in de weken dat het bloed van de Iraanse meisjes vloeit, laat de documentaire zien dat de Middeleeuwen zich door de jaren heen in de meest ontwikkelde steden van Europa hebben genesteld en dat de vrouwen die sneuvelen onder het patriarchaat allang geen mensen van een andere wereld meer zijn.
    We hadden dit kunnen weten. Heeft de Deens Palestijnse dichter Yahya Hassan met zijn prachtige verzen geen talloze noodkreten geslaakt over wat West-Europa te wachten stond? De jongen heeft als twintiger zijn eigen leven op de meest eerlijke manier uiteengereten om ons duidelijk te maken dat feodaliteit hem zelfs in een land als Denemarken heeft weten te wurgen. Uiteindelijk kreeg het al tragische leven van de dichter een verschrikkelijk einde en werd Yahya Hassan van zijn pijn verlost door de dood die hem op 24-jarige leeftijd vond.    ...

Het is een levensgevaarlijke vijfde colonne.


Naar Allochtonen, vijfde colonne , of site home .

11 apr.2012