Toelichting bij Termen: geloofsdiscussie

  Discussie
 Theorie: Samenkomst van twee of meer mensen die ieder voor zich een mening over iets hebben, en daar iets gezamenlijks uit proberen te destilleren - zie illustratie rechts.
Praktijk: Samenkomst van twee of meer mensen die ieder een monoloog houden. In de gebruikelijke vorm gaat dit grotendeels door elkaar heen. Zie ook dialoog  .
    Subvormen:
Politieke discussie: discussie met als doel uit te vinden wie het meest effectief liegt dat hij geen belang heeft bij het gesprokene.
Filosofische discussie
: discussie waarin het gaat om uit te vinden hoeveel engelen er op de punt van een naald kunnen dansen.
Multiculturele discussie
: discussie waarin de ene partij "Goed" is als in "Goed als St. Petrus", en de andere partij "Fout", als in "Fout in de oorlog".
 Zinloze discussie: discussie waarbij één of meer van de partijen een ideologie aanhangt - zie illustratie rechts.
Religieuze discussie
: discussie met de zin van het leven als inzet  - tevens de ultieme vorm van zinloze discussie  - voor een chique onderbouwing, zie hier  .
Islamitische discussie: de meest zinloze vorm van religieuze discussie - specimen (Joop.nl, 24-12-2014  ):
  Peter Polz, zo 28 december 2014 21:26
@farid bidar
dat u in ieder discussietje het laatste woord heeft wil niet zeggen dat men u gelijk geeft
    het wil alleen zeggen dat men het zinloos vindt om verder met u te praten.

Farid Bidar, ma 29 december 2014 11:07
@Peter Polz
a. Het beste is als eerste een zinvolle bijdrage te leveren. De laatste woord is vaak van laatkomers waarbij het dubbeltje laat op een kant valt.
b. Het interesseert me niet of anderen mij gelijk geven of ongelijk, daarvoor moet je ergens anders zijn en niet in een discussieplatform.
c. Diegene die met jij discussie voert heeft zo eigen redenen, incl. jij.
d. Het is grappig op wat je oplet!
e. Ga nu maar een gedag zeggen dan ben je de laatste die onzin plaatst in die lijst!

Voor andere voorbeelden op schrift, zie hier  en hier  , een lijst van gesproken versies  , bekend voorbeeld hier  .
Etnische discussie
: discussie met als inzet de beschuldiging "het racisme van de blanken"  . Bijna nog zinlozer dan de religieuze discussie, want alleen op te lossen door het omdraaien van de culturele nederlaag  van degenen die beschuldigen: moslims  en negers  .
    Voor een meer volledige behandeling, zie hier  .

"Over geloof valt niet te discussiëren" is al een oude wijsheid. Die onder multiculturalisten prompt vergeten is. Hier wat herinneringen (de Volkskrant, 12-05-2006, boekrecensie door Dick Pels
  Bidden is buigen

Godsdienst was voor ‘links’ de opium van het volk. Maar er is een ander klimaat ontstaan sinds de islam zich in het Westen heeft gevestigd en er op alle fronten wordt gezocht naar zingeving.

...   In zijn stijlvol geschreven boek Het krediet van het credo probeert filosoof en ‘seculiere katholiek’ Ger Groot iets van die onvermoede hardnekkigheid van de religie te verklaren. Hij verlegt daarbij de aandacht van het credo (de inhoud van wat de gelovige gelooft) naar het krediet: de meerwaarde die de geloofspraktijk aan het leven van de gelovige toevoegt. Geloof bestaat allereerst in wat de gelovige doet, in de ‘gestage ritualiteit’ van de kerkgang, het bidden, het biechten, het laten dopen of besnijden, het trouwen en begraven.   ...
    ... Groot vindt het niet relevant of de gebedsinhoud betekenisvol of zelfs maar begrijpelijk is, en merkt monter op: ‘Er valt met gelovigen simpelweg niet te praten.’ ...

En (de Volkskrant, 29-11-2008, door Michaël Zeeman):
  Beste Maarten,

Heb je gelezen wat Benedictus XVI nu weer geflikt heeft? Hier in Italië was het voorpaginanieuws voor de kranten, dus tot Nederland zal het wel niet doorgedrongen zijn. Sommige zaken zijn onverdraaglijk voor de zelfbenoemde kampioenen der verdraagzaamheid.
In het voorwoord dat hij schreef voor het nieuwe boek van zijn vriend Marcello Pera - filosoof en voormalig voorzitter van de Senaat - stelt hij dat 'een interreligieuze dialoog in de strikte zin van het woord niet mogelijk is'. 'Een ware dialoog is niet mogelijk zonder dat je je eigen geloof tussen aanhalingstekens plaatst'.   ...

En dus is een dialoog met ware gelovigen niet mogelijk.
    Dit geldt niet alleen voor geloofszaken. Dit geldt, slechts heel weinig afgerond, voor alle zaken. Een tweetal Marokkanen is doodgeschoten bij een poging een juwelier te beroven. Daarover is nogal wat ophef, omdat het komt net na de oproep van Geert Wilders, maart 2014 tijdens en na de gemeenteraadsverkiezingen, om te komen tot minder Marokkanen. Het Landelijk Beraad Marokkanen, de club van haatzaaier Mohamed Rabbae uitleg of detail heeft ter moderatie voorgestelde een landelijk coördinator voor Marokkaanse probleemjongeren te benoemen - tweede man Brahim Bourzik zit bij Pauw & Witteman (01-04-2014, uitleg of detail ) om het voorstel uit te leggen. Hij begint een betoog waarin voorkomt de stelling dat het probleem voornamelijk ontstaat op het moment dat jonge Marokkanen niet aan het werk komen omdat ze hun opleiding niet kunnen afmaken omdat ze geen stageplaatsen krijgen. Daarop merkt  Jeroen Pauw op dat dat pas na de middelbare school speelt en dat de problemen al veel eerder beginnen, soms als op zevenjarige leeftijd. Waarop Bourzik weer vrij uitvoerig reageert, met aan het einde weer het drietal "geen inkomen door geen werk door geen stageplaatsen'. Jeroen Pauw herhaalt zijn weerlegging dat het probleem al veel eerder begint.
    Bourzik: "Daar ben ik het niet mee eens."
    Pauw: "Dat is dan jammer."
    Bourzik: "Meningsverschil is een geschenk van Allah."
    Conclusie uit dit volkomen karakteristieke geval: Met gelovigen valt over niets te discussiëren, want de meningen van gelovigen zijn geschenken van Allah.  

Een saillant voorbeeld, dat ook live te bewonderen valt (Arena, 19-11-2014, uitleg of detail voor de ongeduldigen, ergens vanaf 11:50 min. kan de moslim-meneer zich niet langer inhouden en begint te interrumperen) (GeensSijl.nl, 21-11-2014, door Van Rossem uitleg of detail ):
  Moslims zijn te dom voor een debat

Keer op keer bewijzen allochtonen van de islamitische persusasie 1 ding: ze zijn te dom om te debatteren. Gooi een argument hun kant op en ze koppen 'm terug met een jij-bak. Stel een kritische vraag over ongelijkheid tussen man en vrouw en ze verstoppen zich achter een even arrogant als volkomen nietszeggend "Dit is te laag voor mij, hier ga ik niet op reageren", zoals domme Turk Mustafa Emili deze week in EO Arena deed. ...

Domheid is hier een gevolg. Geloof en superioreit van dat geloof is de oorzaak. Met dat laatste kan je niet anders dan beledigd zijn en ontkennen bij het aanhoren van kritiek - zoals deze meneer beweerde dat vrouwen precies dezelfde rechten hebben onder de islam.
  En als je oprechte zorgen uitspreekt en een discussie aan wil gaan over de steeds opzichtiger aanwezigheid van de bekrompen denkbeelden van het islamitische geloof in politiek en openbare ruimte, krijsen ze "ISLAMOFOBIE!" en is de kous voor hen daarmee af. Alles is geoorloofd om maar te verhullen dat de meeste moslims niet in staat zijn om een kritische blik op zichzelf en hun eigen religieus gedreven cultuur te werpen. Laat staan dat ze de geestelijke vermogens bezitten om te begrijpen wat democratie, een vrije open samenleving of debat & polemiek inhouden. Eer en Allah boven alles!

Precies. Dus:
  ... vragen over vrouwengelijkheid, homorechten of het 'bestaansrecht' van een ISIS-kalifaat lekker wegwapperen onder de vlag van 'racisme'.

Wat de beleidsmeneer dus doet in wat netter klinkende woorden. Maar waar dus dezelfde motivatie achter steekt: Eer en Allah boven alles!

Gunst, zelfs de Gutmenschen zien het af en toe (de Volkskrant, 28-09-2015, van verslaggever Jeroen Visser):
  Praten over seksuele diversiteit levert geen begrip op

De dialoog aangaan, het 'bespreekbaar' maken. Het zijn termen die je vaak tegenkomt bij projecten die begrip willen kweken voor homo's, biseksuelen en transgenders (LHBT's). Maar werkt het ook?    ...

Maar natuurlijk gaat dit over moslims, en negers trouwens ook, maar dat laat men pas op tweederde van het artikel blijken:
  COC-directeur Koen van Dijk herkent de conclusie dat dialoogsessies weinig opleveren. Het COC organiseerde ze jaren geleden, vooral voor migrantengroepen, maar is daarmee gestopt.

Met tegelijk het volkomen voorspelbare resultaat: het werkt niet. En dat heeft niet zozeer met het onderhavige specifieke geval, LHBT's te maken, als met de islam zelf: totaal niet bereid of in staat over de eigen ideeën te praten anders dan in bevelen aan anderen hoe de zaak ligt.  Hun ideeën zijn namelijk de zin van hun leven. Hetgeen dit "verbazingwekkende" ... :
  Zo blijkt dat een 'dialoog waarbij elke mening telt' vaker geen of zelfs een negatieve uitwerking heeft. De gedachte is dat deelnemers door het horen van positieve meningen gunstiger gaan denken over homo's. Het blijkt dat dat alleen opgaat voor meningen van iemand met wie de deelnemers zich identificeren.

... volkomen begrijpelijk maakt.

Hoe onmogelijk een dialoog met moslims is, bewijst het gevoel van "Dit kan absoluut niet' als je er fuctief eentje afsteekt. Wat Geenstijl heeft gedaan om de meest nette manier denkbaar. Wat we in het belang ervan in twee opzichten: qua inzicht in dialoog en qua inzicht in geloof, in zijn geheel reproduceren (GeenStijl, 07-07-2019, door Van Rossem uitleg of detail ):
  Dag Marokkaans meisje,

Wij zijn een Nederlands jongetje. En we zien dat je een hoofddoek draagt. Mogen we je wat vragen stellen?

EEN. Is het dragen van die hoofddoek je eigen religieuze keuze? Of,
TWEE. Is het dragen van die hoofddoek vooral een culturele keuze, die iets zegt over wie je bent en waar je vandaan komt? Misschien,
DRIE. Is het dragen van die hoofddoek wel een sociaal groepsdruk-dingetje in je familie, vriendenkring en leefomgeving? Of, wat ook nog kan,
VIER. Is het dragen van die hoofddoek een verplichting, opgelegd door anderen onder dreiging van repercussies?

Als je antwoord luidt dat het EEN, je eigen religieuze keuze is, dan zeggen we: soit. Wij vinden iedereen die in een hogere macht gelooft en daar tijdens en na dit aardse bestaan zijn verantwoordelijkheid aan af wil leggen een beetje raar, maar het is een vrij land en iedereen mag geloven wat ie wil. We denken echter niet dat we snel vriendjes zullen worden, jij en wij, want de idealen die jouw god schetst en de regels die jouw profeet heeft gedicteerd, staan veel te ver af van onze liberale, vrijzinnige en mild hedonistische overtuigingen. Wij vinden mannen en vrouwen wel gelijk en gelijkwaardig, wij beschouwen homofilie niet als een zondige ziekte en we geloven ook niet dat "de joden" een hand hebben in alles wat fout gaat.

We zeggen het maar gewoon eerlijk en direct, zoals het de Hollandse cultuur betaamt: we hebben een beetje medelijden met je, als je denkt dat het afbinden van je mooie hoofdje, het aanbidden van een veel te strenge god en het naleven van een ontzettend beperkende leer jou de meeste waarde in je leven geven. Je mist echt heel veel. We denken bovendien dat jouw starre overtuigingen slecht zijn voor de sociale samenhang in dit land, waar deze overtuigingen wezensvreemd zijn, en misschien wel nooit zullen wennen. Sterker nog: we hópen dat ze nooit zullen wennen, want onze vrijheid is ons veel te lief om het oor te laten hangen naar zulke ouderwetse overtuigingen. Maar goed, nogmaals: vrij land. Er zijn ook mensen die geloven in Frans Timmermans en die is vooral zijn eigen god. Een mens is makkelijk te misleiden, willen we maar zeggen.

Je antwoord is TWEE, je draagt het doek losjes, met een lok haar er onderuit en een strakke spijkerbroek met sexy pumps eronder, omdat je enerzijds een licht gelovige moslima bent, maar anderzijds ook een vrije vrouw in een vrij land die heeft gestudeerd, die werkt en die de vrijheid van haar vrije tijd waardeert? Aangezien we in Nederland alleen nog wat klederdracht zien in verre Zeeuwse oorden, een paar plukjes Bijbelriem en in openluchtmusea, kijken we met wat meewarige nostalgie naar de bedekdrift die bij de vrouwen uit jouw cultuur hoort. Maar hee, ook hier geldt: vrij land, en het feit dat je wat losjes met je eigen leer om gaat, doet vermoeden dat we je d'r prima bij kunnen hebben in het best wel regelvaste Nederland van brave burgers, waar het volk zich op het volgzame af gehoorzaam toont, maar toch altijd graag de vrijzinnige randjes opzoekt - als het moment het toelaat. Als we jou groeten op straat, krijgen we een 'goedemiddag' terug - in tegenstelling tot die zuster uit de vorige vraag, die van haar vervelende vroomheid zelfs de basisregels 'vriendelijk omgang' niet kan, wil of mag volgen.

Bij optie DRIE fronsen we de wenkbrauwen en vragen we ons af of je zo'n meisje bent dat in haar puberteit keurig bedekt naar buiten ging, maar zich vervolgens in een vrolijk jurkje hees om tóch stiekem met vriendinnen naar lunchroom, stadspark of bioscoop te gaan. Dat zouden we aanmoedigen, want je bent je eigen individu en niet een mascotte voor een groter geheel. Die rottige neefjes van je, die moeten eerst hun eigen gedrag eens gecorrigeerd gaan zien voordat ze jou denken te mogen vertellen wat je wel en niet mag. We begrijpen echt heel goed dat het makkelijker is om mee te doen, dan om tegen een stroom in te zwemmen - zeker als de theehuizen vol zitten met vaders, broers en ooms die onderling hun dochters in de gaten houden én elkaar daarop aanspreken - de familie-eer is een zwaar zegel om onder uit te kruipen. Maar het kan, en het mag. Niemand zou zich in dit land bezwaard moeten voelen om een uniform te verruilen voor een badhanddoek, een paar slippers en een ademteug vol vrije lucht.

Fluister je zachtjes 'VIER', dan maken we ons grote zorgen. Dit is niet hoe het hoort in dit land. Helaas is de gedoodverfde voorvechter voor vrouwenrechten Liliane Ploumen net ff op missie naar Alabama, en zijn al haar vazallen te druk met het maken van verwijten tegen rechtse mensen die tegen de benepen ideeën van de islam, en vóór liberale vrijheid pleiten. Wil je anders misschien het nummer van Shirin Musa en haar Femmes For Freedom? Want hoewel het soms niet zo lijkt in dit land, waar de overwegend linkse politieke cultuur en politiek krampachtige media steevast stelling nemen vóór het recht op culturele regressie en religieuze achterlijkheid bij mensen van de lichtbruine persuasie: dit is nog altijd een vrij land, waar het individu recht heeft op haar eigen keuzes, eigen afwegingen en eigen vrije levensloop - zonder dat vader, moeder, broers, neefjes, boze ooms of strenge imams jouw richting uitstippelen of - nog erger - jou de vrije pas afsnijden. En er zijn mensen die je kunnen, willen en zullen helpen. Je moet jezelf alleen wel even kenbaar maken. Vergt wat moed misschien, aan de bekrompenheid van de Bijbelriem ontsnap je ook nog steeds niet zomaar, maar het kán.

Zo! Zie dat er maar eens uit te krijgen!
    En dit is nog steeds een positief getinte weergave van de werkelijkheid. De reageerders hadden veel aanvullingen, waarvan dit eentje is die eigenlijk niet had mogen ontbreken:
  Zo een lap betekend ik ben mens en jullie zijn vieze varkens, dus blijf uit mijn buurt.
T.R.U.M.P. | 08-07-19 | 10:24

En dat is de toestand bij een hoog percentage van de dragers. Al dan niet als één van de opties.
    Een zo hoog percentage, dat je er van uit moet gaan dat het zo is, tot het tegendeel bewezen is.
    En hierover een dialoog houden is een contradictie.
    Net als voor deze:
  De dracht van een hoofddoek anno 2019 heeft de functie van veroveringsvlag. In ons straatbeeld zien we per dag meer van deze vlaggen en het gaat dus niet goed aflopen voor ons verlichte Europeanen.
donkeyman | 08-07-19 | 14:40

Waarvoor zeker bijna en vermoedelijk precies hetzelfde geldt, want de islam is de hoogste vreugde in hun leven, die vreugde zijnde het zijn van het door de Almachtige Uitverkoren Volk, en ons bestaan als succesvollere cultuur is een regelrechte ontkenning van die vreugde.


Naar Termen, geloof  , of site home  ·.

25 mei 2010