Bronnen bij Menswetenschappen, ondermaats: CBS

Van de vier overheidsinstellingen bedoeld om over het functioneren van de maatschappij te rapporteren: WRR, SCP, CPB en CBS, is het CBS, het Centraal Bureau voor de Statistiek, in principe het meest neutraal - haar doelstelling is het verzamelen van cijfers. Ter interpretatie door anderen. Voornamelijk.

Maar bij die interpretatie krijgen cijfers al heel snel een betekenis. Een betekenis voor de maatschappij. En dus ook een betekenis voor degenen die die cijfers interpreteren want die maken deel uit van de maatschappij. En dus uiteindelijk ook voor de mensen die die cijfers maken.

Nu hebben die cijfers in ieder geval voor een deel een leven voor zichzelf. Oftewel: je kan er blij en niet blij van worden.

Dat overkomt alle verzamelaars van cijfers, als eerste en meeste de natuurwetenschappers. Die in de loop van een lange carrière geleerd hebben om zich over niet-blij makende cijfers heen te zetten. En zelfs te gaan waarderen als mogelijkerwijs een aanwijzing voor een nieuwe onderzoeksrichting. Of een zogenaamd nieuwe werkelijkheid wat in feite alleen een verbeterde blik is op die werkelijkheid.

De menswetenschappen zijn veel jonger. Eén van de gevolgen waarvan is dat de menswetenschappers nog niet geleerd hebben zich over niet-blij makende cijfers heen te zetten. Menswetenschappers zijn mensen en mensen hebben meningen. En overtuigingen. En dingen die ze zeker weten. Welk laatste we ideologieën noemen.

Natuurkundigen hebben geleerd geen ideologieën te hebben.

Menswetenschappers weten dat nog niet.

En zodra de cijfers verzameld door de wetenschappers in strijd komen met hun meningen,. overtuigingen en met name hun ideologieën, hebben ze een probleem.

Of althans: zouden ze een probleem moeten hebben want ze voelen het niet als een probleem. Als ze het een probleem zouden vinden, zouden ze daarover praten. En dat doen ze niet.

Ze doen iets anders. Wat ze doen is de cijfers aanpassen aan hun meningen, overtuigingen en ideologieën.

Wat hier zo uitgebreid beschreven staat omdat het eigenlijk onvoorstelbaar is: cijferverzamelaars ten dienste van de wetenschap die die cijfers manipuleren.

Hier een eerste nuancering op deze harde constatering: voor zover bekend is niet wat ze doen letterlijk de cijfers uitgenomen en vervangen door andere cijfers. Het gaat subtieler.

Die subtiltiteit zit erin dat men nooit, in welke wetenschap dan ook, de puur verzamelde cijfers interpreteert. Ze worden eerst in groepen bij elkaar genomen, welke groepen namen krijgen. In die groepen-met-namen zoekt men meestal naar de veranderingen erin -  de trends. Dan gaat met kijken of de trends in één groep iets te maken hebben met de trends in ander. En vindt men combinaties van veranderingen, geeft met die ook weer namen.

Oftewel: uiteindelijk worden de cijfers uitgedrukt in taal. Dit om die cijfers oftewel de werkelijkheid waarvoor ze staan over te brengen aan anderen.

Er zijn de cijfers van de wetenschap, en de taal van de wetenschap. En dat laatste op verschillende niveaus: voor de wetenschappers onderling, voor andere wetenschappers buiten het vak, voor de gestudeerde mens uit andere vakken, en uiteindelijk voor het algemene publiek. Een vertaling waarin altijd een marge van onzekerheid zit.

En in die enigszins onzekere relaties in de vertaling van cijfers naar woorden voor het algemene publiek zijn er genoeg mogelijkheden voor manipulatie (de Volkskrant, 01-11-2016, door Remco Meijer, Martin Sommer):
  'Allochtoon' geschrapt uit vocabulaire overheid

De Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid (WRR) en het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) zien met onmiddellijke ingang af van het woordgebruik allochtoon en autochtoon. Daarmee zetten zij een nieuwe norm voor de overheid.

Een glashelder voorbeeld van manipulatie.

Dat wil zeggen: na de voorgaande introductie is het een glashelder voorbeeld van manipulatie.

Voor die inleiding was het ook wel manipulatie, maar niet glashelder; de meeste mensen voelden wel dat ze bedrogen werden, maar konden hun vinger niet op de zere plek leggen.

Na de inleiding weet je waar het zit: men verandert niet de cijfers, maar de woorden. En men verandert de woorden omdat de cijfers waar die woorden voor staan, hen niet-blij maakt.

Na ruime hoeveelheid inleidende woorden staat er namelijk gewoon dit:
  Verder speelt de negatieve klank van het woord allochtoon een rol.

Oftewel: de vertaling van de cijfers uit de maatschappelijke werkelijkheid naar het voor een het gewone publiek bruikbaar woord zit een relatie die de onderzoekers niet-blij maakt. En omdat die relatie hen niet-blij maakt, willen ze het woord dat die relatie verwoordt vervangen.

Niet de cijfers, maar het woord.

Maar wat natuurlijk manipulatie is, want het woord staat voor de relatie.

En omdat het de relatie is die ze niet bevalt, is het puur vervangen niet effectief, want dan krijgt dat nieuwe woord die relatie. Dus het voorstel is:
  Voor het bijna dertig jaar gehanteerde jargon komt geen alternatief in de plaats.

Oftewel: het is de op cijfers berustende relatie in de werkelijkheid die de wetenschappers niet-blij maakt en reden geeft voor manipulatie.

Dus na de inleiding is volkomen en glashelder dat de menswetenschappers doen aan manipulatie. Manipulatie van het pad van cijfers uit de werkelijkheid naar woorden voor de werkelijkheid.

Nu is zelfs zonder de hierboven gegevene inleiding voor mensen met enig gezond verstand , en dat heeft heel weinig met IQ te maken, duidelijk dat hier sprake is van manipulatie. Dus moet deze stap verhuld en bedekt worden. Hier de vele manieren waarop dat gebeurt.

Als eerste weer de meest algemene vorm ervan: zoals het in de kop staat:
  Begrip is niet precies genoeg ...

En wat uitgebreider in de tekst:
  Het gebruik van het begrippenpaar ...is niet langer precies genoeg ...
    ... '.... De diversiteit en beweeglijkheid onder migranten is zo groot, dat het geen zin heeft over hen in generieke termen te spreken....' ...

Dat is natuurlijk een drogredenatie: als een natuurkundige een begrip niet nauwkeurig genoeg vindt, dan maakt hij het begrip preciezer.
    Maar wat is dan eigenlijk het begrip op dit moment? Dat staat in een andere alinea:
  ... de woorden allochtoon (in het buitenland geboren, of met minstens één in het buitenland geboren ouder) en autochtoon niet meer gebruiken.

Wie al het voorgaande nauwkeurig gelezen en in zich opgenomen heeft, ziet her nu onmiddellijk een contradictie: deze definitie van 'allochtoon' is in alle opzichten volstrekt neutraal. En heeft dus niet ...
  Verder speelt de negatieve klank van het woord allochtoon een rol.

... een negatieve klank en is dus zeker niet ...
  Begrip is ... stigmatiserend
 ... te stigmatiserend voor specifieke bevolkingsgroepen.
    ... allochtoon werd zelf een beladen kwalificatie.    ...

... stigmatiserend of geladen.

Om het meest opvallende voorbeeld te gebruiken: vroeger prinses en nu koningin Maximá heeft beide ouders geboren in het buitenland, en niemand classificeert haar onder allochtoon.

Dus óf WRR en CBS die deze definitie gebruiken, of het gewone publiek dat de term "allochtoon" op haar manier gebruikt doet iets fout: je kan niet tegelijkertijd "allochtoon" en "niet-allochtoon" zijn zonder dat het "allochtoon in beide term niet hetzelfde is.

En iedereen weet wat de werkelijkheid is: het gewone publiek hanteert een andere definitie van "allochtoon". Het gewone publiek hanteert meerdere ietwat in detail verschillende definities van allochtoon, maar de veruit populairste twee zijn: "niet-westerse immigranten en hun nakomelingen" en "moslims en zwarten" - en dan heb je ook "Turken en Marokkanen". Maar in de praktijk is er heel weinig onduidelijkheid want om welke versie het gaat is meestal volkomen duidelijk uit de context. Zoals het bijna altijd gaat in de taal.

Die contradictie vastgesteld hebbende, is de vraag dus: wie van de twee gebruiken van het woord is de juiste: die van de wetenschappers of die van het gewone publiek. En let op: die woorddefinities zijn niet goed of fout: de koppeling tussen woord en werkelijkheid is iets dat je volkomen vrij staat te kiezen. Voor dit: afbeelding

... kan men dit kiezen: "stoel" - of dit: "chair" - of dit: "cтула" enzovoort. En dat geldt dan natuurlijk ook de andere kant op.

Dus welke van de twee definities van "allochtonen" je kiest hangt af van je doel van de wetenschap: alleen voor de wetenschappers zelf of ook voor het gewone publiek. Natuurkundigen gebruiken voor snelheid zelf "meters per seconde", maar als ze iets duidelijk willen maken aan het publiek, bijvoorbeeld over het belang van afstand houden, schakelen ze over op "kilometers per uur". Omdat het publiek de klokjes in de auto gebruikt en die staan in kilometers per uur.

Oftewel: de wetenschappers die ...
  ...  allochtoon (in het buitenland geboren, of met minstens één in het buitenland geboren ouder) en autochtoon ..

.. zijn of ivoren-torenbewoners, of onbenullen, of bedriegers, of manipuleerders.

Oftewel, dit ...:
  Begrip is niet precies genoeg ...

Het gebruik van het begrippenpaar ...is niet langer precies genoeg ...
    ... '.... De diversiteit en beweeglijkheid onder migranten is zo groot, dat het geen zin heeft over hen in generieke termen te spreken....' ...

... zijn allemaal leugens: voor degenen om wie het gaat: het gewone publiek, is het begrip volkomen duidelijk.   
    Maar in de ogen van de wetenschappers is het ...
  Begrip is ... stigmatiserend

 ... te stigmatiserend voor specifieke bevolkingsgroepen.
    ... allochtoon werd zelf een beladen kwalificatie.    ...

... stigmatiserend of geladen. Oftewel: die wetenschappers zijn niet-blije wetenschappers. Wetenschappers niet-blij met hun resultaten. En die daarom de woorden maar veranderen ...

Waarna er meteen dit opvalt:
  Het gebruik van het begrippenpaar ...is niet langer precies genoeg ...
    .... te stigmatiserend voor specifieke bevolkingsgroepen.    ...

Als de term niet precies is, kan hij nooit op specifieke groepen slaan. En omgekeerd.
    Ook dit is dus een contradictie.

Laten we er vanuit gaan dat men het tweede kiest: de term is precies genoeg en is stigmatiserend. Dat wil zeggen: achten de wetenschapper stigmatiserend. De definities van "stigmatiseren" komen neer op "een bepaald individu of bepaalde groep vast koppelen aan een negatieve eigenschap". Waarop het alweer gaat over de koppeling van woorden aan dingen of eigenschappen in de werkelijke wereld. De constatering dat de poten van een stoel vastzitten aan de zitting is niet stigmatiserend. De constatering dat een donkere huidskleur vastzit aan "Afrikanen" is niet-stigmatiserend. De constatering dat "gevaarlijk" vastzit aan rechtsextremisten, is ook niet stigmatiserend. Volgens het soort mensen dat wetenschapper is bij CBS of WRR.
    Conclusie: de stelling dat het gebruik van "allochtoon" stigmatiserend is 'voor specifieke bevolkingsgroepen' is iets dat niet waar of onwaar is, maar nader gespecificeerd moet worden naar de betrokken groepen.

Het is dus simpel: ook de wetenschappers hanteren in hun verdere interpretatie de definities van "allochtoon" zoals gebruikt door het publiek. Want niemand denkt dat het gebruik van "allochtoon" stigmatiserend is voor Chinezen. Of Japanners. Of Vietnamezen. Of Belgen. Of Duitsers. Of Maximá.

De wetenschappers vinden "allochtoon"stigmatiserend, omdat ze net als het gewone publiek "allochtoon" koppelen aan moslims en zwarten, en er van op de hoogte zijn dat "moslims en zwarten" gekoppeld zijn aan "sterk verlaagd normaal maatschappelijk functioneren en sterk verhoogde criminaliteit'.

Oftewel: de tot nu toe geanalyseerde argumenten van de wetenschappers zijn vormen van drogredenatie of taalvervalsing. De gebruikelijk manier waarop wetenschappers en andere intellectuelen zaken die hen niet bevallen aanpakken.

Maar er stonden ook twee simpelere fouten die voor de snelle lezer en analyseerder voldoende zijn - in ieder geval met een hoge mate van betrouwbaarheid. De eerste:
  'In de publieke sector worden allochtoon en autochtoon steeds minder gebruikt. ...'

Een keiharde leugen. Het werd minder gebruikt door politiek-correcten die na eerdere oproepen om de term af te schaffen hebben geluisterd. Maar zodra ze zich gaan opwinden ... Hier een artikel uit de Volkskrant van dezelfde dag dat de analyse werd geschreven (de Volkskrant, 02-06-2018, door Nadia Ezzeroili):
  Kunnen we alsjeblieft iets constructiever praten over diversiteit in de media?

... ‘Allochtone journalisten...’, ... voor allochtone collega’s ... van allochtone journalisten ... (beginnende) allochtone journalisten. ... op allochtone journalisten: ... allochtone journalisten ... allochtone journalisten ... jonge allochtone aspirant-journalisten, ... allochtone collega’s ...

Quod erat demonstrandum.

De tweede soortgelijke aanwijzing:
  ''Wij zijn niet van de taalpolitie. ... ''

De definitie van taalpolitie is dat je bepaalde taaluitingen afkeurt op een min of meer formele manier. WRR en CBS keuren "allochtoon" af en zijn min of meer formeel. Ook de geciteerde opmerking is dus een leugen.

Het ontdekken van een enkele leugen is al een erg betrouwbare manier om de boodschap van een heel artikel of betoog te negeren - of in vele gevallen: de stellingen erin om te keren . En bij twee leugens stijgt die af- en omkeerbetrouwbaarheid tot bijna volkomen.

In het geval van instituten als hier de WRR en het CBS, die onderzoeksresultaten presenteren, geldt, als conclusie, de volgende regel: "De getallen in ieder resultaat dat gunstig is voor allochtonen, dienen door een factor twee of meer gedeeld te worden - de getallen in ieder resultaat dat ongunstig voor allochtonen, dienen met een factor twee of meer vermenigvuldigd te worden".

Het CBS is naast uiterst politiek-correct, ook rabiaat neoliberaal (de Volkskrant, 15-04-2021, door Koen Haegens):
  5 vragen | Inkomensstijging

CBS: Nederlander profiteert wél van groei

De Nederlandse inkomens zijn sinds 1969 meer dan verdubbeld. Dat stelt het Centraal Bureau voor de Statistiek in een opmerkelijke publicatie. Zitten premier Rutte en De Nederlandsche Bank fout met hun klachten over achterblijvende lonen?


1 Nederlanders hebben volgens het CBS flink geprofiteerd van de economische groei. Hoe zit dat?
Nederland doet veel te somber over de eigen welvaart. Dat concludeert althans het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) in een publicatie die vandaag verschijnt. ...

Met meteen maar dit dat pas aan het einde komt:
  5 Deze cijfers zijn gemiddelden. De maatschappelijke zorgen gaan juist meestal over de oneerlijke verdeling van die inkomensgroei. Hoe zit het daarmee?
Daarover laat deze publicatie zich niet uit. ...

Oftewel: de rest is gore neoliberale manipulatie en leugens. De topinkomens zijn sterk gestegen, de inkomens van de rest een klein beetje, en de kosten van levensonderhoud inclusief energie en dergelijke sterk gestegen, oftewel: de koopkracht van het grootste deel van de Nederlanders is matig tot aanzienlijk gedaald.
    Om tijd en geestelijke energie te besparen, de rest van het artikel:

... in zijn geheel:
  Nederland doet veel te somber over de eigen welvaart. Dat concludeert althans het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) in een publicatie die vandaag verschijnt. 'Het idee dat Nederlanders al decennia niet profiteren van de economische groei lijkt onderdeel van het collectieve bewustzijn geworden te zijn', schrijven de statistici. Ten onrechte, want het gemiddelde netto beschikbaar inkomen per inwoner (rekening houdend met inflatie) is met 112 procent gestegen, naar bijna 22 duizend euro per jaar. Dat is dus het geld dat overblijft na belastingen en andere verplichte afdrachten.

2 Maar tussen 2001 en 2015 stagneerden de inkomens toch wel degelijk, terwijl de economie bleef groeien?
Dat klopt. Nederlanders gingen er in die jaren gemiddeld slechts 0,1 procent op vooruit. Ondertussen nam het bbp per hoofd van de bevolking met 10 procent toe. Dat betekent niet dat de bedrijven er met de winst vandoor gingen, zoals meestal gedacht wordt, zegt CBS-hoofdeconoom Peter Hein van Mulligen. 'Na 2008 was de economische crisis de boosdoener. In de jaren daarvoor ging het geld naar hogere zorguitgaven.'
    Het was namelijk de overheid die met lastenverzwaringen een groter deel van de koek opslokte. Het leeuwendeel van deze euro's kwam vervolgens ten goede aan ziekenhuizen, medicijnen en andere zorg. Was dit niet uit de publieke middelen betaald, dan hadden huishoudens het waarschijnlijk zelf moeten ophoesten. Als je zulke overheidsuitgaven ook beschouwt als een vorm van inkomen, dan is de stijging sinds 1969 nog veel groter: niet 112 procent maar 141 procent.

3 De afgelopen jaren klaagden premier Rutte, De Nederlandsche Bank (DNB), het Internationaal Monetair Fonds en tal van economen over achterblijvende lonen. Hebben zij het dan allemaal mis?
'De winsten klotsen tegen de plinten op, dan kan het niet zo zijn dat alleen de salarissen van de topmannen echt stijgen', zei premier Rutte in 2019. DNB-president Klaas Knot merkte afgelopen september tijdens de HJ Schoo-lezing nog eens op hoe 'bescheiden' de loongroei is.
    Volgens het CBS klopt dat dus niet. 'Ook bij mensen van wie je denkt, 'die hebben er verstand van', heerst nog vaak een beeld dat niet overeenkomt met de werkelijkheid', bevestigt Van Mulligen. Inclusief de publieke uitgaven aan zorg en onderwijs zijn de inkomens juist hárder gegroeid dan de economie. De econoom wijst er wel op dat lonen niet hetzelfde zijn als inkomens. Tot die laatste categorie behoren ook de pensioenen, de verdiensten van zzp'ers, rente en dividend. Maar als het CBS alleen naar de lonen had gekeken, was er geen andere conclusie uit het onderzoek gerold.

4 Deze cijfers komen uitgerekend in de week waarin de publieke omroep een tweedelige serie uitzendt over 'scheefgroei in de polder', gebaseerd op het boek Fantoomgroei. Is dat toeval?
Van Mulligen zegt van wel. 'Ons in het debat mengen, is niet iets waarvoor wij hier bij het CBS graag kiezen.' Toch wordt in de studie expliciet gewezen op de boeken Fantoomgroei van publicisten Sander Heijne en Hendrik Noten en Ontwaak! van financieel geograaf Ewald Engelen. Van Mulligen: 'De genoemde boeken zijn bekende voorbeelden waarin steeds weer die boodschap naar voren komt dat de inkomens in Nederland al decennialang stilstaan. Ook een deskundige als Knot van DNB lijkt dat idee te hebben. Dat stemt niet overeen met de feiten. En het CBS wil de feiten brengen die ertoe doen. Voor mijzelf zie ik ook mythebestrijding als een taak.'    ...

Deze lieden moeten na de revolutie collectief tegen de muur.
    Om herhaling de eerstkomende 100 jaar te voorkomen.
    In de tijden van economische groei daarna is dan weer een nieuwe klasse parasieten opgestaan, net zoals na de Gouden Eeuw en de huidige Elektronische Revolutie is gebeurd.

Waarna het CBS de deuren definitief sloot - als wetenschappelijk instituut. De aanleiding was al even gaande, en wordt samengevat bij Elsevier, omdat de zaak te gevoelig was voor de politiek-correcte media (elsevier.nl, 18-04-2021, column door Philip van Tijn, bestuurder, toezichthouder en adviseur. Hij schrijft wekelijks een blog over de actualiteit uitleg of detail ):
  Staan hogere idealen wetenschappelijke benadering in de weg?

Koppen met vraagtekens ...
    Daar zijn regels over, maar die van deze redactie luidt: neem onmiddellijk het niet-politiek-correcte geval als de juiste.
    Zo ook hier:
  De modebegrippen van deze tijd zijn gelijkheid, diversiteit en inclusie. Vooral op universiteiten zijn deze begrippen heilig, schrijft Philip van Tijn. ...

En je zou al aan de conclusies kunnen beginnen, want het allerlaatste dat wetenschappelijk is, is het aanhangen van vooraf aangenomen ideologische stellingen.
    "God die in den Hemele Zij" is net zo wetenschappelijk als 'gelijkheid, diversiteit en inclusie' zo niet wetenschappelijker, want in ieder geval de christelijke variant staat erop mensen te behandelen naar welke daden ze verrichten en niet naar wat ze zijn.  Met als hoogtepunt van wat mensen kunnen "zijn" zijnde hun etnische achtergrond, wat de kern is van "diversiteit" en "inclusie".
    Kan je niks aan doen, namelijk, die etnische achtergrond.
    Philip van Tijn gaat het allemaal in wat meer detail uitwerken:
  Eerst de feiten is het credo van EW. Het lijkt vanzelfsprekend, maar helaas is dat allang niet meer zo in een tijd waarin elke mening even belangrijk wordt geacht en vaak belangrijker dan de feiten en de grens tussen feiten en opinies vervaagt. En een tijd waarin menigmaal feiten worden aangepast aan beleid.
    Beleid moet gebouwd zijn op feiten, niet op meningen. Dat wil niet zeggen dat je álle relevante feiten moet kennen, maar wel zoveel mogelijk. ...
    De modebegrippen van deze tijd zijn gelijkheid, diversiteit en inclusie – als de moderne versie van de trits uit de Franse Revolutie: vrijheid, gelijkheid en broederschap. Om de nieuwe idealen te bereiken, wordt de guillotine niet meer gebruikt, althans niet in letterlijke zin. ...

Bij de universiteiten. In de wijdere maatschappij hanteert men de sociale guillotine volop.
  ... Vooral op onze universiteiten zijn deze begrippen heilig, in navolging van die in de Verenigde Staten. ...

Een makkelijke manier om te weten dat dit volkomen niet deugt.
  ... Het was tegen deze achtergrond dus niet zo’n gek idee van enkele grote universiteiten (Erasmus, Leiden, VU en Utrecht) om in zee te gaan met het Centraal Bureau voor de Statistiek om inzicht te krijgen in de samenstelling van het medewerkersbestand. ...

Volstrekt krankezinnig, dat 'niet zo'n gek idee'.
     Het was en is een volkomen krankzinnig idee 'om in zee te gaan met het Centraal Bureau voor de Statistiek om inzicht te krijgen in de samenstelling van het medewerkersbestand.
     Kijk maar. Ten eerste moet vertaald worden wat er staat:
  Het was een idee van enkele grote universiteiten (Erasmus, Leiden, VU en Utrecht) om in zee te gaan met het Centraal Bureau voor de Statistiek om inzicht te krijgen in de hoeveel allochtonen er onder het personeel zitten.

Wat van volkomen dezelfde soort is als:
  Het was een idee van enkele grote universiteiten (Erasmus, Leiden, VU en Utrecht) om in zee te gaan met het Centraal Bureau voor de Statistiek om inzicht te krijgen in de hoeveel negers er onder het personeel zitten.

Wat is van volkomen dezelfde soort is als:
  Het was een idee van enkele grote universiteiten (Erasmus, Leiden, VU en Utrecht) om in zee te gaan met het Centraal Bureau voor de Statistiek om inzicht te krijgen in de hoeveel Joden er onder het personeel zitten.

Waarna je alweer de analyse zou kunnen stoppen.
    Maar we gaan door, omdat de weg naar de krankzinnigheid ook van belang is.
    Die blijkt mede uit hun verantwoording (die Van Tijn formuleert maar 100 procent juist is):
  ... Uiteraard met als doel na te gaan hoe ver de culturele diversiteit is gevorderd. ...

Eerst weer vertalen:
  Uiteraard met als doel na te gaan hoe ver de invoering van de allochtone cultuur is gevorderd.

Want de cultuur van, zeg, Nieuw-Zeelandse of Zuid-Afrikaanse medewerkers is totaal niet van belang voor deze mensen.
    En waar de allochtone culturen in verschillen in volkomen duidelijk:
  Uiteraard met als doel na te gaan hoe ver de invoering van de sharia en winti is gevorderd.

Want al die andere verschilpunten zijn van de soort "couscous en hiphop" en dergelijke, en die hebben we weggelaten want nog minder relevant voor de wetenschappelijke wereld dan cultuur en geloof.
  ... Voor de goede orde: het CBS is een boven elke twijfel verheven instelling ...

Nou, nee ... Het CBS is één van de instituten die de term "allochtoon" wenste af te schaffen - en nu onderzoek wil gaan doen naar het aantal allochtonen aan de universiteit ...
    Mogen we meteen ook de cijfers aangaande het aantal allochtonen onder degenen die in contact komen met de politie tot en met onder degenen die in de gevangenis zitten.
    Enzovoort.
  ... Deze zogeheten ‘Barometer Culturele Diversiteit’ zou een antwoord moeten geven op de vraag hoe het is gesteld is met de migratie-achtergrond van de medewerkers van universiteiten. Als je die gegevens hebt, kun je pas bekijken of dat is wat je wil en zo niet, kun je je beleid desgewenst veranderen. ...

Als GeenStijl het gaat hebben over dit soort zinnen, vertalen ze dit als "schedelmeten".
    En op dat niveau beweegt het zich.
    Met alle bijbehorende verschijnselen:
  ... Zo eenvoudig kan het zijn. Maar niet in de ogen van duizenden medewerkers van de vier betrokken universiteiten, die deelname aan de barometer weigerden. Hun weigering moest worden bevestigd, want anders zouden ze meetellen in het onderzoek. Maar die bevestiging veroorzaakte op haar beurt de angst dat zij voortaan als tegenstanders van diversiteit zouden gelden! Rampscenario! Ach, denk ik tegenwoordig vaak, had Kafka dit nog maar mogen meemaken. Of Homerus, wiens Scylla en Charibdis nu staan voor diversiteitsbewust en privacygevoelig. ...

En alweer is de conclusie van Van Tijn veel te timide.
    Daar waar het gebeuren het niveau heeft van schedelmeten, is het moeten aangeven van je bezwaren hetzelfde als "heksenjacht".
    Voor welke eindpunt er een uiterst helder eerder waarschuwingssignaal is, want als je het voorgaande ziet, lijkt het bijna al te laat te zijn.
    Dat voor iedereen met enig gezond verstand heldere waarschuwingssignaal is dit:
  ...    In Utrecht is het verzet het felst, vraag me niet waarom. Misschien wel omdat de Universiteit Utrecht trots is op het eredoctoraat dat in 1986 werd toegekend aan Winnie Mandela, toen nog symbool van de strijd tegen Apartheid, later vele malen in opspraak en in 2003 tot drieënhalf jaar cel veroordeeld. Misschien ook wel omdat de tegenwoordig onmisbare missie van de UU begint met: ‘Universiteit Utrecht werkt aan een betere wereld’.    ...

Dat laatste is het waarschuwingssignaal, want het doen aan wetenschap is volstrekt niet hetzelfde als "werken aan een betere wereld".
    Doen aan wetenschap leidt vermoedelijk naar ontwikkeling van het niveau van beschaving, en of dat beter is, is een zuiver filosofische vraag.
    Het werken aan "een betere wereld" is een eufemisme voor "Werken aan de ideologie van een bepaalde groep mensen die denken te weten wat een betere wereld is", en hierin is de term "ídeologie" volkomen dodelijk voor alle wetenschappelijkheid, en een zeker teken van de afslag richting kwaadaardigheid.
    Van Tijn laat onderweg deze terminologie vallen:
  ... de moderne versie van de trits uit de Franse Revolutie: vrijheid, gelijkheid en broederschap. ...

En over die trits is alhier ooit het volgende genoteerd in In het kort  :
  Vrijheid!!! Gelijkheid!!! Broederschap!!!
    Neen!!! Neen!!! Neen!!!
    Vrijheid - tot de vrijheid van de een de ander benadeelt.
    Gelijkheid - niemand heeft het recht anderen dingen te laten doen die tegen zijn belang ingaan - de rest is flagrante onzin.
    Broederschap - maar niet met degenen die jouw belangen (willen) schaden.

Voor nadere uitleg: zie hier .
    ...
Goed, dat was alleen nog maar de aan- en inleiding. Voor het volgende (nrc.nl, 19-04-2021, door Wilmer Heck uitleg of detail ):
  CBS gaat stoppen met begrippen ‘westers’ en ‘niet-westers’

Het CBS wil niet langer onderscheid maken tussen ‘westerse’ en ‘niet-westerse’ achtergrond. Volgens een woordvoerder is het statistiekbureau zich bewust van de „discussie in de samenleving en onder wetenschappers”.

Dat laatste is onzin als het gaat over 'de samenleving', want daarin zijn slechts geesteszieke drammers actief die op geen enkele manier naar onbesmette mensen willen luisteren ("Wie racisme ontkent, is de ergste racist", enzovoort), dus een discussie is er niet.
    Waar vermoedelijk op gedoeld wordt, is dus het voorgaande:
  De discussie over westers en niet-westers is actueel nu er ophef is ontstaan op de Universiteit Utrecht over deelname aan de Barometer Culturele Diversiteit van het CBS. Daarmee wil de universiteit de diversiteit onder medewerkers in kaart brengen. Ze worden ingedeeld in Nederlandse, westerse en niet-westerse migratieachtergrond.
    Dat stuit op verzet van sommige medewerkers. ...

Tja, de universiteiten zitten ook boordevol ideologische drammers uitleg of detail . Alle sociologie-achtige faculteiten zijn er volkomen mee geïnfesteerd.
  ... Zij stellen dat hiermee een discutabel onderscheid in stand wordt gehouden. ...

Nee hoor, in de praktijk is dat onderscheid glashelder en niet te bediscussiëren: niet-westers: dat zijn lieden uit het Midden-Oosten en Afrika. Moslims en zwarten.
    Instituten als het CBS liegen daarover en nemen vaak ook Aziaten en dergelijke mee, maar dat doen ze opzettelijk om de discussie te vertroebelen.
    Kijk maar:
  ... Ook op andere deelnemende universiteiten is er onvrede over. „Het gebruik van termen als westers en niet-westers kan je niet anders dan betitelen als kolonialistisch”, zegt bijvoorbeeld Remco Breuker, hoogleraar Koreastudies aan de Universiteit Leiden.    ...

"Kolonialistisch" = "Gaat over het Midden-Oosten en Afrika".
    Kijk maar:
  ...    De WRR geeft de protesterende universiteitsmedewerkers gelijk. „Het zet die groep migranten apart als ‘niet van hier’. ...

En dat gaat beslist niet over die eerder genoemde Nieuw-Zeelandse of Zuid-Afrikaanse medewerkers, maar over moslims en zwarten.
    Overigens: dat dit niet het CBS maar de WRR betreft, is totaal irrelevant .. Het zijn precies dezelfde soort mensen die daar zitten.
    Volkomen inwisselbaar.
    Globalistische elite.
    Nogmaals: dit gaat niet over Nieuw-Zeelandse of Zuid-Afrikaanse medewerkers.
    Kijk maar:
  ...    De tweedeling ‘westers en niet-westers’ is daarmee ook een rangschikking in plaats van een neutrale nevenschikking. Dat speelt in het bijzonder bij de tweede generatie, die in Nederland is geboren en getogen, maar toch als niet-westers wordt gelabeld”, schrijft de WRR. ...

Brullen van de lach!!!
    De 'tweede generatie onderzoekers bij de universiteit' ...
    De tweede generatie allochtone immigranten, zullen ze bedoelen ...
    De tweede generatie moslims en zwarten ...
  ... schrijft de WRR. De rangschikking heeft ook „een koloniale connotatie” aldus het rapport. „Tot de westerse herkomstlanden rekent het CBS vooral de landen met een overwegend Europese bevolking.” Daarop gelden enkele opmerkelijke uitzonderingen, zoals Japan en Indonesië. ...

Alweer brullen van de lach!!!
    Hier constateert men dat Japan en Indonesië niet tot het Midden-Oosten en Afrika behoren.
    Dat dus hun immigranten geen allochtone immigranten zijn.
    Wel niet-westers, maar niet allochtoon.
    Maar dat woord hadden we afgeschaft, hè ...
    Precies om deze reden.
    "Allochtoon" is achterlijk ....
    Weet iedereen ...
  ... Volgens de WRR is de tweedeling door toenemende verscheidenheid onder migranten ook steeds minder informatief. „Kenniswerkers uit India, studenten uit de Antillen en asielzoekers uit Eritrea vallen allemaal onder niet-westers, terwijl de – in veel opzichten vergelijkbare – kenniswerkers uit Japan, studenten uit Indonesië en asielzoekers uit Tsjetsjenië onder westers vallen.”. ...

En alweer brullen van de lach!!!
    De rond de miljoen allochtone moslims in Nederland en de rond de halve miljoen allochtone zwarten in Nederland zijn allemaal 'kenniswerkers'.
    Alweer: ze gebruiken opzettelijk valse criteria, om de geldige, wetenschappelijke, criteria te ondermijnen en uit te bannen.
    Waarna men weer terug gaat naar het CBS, en andersoortige leugens:
  ... Als centrale leverancier van data voor grootschalig onderzoek is het CBS de belangrijkste bron van de termen westers en niet-westers. ...

De ordinaire leugen-leugens: er is maar één leverancier van termen, en dat is de maatschappij als geheel.
    Waarna er, natuurlijk aan het einde van het artikel, zelfs de bewijzen langskomen dat men weet dat men liegt:
  ...    Volgens de WRR kan het wel nuttig zijn mensen naar herkomst in te delen. ...

Nee, dat kan niet: je stelt dat onderscheid nutteloos, of je stelt dat het onderscheid nut heeft.
    "You can't have your cake, and eat it".
    Contradictie.
    Als het onderscheid nut heeft, wat dan ook, is er geen reden het af te schaffen.
  ... „Zo is het bij diabetes-onderzoek zinvol herkomstgroepen te bekijken  ...”...

Big Brother-taalgebruik: 'herkomstgroepen' = etnische groepen.
  ... „... waar veel diabetes voorkomt, zoals inwoners met een Turkse ... achtergrond.”...

Of hindoestanen. En dit ...
  ... „... waar veel diabetes voorkomt, zoals inwoners met een ... Amerikaanse achtergrond.”...

... is weer een keiharde leugen.
    Om te verdoezelen dat het om etnie gaat.
  ... Als alternatief voor westers en niet-westers is het volgens de WRR beter groepen te vergelijken met de hele Nederlandse bevolking. ...

Een keiharde wetenschappelijke leugen. En zelfs een keiharde wiskundige leugen, maar het vergt te veel moeite om dit hier uit te leggen (de op te zoeken kernterm: eigenvectoren).
  ... Vijf jaar geleden stelde de WRR ook al eens voor om westers en niet-westers af te schaffen, tegelijk met ‘allochtoon’ versus ‘autochtoon’. „Dat laatste werd destijds breed opgevolgd”, zegt WRR-raadslid Mark Bovens. „Onze oproep over westers en niet-westers raakte ondergesneeuwd. Vandaar deze herhaalde oproep.”  ...

Die Mark Bovens is een erkend gevaar voor de beschaving.
    Een kracht strijdende voor het ideologische kwaad komende uit het Midden-Oosten.
    Het kwaad van moslims en Joden.

Buiten de volledig politiek-correct besmette delen van Nederland veroorzaakte dit toch enige reactie. Eerst bij Elsevier (elsevier.nl, 20-04-2021, door Max de Haan uitleg of detail ):
  Waarom schrapt CBS aanduidingen ‘westers’ en ‘niet-westers’?

Het Centraal Bureau voor de Statistiek gaat stoppen met de indeling van mensen op basis van ‘westerse’ en ‘niet-westerse’ achtergrond. Wat is hiervoor de reden? Speelt de recente ophef rond de Barometer Culturele Diversiteit een rol? Vier vragen en antwoorden over de kwestie.

1.Waarom neemt het CBS dit besluit?

Volgens NRC, die het nieuws bracht, stopt het CBS met deze aanduidingen wegens een advies van de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid (WRR), dat rond de zomer verschijnt. ...

Tjas... Het NRC uitleg of detail behoort tot de infectiehaarden van deze besmetting.
  Tegenover EW bevestigt Ruben van Gaalen van het CBS dat er inderdaad een einde komt aan de aanduidingen ‘westers’ en ‘niet-westers’. ‘Deze oproep is in 2016 ook al gedaan door de WRR en de discussie speelt bij ons al langer.’ ...

Waar gewoon openlijk staat dat het CBS niet langer doet aan statistiek: gegevens en correlaties tussen gegevens, maar doet aan ideologie.
  ... Volgens Van Gaalen zijn het containerbegrippen die de werkelijkheid niet meer goed weerspiegelen. ...

Een leugen. De cijfers zijn niet veranderd in die zin.
  ...‘In de loop van de jaren is het veranderd welke landen “westers” en welke landen “niet-westers” zijn.’ ...

Een leugen: er is volkomen duidelijk wat er bedoeld wordt met niet-westers in de zin waar het om gaat namelijk overduidelijke en maatschappelijke rol bepalende cultuurverschillen, oftewel: allochtoon en autochtoon.
  Categorieën die beter aansluiten bij de huidige samenleving zorgen altijd voor betere statistiek. CBS blijft ALLE relevante statistieken naar herkomst gewoon maken en publiceren, maar tzt niet meer met de verwarrende containerindeling W/NW. @statistiekcbshttps://t.co/zYMxOyAnyL

— Ruben van Gaalen (@rubenivangaalen) April 20, 2021

Een gore leugen: wetenschappelijke categorieën worden bepaald door de cijfers, en niet door de maatschappij..Categorieën zijn die indelingen waarbij je significante verschillen vindt.
    De rest van dit artikel bevat niets extra's.

De Volkskrant hield het even vol om de zaak uit haar katernen te houden, maar moest uiteindelijk er toch iets aan doen. Als PR-bureau van het CBS (de Volkskrant, 21-04-2021, door Niels Waarlo):
  Interview | Ruben van Gaalen

CBS stopt met het achterhaalde 'westers' en 'niet-westers'

Het Centraal Bureau voor de Statistiek stopt met de termen 'westers' en 'niet-westers'. Ze zijn onhelder en stigmatiserend, zegt CBS-socioloog Ruben Van Gaalen.

Gevolgd door de reeds bekende stroom leugens.
    Overigens: je moet zo voorzichtig zijn met je woorden als je op dit niveau aan het liegen bent ...
    Want die term 'stigmatiserend' zijn we niet eerder tegengekomen.
    En 'stigmatiserend' slaat absoluut niet op welke kenniswerker-immigrant dan ook.
    "Stigmatiserend" en zijn ander werkwoords- en andere vormen slaat op één en slechts éé groep:
    ALLOCHTONEN!!!
    Zwarten en moslims.

Normaliter zou het wel ongeveer bij gebleven zijn zoals de ervaring met het afschaffen van "allochtonen" en dergelijke leert.
    Oh ja: (de Volkskrant, 01-11-2016, door Remco Meijer, Martin Sommer):
  'Allochtoon' geschrapt uit vocabulaire overheid

De Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid (WRR) en het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) zien met onmiddellijke ingang af van het woordgebruik allochtoon en autochtoon. ...
...
Verder speelt de negatieve klank van het woord allochtoon een rol.    ...
    Het gebruik van het begrippenpaar ...is niet langer precies genoeg ...
    ... '.... De diversiteit en beweeglijkheid onder migranten is zo groot, dat het geen zin heeft over hen in generieke termen te spreken....' ...
... te stigmatiserend voor specifieke bevolkingsgroepen.
    ... allochtoon werd zelf een beladen kwalificatie.    ...

Klinkt wél bekend, hè ...
    Maar het gaat om een zin uit een vervolg-artikel (de Volkskrant, 02-06-2018, door Nadia Ezzeroili):
  Kunnen we alsjeblieft iets constructiever praten over diversiteit in de media?

'... 'Wij zijn niet van de taalpolitie. ... ''

Zij zijn van een keiharde taalpolitie.
    En dat is iets dat moeilijk ligt, bij een flink deel van de alfa-intellectuele wereld.
    "Taal .. Daarin moeten we, wij, volledig vrij zijn".
    "Het is ons creatieve gereedschap."
    En er speelde tegelijkertijd een veel directere taalkwestie samen met politieke-correctheid: het bericht dat in Engeland de universiteit van Hull de eisen aan spelling ging afschaffen, "omdat ze immigranten benadelen".
    Tegen dezelfde zere benen, natuurlijk.
    Dat lokte dit uit (de Volkskrant, 23-04-2021, column door Elma Drayer, neerlandicus en journalist):
  Verander de taal en de werkelijkheid verandert gehoorzaam mee ...

Natuurlijk niet. Weet ook Drayer:
  ... mee? Was het maar zo simpel

Weet eigenlijk iedereen, maar dit soort politiek-correcten zijn totaal expert in het niet willen weten.
  Tjonge, wat zijn we tegenwoordig taalgevoelig. Waren kwesties rond spelling, grammatica en idioom ooit de bekommernis van wetenschappers en nuffige schooljuffen, nu kun je bij wijze van spreken geen krant openslaan of het gaat erover.    ...

Omdat de door iedereen waar te nemen achterlijkheid van allochtone immigranten verdoezeld moet worden.
    En aangezien je de werkelijkheid niet (blijvend/lang) kan verdoezelen, doe je dat maar met de taal:
  ... Woensdag las ik dat het Centraal Bureau voor de Statistiek de termen 'westers' en 'niet-westers' zal uitbannen. Het onderscheid is volgens de woordvoerder niet alleen achterhaald, het blijkt door groepen in de samenleving 'als stigmatiserend te worden ervaren'. Een paar pagina's verderop stond een nogal mistig opiniestuk van ene Hilde Roothart. Zij schaarde zich achter het recente besluit van de Universiteit van Hull om studenten hun taalfouten niet langer aan te rekenen omdat dit discriminerend zou kunnen uitpakken. Taal, vindt zij, moet niet langer 'gekoloniseerd' worden door een 'homogene groep Noord-Europese, witte, mannelijke en elitaire mensen'.

Met als vanzelfsprekend vervolg de vraag: "Welk van deze twee is het meest krankzinnig?"
    En deze krankzinnigheid is dus een wereldwijd verschijnsel:
  ...    In Vlaanderen debatteren ze intussen hevig over de afschaffing van de dt-regel. De Antwerpse hoogleraar taalkunde Dominiek Sandra betoogde in De Standaard het 'zinloos' te vinden 'om regels te behouden die spelproblemen onvermijdelijk maken'. Ze 'bemoeilijken' volgens hem het schrijfproces. Auteur Kristien Hemmerechts vindt het verdwijnen van zulke taalconventies een sympathiek idee. Daardoor, zei ze bij de publieke omroep VRT, zullen mensen uit een ongeprivilegieerd milieu zich minder gehinderd voelen hun gedachten op papier te zetten. Of zoiets.
    En dan was er de vorige maand verschenen Handreiking Waarden Voor Een Nieuwe Taal, ontwikkeld door publicist Mounir Samuel in opdracht van de Code Diversiteit & Inclusie, bestemd voor de Nederlandse kunst- en cultuursector. Kleine greep uit de tientallen aanbevelingen: uitdrukkingen met zwart als 'negatief bijvoeglijk naamwoord' - 'zwarte bladzijde', 'zwarte dag', 'zwartrijden', 'zwart geld' en 'zwartwerken' - zou de sector voortaan moeten vermijden. Ook zou je niet achteloos moeten schrijven: 'De arbeidsomstandigheden op de plantages waren zwaar.' Aanbevolen alternatief: 'De omstandigheden waaronder de tot slaaf gemaakten gedwongen arbeid moesten verrichten op de plantages van Nederlandse eigenaren waren vaak onmenselijk. Er was sprake van mishandeling, geweld, verkrachting, doodslag, honger en uitputting.'    ...

Dat wil zeggen: overal ter wereld waar er sprake is van een autochtone blanke bevolking en een aanzienlijk deel achterlijke allochtone immigranten wier achterlijkheid verdoezeld en goedgepraat moet worden.
    Kijk maar:
  ...    Tevens weet de handreiking te melden dat de Nederlandse taal 'duidelijke regels' voor lidwoorden ontbeert. 'Personen met een migratie- of vluchtachtergrond en kinderen met meertalige ouders komen zo op achterstand te staan.' ...

Maar natuurlijk zijn het geen kinderen van meertalige ouders op een achterstand komen te staan, maar kinderen van allochtoontalige ouders.
    Want:
  ... Daarnaast gooien zij gezegdes om, voegen leenwoorden en nieuwe woordsamenstellingen toe. Aanbeveling: 'Door open te staan voor de veelzijdigheid en creatieve invulling van de taal blijft taal iets van ons allemaal en komt er zelfs kunst uit voort.' ...

Wat doet denken aan een kleine scène uit één van de sociologisch-epische verhalen van scherpzinnig mensenwaarnemer en sciencefictionschrijver Jack Vance  , die een volkje beschreef dat een insecten-invasie afhandelde en tot voordeel maakte door ze eetbaar te verklaren.
    Weet je wat ... Laten we plofkraken en messtekerij tot gewenste sociale eigenschappen verklaren, en de beoefenaars gaan belonen met een ruim inkomen ...
    Drayer kan dat natuurlijk niet schrijven, en maakt er maar dit van:
  ... Want natuurlijk kun je best rekening houden met hedendaagse gevoeligheden. Plechtig beloven termen als 'zwartrijders', 'een zwarte dag' of 'niet-westers' uit je vocabulaire te bannen. Voortaan zinnetjes als: 'Die meisje met een vluchtachtergrond vind dat hen personen van kleur niet serieus neemt' leesbaar verklaren. Een rechtvaardiger wereld brengt het geen stap dichterbij.

Neen, het is erger: het brengt een rechtvaardiger wereld mijlen verder weg.

Dit was natuurlijk allemaal te veel prikkel voor meute gestoorde geesten, en wat er bij instituties als de Volkskrant is binnengekomen, laat zich raden. Vermoedelijk boven aan de stapel ligt iets van Leo Lucassen van de Universiteit Leiden, maar de eer gaat dit keer naar een nog grotere geleerde: Hans Siebers uitleg of detail , van Katholieke Universiteit Tilburg. Vooralsnog alleen op de website in verband met het weekeinde (zo'n krant wordt ruim van tevoren gemaakt) laat hij alle voorzichtigheid varen (Volkskrant.nl, 23-04-2021, door Hans Siebers, associate professor aan Tilburg University ... ):
  Opinie

Begrippen ‘westers’ en ‘niet-westers’ afschaffen? Ja: dat onderscheid is onjuist ...

Nou, dat is mooi.
    Want westers en niet westers is zo'n beetje het meest grofschalige onderscheid in cultuur dat je kan maken, en als dat niet bestaat, bestaan de kleinere verschillen daaronder ook niet niet.
    Dan is er ook geen onderscheid meer tussen Franse en Duitse cultuur.
    Enzovoort.
    Kortom: dan is er monocultuur; of geen cultuur, want monocultuur is een begrip van de soort: "Als je de hele Aarde ophoogt met één meter, hoeft niemand meer te bukken
    Oftewel: een Absoltute Waarde.
    En die bestaan niet, weet bijna iedere natuurkundige, en die wetenschap-genoemde vakken elders die inderdaad iets aan wetenschap doen.
    Hans Siebers is gewoon óf een mysticus, à la Willima Blake, óf een nitwit.
    Als je zijn woorden letterlijk neemt, wat je natuurlijk niet moet doen.
    Hier al en in de hele rest van het artikel staat maar één enkel ding: de wereld zoals Hansje Siebers die graag wil zien.
    Die met de realiteit alleen wat poppetjes en attributen gemeen heeft.
    En dat gaat dus allemaal zo:

  ... onderscheid ... zet aan tot discriminatie

Oftewel: alle maken van onderscheid zet aan tot discriminatie.
    Overigens is dat een stelling die soms letterlijk verkondigd wordt door politiek-correct gestoorden

  Het is een stap op de goede weg om nutteloos onderscheid te vermijden ...

Oftewel: "Ik wil dat het onderscheid nutteloos is"
  ... dat misplaatste taalgebruik ...

Oftewel: "Ik vind dat het onderscheid misplaatst is".
  ... taalgebruik voedt vooroordelen ...

Oftewel: "Ik denk dat vooroordelen voortkomen uit taalgebruik".
    Hier even expliciet erbij: "... in plaats van andersom" (al dan it met "voor-" ervoor).
  ... , meent Hans Siebers.

De eerste correcte woorden alhier.
    De tekst:
  Het CBS maakt niet langer een onderscheid tussen de ‘westerse’ of ‘niet-westerse’ achtergrond van mensen met een migratie-achtergrond. Dat is winst bij het bestrijden van discriminatie van deze mensen in de samenleving ...

Kijk, daar is leerstelling nummer 1 van deze vorm van mystiek: "Mensen met een niet-westerse achtergrond worden gediscrimineerd in de samenleving".
    Het niveau "Alle (gewone) blanke Nederlanders zijn racisten, en degenen die dat ontkennen zijn de ergste racisten".
   Neem het omgekeerde aan: "Mensen met een niet-westerse achtergrond worden niet gediscrimineerd in de samenleving", waarvan oneindig veel voorbeelden zijn te vinden (de volgende dag in de Volkskrant: een levensgroot portret van Giovanca Ostiana, zangeresje en zwart dat "vanwege zwart" een talkshow mocht presenteren, op de voorpagina van Volkskrant Magazine), en je kan de verhandeling van professor Siebers ter zijde leggen.
    "Stel dat de maan van groene kaas is ..."
    "Mag ik u onderbreken ... De maan is niet van groene kaas".
  ... maar dan moeten we wel doorpakken. Dat vereist ook het afwijzen van het achterliggende gedachtengoed waaruit deze termen voortkomen ...

Wat hier in deze analyse ook gaat gebeuren: het gedachtengoed achter het afwijzen van het onderscheid onderzoeken.
  ... en van andere stigmatiserende termen.

De tweede leerstelling: "Het maken van onderscheid is stigmatiserend".
    Ook een geschikt punt om de hele zaak af te handelen, volgende de regel: als je één aspect aan een zaak maar precies genoeg uitzoekt, kom je automatisch bij alle andere aspecten", oftewel: "De continuïteit der dingen".
    De Wikipedia-definitie van "stigmatiseren":
Een stigma is een brandmerk dat aan een bepaald persoon, groep personen of zaak wordt gekoppeld.

Volgende vraag: "Wat is een brandmerk?"
    Letterlijk is dat het stempel dat op de huid van vee gebrand wordt, maar in maatschappelijke toepassing is dat een stempel dat op iets of iemand gezet wordt.
    Volgende vraag: "Wat is een stempel?".
    Enzovoort:
    Waar het natuurlijk doodgewoon op neerkomt, is: "stigmatiseren": "het maken van een onderscheid, in combinatie met meestal sterk negatieve oordelen".
    Oftewel: je moet niet zeuren over woorden, maar kijken naar de oordelen waar ze voor staan.
    Siebers stelt dat die oordelen onterecht zijn
    Oftewel: reeds hier heeft Siebers al stiekem geformuleerd wat hij verderop expliciet maakt: "Er is geen verschil tussen westerse en niet-westerse culturen".
    En dat vergt veel woorden:
...    Het onderscheid ‘westers’ en ‘niet-westers’ is sinds de jaren tachtig van de vorige eeuw gekoppeld aan de termen ‘allochtoon’ en ‘etnische minderheden’. Net als het label ‘bi-cultureel’ verwoorden deze termen het idee dat mensen met een migratie-achtergrond anders zouden zijn vanwege hun afkomst en ‘cultuur’ ...

Maar daar is hij al.
     Maar goed, dit is allemaal al heel oud. Waarom is dat niet toen al meteen afgehandeld?
     Nou, dat is vanwege dit, zijnde de direct opvolgende alinea (onder weglating van zeven woorden):
Multiculturele samenleving

Toen het idee van de multiculturele samenleving nog populair was, ...

Dat kan niet.
    Zijn er geen verschillen in cultuur, en dan is er een monocultuur.
    Als er verschillen in cultuur zijn, kan je een multiculturele samenleving hebben.
    Je kan niet "geen cultuurverschillen" én "een multiculturele samenleving" hebben.
    Als je dat probeert, in je hoofd, wordt je schizofreen. Geestelijk gestoord. Of lijder aan cognitieve dementie , zoals het alhier genoemd wordt.
    Met als één van de bijverschijnselen dat je volkomen geïnsensitiveerd wordt voor de werkelijkheid, oftewel: dat je gaat liegen zonder dat je het merkt.
    In die laatste zin zijnde de stelling "De multiculturele samenleving was populair".
    Een glasheldere leugen.
    "Populair" is geliefd bij het volk.
    En het volk wilde de eerste gastarbeiders uit de Afrikaanderwijk wegjagen.
    De multiculturele samenleving was en is een begrip onderhouden door en geliefd bij de elite.
   "De multiculturele samenleving" is elitair.
    Gevolgd door een soortgelijke leugen:
... zagen we die culturele verschillen als een verrijking van de samenleving ...

Die leugen zijnde een enkel woordje. Het woordje "we".
    Deze redactie heeft eens uitgezocht of het mogelijk was snel een computerprogramma te schrijven dat politiek-correct taalgebruik detecteert en analyseert, en het allereerste op de lijst "gevaarlijke woorden" was "we" (gevolgd door "moeten").
    We, we, we ...
    "We" zagen die  culturele verschillen absoluut niet al een verrijking. Die eerste gastarbeiders moest uitgelegd worden hoe een modern toilet werkt, en dat je de vuilniszak niet over het hek van balkon of galerij kiepert.
    Die Turken en Marokkanen waren achterlijk volk ... Dat zagen we onmiddellijk.
    De "we" die er mee te maken kregen.
    Siebers:
... zagen we die culturele verschillen als een verrijking van de samenleving ...

Waarop je als volk de behoefte zou krijgen om op die man in te slaan.
    ...
    Verder met zijn leugens:
... en als een bijdrage aan het oplossen van het ‘integratieprobleem’. ...

De leugens hier dus zijnde die aanhalingstekens.
.. Na de eeuwwisseling worden deze mensen in toenemende mate in politiek en media opgevat als een culturele en economische bedreiging omdat ze cultureel anders zouden zijn en veelal ‘kansloos’ om een plek in de samenleving te verwerven.

De direct opvolgende zin, met een scherpe cesuur in de verhaallijn. Zowel qua tijd als actoren
    Qua tijd is er gestapt van jaren 1980, het einde van de eerste golf en de eerste en kleinere maatschappelijke problemen, naar 2000. Twee decennia ontwikkeling gemist.
    En qua actoren: ervoor ging het over de maatschappij als geheel. Nu ineens beperkt tot 'politiek en media'.
    Waar dit voor staat is het proces dat gedurende die decennia de integratieproblemen steeds breder werden, naar de eerder genoemde huishoudelijke zaken naar steeds meer sociale en culturele, en dat ze steeds meer het Nederlands gingen beheersen, zodat steeds duidelijker werd dat ze ook qua opvattingen dicht bij de Middeleeuwen zaten en zitten. En dat de economische voordelen van immigratie beperkt zijn tot het rijker worden van een deel van de elite, en de rest van de maatschappij er groot nadeel en schade van ondervindt uitleg of detail uitleg of detail  .
    En dat vanaf de eeuwwisseling er een paar politici zijn opgekomen die dat soort dingen durfde zeggen.
    En dat hier staat 'politiek en media' is weer een gore leugen, want in de media is daar zo weinig van doorgekomen dat je het op nul kan stellen.
    Lees nu nog een krant of zet de televisie aan en zelfs na honderden kleine en grote terreuraanslagen zijn de moslims nog steeds een verrijking.
    En hetzelfde geldt, qua houding, voor de academia:
..    Aan dit gedachtengoed kleven twee problemen. Ten eerste is het onjuist. Mensen met een migratie-achtergrond, ‘westers’ of ‘niet-westers’, zijn cultureel helemaal niet anders dan mensen zonder een migratie-achtergrond. ...

Tja ...
    Daar staat het dus weer: er zijn geen cultuurverschillen in de wereld.
    Nee, niet alleen dat:
... Ze gedragen zich in de instituties van de samenleving, zoals op het werk of op school, niet anders vanwege andere waarden en normen. ...

Ze gedragen zich totaal hetzelfde.
... Voor zover ze zich anders gedragen, zoals zich bescheidener opstellen...

Daar waar er verschillen zijn, doen ze het beter.
     Of ... :
... anders gedragen komt dat voort uit onveiligheid, niet uit cultuur.

... is het de schuld van de Nederlanders.
    Dus ...
... Voor zover er ‘integratieproblemen’ zijn, komen die eerder voort uit de manieren waarop politiek en samenleving met hen omgaan dan uit hun migratie-achtergrond.

... als er problemen zijn, is dat allemaal de schuld van de Nederlanders.
    Maar niet alleen Hans Siebers heeft een mening:
...    Ten tweede is de wetenschap eenduidig in het aanwijzen van de oorzaak van de negatieve houding tegenover deze mensen: het idee dat ze een culturele en economische bedreiging zouden vormen.

Waar dus toch ook weer een mening staat:
"Ik meen de wetenschap eenduidig in het aanwijzen van de oorzaak van de negatieve houding tegenover deze mensen."

Siebers kan menen wat hij wil, maar het is onjuist tot en met alweer een leugen: er zijn wetenschappers die anders menen, maar die vindt je niet in de media.
    Wel accuraat is dit stukje met betrekking tot een groot deel van de sociale wetenschap en aanverwante:
... in het aanwijzen van de oorzaak van de negatieve houding ...

... : het is inderdaad 'aanwijzen', zonder één enkele vorm van wetenschappelijk bewijs.
    Waarna het anderhalve alinea gaat over de leugen van de discriminatie. Discriminatie die zou zijn veroorzaakt door het bestaan van de term "niet-westers".
    Dan volgt een tweede verwijzing naar de ideologische achtergrond van dit en soortgelijke verhalen:
... Om van discriminatie af te komen is het dus van groot belang dat we afstand nemen van dit nationalistische gedachtengoed ...

... : het globalisme.
    Met in het slot nog een versie van de contradictie:
...  ze [niet-westerse immigranten, red.] te benaderen zoals ieder ander: als collega, als medestudent, als buur, als arts, als leidinggevende enzovoorts. Die identiteiten zijn immers wel maatschappelijk relevant. Hun afkomst of vermeend andere cultuur doen er niet toe wat betreft hun deelname aan de maatschappij.

Oh nee, er staat 'vermeend' bij: ze hebben dus toch geen andere cultuur.
    Maar er is wel een andere contradictie. Met dit, de vermelding van het auteurschap:
Hans Siebers is associate professor aan Tilburg University en doceert onder andere het managen van culturele diversiteit.

Er valt niets te managen aan culturele diversiteit, want er bestaat geen culturele diversiteit.
    Waarna je je weer langdurig afvraagt in wat voor soort geestelijke instelling deze maatschappij is beland.
    Dat dit in de media kan verschijnen ...
    Hoezo, corona-wappies ...
    Hoezo, 5G-zendmast-wappies ...
    Dit is allemaal oneindig veel erger.
    Want het wordt serieus genomen.
    Oh, en speciaal voor Hansje Siebers alleen (oh nee, ook zijn mede-meute-leden) hier nog een linkje naar een NOS-artikel waar iedereen bij kan, waarin er door zeer welwillende hulpverleners wordt gebeden om toch vooral veel extra aandacht te hebben voor de allochtoontjes in de allochtonenwijken die het normaal toch al moeilijk hebben, en nu met corona nog veel meer moeilijk erbij: uitleg of detail .

Tegelijkertijd met het artikel van Siebers verscheen op de website van de Volkskrant het artikel van "de andere kant". Welke andere kant, zou dan de vraag kunnen zijn want bij zoiets absurds zijn er vele andere kanten, maar dit is de andere kant van "Het Multiculturele Dilemma":  "Allochtonen zijn volkomen gelijkwaardige burgers die sneu en zielig zijn". Met Siebers als de ene en hier dus "sneu en zielig" als de andere kant.
    Met daarvan weer de andere oftewel allochtone kant.
    En deze specifieke allochtoon weet prima aan welke kant zijn boterham gesmeerd wordt. Waarbij dus tevens wat specifieker die vormen van onderscheid langskomen die volgens Siebers niet bestaan (Volkskrant.nl, 23-04-2021, door Youssef Azghari, uitleg of detail )
Begrippen ‘westers’ en ‘niet-westers’ afschaffen? Nee: geen onderscheid maken, negeert ongelijkheid en remt emancipatie

Het klinkt misschien sympathiek om beladen woorden als ‘westers’ en ‘niet-westers’ te schrappen, maar de gevolgen zijn ernstig, betoogt Youssef Azghari.


Het voornemen van het Centraal Bureau voor de Statistiek om de begrippen ‘niet-westers’ en ‘westers’ niet meer te hanteren bij het verwerken van data leidt op termijn tot een grotere kloof tussen Nederlanders met en zonder migratieachtergrond.    ...
    Het is een misverstand om te denken dat dit onderscheid slechts negatieve associaties oproept, zoals ook het Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid (WRR) beweert. Het kan ook zichtbaar maken hoe weinig divers beroepsgroepen zijn en hoe ongelijk de kansen om, zelfs met diploma’s op zak, als professional in te stromen en door te groeien. We leven weliswaar in een diverse samenleving, maar de personeelsbestanden in veel sectoren zijn niet zo divers. Dat geldt niet alleen voor het hoger onderwijs, maar komt ook voor in de zorg, welzijn en veiligheid. De culturele diversiteit komt nauwelijks voor in het hogere management.    ...

Omdat ze in al die zaken heel slecht tot niet mee kunnen komen.
    Hun idee van zorg: doen we niet aan want mannen mogen niet aan vrouwen komen en vrouwen niet aan mannen. Hoofddoekjes aan bed? Ze zijn zeldzamer dan truffels.
    Hun idee van onderwijs: de koranschool en de koran uit je hoofd leren.
    Hun idee van cultuur: bidden naar Allah. Hun toppunt van cultuur: bidden met je neus op een bidkleedje en je kont omhoog.
    Maar, hier zijn alle partijen aan die kant het over eens: dit is allemaal de schuld van de autochtonen:
 ...    Het opheffen van dit onderscheid westers en niet-westers vanuit de emancipatiegedachte van ‘iedereen is gelijk’ doet op termijn meer kwaad dan goed. Geen onderscheid maken, maskeert de ongelijkheid in kansen en kapitaalbronnen die er sinds de komst van grote groepen migranten van buiten Europa, zoals Marokko en Turkije, vanaf de jaren zestig structureel bestaat. Zo is de werkloosheid al jaren significant hoger onder Nederlanders met een niet-westerse migratieachtergrond dan onder Nederlanders met een migratieachtergrond. Ook zien we op tal van andere vitale participatiedomeinen grote achterstanden, zoals in het onderwijs, waar de uitval onder niet-westerse studenten veel hoger ligt dan onder leeftijdsgenoten zonder migratieachtergrond. De laaggeletterdheid is ook hoger onder niet-westerse Nederlanders.    ...

En dus ...
 ...    Het is een misvatting dat deze achterstanden als sneeuw voor de zon verdwijnen als we het onderscheid loslaten. Hoe kunnen zonder cijfermateriaal problemen onder specifieke groepen worden aangepakt? Ik heb daar als docent-onderzoeker last van. ...

En aan die kant wordt dus de boterham van dit soort allochtonen, degenen met de parasietenbaantjes, gesmeerd.
    Met belastinggeld van degenen die ze van discriminatie beschuldigen.
    Waarbij ook weer, geheel onbedoeld natuurlijk, wordt erkend dat het allemaal leugens zijn:
... Zo is al jaren bekend dat de studie-uitval onder niet-westerse studenten significant hoger ligt in het hoger onderwijs ...

En er is geen enkele vorm van discriminatie in dit volkomen automatische proces: degenen die niet mee kunnen komen, vallen geleidelijk af. Wat heet "selectie". Op prestaties oftewel capaciteiten.
    Het volledige auteurschap:
Volkskrant.nl, 23-04-2021, door Youssef Azghari, schrijver van het boek ‘Diversiteit in het sociaal domein’ en als docent-onderzoeker Social Work verbonden aan de lectoraten Veiligheid in Afhankelijkheidsrelaties en Jeugd, Gezin en Samenleving aan Avans Hogeschool, uitleg of detail

Deze man leeft, net als Siebers, van het verschil tussen westerse en niet-westerse Nederlanders.

Gevolgd door weer iemand van dezelfde kant als het CBS en Siebers: Joop.nl. Wat dus niet een iemand is maar een iets, staande voor vrijwel de gehele media, met de aantekening dat de meningen exact hetzelfde zijn als elders minus Telegraaf en Elsevier, en dat alleen de toon wat verschilt.
    Die van Joop.nl ligt op het krijs-niveau.
    Waarin ze zichzelf regelmatig zodanig overschreeuwen dat het grappig en leerzaam wordt.
    Zo ook hier (Joop.nl, 20-04-2021, uitleg of detail ):
CBS doet stigmatiserende termen ‘westers’ en ‘niet-westers’ in de ban

Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) gaat de achterhaalde begrippen ‘westers’ en -niet-westers’ niet lang meer gebruiken. ...
    Binnenkort komt de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid (WRR) met een advies waarin de overheid wordt opgeroepen mensen mensen met een migratie-achtergrond niet langer in deze categorieën in te delen. ...
    Volgens de WRR maakt een onderverdeling in ‘westers’ en ‘niet-westers’ een “rangschikking in plaats van een neutrale nevenschikking”.  ...
    De discussie rond deze achterhaalde begrippen wordt momenteel ook gevoerd op de Universiteit Utrecht. ...

Nou, wat is daar nu schreeuwerig aan?
    Niets.
    Het gaat om de bijgeleverde illustratie:

Gevolgd door een brullende lach!!!, en deze associatie (de Volkskrant, 23-02-2009, van verslaggeefster Natalie Righton):
  Wij zijn geen barbaren


‘Plan tegen besnijdenis werkt averechts’

Migrantenvrouwen in Nederland zien geen heil in de aangekondigde harde aanpak van meisjesbesnijdenis.

Wat weer doet denken aan:

Om niet bij te komen ...
    ...
En deze was ook nog wel aardig in de reacties:
Frans Kwakman 20 april 2021 at 10:31
Voor mij is het CBS een instituut dat gegevens verzamelt.. Is dit een ander CBS?

Aardig omdat het nogmaals laat zien: alleen al het begin van dit proces is, voor een wetenschappelijk instituut, totaal gestoord.
    Het is als het inrichten van een Inquisitie onder de noemer dat je wetenschap bedrijft.
    Met dit verschil met het origineel dat het geen mensen maar woorden betreft.

Het is een tijdje rusitg geweest rond het CBS, maar ze vervult haar lakeienrol nog steeds met verve (de Volkskrant, 15-10-2021):

We gaan niet eens op de tekst in ...
    Oh ja, op het eind monkelen ze iets over vermogensongelijkheid. Vreemd, hè, zo veel vermogensongelijkheid zonder inkomensongelijkheid ... (en dat schijft niet het CBS!).

En nog geen week later bedienen ze het linksfascisme in haar terreur tegen de overheidsdiensten die allochtonen betrappen op fraude (de Volkskrant, 20-10-2021):

Grappig genoeg zetten ze het nu er gewoon bij, dat het allemaal bedrog is (de Volkskrant, 20-10-2021, door Gijs Herderscheê):
1.100 kinderen toeslagengezinnen uit huis geplaatst

De afgelopen zes jaar zijn ruim 1.100 kinderen uit gezinnen die zijn getroffen door de kinderopvangtoeslagenaffaire uit huis geplaatst. Zij mochten vaak jarenlang niet bij hun ouders wonen. Van 2015 tot 2021 ging het om 1.115 kinderen. Het kabinet werkt aan een regeling voor schadevergoeding.

Oftewel:
DRAMA!!!!!

De werkelijkheid:
Dit heeft het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) uitgerekend ...

Het zijn allemaal LEUGENS!!!
... Het CBS benadrukt dat het 'om een benadering' gaat. ...

Het zijn allemaal LEUGENS!!!
...    Voor het onderzoek heeft het CBS bestanden gekoppeld van de kinderen die uit huis zijn geplaatst aan die van alle kinderen die bij de Belastingdienst bekend zijn als kind van een door de kindertoeslagaffaire gedupeerde ouder. Of de uithuisplaatsingen ook samenhangen met de gevolgen van de toeslagenaffaire, weet het bureau niet.

Oftewel:
HET ZIJN ALLEMAAL LEUGENS!!!

Het zijn allemaal leugens.
    Leugens van de soort "Geluidshinder rond Schiphol" (gemeten drie keer zo hoog als uitgerekend), aardgasbevingen (uitgerekend als "Het risico is nihil"), stikstofuitstoot (uitgerekend uit 80 meetpunten over heel Nederland).
    De toeslagenaffaire is allochtonenfraude uitleg of detail .

En weer een nieuw fantastisch product van het CBS (de Volkskrant, 07-12-2021):

Wat deze redactie met een grote grijns op het gezicht onmiddellijk deed denken aan dit:

Welk eerste "small cloud" leidde tot de revolutie van de quantumtheorie, en de tweede tot de revolutie van de relativiteitstheorie.
    Tot welke revoutie het wolkje van de wooncrisis zal leiden is niet moeilijk raden, aangezien dat wolkje veroorzaakt wordt door de allochtone massa-immigratie: etnische burgeroorlog uitleg of detail .

Dit is weer zodanig veel erger dan al het voorgaande, dat deze redactie het met tegenzin noteert. Het begint al bij de allereerste regel in de kop (de Volkskrant, 19-02-2022, door Serena Frijters):
Feiten voor bij de borrel

De feiten, wat volgt gelezen hebbende:
Goor wokisme van elite voor een gore wokistische publicatie

Dat laatste bijvoorbeeld gerepresenteerd door de auteur van het artikel, die het laatste jaar of zo de cijfers over corona heeft gepresenteerd in de Volkskrant, en daar de gore wokistische leugen heeft verspreid dat de voornaamste groep ongevaccineerden bestond uit christenen, terwijl het in werkelijkheid de allochtone barbaren waren uitleg of detail uitleg of detail .
    De kop:
Herkomst

Het draait om waar je wieg staat

Dat laatste de nette versie van "Als een kameel een jong krijgt in Blijdorp, is dat jong een koe".
Het CBS schaft het onderscheid tussen 'westerse' en 'niet-westerse' migranten af. De indeling voor de herkomst van Nederlanders is al vaker gewijzigd in de laatste jaren. Hoe zit dat?

Nou, heel simpel: eerst had je de term "allochtonen", en aan de hand van wat mensen er van zagen werd dat "barbaren", toen werd "allochtonen" door de elite vervangen door "niet-westerse migranten", en aan de hand van wat mensen er van zagen werd dat "barbaren".
Nog maar zes jaar geleden werd de term 'allochtoon' vervangen door 'westerse en niet-westerse migranten', en nu gaat het Centraal Bureau voor Statistiek (CBS) opnieuw een andere indeling gebruiken voor de herkomst van inwoners. Waarom worden de definities zo snel al weer gewijzigd? En hoe komt het dat Nederland ineens meer migranten telt?    ...

Nog eens een keer stomme vragen stellen.
...   Van de 17,5 miljoen inwoners van Nederland zijn er 2,5 miljoen (14 procent) in een ander land geboren. Nog eens 2 miljoen Nederlanders (11 procent) hebben minstens één ouder die buiten de grenzen geboren is. Zij zijn 'kinderen van migranten'. En als zij weer kinderen krijgen? Daar stopt het CBS - de derde generatie wordt niet standaard geteld.    ...

Waarvan de absurditeit inmiddels ook bevestigd is: die derde genratie is datgene waarvan verzucht wordt in het nieuws "Zo jong al ...", als ze weer eens iemand gestoken of doodschoten hebben uitleg of detail .
    En na nog wat oude koeien:
... De term allochtoon is al jarenlang onderwerp van een brede discussie. Vanaf 2016 spreekt het CBS niet meer van allochtonen maar van personen met een migratieachtergrond. Het onderscheid tussen westers en niet-westers blijft op dat moment ongewijzigd. ...

Een gore leugen: de term 'discussie' slaat op een ideeënwisseling tussen twee partijen, terwijl er al die tijd maar één partij aan het woord geweest is: de politiek-correcten en wokisten.
    Kijk maar:
... Vanaf 2016 spreekt het CBS niet meer van allochtonen maar van personen met een migratieachtergrond. Het onderscheid tussen westers en niet-westers blijft op dat moment ongewijzigd.
    In 2021 pleitte de WRR voor een 'afscheid van westers en niet-westers'.

CBS en WRR: politiek-correcte en wokistische elite.
    En ook alweer een stompzinnige herhaling.
... Ook het CBS vindt inmiddels dat de termen voor verwarring zorgen. ...

Een verwarring veroorzaakt doordat het CBS liegt over de werkelijkheid: "allochtoon" slaat doodgewoon op achterlijke immigranten: die uit het Midden-Oosten en Afrika. Volgens de gewone Nederlanders.
    Daar is niets verwarrends aan.
... Geografisch is de indeling niet juist ...

De indeling van het CBS is niet juist, die van de gewone Nederlanders is perfect.
... het onderscheid tussen westers en niet-westers wordt als stigmatiserend ervaren ...

Het onderscheid tussen westers en niet-westers wordt niet 'als stigmatiserend ervaren', maar is een "geconstateerde werkelijkheid" uitleg of detail .
...  en doet geen recht meer aan de sociaal-economische verschillen tussen landen. ...

De definitie van "allochtoon" van de gewone Nederlanders doet perfect recht aan de sociaal-economische verschillen tussen landen: zowel het Midden-Oosten als Afrika zijn corrupte armoede-gebieden.
.... Bij overleg met organisaties als universiteiten, ministeries en de politie bleek dat niemand meer voorstander was van het behouden van dit onderscheid ...

Brullen van de lach!!!
    De politiek-correcte en wokistische elite vraagt aan de politiek-correcte en wokistische elite wat zij er van vindt
.... , aldus Ruben van Gaalen, onderzoeker bij het CBS ...

..., lid van de politiek-correcte en wokistische elite.
....    De beslissing om niet meer over 'westers' en 'niet-westers' te spreken springt misschien het meest in het oog, maar 'de grootste wijziging is dat het accent nu meer op het individu ligt', zegt Van Gaalen. Waar het CBS voor de herkomstbepaling voorheen eerst naar de geboorteplaats van de ouders keek, wordt nu bekeken waar de wieg van het individu staat. Concreet betekent dit dat de 138 duizend Nederlanders die in het buitenland geboren zijn, maar wier ouders in Nederland zijn geboren, nu te boek staan als migrant. ...

Nou, wilt u het nog duidelijker ...
    Dus daar heb je het kind van een Shell-directeur, dat is geboren tijdens diens verbijf in, zeg, Nigeria, en dan is dat kind een Nigeriaan.
    En bij terugkeer naar Nederland een immigrant.
    Hoeveel duidelijker wilt u het hebben dat deze lieden volkomen geschift zijn.
    Dit is een variant van dat koeien-en-kamelen verhaal: "Je vervoert een koe naar Afrika - die koe krijgt een jong - dan is dat jong een kameel".
    Ze zijn volkomen geschift.
    Hier wat een redelijk onbesmette deskundige er van vindt (elsevier.nl, 19-02-2022, door Zihni Özdil (1981), historicus, uitleg of detail ):
Hoe woke de geesten volledig dooft

Andersdenkenden overtuigen met argumenten was vroeger normaal, schrijft Zihni Özdil. Sinds de opkomst van ‘woke’ degradeert Nederland steeds meer tot wat de actievoerders zeggen te bestrijden: een fascistoïde samenleving.


...    Ik ben erg benieuwd hoe dit gaat aflopen. De ontelbare berichten die ik krijg van witte Nederlanders – uit alle segmenten van de samenleving – die het helemaal zat zijn, maar dat niet openlijk durven te zeggen, spreken boekdelen. En daarover maak ik me soms zorgen. Systematische uitsluiting van mensen en ideeën, zo wijst de geschiedenis uit, zorgt vroeg of laat voor een keiharde tegenbeweging.

Dat is weer eens wat anders dan het "tribunalen" van deze redactie.
    Oh ja: de plaatjes nog
 
 
 

En zo zie je maar ... Ook waanzin laat zich prachtig illustreren.

Kijk 'r eens ... (Volkskrant.nl, 28-06-2022, door Charlotte Huisman, uitleg of detail ):
  CBS: Toeslagenaffaire trof veel eenoudergezinnen en ouders van buitenlandse afkomst

Vooral kinderen van alleenstaande ouders en ouders met een migratieachtergrond zijn gedurende de toeslagenaffaire uit huis geplaatst. De inspectie gaat onderzoeken of Jeugdbescherming de gedupeerden onterecht anders heeft behandeld dan andere ouders.


Ongeveer de helft van de door de toeslagenaffaire getroffen gezinnen is een eenoudergezin. Onder de toeslagengedupeerden van wie kinderen uit huis zijn geplaatst, ligt dit percentage nog hoger: zo’n 60 procent. Dit blijkt uit een cijferanalyse van het Centraal Bureau voor de Statistiek van de kenmerken van ruim 10 duizend toeslagenouders.
    Driekwart heeft een migratieachtergrond: zij zijn zelf buiten Nederland geboren, of een van hun ouders is dat. Relatief veel hebben wortels in Suriname of in de voormalige Nederlandse Antillen.



Het CBS maakte deze analyse in opdracht van de Inspectie Justitie en Veiligheid. De Inspectie gaat deze data gebruiken in haar onderzoek naar het verband tussen de toeslagenaffaire en de uithuisplaatsing van zeker 1675 kinderen van toeslagenouders.    ..
    Met deze cijfers kan de Inspectie nu verder, schrijft zij dinsdag aan de Tweede Kamer. In het verdiepende onderzoek richt de Inspectie zich nu op de vraag waarom gedupeerde gezinnen te maken kregen met een kinderbeschermingsmaatregel, en welke lessen hieruit te trekken zijn: ‘In de tabellen is te zien dat de toeslagenaffaire veel eenoudergezinnen raakte, veel gezinnen met een migratieachtergrond, veel gezinnen met een laag inkomen, gezinnen die afhankelijk waren van bijstand en veel gezinnen met een laag eigen vermogen.’


Zo ... Wat we al dachten, dus uitleg of detail .
    De analyse:
  Ongeveer de helft van de door de toeslagenaffaire getroffen gezinnen is een eenoudergezin. Onder de toeslagengedupeerden van wie kinderen uit huis zijn geplaatst, ligt dit percentage nog hoger: zo’n 60 procent. ...

Nogal wiedes. Eénoudergezinnen zijn natuurlijk zwaar oververtegenwoordigd bij degenen die recht hebben op zo'n toeslag, want dat gaat naar inkomen. Bij éénoudergezinnen ligt het gemiddelde inkomen dramatisch lager, omdat er veel minder ouders zullen werken en degenen die dat wel doen, minder lang.
  ... Onder de toeslagengedupeerden van wie kinderen uit huis zijn geplaatst, ligt dit percentage nog hoger: zo’n 60 procent. ...

En hier is de gemeenschappelijke factor de onstabiele gezinssituatie: éénoudergezinnen zijn gemiddeld onstabieler dan die met twee ouders.
  ... Driekwart heeft een migratieachtergrond: zij zijn zelf buiten Nederland geboren, of een van hun ouders is dat. ...

Hier is de achterliggende factor het komen uit een corrupte en frauduleuze cultuur.
  ... Relatief veel hebben wortels in Suriname of in de voormalige Nederlandse Antillen. ...

En dit is de combinatie van oververtegenwoordiging in frauduleuze cultuur plus oververtegenwoordiging in éénoudergezinnen.
    En dat gaat men nu dus allemaal "onderzoeken" ...
    Ze kunnen het dus wel, het CBS ...
    Ze doen het alleen niet.
    Dat wil zeggen: ze doen het wel als het politiek-correct uitkomt, en ze doen het niet als het niet politiek-correct uitkomt.
    Het CBS is dus geen onderzoeksinstituut, maar een propaganda-instituut.
    Een politiek-correct propaganda-instituut.


Naar Menswetenschappen  , of site home  .

14 aug.2018